Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.934.2024.2.PT

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 11 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.934.2024.2.PT

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 31 grudnia 2024 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Od 4 stycznia 2021 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, w ramach której świadczy Pan m.in. usługi doradcze w zakresie zarządzania (70.22.Z). Od stycznia 2021 r. generuje Pan przychody z tego tytułu. Obecnie działalność rozszerzył Pan o usługi administracyjne w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej, związane z obsługą biura. Zamierza Pan zawrzeć z osobą prawną (spółką z ograniczoną odpowiedzialnością) umowę o świadczenie usług związanych z administracyjną obsługą biura, na mocy której, jako zleceniobiorca, zobowiązany będzie Pan do świadczenia na rzecz spółki, będącej zleceniodawcą, usług związanych z administracyjną obsługą biura zleceniodawcy. Świadczone przez Pana usługi będą polegały na:

1)wspieraniu zleceniodawcy w wyborze dostawców świadczących usługi niezbędne dla prowadzenia przez zleceniodawcę działalności gospodarczej i biura, tj. w szczególności w wyborze biura rachunkowego, konta bankowego, dostawców mediów czy innych dostawców,

2)wspieraniu w obsłudze finansowo - organizacyjnej zleceniodawcy w tym w wystawianiu i wysyłaniu faktur VAT,

3)nadzorze nad prowadzeniem rozliczeń z klientami zleceniodawcy, monitorowaniem i raportowaniem Zleceniodawcy dokonywanych płatności faktur,

4)wspieraniu zleceniodawcy w obsłudze strony internetowej oraz wskazanych przez niego adresów e-mail oraz obsłudze teleinformatycznej biura,

5)koordynacji i nadzorowania nad organizacją i pracą biura,

6)prowadzeniu na rzecz zleceniodawcy innych usług administracyjnych, w szczególności polegających na sprawdzeniu i aktualizacji informacji i wpisaniu ich do odpowiednich tabel (raportowanie) na podstawie danych uzyskanych od zleceniodawcy.

Powyżej wskazane usługi, które będzie Pan świadczyć na mocy umowy zawartej ze zleceniodawcą, objęte są grupowaniem kodem 82.11 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Usługi związane z administracyjną obsługą biura. Usługi w ramach przedmiotowej umowy świadczone będą przez Pana jako niezależnego usługobiorcę. Zawarta umowa nie będzie umową o pracę, a w wyniku jej zawarcia nie stanie się Pan współtwórcą, ani reprezentantem zleceniodawcy. Zobowiązany będzie Pan do wykonania umowy osobiście, przy zachowaniu należytej staranności, w oparciu o informacje i dokumenty uzyskane od zleceniodawcy. Postanowienia umowy w żadnym stopniu nie narzucą Panu miejsca i czasu podejmowanych działań i świadczonych usług. Będzie Pan ponosił pełną odpowiedzialność za wykonywane czynności oraz pełne ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Wynagrodzenie za wykonane usługi wypłacane będzie na podstawie faktur, wystawianych na koniec każdego miesiąca. Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „u.z.p.d.”). Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. u.z.p.d. Usługi świadczone w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będą wykonywane na rzecz osoby prawnej dla potrzeb prowadzonej przez nią działalności gospodarczej. Oprócz planowanej działalności gospodarczej w w/w zakresie uzyskuje Pan przychody podlegające opodatkowaniu 15%.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego przed osiągnieciem pierwszego przychodu.

W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym opłaca Pan ryczałt i uzyskuje przychody z tej działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie nie osiągnął Pan przychodu przekraczającego 2 000 000 euro.

Bieżące przychody pochodzą z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej opodatkowanej w formie ryczałtu stawka 15% usługi doradcze w zakresie zarządzania sklasyfikowane pod pozycją PKD 70.22.Z (PKWIU 70.22.30.0).

Ewidencja przychodów będzie prowadzona w sposób, który jednoznacznie określi przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami. Potwierdzeniem przychodu będzie zawarta umowa ze zleceniodawcą.

Nie posiada Pan udziałów w Spółce, w której planuje świadczyć usługi opisane we wniosku.

Czynności które zamierza Pan wykonywać będą polegały na:

1)wspieraniu zleceniodawcy w wyborze dostawców świadczących usługi niezbędne dla prowadzenia przez zleceniodawcę działalności gospodarczej i biura, tj. w szczególności w  wyborze biura rachunkowego, konta bankowego, dostawców mediów czy innych dostawców,

2)wspieraniu w obsłudze finansowo - organizacyjnej zleceniodawcy w tym w wystawianiu i wysyłaniu faktur VAT,

3)nadzorze nad prowadzeniem rozliczeń z klientami zleceniodawcy, monitorowaniem i raportowaniem Zleceniodawcy dokonywanych płatności faktur,

4)wspieraniu zleceniodawcy w obsłudze strony internetowej oraz wskazanych przez niego adresów e-mail oraz obsłudze teleinformatycznej biura,

5)koordynacji i nadzorowaniu nad organizacją i pracą biura,

6)prowadzeniu na rzecz zleceniodawcy innych usług administracyjnych, w szczególności polegających na sprawdzeniu i aktualizacji informacji i wpisaniu ich do odpowiednich tabel (raportowanie) na podstawie danych uzyskanych od zleceniodawcy.

Powyżej wskazane usługi, które będzie Pan świadczyć na mocy umowy zawartej ze zleceniodawcą, objęte są grupowaniem kodem 82.11.10.0 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Usługi związane z administracyjną obsługą biura.

