Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.683.2024.3.JN

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 11 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.683.2024.3.JN

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 10 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismami z 3 stycznia 2025 r. (wpływ 3 stycznia 2025 r.) oraz z 3 lutego 2025 r. (wpływ 3 lutego 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

(…) jest rezydentem podatkowym w Polsce, gdzie spoczywa na nim nieograniczony obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, zam. (…) (dalej jako Wnioskodawca lub Podatnik). Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu usługi product ownershipu, która polega na:

-zbieraniu i opracowywaniu wymagań funkcjonalnych na rzecz rozwoju produktu kontrahenta poprzez badania użytkowników, potrzeb interesariuszy, analizę rynku,

-dostarczeniu wymagań funkcjonalnych zespołowi developerskiemu,

-odbiorze i zatwierdzaniu dostarczonych przez zespół funkcjonalności i kolejnych wersji (aktualizacji) produktów,

-współpracy z innymi Product Ownerami nad tworzeniem strategii produktu oraz kwartalnych OKR-ów dla zespołów produktowych,

-zbieraniu i opracowywaniu wymagań dotyczących funkcjonalności rozwoju produktu,

-przygotowywaniu analizy procesów i przypadków użycia danych funkcjonalności,

-tworzeniu dokumentacji produktowej,

-dostarczaniu wymagań funkcjonalnych zespołowi developerskiemu,

-opracowywaniu priorytetów rozwoju nowych funkcjonalności,

-komunikacji strategii i priorytetów do zespołu developerskiego,

-odbieraniu i zatwierdzaniu dostarczonych przez zespół funkcjonalności,

-przeprowadzaniu ogólnych testów funkcjonalności pod kątem zgodności z wymaganiami.

Wnioskodawca podczas realizacji usług czuwa nad pracą zespołu deweloperskiego w taki sposób, aby korzyści płynące z rozwoju projektu, a co za tym idzie, jego wartość była jak najwyższa. Podatnik po analizie wymagań i komunikacji z klientem decyduje, co powinno zostać zaimplementowane podczas najbliższej pracy zespołu oraz do kiedy powinien zostać dostarczony następny przyrost produktu.

W ramach usług jako Product Owner zbiera wszystkie potrzeby zgłaszane przez różnych interesariuszy, po czym m.in. na ich podstawie Wnioskodawca tworzy pełne opisy wymagań, które przekazuje potem zespołowi deweloperskiemu. Dodatkowo, Wnioskodawca świadczy usługi analityczne, tworzy dokumentację produktową, zbiera wymagania oraz dostarcza i priorytetyzuje wymagania, prowadzi komunikację z klientem/użytkownikami i zespołem developerskim oraz przeprowadza testy funkcjonalności.

Wyżej wymienione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”, a konkretniej 70.22.30.0 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

W piśmie z 3 stycznia 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.Którego roku podatkowego/lat podatkowych dotyczy Pana wniosek?

Odpowiedź: Wniosek dotyczy od roku podatkowego 2023 i lat następnych.

2.Kiedy (dd-mm-rrrr) osiągnął Pan pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku i którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?

Odpowiedź: Wnioskodawca osiągnął pierwszy dochód z tej działalności w maju 2023 r. i od tego samego roku wybrał opodatkowanie w formie tzw. ryczałtu.

3.Na jakich zasadach (forma opodatkowania) dokonywał/dokonuje Pan rozliczeń podatkowych w prowadzonej działalności gospodarczej w latach wskazanych w odpowiedzi na pytanie nr 1 wezwania?

Odpowiedź: Wnioskodawca niezmiennie rozliczał opodatkowanie w formie ryczałtu od początku osiągania dochodów w ramach swojej działalności gospodarczej, tj. lutego 2022 r.

4.Czy złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? Jeśli tak, to kiedy (dd-mm-rrrr)?

Odpowiedź: Stosowne oświadczenie zostało złożone 2 lutego 2022 r. w ramach wniosku o założenie działalności gospodarczej w CEIDG.

5.Czy prowadzona przez Pana działalność była/jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?

Odpowiedź: Działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ustawy o ryczałcie.

6.Jakie konkretne usługi/czynności wykonywał/wykonuje Pan w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0. „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, których dotyczy zadane pytanie?

