Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

fot.Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDST2-1.4011.663.2024.1.JPO

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 11 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym, od (...) 2015 r. prowadzącym jednoosobową działalność na podstawie wpisu do CEIDG pod firmą „(...)”.

W bieżącym roku podatkowym 2024 działalność Wnioskodawcy opodatkowana jest podatkiem liniowym w myśl art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z póżn. zm.). Wnioskodawca planuje zmianę formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w 2025 r.

Na podstawie wpisu w CEIDG przeważającym rodzajem prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest działalność sklasyfikowana kodem 46.17.Z Działalność agentów zajmujących się sprzedażą żywności, napojów i wyrobów tytoniowych.

Ponadto wpis Wnioskodawcy CEIDG zawiera inne kody PKD prowadzonej działalności, takie jak:

-96.09.Z Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana;

-90.02.Z Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych;

-90.01.Z Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych;

-82.99.Z Pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana;

-82.92.Z Działalność związana z pakowaniem;

-82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów;

-77.32.Z Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń budowlanych;

-73.20.Z Badanie rynku i opinii publicznej;

-52.10.B Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów;

-47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami;

-47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet;

-47.19.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach;

-46.90.Z Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana;

-46.76.Z Sprzedaż hurtowa pozostałych półproduktów;

-46.73.Z Sprzedaż hurtowa drewna, materiałów budowlanych i wyposażenia sanitarnego;

-46.38.Z Sprzedaż hurtowa pozostałej żywności, włączając ryby, skorupiaki i mięczaki;

-46.37.Z Sprzedaż hurtowa herbaty, kawy, kakao i przypraw;

-46.36.Z Sprzedaż hurtowa cukru, czekolady, wyrobów cukierniczych i piekarskich;

-46.34.B Sprzedaż hurtowa napojów bezalkoholowych;

-46.19.Z Działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju.

W ramach swojej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi pośrednictwa handlowego. Usługi te polegają na pośredniczeniu w transakcjach pomiędzy dwoma rodzajami podmiotów:

-producentami artykułów spożywczych, którzy stanowią jego kontrahentów (dalej: Producenci), oraz

-odbiorcami tych towarów, czyli sieciami handlowymi i dystrybutorami (dalej: „Odbiorcy”).

Czynności, jakie Wnioskodawca wykonuje w ramach umów na usługi pośrednictwa, obejmują w szczególności:

-aktywny udział w procesie sprzedaży produktów Producenta, w tym m.in. przedstawianie Odbiorcom oferty produktowej Producentów;

-utrzymywanie regularnych kontaktów z Producentami i Odbiorcami w celu zawarcia współpracy między nimi oraz do sprzedaży towarów marki Producentów;

-ustalanie warunków handlowych, marketingowych i logistycznych pomiędzy Producentami i Odbiorcami;

-zapewnienie ciągłości w transakcjach po zawarciu umowy między Producentami i Odbiorcami.

Wnioskodawca świadczy ww. usługi samodzielnie, na własny rachunek i własne ryzyko. Odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat oraz wykonywane przez Wnioskodawcę czynności ponosi on sam.

Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi, będące przedmiotem wniosku, mieszczą się w grupowaniu PKWiU: 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Informacje na potrzeby wyboru formy opodatkowania

Wnioskodawca nie prowadził i nie będzie prowadzić w 2025 r. działalności gospodarczej w formie spółki. W stosunku do Wnioskodawcy oraz prowadzonej działalności gospodarczej nie będą zachodzić w 2025 r. okoliczności wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „Ustawa”).

Jednocześnie działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawcę nie stanowi wykonywania wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy. Działalność Wnioskodawcy stanowi działalność usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy. Jednocześnie Wnioskodawca nie osiąga i nie osiągnie w 2025 r. przychodów powyżej limitu 2 min euro, przez co spełnia warunki z art. 6 ust. 4 Ustawy.

W przypadku wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 3 Ustawy, w której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami, jeżeli taka sytuacja wystąpi.

W przypadku wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, Wnioskodawca złoży sporządzone na piśmie oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania, o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnie Pan pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym.

Pytanie

Czy usługi pośrednictwa handlowego świadczone przez Wnioskodawcę będą mogły zostać opodatkowane stawką 8,5% zryczałtowanego podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane ze świadczenia usług przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego będą mogły zostać opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy.

Uzasadnienie

W treści art. 12 Ustawy wskazane zostały poszczególne stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla wskazanych usług. Część stawek została uzależniona od kodu statystycznego właściwego dla świadczonych usług.

Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy:

„Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.”

Przenosząc powyższe na grunt opisanego stanu przyszłego, opisane w treści niniejszego wniosku usługi są objęte grupowaniem PKWiU 74.90.12.0.

Z uwagi na to, że Ustawa nie zawiera szczególnego przepisu przewidującego dla PKWiU 74.90.12.0 dedykowanej stawki ryczałtu, to zastosowanie dla usług Wnioskodawcy znajdzie stawka ogólnie właściwa dla działalności usługowej, tj. 8,5%.

Powyższe stanowisko jest zbieżne z linią interpretacyjną tut. organu. Przykładowo:

1.Interpretacja indywidualna z 22 marca 2024 r., sygn. 0113-KDIPT2- 1.4011.47.2024.2.HJ:

„W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą sklasyfikowaną pod PKWiU 74.90.12.0. Przedmiotem prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej jest świadczenie kompleksowej usługi sprzedaży, w skład której wchodzą m in. następujące czynności:

*organizowanie sprzedaży poprzez kontakt z klientami zleceniodawcy (aktywnymi oraz nieaktywnymi), przesyłanie oferty:

*negocjowanie warunków współpracy z nowymi i dotychczasowymi klientami;

*przygotowywanie zestawień, tabel, prezentacji wg wytycznych zleceniodawcy;

*odpowiadanie na pytania klientów zleceniodawcy (telefonicznie lub mailowo);

*weryfikacja dokumentów niezbędnych do realizacji sprzedaży;

*generowanie listów przewozowych do wysyłek zamówień;

*weryfikacja dokumentacji i przygotowywanie umów ofertowych wg wytycznych zleceniodawcy (oferta następnie akceptowana, podpisywana i wysyłana przez zleceniodawcę).

(…)

Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU 74.90.12.0 podlegają opodatkowaniu 8.5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile spełnione zostaną ustawowe warunki opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”

2.Interpretacja indywidualna z 28 grudnia 2022 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.704.2022.4.IM:

„Wnioskodawcy uważa, że opisane w stanie faktycznym usługi są objęte grupowaniem PKWiU 74.90.12.0.

Z uwagi na to, że nie ma szczególnego przepisu przewidującego dla PKWiU 74.90.12.0 szczególną stawkę ryczałtu, to zastosowanie znajdzie stawka właściwa ogólnie właściwa dla działalności usługowej, tj. 8.5%. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8.5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe. 

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.”

3.Interpretacja indywidualna z 15 czerwca 2023 r., sygn. 0115-KDST2- 2.4011.193.2023.2.MS:

„W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 "Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń".

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli – co wynika z okoliczności przedstawionych we wniosku – zostały spełnione wszystkie wymogi formalne co do tej formy opodatkowania wynikające z powołanych przepisów ustawy.”

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Ponadto, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) wskazanymi w pkt 5.3.2, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-15% przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1);

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą i planuje zmianę formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w 2025 r.

W ramach swojej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi pośrednictwa handlowego. Usługi te polegają na pośredniczeniu w transakcjach pomiędzy dwoma rodzajami podmiotów:

-producentami artykułów spożywczych, którzy stanowią jego kontrahentów (dalej: Producenci), oraz

-odbiorcami tych towarów, czyli sieciami handlowymi i dystrybutorami (dalej: „Odbiorcy”).

Czynności, jakie Pan wykonuje w ramach umów na usługi pośrednictwa, obejmują w szczególności:

-aktywny udział w procesie sprzedaży produktów Producenta, w tym m.in. przedstawianie Odbiorcom oferty produktowej Producentów;

-utrzymywanie regularnych kontaktów z Producentami i Odbiorcami w celu zawarcia współpracy między nimi oraz do sprzedaży towarów marki Producentów;

-ustalanie warunków handlowych, marketingowych i logistycznych pomiędzy Producentami i Odbiorcami;

-zapewnienie ciągłości w transakcjach po zawarciu umowy między Producentami i Odbiorcami.

Wykonywane przez Pana usługi, będące przedmiotem wniosku, mieszczą się w grupowaniu PKWiU: 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Mając na względzie powołane przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie będzie Pan uzyskiwał przychody z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości”, to zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec jednak należy, że ww. stawka nie znajdzie zastosowania w przypadku świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1), dla których ustawodawca przewidział stawkę ryczałtu w wysokości 15%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie wyłącznie w zakresie objętym pytaniem interpretacyjnym, a więc w zakresie ustalenia stawki ryczałtu usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych we wniosku, które nie były przedmiotem zapytania.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.