Pytanie

Czy zakres usług wskazanych w stanie faktycznym, wykonywanych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, polegającej na administracyjnej obsłudze biura, skategoryzowanej pod kodem PKWiU 82.11., kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d., osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Stosownie do art. 6 ust. 1 u.z.p.d., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej: „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.W myśl art. 14 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującego działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującego działalność usługową w zakresie handlu).Zgodnie zaś z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a) u ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od dochodów od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r. - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Zamierza Pan zawrzeć z osobą prawną (spółką z ograniczoną odpowiedzialnością) umowę o świadczenie usług związanych z administracyjną obsługa biura, na mocy której, jako zleceniobiorca, zobowiązany będzie Pan do świadczenia na rzecz spółki, będącej zleceniodawcą, usług związanych z administracyjną obsługą biura zleceniodawcy. Świadczone przez Pana usługi miałyby polegać na:

1)wspieraniu zleceniodawcy w wyborze dostawców świadczących usługi niezbędne dla prowadzenia przez zleceniodawcę działalności gospodarczej i biura, tj. w szczególności w wyborze biura rachunkowego, konta bankowego, dostawców mediów czy innych dostawców;

2)wspieraniu w obsłudze finansowo - organizacyjnej zleceniodawcy w tym w wystawianiu i wysyłaniu faktur VAT;

3)nadzorze nad prowadzeniem rozliczeń z klientami zleceniodawcy, monitorowaniem i raportowaniem Zleceniodawcy dokonywanych płatności faktur;

4)wspieraniu zleceniodawcy w obsłudze strony internetowej oraz wskazanych przez niego adresów e-mail oraz obsłudze teleinformatycznej biura;

5)koordynacji i nadzorowaniu nad organizacją i pracą biura;

6)prowadzeniu na rzecz zleceniodawcy innych usług administracyjnych, w szczególności polegających na sprawdzeniu i aktualizacji informacji i wpisaniu ich do odpowiednich tabel (raportowanie) na podstawie danych uzyskanych od zleceniodawcy.

Usługi będące przedmiotem umowy należą do usług administracyjnych, które objęte są grupowaniem PKWiU 82.11 - Usługi związane z administracyjną obsługą biura. Co do zasady - przychody z działalności usługowej w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, o ile usługi te nie są objęte inną stawką wymienioną w art. 12 tej ustawy, a także jeśli świadczenie tych usług nie zostało wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 8 ww. ustawy. Z opisu sprawy, jak i analizy przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie wynika, aby świadczone przez Pana usługi były wyłączone z opodatkowania, bądź objęte inną stawką ryczałtu.

Wobec powyższego przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia usług administracyjnych objętych grupowaniem PKWiU 82.11. mogą być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W związku z powyższym prosi Pan o potwierdzenie swojego stanowiska w sprawie opodatkowania stawką 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f)  działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto w art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazano, że:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Wyjaśniam, że w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 4 stycznia 2021 r. oraz podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego przed osiągnieciem przez Pana pierwszego przychodu. W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym opłaca Pan ryczałt i uzyskuje przychody z tej działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie nie osiągnął Pan przychodu przekraczającego 2 000 000 euro. Ewidencja przychodów będzie prowadzona w sposób, który jednoznacznie określi przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami. Potwierdzeniem przychodu będzie zawarta umowa ze zleceniodawcą. Nie posiada Pan udziałów w Spółce, w której planuje świadczyć usługi opisane we wniosku. Spełnia Pan przesłanki pozytywne prawa do skorzystania z opodatkowania ryczałtem oraz odnośnie Pana nie zachodzą przesłanki wyłączające prawo do skorzystania z tej formy opodatkowania.

Świadczy Pan usługi, które będą polegały na:

  • wspieraniu zleceniodawcy w wyborze dostawców świadczących usługi niezbędne dla prowadzenia przez zleceniodawcę działalności gospodarczej i biura, tj. w szczególności w wyborze biura rachunkowego, konta bankowego, dostawców mediów czy innych dostawców;
  • wspieraniu w obsłudze finansowo - organizacyjnej zleceniodawcy w tym w wystawianiu i wysyłaniu faktur VAT;
  • nadzorze nad prowadzeniem rozliczeń z klientami zleceniodawcy, monitorowaniem i raportowaniem Zleceniodawcy dokonywanych płatności faktur;
  • wspieraniu zleceniodawcy w obsłudze strony internetowej oraz wskazanych przez niego adresów e-mail oraz obsłudze teleinformatycznej biura;
  • koordynacji i nadzorowaniu nad organizacją i pracą biura;
  • prowadzeniu na rzecz zleceniodawcy innych usług administracyjnych, w szczególności polegających na sprawdzeniu i aktualizacji informacji i wpisaniu ich do odpowiednich tabel (raportowanie) na podstawie danych uzyskanych od zleceniodawcy.

Powyżej wskazane usługi, które będzie Pan świadczyć na mocy umowy zawartej ze zleceniodawcą, objęte są grupowaniem kodem 82.11.10.0 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Usługi związane z administracyjną obsługą biura.

Mając na względzie powołane przepisy oraz treść wniosku, stwierdzić należy, że może Pan opodatkować uzyskiwane przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 82.11.10.0 „Usługi związane z administracyjną obsługą biura” 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując, Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pana zapytania (określenia stawki ryczałtu). Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.