Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.879.2024.2.KD

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w części dotyczącej:

·    zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 12% dla przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 wskazanych w pytaniu Nr 1 – jest prawidłowe,

·    zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 wskazanych w pytaniu Nr 2 – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia właściwej stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 stycznia 2025 r. (wpływ 20 stycznia 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Podatnik wykonuje prace w ramach zadeklarowanych kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności, tj.:

·73.11.Z - Działalność agencji reklamowych (działalność przeważająca),

·62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem,

·63.12.Z - Działalność portali internetowych,

·74.10.Z - Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania,

·81.29.Z - Pozostałe sprzątanie (część działalności nieistotna z punktu widzenia pytania oraz powiązanego z nim stanu faktycznego).

Faktycznie wykonywanymi usługami, powiązanymi ze wskazanymi kodami PKD są:

·wykonywanie stron internetowych na zlecenie i zgodnie ze specyfikacją przekazaną przez klienta,

·pozycjonowanie wizytówek klientów w ...,

·obsługa kampanii reklamowych prowadzonych w ...,

·obsługa kampanii reklamowych prowadzonych w ...(dawniej ...),

·pozycjonowanie stron internetowych pod kątem optymalizacji wyszukiwania.

·Spośród wymienionych usług najwyżej dochodowymi są: tworzenie stron internetowych i pozycjonowanie wizytówek klientów w ....

Świadczenie ww. usług polega na:

1. Wykonywanie stron internetowych

Wnioskodawca, na zlecenie klientów, realizuje projekty tworzenia stron internetowych. Strony te są wykonywane zgodnie z dostarczoną przez klienta specyfikacją techniczną oraz wymaganiami dotyczącymi funkcjonalności i estetyki. Proces tworzenia obejmuje tworzenie dokumentów hipertekstowych, kaskadowych arkuszy stylów i tekstów z pomocą systemów zarządzania treścią (tzw. systemów CMS), projektowanie graficzne oraz wdrażanie gotowej strony w środowisku klienta. Wnioskodawca klasyfikuje te usługi jako należące do PKWiU 62.01.11.0 - „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”. Zdaniem Wnioskodawcy, usługi te są opodatkowane stawką ryczałtu 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

2.Pozycjonowanie wizytówek klientów w ...

W ramach usług marketingowych Wnioskodawca zajmuje się konfiguracją i optymalizacją wizytówek firmowych klientów w ramach platformy (...). Działania te mają na celu zwiększenie widoczności wizytówek w wynikach wyszukiwania oraz poprawę ich atrakcyjności dla potencjalnych klientów. Usługa ta polega na uzupełnianiu brakujących informacji, odnajdywaniu właściwych ustawień, w tym analizie i odpowiednim zastosowaniu słów kluczowych, dostosowaniu obszaru działania firmy klienta do potrzeb przedsiębiorstwa i specyfiki rynku. Wnioskodawca klasyfikuje tę usługę jako należącą do PKWiU 62.01.11.0 - „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”, jednakże w przeciwieństwie do usługi wykonywania stron internetowych, zdaniem Wnioskodawcy, usługi te są opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Należy podkreślić, że usługa ta nie stanowi usługi programowania, kodowania i nie jest przez to związana z oprogramowaniem. Zgodnie więc z wyrokiem WSA w Gdańsku z 9 maja 2023 r. sygn. akt I SA/Gd 1399/22, jako usługa pozycjonowania stron internetowych, niezwiązana z oprogramowaniem, powinna być zakwalifikowana do działalności usługowej objętej stawką 8,5% ryczałtu.

3.Obsługa kampanii reklamowych prowadzonych w ...

Wnioskodawca zarządza kampaniami reklamowymi klientów w systemie ... Działania te obejmują planowanie, tworzenie, konfigurację, monitorowanie oraz optymalizację kampanii reklamowych w celu osiągnięcia zamierzonych wyników marketingowych, takich jak zwiększenie liczby kliknięć, konwersji lub ruchu na stronie klienta. Usługa ta jest obecnie klasyfikowana przez Wnioskodawcę jako usługa przynależąca do PKWiU 73.11.19.0 - „Pozostałe usługi reklamowe”. W tym zakresie Wnioskodawca ma wątpliwości czy usługa ta, podobnie do usługi pozycjonowania wizytówek ...(pkt 2) nie stanowi usługi należącej do PKWiU 62.01.11.0, w przypadku której również zastosowanie będzie miała stawka 8,5% ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nawiązując do treści wyroku WSA w Gdańsku z dnia 9 maja 2023 r. sygn. akt I SA/Gd 1399/22.