We wniosku wskazał Pan, że:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu usług product ownershipu, która polega na:

-zbieraniu i opracowywaniu wymagań funkcjonalnych na rzecz rozwoju produktu kontrahenta poprzez badania użytkowników, potrzeb interesariuszy, analizę rynku

-dostarczeniu wymagań funkcjonalnych zespołowi developerskiemu,

-odbiorze i zatwierdzaniu dostarczonych przez zespół funkcjonalności i kolejnych wersji (aktualizacji) produktów,

-współpracy z innymi Product Ownerami nad tworzeniem strategii produktu oraz kwartalnych OKR-ów dla zespołów produktowych,

-Zbieraniu i opracowywaniu wymagań dotyczących funkcjonalności rozwoju produktu

-Przygotowywaniu analizy procesów i przypadków użycia danych funkcjonalności

-Tworzeniu dokumentacji produktowej

-Dostarczaniu wymagań funkcjonalnych zespołowi developerskiemu

-Opracowywaniu priorytetów rozwoju nowych funkcjonalności

-Komunikacji strategii i priorytetów do zespołu developerskiego

-Odbieraniu i zatwierdzaniu dostarczonych przez zespół funkcjonalności

-Przeprowadzaniu ogólnych testów funkcjonalności pod kątem zgodności z wymaganiami

Wnioskodawca podczas realizacja usług czuwa nad pracą zespołu deweloperskiego w taki sposób, aby korzyści płynące z rozwoju projektu, a co za tym idzie, jego wartość była jak najwyższa. Podatnik po analizie wymagań i komunikacji z klientem decyduje, co powinno zostać zaimplementowane podczas najbliższej pracy zespołu oraz do kiedy powinien zostać dostarczony następny przyrost produktu. W ramach usług jako Product Owner zbiera wszystkie potrzeby zgłaszane przez różnych interesariuszy, po czym m.in. na ich podstawie, tworzę pełne opisy wymagań, które przekazuję potem zespołowi deweloperskiemu. Dodatkowo Wnioskodawca świadczy usługi analityczne, tworzy dokumentację produktową, zbieram wymagania oraz dostarczam i priorytetyzuje wymagania, prowadzę komunikację z klientem/użytkownikami i zespołem developerskim oraz przeprowadzam testy funkcjonalności.

Odpowiedź: Wykonywane są następujące usługi PKWiU 70.22.20.0: Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, w konkretnym przypadku usługa ta polega na:

-zbieraniu i opracowywaniu wymagań funkcjonalnych na rzecz rozwoju produktu kontrahenta poprzez badania użytkowników, potrzeb interesariuszy, analizę rynku,

-dostarczeniu wymagań funkcjonalnych zespołowi developerskiemu,

-odbiorze i zatwierdzaniu dostarczonych przez zespół funkcjonalności i kolejnych wersji (aktualizacji) produktów,

-współpracy z innymi Product Ownerami nad tworzeniem strategii produktu oraz kwartalnych OKR-ów dla zespołów produktowych,

-zbieraniu i opracowywaniu wymagań dotyczących funkcjonalności rozwoju produktu,

-przygotowywaniu analizy procesów i przypadków użycia danych funkcjonalności,

-tworzeniu dokumentacji produktowej,

-dostarczaniu wymagań funkcjonalnych zespołowi developerskiemu,

-opracowywaniu priorytetów rozwoju nowych funkcjonalności,

-komunikacji strategii i priorytetów do zespołu developerskiego,

-odbieraniu i zatwierdzaniu dostarczonych przez zespół funkcjonalności,

-przeprowadzaniu ogólnych testów funkcjonalności pod kątem zgodności z wymaganiami.

7.Proszę – w odniesieniu do każdej z usług/czynności wskazanych w odpowiedzi na pytanie nr II.6 wezwania – szczegółowo opisać charakter tych usług/czynności, tj. wskazać:

1)na czym one polegają?

2)czego dotyczą?

3)jaki jest ich zakres?

4)co jest ich efektem?

Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej wskazanej przez Pana usługi/czynności.

Odpowiedź:

1.Zbieranie i opracowywanie wymagań funkcjonalnych na rzecz rozwoju produktu kontrahenta poprzez badania użytkowników, potrzeb interesariuszy, analizę rynku

• Na czym polega?

Analiza potrzeb użytkowników, interesariuszy oraz rynku poprzez wywiady, ankiety i badania rynkowe.

• Czego dotyczy?

Dotyczy identyfikacji wymagań, które będą uwzględnione w projekcie produktu.

• Jaki jest zakres?

Obejmuje zbieranie i dokumentowanie wymagań w formie zrozumiałej dla wszystkich interesariuszy.

• Co jest efektem?

