Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 listopada 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 8 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 22 grudnia 2024 r. (wpływ 30 grudnia 2024 r.) oraz pismem z 20 stycznia 2025 r. (wpływ 28 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Rozpoczęła Pani działalność 1 września 2024 r. jako jednoosobową działalność gospodarczą (…) (PKD 70.22, PKD 74.90). Posiada Pani obowiązek podatkowy w Polsce. Jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wybrała Pani opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodu ewidencjonowanego. Wpłaca Pani zaliczki na zryczałtowany podatek dochodowy wg stawki 8,5% przychodu. W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, zgodnie z podpisaną z Klientem Umową Współpracy (B2B), do Pani obowiązków należy zarządzanie projektem wdrożenia w spółce (…).

Czynności, które Pani wykonuje u Klienta to:

-przygotowanie harmonogramu prac w ramach projektu;

-koordynacja i przygotowanie do wdrożenia niezbędnych procedur, polityk;

-monitorowanie terminowości realizacji projektu;

-raportowanie do Klienta postępu prac, problemów i ryzyk związanych z projektem;

-organizowanie i rozdzielanie pracy w ramach Grupy Roboczej (…);

-nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi doradcami i ekspertami zewnętrznymi;

-zarządzanie dialogiem z Interesariuszami;

-kierowanie wszystkimi bieżącymi sprawami dotyczącymi projektu.

Świadczy Pani ww. usługi przy wykorzystaniu udostępnionych przez Klienta narzędzi pracy w postaci sprzętu komputerowego i telefonu komórkowego.

W piśmie z 22 grudnia 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.Czy przedmiotem wniosku jest rok podatkowy 2024?

Odp. Przedmiotem wniosku jest rok 2024 i kolejne lata działalności.

2.Czy prowadzi Pani ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Panią działalności odrębnie?

Odp. Aktualnie nie prowadzi Pani ewidencji, która określa przychody z każdej działalności.

3.Czy prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?

Odp. Tak, prowadzona przez Panią działalność jest usługowa w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy.

4.Czy świadczone przez Panią usługi będące przedmiotem wniosku są wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odp. Nie, nie wykonuje Pani usług w ramach wolnego zawodu.

5.Czy usługi wskazane we wniosku są świadczone na rzecz zagranicznej spółki? Jeśli tak, to czy są wykonywane przez Panią w Polsce czy w kraju, w którym podmiot ten ma siedzibę? Jeśli usługi są wykonywane w kraju, w którym podmiot ten ma siedzibę, to, czy działalność gospodarcza w tym państwie jest prowadzona za pośrednictwem zakładu w rozumieniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Polską a tym państwem?

Odp. Nie. Usługi świadczy Pani wyłącznie na rzecz polskiej spółki.

6.Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Panią poszczególne czynności, których dotyczy wniosek (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – odrębnie dla każdej z wykonywanych czynności będących przedmiotem zapytania), tj.:

a)przygotowanie harmonogramu prac w ramach projektu;

b)koordynacja i przygotowanie do wdrożenia niezbędnych procedur, polityk;

c)monitorowanie terminowości realizacji projektu;

d)raportowanie do Klienta postępu prac, problemów i ryzyk związanych z projektem organizowanie i rozdzielanie pracy w ramach Grupy Roboczej (…);

e)nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi doradcami i ekspertami zewnętrznymi;

f)zarządzanie dialogiem z Interesariuszami;

g)kierowanie wszystkimi bieżącymi sprawami dotyczącymi projektu?

Odp. Wykonywane czynności:

-przygotowanie harmonogramu prac w ramach projektu – 74.90.19.0;

-koordynacja i przygotowanie do wdrożenia niezbędnych procedur i polityk – 74.90.19.0;

-monitorowanie terminowości realizacji projektu – 74.90.19.0;

-raportowanie do klienta postępu prac, problemów, ryzyk związanych z projektem – 74.90.19.0;

-organizowanie i rozdzielanie pracy w ramach Grupy Roboczej (…) – 74.90.19.0;

-nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi doradcami i ekspertami zewnętrznymi – 74.90.19.0;

-zarządzanie dialogiem z Interesariuszami – 74.90.19.0;

-kierowanie wszystkimi bieżącymi sprawami dotyczącymi projektu – 74.90.19.0.

