
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 9 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 15 stycznia 2025 r. (wpływ 15 stycznia 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą od (…) 2019 r. działalność gospodarczą, w ramach której świadczy m.in. usługi zarządzania projektami w zakresie podnoszenia i doskonalenia jakości w (…).
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym.
Działalność Wnioskodawcy jest zawieszona od (…) 2021 r. do dnia sporządzenia złożonego pisma, niemniej zamierza odwiesić ją z początkiem 2025 r. Przed zawieszeniem działalności Wnioskodawca rozliczał swoje dochody na skali podatkowej oraz był czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z podpisaniem umowy o współpracy z (…) 2024 r., rozpoczęcie wykonywania usług ma nastąpić na początku 2025 r., nie później niż (…) 2025 r.
Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie za okresy miesięczne, pierwszy przychód powstanie więc w rozliczeniu za styczeń lub luty 2025 r. Wnioskodawca zamierza od roku 2025 r. rozliczać się w zakresie swoich przychodów na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i taką formę opodatkowania w zakresie swoich przychodów zamierza kontynuować w latach następnych. Wnioskodawca w tym celu będzie prowadzić ewidencję przychodów właściwą dla tej formy opodatkowania.
Usługi, które Wnioskodawca świadczyć będzie w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej sklasyfikowane zostały pod numerem PKWiU 70.22.20.0, który dotyczy „Pozostałych usług zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca ma zamiar uzyskiwać przychody jedynie ze świadczenia usług wskazanych we wniosku.
Na mocy umowy o współpracy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a (...) kontrahentem Wnioskodawca rozpocznie wykonywanie swoich usług (…) 2025 r. Projekt, który będzie nadzorował Wnioskodawca został zatytułowany: (…).
Projekt został podzielony na następujące fazy:
1.(…)
·Cel: Wspieranie i nadzorowanie rozwoju umiejętności przywódczych w zespołach (…).
·Kluczowe działania: Zapewnienie mentoringu i nadzoru dla młodszych liderów, wspieranie ich rozwoju. Po 3-6 miesiącach rozszerzenie działań na zespół (…).
2.(…)
·Cel: Nadzór nad planowaniem strategicznym przy jednoczesnym utrzymaniu praktycznego zaangażowania w codzienne operacje, w celu zapewnienia optymalnej wydajności zespołów i ciągłego doskonalenia.
·Kluczowe działania: Balansowanie długoterminowego planowania z codziennym wsparciem operacyjnym, kierując zespoły ku efektywności i sukcesowi.
3.(…)
·Cel: (…), aby poprawić wydajność operacyjną i zadowolenie klientów.
·Kluczowe działania: Współpraca z zespołami technicznymi w celu wdrożenia (…), zapewniając ich płynne wdrożenie i maksymalne korzyści operacyjne.
4.(…)
·Cel: Wsparcie w tworzeniu i wykorzystaniu wskaźników wydajności w celu monitorowania zdolności operacyjnych, produktywności i sukcesu zespołów.
·Kluczowe działania: Zapewnienie, że zespoły osiągają i przekraczają wyznaczone cele dzięki zastosowaniu wyraźnych, opartych na danych wskaźników wydajności.
5.(…)
·Cel: Ustalenie i nadzór nad wdrożeniem jasnych wytycznych operacyjnych, aby zapewnić zgodność i spójność w pracy zespołów.
·Kluczowe działania: Definiowanie i utrzymywanie standardów operacyjnych zgodnych z najlepszymi praktykami branżowymi i wewnętrznymi politykami.
6.(…)
·Cel: Wykorzystanie głębokiej wiedzy branżowej do przewidywania trendów rynkowych i wyzwań, co pozwoli na pozycjonowanie firmy jako lidera na rynku.
·Kluczowe działania: Wsparcie organizacji w wykorzystaniu wiedzy branżowej, aby wyprzedzać konkurencję i korzystać z nowych możliwości.
7.(…)
·Cel: Nadzór i demonstracja przywództwa międzykulturowego, zwłaszcza w regionie (…), przy jednoczesnym budowaniu silnych powiązań z główną siedzibą w (…) oraz innymi globalnymi ośrodkami.