Powstaje lista wymagań funkcjonalnych, która stanowi podstawę backlogu produktu.

2.Dostarczenie wymagań funkcjonalnych zespołowi developerskiemu

·Na czym polega?

Przekazywanie zespołowi developerskiemu sprecyzowanych wymagań w formie user stories lub tasków.

·Czego dotyczy?

Dotyczy jasnego komunikowania zakresu prac do wykonania.

·Jaki jest zakres?

Obejmuje przekazanie backlogu, kryteriów akceptacji i bieżące wyjaśnianie zadań.

·Co jest efektem?

Zespół posiada jasne wytyczne do realizacji prac.

3.Odbiór i zatwierdzanie dostarczonych przez zespół funkcjonalności i kolejnych wersji (aktualizacji) produktów

·Na czym polega?

Weryfikacja dostarczonych funkcjonalności pod kątem zgodności z wymaganiami.

·Czego dotyczy?

Dotyczy akceptacji funkcjonalności po spełnieniu kryteriów akceptacji.

·Jaki jest zakres?

Obejmuje testy funkcjonalne, oceny zgodności z wymaganiami i zatwierdzanie aktualizacji.

·Co jest efektem?

Gotowe funkcjonalności mogą zostać wdrożone do produktu.

4.Współpraca z innymi Product Ownerami nad tworzeniem strategii produktu oraz kwartalnych OKR-ów dla zespołów produktowych

·Na czym polega?

Uzgadnianie strategii rozwoju produktu i kwartalnych celów (OKR) z innymi Product Ownerami.

·Czego dotyczy?

Dotyczy wypracowania spójnej strategii rozwoju produktu i celów zespołowych.

·Jaki jest zakres?

Obejmuje spotkania strategiczne, warsztaty i opracowanie roadmapy produktowej.

·Co jest efektem?

Powstaje strategia produktu i cele dla zespołów produktowych.

5.Zbieranie i opracowywanie wymagań dotyczących funkcjonalności rozwoju produktu

·Na czym polega?

Zbieranie zgłoszeń dotyczących nowych funkcjonalności oraz ich analiza pod kątem wartości biznesowej.

·Czego dotyczy?

Dotyczy identyfikacji i opisu przyszłych funkcjonalności produktu.

·Jaki jest zakres?

Obejmuje analizę zgłoszeń, ich priorytetyzację i dokumentację.

·Co jest efektem?

Powstaje plan rozwoju funkcjonalności produktu.

6.Przygotowywanie analizy procesów i przypadków użycia danych funkcjonalności

·Na czym polega?

Analiza procesów biznesowych oraz przypadków użycia w kontekście planowanych funkcjonalności.

·Czego dotyczy?

Dotyczy zrozumienia, jak użytkownicy będą korzystać z produktu.

·Jaki jest zakres?

Obejmuje opracowanie diagramów procesów i opis przypadków użycia.

·Co jest efektem?

Powstaje dokumentacja procesów i scenariuszy użycia.

7.Tworzenie dokumentacji produktowej

·Na czym polega?

Opracowanie dokumentów opisujących funkcjonalności produktu i jego sposób użytkowania.

·Czego dotyczy?

Dotyczy udostępnienia informacji użytkowych o produkcie.

·Jaki jest zakres?

Obejmuje dokumentację opisów funkcjonalności.

·Co jest efektem?

Powstaje kompletna dokumentacja funkcjonalności wspierająca rozwój i użytkowanie produktu.

8.Dostarczanie wymagań funkcjonalnych zespołowi developerskiemu

·Na czym polega?

Przekazywanie zespołowi developerskiemu sprecyzowanych wymagań w formie user stories lub tasków.

·Czego dotyczy?

Dotyczy jasnego komunikowania zakresu prac do wykonania.

·Jaki jest zakres?

Obejmuje przekazanie backlogu, kryteriów akceptacji i bieżące wyjaśnianie zadań.

·Co jest efektem?

Zespół posiada jasne wytyczne do realizacji prac.

9.Opracowywanie priorytetów rozwoju nowych funkcjonalności

·Na czym polega?

Wyznaczanie priorytetów realizacji zadań w oparciu o potrzeby biznesowe i techniczne.

·Czego dotyczy?

Dotyczy zarządzania backlogiem produktu.

·Jaki jest zakres?

Obejmuje ustalanie kolejności realizacji zadań na podstawie analizy wartości biznesowej.

·Co jest efektem?

Powstaje uporządkowany plan wdrażania nowych funkcjonalności.