4.Obsługa kampanii reklamowych prowadzonych w ... (dawniej ...)

Wnioskodawca świadczy usługi analogiczne do obsługi kampanii ..., lecz realizowane w ramach systemu ... (...). W ramach tych działań Wnioskodawca tworzy, zarządza oraz optymalizuje kampanie reklamowe na platformach należących do ..., takich jak (...), zgodnie z potrzebami i celami klientów. Usługa ta jest obecnie klasyfikowana przez Wnioskodawcę jako usługa przynależąca do PKWiU 73.11.19.0 - „Pozostałe usługi reklamowe”. W tym zakresie Wnioskodawca ma wątpliwości czy usługa ta, podobnie do usługi pozycjonowania wizytówek ... (pkt 2) nie stanowi jednak usługi należącej do PKWiU 62.01.11.0, w przypadku której również zastosowanie będzie miała stawka 8,5% ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nawiązując do treści wyroku WSA w Gdańsku z dnia 9 maja 2023 r. sygn. akt I SA/Gd 1399/22.

5.Pozycjonowanie stron internetowych pod kątem optymalizacji wyszukiwania (SEO)

Wnioskodawca podejmuje działania mające na celu poprawę widoczności stron internetowych klientów w wynikach wyszukiwarek internetowych. Proces ten obejmuje analizę techniczną strony, optymalizację treści oraz inne czynności mające na celu zwiększenie pozycji strony klienta w wynikach wyszukiwania, zgodnie z aktualnymi wymaganiami algorytmów wyszukiwarek. Usługi te nie mają charakteru programistycznego, tj. nie polegają na usługowym kodowaniu, tworzeniu nowych rozwiązań technologicznych, czy adaptacji nowych modułów oprogramowania. Usługa ta jest obecnie klasyfikowana przez Wnioskodawcę jako usługa przynależąca do PKWiU 73.11.19.0 - „Pozostałe usługi reklamowe”. Wnioskodawca ma wątpliwości czy usługa ta, podobnie do usługi pozycjonowania wizytówek ... (pkt 2) nie stanowi jednak usługi należącej do PKWiU 62.01.11.0, w przypadku której również zastosowanie będzie miała stawka 8,5% ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nawiązując do treści wyroku WSA w Gdańsku z dnia 9 maja 2023 r. sygn. akt I SA/Gd 1399/22.

Wnioskodawca wykonuje powyższe usługi samodzielnie, wykorzystując swoją wiedzę, doświadczenie oraz narzędzia dedykowane do zarządzania i optymalizacji działań w obszarze marketingu cyfrowego. Wszystkie usługi są realizowane na podstawie umów z klientami i odpowiadają ich indywidualnym potrzebom oraz specyfikacji. Powyższe działania rozliczanie są na podstawie wystawianych klientom faktur VAT.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że prowadzona przez Niego działalność gospodarcza spełnia ustawowe przesłanki działalności usługowej określone w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Klasyfikacja dla usług wskazanych w punktach 3, 4 i 5 zostanie określona przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. W związku z powyższym Wnioskodawca zobowiązuje się do wystąpienia w terminie 7 dni do Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z wnioskiem o nadanie symbolu klasyfikacyjnego dla wymienionych usług.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie ich wysokości dla każdego rodzaju działalności w oparciu o art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi wymienione w pkt 2, 3, 4 i 5 wpisują się w Jego opinii w zakres klasyfikacji PKWiU 62.01.11.0 w obszarze projektowania struktury strony, o czym mowa w wyjaśnieniach GUS do ww. kodu PKWiU 2015, ponieważ oddziałują na strukturę strony za pomocą zamieszczanych w jej treści słów kluczowych oraz poprzez optymalizację treści, co poprawia scoring portali internetowych podczas badań przeprowadzanych przez roboty indeksujące, co bezpośrednio wpływa na poprawienie widoczności strony internetowej w sieci. Tego typu działania prowadzone są w ramach usługi opisanej numerem „5”, usługi numer „3” i „4” również polegają na zmianie struktury poprzez zamieszczenie odpowiednich danych w systemach administrowanych przez strony trzecie tu: przedsiębiorstwo ... i inni usługodawcy wizytówek internetowych.