·Kluczowe działania: Zapewnienie przywództwa, które szanuje lokalne konteksty kulturowe, jednocześnie wzmacniając więzi i współpracę między różnymi lokalizacjami.
8.(…)
·Cel: Wspieranie kultury ambitnej, ukierunkowanej na rozwiązywanie problemów i współpracę między zespołami i lokalizacjami.
·Kluczowe działania: Wspieranie i nadzorowanie działań zmierzających do stworzenia pozytywnego, innowacyjnego środowiska pracy, które łączy zespoły i promuje współpracę.
Dzięki wsparciu i nadzorowi nad kluczowymi obszarami projekt ma na celu rozwój przywództwa, poprawę efektywności operacyjnej, budowanie kultury współpracy oraz pozycjonowanie organizacji jako lidera branży. Obejmuje wspieranie i nadzorowanie kluczowych zespołów w organizacji, wspieranie rozwoju liderów, nadzór nad wynikami strategicznymi i operacyjnymi oraz wdrażanie innowacji poprzez (…). Projekt kładzie również nacisk na przywództwo międzykulturowe oraz zarządzanie zasobami, zapewniając rozwój kultury współpracy i spójność z branżowymi standardami.
W zakresie powyższego projektu Wnioskodawca zajmować się będzie nadzorem nad zadaniami realizowanymi przez podległe pod nadzór Wnioskodawcy zespoły ludzkie. Nacisk kładziony jest na świadczenie usługi nadzoru nad jakością i terminowością projektu.
Wnioskodawca nie świadczy usług doradczych związanych z zarządzaniem, ani usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, które są sklasyfikowane odpowiednio w grupowaniach 70.22.1 i 70.22.3.
Usługi Wnioskodawcy wykonywane będą z terytorium Polski. Komunikacja odbywać się będzie na poziomie zdalnym.
Zakres czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach wskazanej wyżej umowy o współpracy nie będzie dotyczył świadczenia usług: – związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, – związanych z wydawaniem pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), – związanych z wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line, – związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), – związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), – objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), – związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), – związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Do działalności wykonywanej przez Wnioskodawcę nie będą miały również zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dodatkowo:
-Wnioskodawca w żadnym roku podatkowym w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej nie świadczył usług na rzecz kontrahentów, z którymi łączyłby go wcześniej lub łączy stosunek pracy,
-pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku Wnioskodawca osiągnie w styczniu lub lutym 2025 r. Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca rozliczać się będzie za miesięczne okresy rozliczeniowe, obowiązek podatkowy powstanie (…) 2025 r. lub (…) 2025 r.,
-oświadczenie o wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania podatkiem dochodowym Wnioskodawca złoży przez portal CEIDG do (…) 2025 r. Zachowa tym samym termin na wybór tej formy opodatkowania niezależnie czy pierwszy przychód powstanie (…) 2025 r., czy (…) 2025 r.,
-przychód Wnioskodawcy nie przekroczy w roku poprzedzającym (2024) rok podatkowy (2025), w którym Wnioskodawca rozpocznie stosowanie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku,
-przychód Wnioskodawcy nie przekroczy w roku 2025 oraz kolejnych latach limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku,
-Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych,
-Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej,
-pomiędzy Wnioskodawcą, a kontrahentem, z którym Wnioskodawca ma podpisaną umowę nie istnieją jakiekolwiek powiązania,
-Wnioskodawca nie jest wspólnikiem/udziałowcem wyżej wskazanego kontrahenta, na rzecz którego świadczy usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarcze i nie pełni w jego strukturze funkcji zarządczych,
-poza usługami opisanymi we wniosku, Wnioskodawca nie wykonuje i nie planuje wykonywać na rzecz ww. kontrahenta innych usług. Wniosek dotyczy roku 2025 i lat następnych.
W uzupełnieniu wniosku z 15 stycznia 2025 r., udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1.Czy świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku, wykonywane są/będą w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?
Odpowiedź: Świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku nie są wykonywane i nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
2.Czy osiąga/będzie Pan osiągał przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office)?
Odpowiedź: Nie osiąga i nie będzie Pan osiągał przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office).
