Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDST2-1.4011.586.2024.2.JPO

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 5 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 grudnia 2024 r. (data wpływu 30 grudnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jest Pan właścicielem firmy, która zajmuje się prowadzeniem oraz obsługą powierzonego Panu biznesu. Specjalizuje się Pan w prowadzeniu (...). W ramach działalności świadczy Pan usługi dotyczące:

-udostępniania pracowników wraz z prowadzeniem kadr (78.30.Z),

-prowadzenia oraz zarządzania działalnością gospodarczą (70.22.Z),

-administracją budynku oraz obsługą biura (82.11 .Z).

Do Pana obowiązków zatem należy:

-zatrudnianie oraz selekcja pracowników,

-dbanie o kadry,

-pisanie grafików oraz wyliczanie kosztów pracowniczych,

-organizacja pracy,

-planowanie strategiczne i operacyjne,

-kontrola wydatków

-prowadzenie biura kontrahenta,

-prowadzenie części księgowości,

-archiwizacja dokumentów oraz dbanie o ich odpowiednie przekierowanie,

-prowadzenie ksiąg budowlanych,

-zarządzanie całą infrastrukturą budynku,

-dokonywanie zakupów na rzecz potrzeb firmy kontrahenta,

-dostarczanie wszelkich produktów na rzecz prowadzenia działalności zleceniodawcy,

-tworzenie karty menu dań oraz dbanie o jakość wydawanych potraw,

-promowanie lokalu za pośrednictwem mediów społecznościowych oraz innych narzędzi marketingowych.

W ramach prowadzonej działalności ma Pan podpisaną umowę o świadczenie wyżej wymienionych usług ze zleceniodawcą – (...). Na jej podstawie wypłacana jest Panu comiesięczna należność wynikająca z wystawianych faktur, a która obliczana jest na podstawie § 4 umowy, regulującego tę kwestię. Wynika z niego, że składa się ono z trzech części, a obliczane jest w następujący sposób:

a)kwota stanowiąca sumę wszystkich udokumentowanych kosztów poniesionych przez Zleceniobiorcę w związku z wykonaniem niniejszej umowy powiększona o 30% jej wartości plus podatek VAT,

b)kwota (...) zł netto plus podatek VAT jako element stały wynagrodzenia,

c)premia uznaniowa – successfee obejmująca w szczególności tzw. high season.

Uzupełnienie wniosku

Wniosek dotyczy okresu od założenia działalności gospodarczej, tj. (...) 2022 r. oraz na cały okres przyszły (do czasu zmiany przepisów w tej materii, bądź zmiany przepisów w umowie dotyczącej tej materii).

Usług, o których mowa we wniosku, nie świadczy Pan na rzecz podmiotu powiązanego, tj. podmiotu/podmiotów, w którym/w których pełni funkcję Prezesa, bądź inną funkcję; nie jest Pan jego/ich wspólnikiem, udziałowcem, akcjonariuszem.

W ramach wykonywanych usług – wymienionych w treści wniosku – nie uzyskuje Pan przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej.

Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Potwierdził Pan, że prowadzi ewidencję przychodów umożliwiającą rozliczenie każdego rodzaju działalności w sposób opisany we wniosku.

Wyjaśniając, z jakiego źródła przychodów istnieje możliwość otrzymania premii uznaniowej, wskazał Pan, że z poniżej wymienionych:

-78.30.15.0 – pozostałe usługi związane z udostępnianiem pracowników do pracy w hotelarstwie i gastronomii;

-70.22.14.0 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi;

-82.11.10.0 – usługi związane z administracyjną obsługą biura, obejmujące usługi związane z codzienną, kompleksową, administracyjną obsługą biura, tj. planowanie finansowe, rachunkowość, księgowość, obsługa personelu, dostarczanie poczty, itp.

Nie uzyskał Pan przychodów z działalności prowadzonej samodzielnie oraz w formie spółki, której przychody przekraczałyby 2 000 000 euro.

Oprócz działalności gospodarczej nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu.

Wyjaśniając, pod jaką pozycją (7 cyfr) – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) – sklasyfikowane są wykonywane przez Pana czynności, wskazał Pan:

-78.30.15.0 – pozostałe usługi związane z udostępnianiem pracowników do pracy w hotelarstwie i gastronomii;

-70.22.14.0 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi;

-82.11.10.0 – usługi związane z administracyjną obsługą biura, obejmująca usługi związane z codzienną, kompleksową, administracyjną obsługą biura, tj. planowanie finansowe, rachunkowość, księgowość, obsługa personelu, dostarczanie poczty, itp.

