Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.993.2024.2.AK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 grudnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 18 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 20 stycznia 2025 r. - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego uzupełniony w odpowiedzi na wezwanie

W okresie od 15 kwietnia 2011 r. do 16 kwietnia 2023 r. prowadziła Pani działalność gospodarczą pod nazwą (…), przeważający kod PKD 82.11.Z , według PKWiU 82.11. W dniu 31 lipca 2020 r. ponownie zawarła Pani umowę o pracę ze Spółką A. na stanowisku główna księgowa, która trwa do dnia dzisiejszego. W trakcie trwania umowy o pracę świadczyła Pani usługi między innymi również na rzecz Spółki A. Składany wniosek dotyczy okresu 2021 - 2023. W latach 2021 - 2023 po konsultacji telefonicznej z Krajową Informacją Podatkową powołując się na art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym skorzystała Pani z tej formy opodatkowania, stawka 8,5%. Pani przychody nie przekroczyły 2 000 000 euro.

W myśl art. 3 ust.1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Prowadziła Pani ewidencję przychodów zgodną z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17.12.2021 w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Świadczone przez Panią usługi wg. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) 82.11 usługi związane z administracja biurową. Pomiędzy Panią a spółką A. nie istniały i nie istnieją powiązania osobiste. W okresie badanym tj. 01.0.2021 r. do 16.04.2023 r. nie pełniła Pani żadnych funkcji zarządczych w Spółce. Od października 2023 r. pełni Pani funkcję Wiceprezesa do spraw finansowych.

Zakres obowiązków pracowniczych wynikających z umowy o pracę obejmował:

  • comiesięczne sporządzanie deklaracji podatkowych VAT, CIT
  • comiesięczne sporządzanie deklaracji akcyzowych
  • odpowiedzialność za poprawność składanych deklaracji
  • weryfikacja poprawności zapisów na kontach księgowych
  • reprezentowania spółki w kontaktach z bankami, urzędami
  • comiesięczne, kwartalne, roczne sporządzanie sprawozdań statystycznych
  • sporządzanie rocznych sprawozdań finansowych.

Według umowy o współpracy z firmą A. zawarto następujące zlecenia:

  • kształtowanie i realizacja strategii ekonomicznej firmy, tj. planowanie finansowe -nadzór nad przygotowaniem raportów zewnętrznych i wewnętrznych, w szczególności miesięcznego raportu dla importera
  • nadzór nad przygotowaniem rocznego budżetu i planów wieloletnich oraz kontrolowanie ich realizacji
  • optymalizacja struktury kosztów i poziomu majątku obrotowego ,ocena projektów inwestycyjnych
  • nadzór nad pracą działów: księgowego, działu kadr oraz IT, administracji i audytu wewnętrznego
  • polityka zatrudnienia, zarządzania, motywowania i rozwoju pracowników w podległych działach.
  • świadczone przez Panią usługi na rzecz tej firmy dotyczyły następujących obszarów: analiza wewnętrzna rozchodu na przykład olejów silnikowych do zleceń zewnętrznych (pod kontem dostawców), analiza obsługiwanych marek samochodowych przez warsztat blacharsko-lakierniczy, zamawianie brakujących narzędzi pracy, materiałów biurowych, analiza zużycia gazu na poszczególne budynki spółki, wskazywanie słabych punktów lokalizacji poszczególnych produktów firmy, tj. wizualizacja i rozmieszczanie sprzedawanych towarów, wysokość sprzedaży i udział w marży poszczególnych pracowników działów, z uwzględnieniem grup produktów (głownie akcesoria samochodowe do nowych aut), pomoc w pisaniu reklamacji i wiele innych w trakcie bieżących potrzeb i pomysłów zarządu spółki.

Świadczone usługi miały charakter analiz i raportów niepodlegających rygorom kontroli przez urzędy państwowe.

Ponadto zakres obowiązków w ramach współpracy obejmował udział w rekrutacji nowych pracowników. Obserwacja i analiza mocnych i słabych stron już osób zatrudnionych. Wskazywanie sfer, w których wykorzystanie danych umiejętności byłoby optymalne dla danego pracownika. Migracja między działami. Wstawianie ogłoszeń o pracę do lokalnej prasy, urzędu pracy oraz na media społecznościowe, czynne uczestnictwo w tworzeniu treści i tła informacji przekazywanych w mediach.

Zakres obowiązków na stanowisku główna księgowa został ściśle powiązany z reprezentacją przed instytucjami państwowymi oraz bankami a także odpowiedzialnością za prawidłowe sporządzanie deklaracji podatkowych , wniosków do banków, sprawozdań finansowych podlegających corocznemu badaniu przez biegłego rewidenta .

Spółka zatrudnia specjalistę do spraw kadr i płac a także księgową i pomoc księgowej.