Wnioskodawca wykonuje usługi na rzecz kontrahentów w ramach każdej możliwej formy prawnej, jednak dominująca liczba klientów Wnioskodawcy to osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Pomiędzy Wnioskodawcą a kontrahentami nie istnieją żadne powiązania osobiste i gospodarcze, poza umową o świadczenie usług, których opodatkowanie jest przedmiotem złożonego wniosku. Żaden spośród kontrahentów Wnioskodawcy nie jest objęty Jego zarządem, czy prokurą. Wnioskodawca nie pełni obowiązków w spółkach będących Jego klientami. Zakres współpracy Wnioskodawcy z podmiotami opisany jest umowami o współpracy, których przedmiotem jest wykonanie usług, których opodatkowanie jest przedmiotem złożonego wniosku.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie mają charakteru usługi kompleksowej, ale są wykonywane odrębnie. Ma to swoje odzwierciedlenie w zawieranych przez Wnioskodawcę umowach – odrębnie dla usług tworzenia stron internetowych i odrębnie dla usługi pozycjonowania strony lub wizytówki on-line. Wnioskodawca uzyskuje dochody podlegające opodatkowaniu jedynie z prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

Pytania

1.Czy przychód z działalności usługowej, polegającej na wykonywaniu stron internetowych, opisanej w stanie faktycznym może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

2.Czy przychód z działalności usługowej, polegającej na pozycjonowaniu wizytówek klientów w ..., opisanej w stanie faktycznym może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

3.Czy przychód z działalności usługowej, polegającej na obsłudze kampanii reklamowych klientów w ..., opisanej w stanie faktycznym może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

4.Czy przychód z działalności usługowej, polegającej na obsłudze kampanii reklamowych klientów w..., opisanej w stanie faktycznym może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

5.Czy przychód z działalności usługowej, polegającej na pozycjonowaniu stron internetowych klientów pod kątem optymalizacji wyszukiwania, opisanej w stanie faktycznym może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska w zakresie pytania Nr 1 i Nr 2. W zakresie pytań Nr 3-5 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi tworzenia stron internetowych opisane w pkt 1 stanu faktycznego powinny być opodatkowane stawką ryczałtu 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, z uwagi na przynależność do PKWiU 62.01.11.0 - „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”, a tym samym spełnienie ustawowych przesłanek art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, traktującego, że stawka 12% dotyczy usług „związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)”.

Usługi tworzenia stron internetowych, opisane przez Wnioskodawcę, niewątpliwie mają taki charakter i stanowią usługi związane z oprogramowaniem.

W przypadku usługi pozycjonowania wizytówki klienta w ..., zdaniem Wnioskodawcy, mamy do czynienia z usługami zbieżnymi z tymi opisanymi treścią wyroku WSA w Gdańsku z 9 maja 2023 r. sygn. Akt I SA/Gd 1399/22, tj. polegającymi na pozycjonowaniu niezwiązanym z oprogramowaniem. Usługi te powinny zostać objęte PKWiU 62.01.11.0, ale w ich przypadku mamy do czynienia z wyraźnym oddzieleniem od sfery kodowania. Powoduje to, że treść art. 12 ust. 1 pkt. 2b lit. b) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wskazująca na usługi związane z oprogramowaniem z oznaczeniem „ex” wskazującym na bezpośrednie powiązanie usługi z oprogramowaniem, nie ma w tym przypadku zastosowania.

W związku z tym mamy do czynienia z przychodami z działalności usługowej opisanymi art. 12 ust. 1 pkt. 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który dotyczy „przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8”. Działalność ta bez wątpienia stanowi działalność usługową. Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (tekst jedn.: Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Działalność usługowa Wnioskodawcy spełnia te przesłanki.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w części dotyczącej:

·    zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 12% dla przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 wskazanych w pytaniu Nr 1 – jest prawidłowe,

·    zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 wskazanych w pytaniu Nr 2 – jest nieprawidłowe.

 Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych   przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

·12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto, zaznaczyć należy, ze zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a)ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b)ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Z opisanych okoliczności sprawy wynika, że w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej wykonuje Pan m. in. następujące usługi:

·wykonywanie stron internetowych na zlecenie i zgodnie ze specyfikacją przekazaną przez klienta,

·pozycjonowanie wizytówek klientów w ...,

·obsługa kampanii reklamowych prowadzonych w ...,

·obsługa kampanii reklamowych prowadzonych w ... (dawniej (...)),

·pozycjonowanie stron internetowych pod kątem optymalizacji wyszukiwania.

Spośród wymienionych usług najwyżej dochodowymi są: tworzenie stron internetowych i pozycjonowanie wizytówek klientów w ...