Pytanie
Czy w świetle przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, przychody ze wskazanych w nim usług, sklasyfikowane pod kodem PKWiU 70.22.20.0 kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody osiągane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług opisanych w stanie faktycznym (klasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 70.22.20.0) kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Postanowienia art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. 2021.1993 t. j. z dnia 4 listopada 2021 r., dalej „u.z.p.d.”) regulują opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 6 ust. 1 u.z.p.d. opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f. Zgodnie z art. 4 ust. 1 u.z.p.d. użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).
Stosownie do art. 12 ust. 1 u.z.p.d. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych może wynosić odpowiednio:
-15% przychodów ze świadczenia usług (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
-8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.
Analizując powyższe przepisy, należy wskazać, iż symbole PKWiU, opisujące usługi wykonywane przez Wnioskodawcę zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m u.z.p.d. Przepis ten przewiduje dla tych symboli PKWiU stawkę 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże, przy symbolu PKWiU 70 ustawodawca umieścił znak „ex”. Stosownie do art. 4 ust. 4 u.z.p.d. ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu i dotyczy tylko określonych i wskazanych usług z tego ugrupowania, czyli firm centralnych (PKWiU grupa 70.10) oraz usług doradztwa związanego z zarządzaniem (grupy i klasy zawarte w poddziałach PKWiU 70.21 i 70.22.15), tj. usług, których Wnioskodawca nie świadczy.
Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU wydanych przez Główny Urząd Statystyczny grupowanie 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” obejmuje usługi Pozostałe usługi zarządzania projektami mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
-usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
-usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,
-usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.
Wobec czego grupowanie to dotyczy wyłącznie usług koordynacji i nadzoru w zakresie zarządzania projektami, a nie usług związanych z doradztwem związanym z zarządzaniem.
Warto również przytoczyć interpretację Dyrektora Krajowej Izby Skarbowej z 7 czerwca 2022 r. nr sygn. 0115-KDIT1.4011.24.2022.1.MN, w której uznano za prawidłowe stanowisko, mówiące, iż przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, powinny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Prawidłowe stanowisko w zakresie wskazanego kodu PKWiU potwierdził również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej o sygnaturze 0112-KDIL2-2.4011.767.2022.1.IM z 28 grudnia 2022 r. oraz w interpretacji indywidualnej o sygnaturze 0115-KDST2-2.4011.356.2023.1.AD.
Mając na uwadze przedstawioną powyżej analizę przepisów, należy uznać, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę, sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod 70.22.20.0, powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu
Na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz jego uzupełnieniu wynika, że ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej. Od (…) 2019 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą, w ramach której świadczy Pan m.in. usługi zarządzania projektami w zakresie podnoszenia i doskonalenia jakości w (…). Pana działalność jest zawieszona od (…) 2021 r., niemniej zamierza Pan ją odwiesić z początkiem 2025 r. Przed zawieszeniem działalności rozliczał Pan swoje dochody na skali podatkowej oraz był Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z podpisaniem umowy o współpracy z (…) 2024 r., rozpoczęcie wykonywania przez Pana usług ma nastąpić na początku 2025 r., nie później niż (…) 2025 r. Zamierza Pan wówczas rozliczać się w zakresie swoich przychodów na podstawie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i taką formę opodatkowania w zakresie swoich przychodów zamierza Pan kontynuować w latach następnych. W tym celu będzie Pan prowadzić ewidencję przychodów właściwą dla tej formy opodatkowania. Oświadczenie o wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania podatkiem dochodowym złoży Pan przez portal CEIDG do (…) 2025 r. Usługi, które będzie Pan świadczyć w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej sklasyfikowane zostały pod numerem PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ma Pan zamiar uzyskiwać przychody jedynie ze świadczenia usług wskazanych we wniosku. Na mocy umowy o współpracy zawartej pomiędzy Panem, a (...) kontrahentem, rozpocznie Pan wykonywanie swoich usług (…) 2025 r. Pana usługi wykonywane będą z terytorium Polski. Do działalności wykonywanej przez Pana nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W żadnym roku podatkowym w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej nie świadczył Pan usług na rzecz kontrahentów z którymi łączyłby wcześniej lub łączy stosunek pracy. Pana przychód nie przekroczy w roku poprzedzającym (2024) rok podatkowy (2025), w którym rozpocznie Pan stosowanie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz w kolejnych latach limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy. Pomiędzy Panem, a kontrahentem z którym ma Pan podpisaną umowę nie istnieją jakiekolwiek powiązania. Nie jest Pan wspólnikiem/udziałowcem kontrahenta, na rzecz którego świadczy Pan usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarcze i nie pełni w jego strukturze funkcji zarządczych. Poza usługami opisanymi we wniosku, nie wykonuje i nie planuje Pan wykonywać na rzecz ww. kontrahenta innych usług. Wniosek dotyczy roku 2025 i lat następnych.
