
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest lekarzem dentystą rozliczającym się z Urzędem Skarbowym za pomocą karty podatkowej. Rozliczając się za pomocą karty podatkowej Wnioskodawca może zatrudniać 1 osobę na umowę o pracę. Wnioskodawca zatrudnia w tym wypadku na umowę o pracę asystentkę stomatologiczną. Zatrudniona asystentka jest w ciąży i ze względu na zły stan zdrowia będzie musiała iść na zwolnienie chorobowe, a następnie po urodzeniu dziecka na urlop macierzyński. Tym samym nie będzie mogła wykonywać pracy zawodowej. Asystentka po zakończeniu urlopu macierzyńskiego planuje wrócić do pracy.
Wnioskodawca chciałby zatrudnić na umowę o pracę na zastępstwo inną asystentkę. W tym przypadku stan zatrudnienia na umowę o pracę będzie wynosił 2 osoby, w tym jedna faktycznie wykonująca pracę.
Wnioskodawca nie chciałby utracić możliwości rozliczania się z Urzędem Skarbowym za pomocą karty podatkowej, pomimo zwiększenia stanu zatrudnienia wynikającego z opisanej sytuacji.
Pytanie
Czy zatrudniając drugą asystentkę na umowę o pracę na zastępstwo Wnioskodawca nie straci możliwości rozliczania się za pomocą karty podatkowej?
Pana stanowisko w sprawie
Wnioskodawca uważa, że nie powinien stracić możliwości rozliczania się z Urzędem Skarbowym za pomocą karty podatkowej przy zatrudnieniu drugiej asystentki na umowę o pracę na zastępstwo na czas trwania zwolnienia chorobowego lub macierzyńskiego pierwszej asystentki, ponieważ nadal będzie posiadał tylko jednego aktywnego pracownika (drugi będzie na zwolnieniu).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.
Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność polegającą na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego – w warunkach określonych w części VIII tabeli.
Ponadto stosownie do treści art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:
1)kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu;
2)(uchylony)
3)przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;
4)nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;
5)małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;
6)nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym;
7)pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W Tabeli miesięcznych stawek podatku dochodowego w formie karty podatkowej, stanowiącej załącznik nr 3 do ww. ustawy, w części VIII Świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego wskazano jako rodzaj zawodu wykonywanego w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego m.in. lekarza dentystę.
Z objaśnień do ww. części VIII tabeli wynika jednocześnie, że:
1.Stawka dotyczy również wykonywania zawodu przy zatrudnieniu jednej pomocy fachowej lub przyuczonej.
2.Stawka nie dotyczy działalności prowadzonej w formie spółki cywilnej osób fizycznych.
3.Stawki nie dotyczą działalności wykonywanej na rzecz osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej.
Zgodnie z treścią art. 36 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Nie uważa się za zwiększenie stanu zatrudnienia czasowego zatrudnienia pracownika lub pełnoletniego członka rodziny w miejsce nieobecnego stałego pracownika, którego nieobecność trwa nieprzerwanie co najmniej dziesięć dni i jest spowodowana szczególnymi względami, w tym chorobą, urlopem, powołaniem na ćwiczenia wojskowe.
Artykuł 36 ust. 7 ww. ustawy stanowi natomiast, że:
O zmianach, o których mowa w ust. 1, 2 i 4, podatnik jest obowiązany zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego, składając informację o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności, według ustalonego wzoru, najpóźniej w terminie siedmiu dni od powstania okoliczności powodujących zmiany. Jeżeli zawiadomienie dotyczy zatrudnienia osoby, o której mowa w art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. d, należy w nim również podać szczegółowy zakres czynności, które osoba ta ma wykonywać. Podatnik może złożyć informację o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Tak więc, jeśli dotychczas zatrudniony pracownik będzie nieobecny z przyczyn wymienionych w ust. 2 art. 36 ustawy, przez okres wynoszący nieprzerwanie 10 dni – podatnik korzystający z opodatkowania w formie karty podatkowej zobowiązany jest zawiadomić o tym fakcie organ podatkowy.
Z treści przedstawionych przez Pana we wniosku informacji wynika, że:
·zatrudnia Pan na umowę o pracę asystentkę stomatologiczną. Zatrudniona asystentka jest w ciąży i ze względu na zły stan zdrowia będzie musiała iść na zwolnienie chorobowe, a następnie po urodzeniu dziecka na urlop macierzyński. Tym samym nie będzie mogła wykonywać pracy zawodowej;
·chciałby Pan zatrudnić na umowę o pracę na zastępstwo inną asystentkę.
W sytuacji kiedy na czas nieobecności zatrudnionej przez Pana na umowę o pracę asystentki stomatologicznej – trwającej przez okres przebywania przez nią na zwolnieniu chorobowym, a następnie na urlopie macierzyńskim – będzie korzystał Pan z czasowego zatrudnienia innego pracownika na umowę o pracę w celu jej zastępstwa i zawiadomi Pan o tym fakcie organ podatkowy, to nie utraci Pan prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.