Zakres wykonywanych czynności w ramach współpracy był bardzo szeroki, obejmował analizy i pomoc w podejmowaniu bieżących rozwiązań, udogodnień i sprawniejszego działania spółki. Według PKWiU 82.11. sekcja ta obejmuje wiele rodzajów działalności wspomagających działalność gospodarczą, ale niewymagających specjalistycznej wiedzy.

Stanowisko głównej księgowej polegało tylko na zebraniu w całość pracy działu księgowego i na tej podstawie tworzeniu deklaracji podatkowych, obliczaniu zobowiązań podatkowych i reprezentowaniu firmy przed urzędami. A także obsługa banków oraz kontakty z bankami.

Czynności zawodowe realizowane w ramach umowy o pracę oraz umowy o współpracy stanowiły zbiory rozłączne.

Pytanie

Czy uzyskiwane przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz Spółki (obecnego pracodawcy) w zakresie wskazanym w opisie stanu faktycznego nie spowodowały utraty prawa do opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za lata 2021,2022, 2023 ?

Pani stanowisko w sprawie

Według Pani przychody uzyskiwane w ramach prowadzenia działalności gospodarczej w latach 2021 - 2023 na rzecz obecnego pracodawcy mogły zostać opodatkowane podatkiem zryczałtowanym zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzasadnienie: Zakres obowiązków na stanowisku główna księgowa został ściśle powiązany z reprezentacją przed instytucjami państwowymi oraz bankami a także odpowiedzialnością za prawidłowe sporządzanie deklaracji podatkowych , wniosków do banków, sprawozdań finansowych podlegających corocznemu badaniu przez biegłego rewidenta .

Spółka zatrudnia specjalistę do spraw kadr i płac a także księgową i pomoc księgowej.

Zakres wykonywanych czynności w ramach współpracy był bardzo szeroki, obejmował analizy i pomoc w podejmowaniu bieżących rozwiązań, udogodnień i sprawniejszego działania spółki. Stanowisko głównej księgowej polegało tylko na zebraniu w całość pracy działu księgowego i na tej podstawie tworzeniu deklaracji podatkowych, obliczaniu zobowiązań podatkowych i reprezentowaniu firmy przed urzędami. A także obsługa banków oraz kontakty z bankami.

Zakres wykonywanych czynności w ramach współpracy był bardzo szeroki, obejmował analizy i pomoc w podejmowaniu bieżących rozwiązań, udogodnień i sprawniejszego działania spółki. Według PKWiU 82.11. sekcja ta obejmuje wiele rodzajów działalności wspomagających działalność gospodarczą, ale niewymagających specjalistycznej wiedzy.

Czynności zawodowe realizowane w ramach umowy o pracę oraz umowy o współpracy stanowiły zbiory rozłączne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) osób fizycznych na podstawie systemu przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów.

Ustawodawca, tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych, miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń na podstawie kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłami przychodów są:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,
  • pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do treści art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.).

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zwracam uwagę, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) uchylona,

e) uchylona,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6) (uchylony).

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Z powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych pozbawiony jest podatnik, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyska przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te odpowiadają czynnościom, które podatnik wykonywał na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy.

Ponadto, warunkiem koniecznym dla skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Podkreślić należy, że możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał (wykonuje) w ramach stosunku pracy.

W opisie sprawy wskazała Pani, że w okresie od 15 kwietnia 2011 r. do 16 kwietnia 2023 r. prowadziła Pani działalność gospodarczą, przeważający kod PKD 82.11.Z , według PKWiU 82.11- usługi związane z administracją biurową. W dniu 31 lipca 2020 r. ponownie zawarła Pani umowę o pracę ze Spółką A. na stanowisku główna księgowa, która trwa do dnia dzisiejszego. W trakcie trwania umowy o pracę świadczyła Pani usługi miedzy innymi również na rzecz Spółki A. Pomiędzy Panią a pracodawcą nie istniały i nie istnieją powiązania osobiste. W okresie badanym tj. 2021 r. do 16.04.2023 r. nie pełniła Pani żadnych funkcji zarządczych w Spółce.

W opisie sprawy opisała Pani czynności zawodowe realizowane w ramach umowy o pracę oraz umowy o współpracy. Zaznaczyła Pani, że czynności zawodowe realizowane w ramach umowy o pracę oraz umowy o współpracy stanowiły zbiory rozłączne.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że skoro wykonywane przez Panią w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej czynności opisane we wniosku nie były tożsame z czynnościami, które wykonywała Pani na rzecz pracodawcy na podstawie umowy o pracę, to nie zachodziły okoliczności określone w art. 8 ust. 2 ustawy. Tym samym jeśli spełniła Pani w okresie 2021 r. do 16.04.2023 r. pozostałe warunki opodatkowania w formie zryczałtowanej, przychody z działalności gospodarczej mogła Pani opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Tym samym, stanowisko Pani jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Nadmienia się ponadto, że rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez Pana. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy przedstawionego stanu faktycznego i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.