10.Komunikacja strategii i priorytetów do zespołu developerskiego

·Na czym polega?

Przekazywanie zespołowi developerskiemu informacji o priorytetach i strategii rozwoju produktu.

·Czego dotyczy?

Dotyczy zapewnienia, że zespół rozumie cele biznesowe i priorytety prac.

·Jaki jest zakres?

Obejmuje spotkania sprintowe, przeglądy backlogu i codzienną komunikację.

·Co jest efektem?

Zespół developerski działa zgodnie z priorytetami i strategią produktu.

11.Odbieranie i zatwierdzanie dostarczonych przez zespół funkcjonalności

·Na czym polega?

Weryfikacja dostarczonych funkcjonalności pod kątem zgodności z wymaganiami.

·Czego dotyczy?

Dotyczy akceptacji funkcjonalności po spełnieniu kryteriów akceptacji.

·Jaki jest zakres?

Obejmuje testy funkcjonalne, oceny zgodności z wymaganiami i zatwierdzanie aktualizacji.

·Co jest efektem?

Gotowe funkcjonalności mogą zostać wdrożone do produktu.

12.Przeprowadzanie ogólnych testów funkcjonalności pod kątem zgodności z wymaganiami

·Na czym polega?

Testowanie dostarczonych funkcjonalności pod kątem zgodności z wymaganiami biznesowymi.

·Czego dotyczy?

Dotyczy zapewnienia jakości produktu.

·Jaki jest zakres?

Obejmuje ogólną weryfikację funkcjonalności w środowisku preprodukcyjnym.

·Co jest efektem?

Funkcjonalności spełniają wymagania biznesowe.

8.Czy osiągał/osiąga Pan przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?

Odpowiedź: Wnioskodawca nie prowadził i nie prowadzi działalności polegającej na świadczeniu usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

9.Czy prowadził/prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności?

Odpowiedź: Stosowna ewidencja była i jest prowadzona.

Pytanie

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego przychód osiągany przez Wnioskodawcę w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu pozostałych usług zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych sklasyfikowanych jako PKWiU 70.22.20.0 – podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie (przedstawione ostatecznie w uzupełnieniu z 3 stycznia 2025 r.)

Przychód osiągany przez Wnioskodawcę w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu pozostałych usług zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych sklasyfikowanych jako PKWiU 70.22.20.0 – podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Na podstawie art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie wolny zawód oznaczająca pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.

Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Stawką 8,5% opodatkowane będą natomiast pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz jego uzupełnień wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą polegającą na prowadzeniu usług product ownershipu. Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Niezmiennie dokonywał/dokonuje Pan rozliczeń podatkowych w formie ryczałtu od początku osiągania dochodów w ramach swojej działalności gospodarczej, tj. lutego 2022 r. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zostało złożone 2 lutego 2022 r. w ramach wniosku o założenie działalności gospodarczej w CEIDG. Wniosek dotyczy 2023 r. i lat następnych. Pierwszy dochód z tytułu przedmiotowej działalności osiągnął Pan w maju 2023 r. W ramach prowadzonej działalności wykonywane są usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWIU 70.22.20.0    – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, polegające na:

-zbieraniu i opracowywaniu wymagań funkcjonalnych na rzecz rozwoju produktu kontrahenta poprzez badania użytkowników, potrzeb interesariuszy, analizę rynku,

-dostarczeniu wymagań funkcjonalnych zespołowi developerskiemu,

-odbiorze i zatwierdzaniu dostarczonych przez zespół funkcjonalności i kolejnych wersji (aktualizacji) produktów,

-współpracy z innymi Product Ownerami nad tworzeniem strategii produktu oraz kwartalnych OKR-ów dla zespołów produktowych,

-zbieraniu i opracowywaniu wymagań dotyczących funkcjonalności rozwoju produktu,

-przygotowywaniu analizy procesów i przypadków użycia danych funkcjonalności,

-tworzeniu dokumentacji produktowej,

-opracowywaniu priorytetów rozwoju nowych funkcjonalności,

-komunikacji strategii i priorytetów do zespołu developerskiego,

-odbieraniu i zatwierdzaniu dostarczonych przez zespół funkcjonalności,

-przeprowadzaniu ogólnych testów funkcjonalności pod kątem zgodności z wymaganiami.

Nie prowadził Pan i nie prowadzi działalności polegającej na świadczeniu usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Prowadził/prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności.

W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 należy wskazać, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W związku z powyższym, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, podlegały/podlegają/będą podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.