Projekt, który będzie Pan nadzorował został zatytułowany: (…). Projekt został podzielony na następujące fazy:
1.(…) – celem jest wspieranie i nadzorowanie rozwoju umiejętności przywódczych w zespołach (…). Kluczowe działania to zapewnienie mentoringu i nadzoru dla młodszych liderów, wspieranie ich rozwoju. Po 3-6 miesiącach rozszerzenie działań na zespół (…).
2.(…) – celem jest nadzór nad planowaniem strategicznym przy jednoczesnym utrzymaniu praktycznego zaangażowania w codzienne operacje, w celu zapewnienia optymalnej wydajności zespołów i ciągłego doskonalenia. Kluczowe działania to balansowanie długoterminowego planowania z codziennym wsparciem operacyjnym, kierując zespoły ku efektywności i sukcesowi.
3.(…) – (…), aby poprawić wydajność operacyjną i zadowolenie klientów. Kluczowe działania to współpraca z zespołami technicznymi w celu wdrożenia (…), zapewniając ich płynne wdrożenie i maksymalne korzyści operacyjne.
4.(…) – celem jest wsparcie w tworzeniu i wykorzystaniu wskaźników wydajności w celu monitorowania zdolności operacyjnych, produktywności i sukcesu zespołów. Kluczowe działania to zapewnienie, że zespoły osiągają i przekraczają wyznaczone cele dzięki zastosowaniu wyraźnych, opartych na danych wskaźników wydajności.
5.(…) – celem jest ustalenie i nadzór nad wdrożeniem jasnych wytycznych operacyjnych, aby zapewnić zgodność i spójność w pracy zespołów. Kluczowe działania to definiowanie i utrzymywanie standardów operacyjnych zgodnych z najlepszymi praktykami branżowymi i wewnętrznymi politykami.
6.(…) – celem jest wykorzystanie głębokiej wiedzy branżowej do przewidywania trendów rynkowych i wyzwań, co pozwoli na pozycjonowanie firmy jako lidera na rynku. Kluczowe działania to wsparcie organizacji w wykorzystaniu wiedzy branżowej, aby wyprzedzać konkurencję i korzystać z nowych możliwości.
7.(…) – celem jest nadzór i demonstracja przywództwa międzykulturowego, zwłaszcza w regionie (…), przy jednoczesnym budowaniu silnych powiązań z główną siedzibą w (…) oraz innymi globalnymi ośrodkami. Kluczowe działania to zapewnienie przywództwa, które szanuje lokalne konteksty kulturowe, jednocześnie wzmacniając więzi i współpracę między różnymi lokalizacjami.
8.(…) – celem jest wspieranie kultury ambitnej, ukierunkowanej na rozwiązywanie problemów i współpracę między zespołami i lokalizacjami. Kluczowe działania to wspieranie i nadzorowanie działań zmierzających do stworzenia pozytywnego, innowacyjnego środowiska pracy, które łączy zespoły i promuje współpracę.
Nie świadczy Pan usług doradczych związanych z zarządzaniem, ani usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, które są sklasyfikowane odpowiednio w grupowaniach 70.22.1 i 70.22.3. Świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku nie są wykonywane i nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie osiąga i nie będzie Pan osiągał przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office).
W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 należy wskazać, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W związku z powyższym, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług, sklasyfikowanych pod kodem PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0, podlegają/będą podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazuję, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.