Potwierdził Pan, że złożył sporządzone na piśmie oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania, o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy przedstawiona we wniosku i jego uzupełnieniu, prowadzona przez Pana działalność gospodarcza, mieszcząca się w PKWiU 78.30.15.0 oraz 70.22.14.0, może być opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 15%, natomiast mieszcząca się w PKWiU 82.11.10.0 w wysokości 8,5%; jednocześnie, czy uzyskiwane przychody w tytułu premii mogą być opodatkowane w sposób proporcjonalny względem uzyskiwanych przychodów?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym jest następujące:

Dla PKWiU 78.30.15.0 oraz 70.22.14.0 stawka ryczałtu w wysokości 15% oraz dla PKWiU 82.11.10.0 stawka ryczałtu 8,5%. Opodatkowanie przychodów uzyskiwanych z tytułu premii jest tożsame z proporcjonalnym źródłem przychodu, z którego pochodzą.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m i lit. s oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

15% przychodów ze świadczenia usług związanych z zatrudnieniem (PKWiU dział 78);

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto w art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazano, że:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Wyjaśniamy, że w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, jest Pan właścicielem firmy, która zajmuje się prowadzeniem oraz obsługą powierzonego Panu biznesu. Specjalizuje się Pan w prowadzeniu lokalu gastronomicznego. W ramach działalności świadczy Pan usługi udostępniania pracowników wraz z prowadzeniem kadr, prowadzenia oraz zarządzania działalnością gospodarczą, administracją budynku oraz obsługą biura, mieszczące się w następujących grupowaniach PKWiU:

-78.30.15.0 – pozostałe usługi związane z udostępnianiem pracowników do pracy w hotelarstwie i gastronomii;

-70.22.14.0 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi;

-82.11.10.0 – usługi związane z administracyjną obsługą biura, obejmująca usługi związane z codzienną, kompleksową, administracyjną obsługą biura, tj. planowanie finansowe, rachunkowość, księgowość, obsługa personelu, dostarczanie poczty, itp.

Wskazał Pan, że do Pana obowiązków należy zatrudnianie oraz selekcja pracowników, dbanie o kadry, pisanie grafików oraz wyliczanie kosztów pracowniczych, organizacja pracy, planowanie strategiczne i operacyjne, kontrola wydatków prowadzenie biura kontrahenta, prowadzenie części księgowości, archiwizacja dokumentów oraz dbanie o ich odpowiednie przekierowanie, prowadzenie ksiąg budowlanych, zarządzanie całą infrastrukturą budynku, dokonywanie zakupów na rzecz potrzeb firmy kontrahenta, dostarczanie wszelkich produktów na rzecz prowadzenia działalności zleceniodawcy, tworzenie karty menu dań oraz dbanie o jakość wydawanych potraw, promowanie lokalu za pośrednictwem mediów społecznościowych oraz innych narzędzi marketingowych. Potwierdził Pan, że prowadzi ewidencję przychodów umożliwiającą rozliczenie każdego rodzaju działalności w sposób opisany we wniosku.

W ramach wykonywanych usług – wymienionych w treści wniosku – nie uzyskuje Pan przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej.

Uwzględniając powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że jeśli faktycznie – jak wynika z opisu przedstawionego we wniosku – uzyskał/uzyska Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przychody z tytułu świadczenia usług, które mieszczą się odpowiednio we wskazanych grupowaniach PKWiU, to w odniesieniu do:

-przychodów uzyskanych ze świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.14.0, zastosowanie ma stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

-przychodów uzyskanych ze świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 78.30.15.0, zastosowanie ma stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 15%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. s ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

-przychodów uzyskanych ze świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 82.11.10.0, zastosowanie ma stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując, dla przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniach PKWiU 70.22.14.0 i 78.30.15.0 ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15%, natomiast dla przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 82.11.10.0 ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%.

Ponadto Pana wątpliwością dotyczą również kwestii opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu premii uznaniowej.

W odniesieniu wątpliwości w tym zakresie, tj. dotyczących opodatkowania premii uznaniowej, należy wskazać, co następuje:

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z ww. przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w ww. ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 9a ust. 1 ww. ustawy:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W świetle art. 8 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, lub działów specjalnych produkcji rolnej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4, osiąganych przez podatników opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c, nie łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% przychodów: o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2, 5–10 i 19–22 ustawy o podatku dochodowym.