Świadczenie usługi wykonywania stron internetowych polega na tym, że na zlecenie klientów, realizuje Pan projekty tworzenia stron internetowych. Strony te są wykonywane zgodnie z dostarczoną przez klienta specyfikacją techniczną oraz wymaganiami dotyczącymi funkcjonalności i estetyki. Proces tworzenia obejmuje tworzenie dokumentów hipertekstowych, kaskadowych arkuszy stylów i tekstów z pomocą systemów zarządzania treścią (tzw. systemów CMS), projektowanie graficzne oraz wdrażanie gotowej strony w środowisku klienta. Dla świadczonych usług wskazał Pan grupowanie PKWiU 62.01.11.0 - „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,

Świadczenie usługi pozycjonowania wizytówek klientów w ... polega na konfiguracji i optymalizacji wizytówek firmowych klientów w ramach platformy (...) w celu zwiększenie widoczności wizytówek w wynikach wyszukiwania oraz poprawę ich atrakcyjności dla potencjalnych klientów. Usługa ta polega na uzupełnianiu brakujących informacji, odnajdywaniu właściwych ustawień, w tym analizie i odpowiednim zastosowaniu słów kluczowych, dostosowaniu obszaru działania firmy klienta do potrzeb przedsiębiorstwa i specyfiki rynku. Klasyfikuje Pan tę usługę jako należącą do PKWiU 62.01.11.0 - „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”.

Dokonując analizy ww. usług będących przedmiotem wniosku, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r. klasa 62.01 „Usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

·rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,

·pisanie programów na zlecenie użytkownika,

·projektowanie stron internetowych.

W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje m. in. grupowanie PKWiU 62.01.11.0 - „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”.

Z treści wyjaśnień GUS do PKWiU 2015 wynika, że grupowanie PKWiU 62.01.11.0 obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:

·projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,

·projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych), projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,

·wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.

Odnosząc się do powyższego, PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować do tych przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług, które są związane z oprogramowaniem.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które dotyczą oprogramowania.

Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii np. programowania czy tworzenia oprogramowania. Przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.

Grupowanie PKWiU 62.01.11.0 - „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” zawiera szeroki wachlarz usług, które są związane z oprogramowaniem, począwszy od projektowania tego oprogramowania przez jego programowanie aż po jego rozwój. W grupowaniu tym mieszczą się różne czynności związane z oprogramowaniem - nie tylko samo programowanie, czy tworzenie oprogramowania. Zatem mieszczące się w tym grupowaniu usługi są związane z oprogramowaniem, dotyczą oprogramowania (jak też wskazuje sama nazwa grupowania).

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.

Z wniosku wynika, że zarówno usługi wykonywania stron internetowych, jak i usługi pozycjonowania wizytówek klientów w ... zostały sklasyfikowane przez Pana pod symbolem PKWiU 62.01.11.0, tj. „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”. Zatem ww. usługi są związane z oprogramowaniem, jak wskazuje nazwa grupowania.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że skoro usługi wykonywania stron internetowych oraz usługi pozycjonowania wizytówek klientów w ... zostały sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 62.01.11.0 - „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”, to jak wskazuje sama nazwa grupowania - są to usługi związane z oprogramowaniem. Zatem w odniesieniu do przychodów ze świadczenia usług w zakresie wykonywania stron internetowych oraz pozycjonowania wizytówek klientów w ... zastosowanie znajduje stawka ryczałtu w wysokości 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, Pana stanowisko, że usługi tworzenia stron internetowych (opisane w pkt 1 stanu faktycznego) powinny być opodatkowane stawką ryczałtu 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne należało uznać za prawidłowe.

Natomiast Pana stanowisko, że w przypadku usługi pozycjonowania wizytówek klientów w ... (pkt 2 stanu faktycznego), sklasyfikowanej przez Pana w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, mamy do czynienia z przychodami z działalności usługowej, które winny podlegać opodatkowaniu jak działalność usługowa, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (czyli wg stawki 8,5%), należało uznać za nieprawidłowe.

Wyżej wymienione stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będą miały zastosowanie przy założeniu, że spełnia Pan warunki formalne przewidziane dla tej formy opodatkowania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanego orzeczenia sądu, wskazać należy, że dotyczy ono indywidualnej sprawy innego podmiotu i nie ma zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.

Niniejsza interpretacja dotyczy oceny Pana stanowiska w części dotyczącej pytania Nr 1 i Nr 2. W zakresie pytań Nr 3-5 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.