Katalog źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym zawiera art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl pkt 3 i 9 tego artykułu:

Źródłami przychodów są:

– pozarolnicza działalność gospodarcza;

– inne źródła.

Za przychody należy natomiast uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Pod pojęciem przychodu należy rozumieć każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Sposób ustalenia wartości świadczeń określa art. 11 ust. 2 i ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1) jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4) w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Z ogólnej definicji przychodów zawartej w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż przychodami są w szczególności otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ponieważ za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego – zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika – to wskazać należy, że dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z działalności gospodarczej są również: wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, każde świadczenie mające realną korzyść finansową, o ile nie stanowi konkretnej kategorii przychodu zaliczanego do jednego ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ww. ustawy, jest dla świadczeniobiorcy przychodem z innych źródeł.

We wniosku i jego uzasadnieniu wskazał Pan, że w ramach prowadzonej działalności ma Pan podpisaną umowę o świadczenie wyżej wymienionych usług ze zleceniodawcą. Na jej podstawie wypłacana jest Panu comiesięczna należność wynikająca z wystawianych faktur, a która obliczana jest na podstawie §4 umowy, regulującego tę kwestię. Wynika z niego, że składa się ono z trzech części, a obliczane jest w następujący sposób:

a)kwota stanowiąca sumę wszystkich udokumentowanych kosztów poniesionych przez Zleceniobiorcę w związku z wykonaniem niniejszej umowy powiększona o 30% jej wartości plus podatek VAT,

b)kwota (...) zł netto plus podatek VAT jako element stały wynagrodzenia,

c)premia uznaniowa – successfee obejmująca w szczególności tzw. high season.

Wyjaśniając, z jakiego źródła przychodów istnieje możliwość otrzymania premii uznaniowej, wskazał Pan, że z poniżej wymienionych:

-78.30.15.0 – pozostałe usługi związane z udostępnianiem pracowników do pracy w hotelarstwie i gastronomii;

-70.22.14.0 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi;

-82.11.10.0 – usługi związane z administracyjną obsługą biura, obejmująca usługi związane z codzienną, kompleksową, administracyjną obsługą biura, tj. planowanie finansowe, rachunkowość, księgowość, obsługa personelu, dostarczanie poczty, itp.

W tak opisanych okolicznościach sprawy należy stwierdzić, że świadczenie pieniężne w postaci premii uznaniowej stanowi przychód otrzymany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, tj. świadczonych usług na rzecz Kontrahenta, z którym zawarł Pan umowę (a więc usług mieszczących się w grupowaniach PKWiU 70.22.14.0, 78.30.15.0 oraz 82.11.10.0). Z opisu sprawy wynika bowiem, że świadczenie pieniężne w postaci premii uznaniowej jest niewątpliwie związane ze świadczonymi przez Pana na podstawie umowy usługami, gdyż – jak Pan wskazał – wypłacana jest Panu comiesięczna należność „składająca się z trzech części”, w tym z premii uznaniowej – successfee, obejmującej w szczególności tzw. high season.

Podsumowując, premia uznaniowa – jako pochodna wynagrodzenia za świadczone usługi – stanowi przychód ze źródła, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Jak wskazano wcześniej, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zryczałtowanym podatkiem dochodowym w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności. W związku z powyższym, jeśli premia uznaniowa jest związana ze świadczonymi przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługami, mieszczącymi się we wskazanych grupowaniach PKWiU: 70.22.14.0, 78.30.15.0 oraz 82.11.10.0, to przychód z otrzymanej premii uznaniowej należy opodatkować – jak słusznie Pan wskazał – proporcjonalnie do uzyskanego przychodu z tytułu świadczenia na rzecz tego Kontrahenta usług, opodatkowanego odpowiednio: stawką ryczałtu w wysokości 15% (właściwą dla usług mieszczących się w grupowaniach PKWiU 70.22.14.0 i 78.30.15.0) oraz stawką ryczałtu w wysokości 8,5% (właściwą dla usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 82.11.10.0).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

·zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zastrzec, że interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście sformułowanych pytań interpretacyjnych, tj. stawki ryczałtu dla świadczonych przez Pana usług mieszczących się w grupowaniach PKWiU: 70.22.14.0, 78.30.15.0 oraz 82.11.10.0 oraz kwestii opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu premii uznaniowej, zatem nie rozstrzyga innych kwestii opisanych we wniosku.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiednich grupowań PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tych klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowych grupowań PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.