7.Czy na fakturach wystawionych na rzecz Klienta wyodrębnia Pani wynagrodzenie za każdą poszczególną czynność wymienioną w pkt 6 ppkt a-g wezwania?

Odp. Dotychczas nie wyodrębniała Pani wynagrodzenia za poszczególne czynności jako że, w Umowie Współpracy nie ma Pani wyszczególnionych cen poszczególnych czynności.

8.Wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie, na czym konkretnie polegają wykonywane przez Panią czynności wymienione w pkt 6 ppkt a-g wezwania, tj.:

a)czego dotyczą?

b)jaki jest ich zakres?

c)co jest ich efektem?

Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z czynności wymienionych w pkt 6 ppkt a-g wezwania.

Odp. Raportowanie (…).

Treść takiego raportu powinna obejmować: (…).

Poniżej wyczerpująca charakterystyka czynności wykonywanych przez Panią:

-przygotowanie harmonogramu prac w ramach projektu – przy każdym projekcie, na etapie uruchomienia go, trzeba przygotować i opisać działania, które będą podejmowane w całym procesie oraz ustalić daty rozpoczęcia i zakończenia kolejnych etapów. W tym mieści się też analiza czy będą potrzebni w procesie np. zewnętrzni dostawcy/eksperci;

-koordynacja i przygotowanie do wdrożenia niezbędnych procedur i polityk – standardy raportowania (…) opisują wymogi co do posiadania przez firmę różnych polityk, kodeksów, procedur. Pani praca to dokonanie inwentaryzacji: jakie polityki już są w firmie wdrożone, jakie trzeba zmienić a jakie przygotować od zera. Następnie będzie Pani koordynować wdrażanie nowych regulacji w firmie (informowanie, szkolenie, monitorowanie realizacji);

-monitorowanie terminowości realizacji projektu – na bieżąco będzie Pani zlecać do wykonania różne związane z raportowaniem działania i będzie Pani pilnować terminowości ich wykonania, ponieważ Pani odpowiedzialność to przygotowanie Raportu na czas;

-raportowanie do klienta postępu prac, problemów, ryzyk związanych z projektem – to jest typowe działanie w ramach prowadzenia projektu. Klient musi być przez Panią na bieżąco informowany czy wszystko idzie zgodnie z planem, kto zalega z tematami, gdzie widzi Pani ryzyka dla projektu, jakie kłopoty są napotykane itd.;

-organizowanie i rozdzielanie pracy w ramach Grupy Roboczej (…) – prowadzi Pani projekt ale w przygotowaniu Raportu (…) w firmie uczestniczy bardzo duża grupa pracowników (zbierając i agregując do niego dane). Rozporządzeniem Zarządu musi być powołana tzw. Grupa Robocza (…), którą Pani kieruje, rozdziela prace, na bieżąco współpracuje;

-nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi doradcami i ekspertami zewnętrznymi – Pani zadaniem jest, po wnikliwej analizie, określenie jakie będą w firmie potrzeby co do zaangażowania zewnętrznych doradców, ekspertów, podwykonawców. Kontaktuje się Pani z potencjalnymi doradcami, zbiera Pani oferty i przedstawia Zarządowi do decyzji;

-zarządzanie dialogiem z Interesariuszami – to jest proces, w którym Pani z pomocą Grupy roboczej identyfikuje i komunikuje się z firmami/urzędami/osobami, które mają wpływ na działalność firmy lub firma ma wpływ na nich. Celem jest budowanie wzajemnego zrozumienia, zaufania i współpracy, co przyczynia się do lepszego zarządzania ryzykiem i relacjami;

-kierowanie wszystkimi bieżącymi sprawami dotyczącymi projektu – tu mieści się Pani odpowiedzialność jako osoby prowadzącej projekt za wszystkich i wszystko aby projekt zakończył się z sukcesem.

9.Czy uzyskuje Pani przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?

Odp. Nie, nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług firm centralnych, usług doradczych związanych z zarządzaniem.

10.Czy usługi świadczone przez Panią, zgodnie z zawartą umową, są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności?

Odp. Nie, nie są pod kierownictwem, w miejscu ani czasie. Prowadzi Pani projekt.

11.Czy Pani, wykonując te usługi, ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością?

Odp. Nie ponosi Pani ryzyka gospodarczego.

12.Czy odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności podejmowanych przez Panią oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi Pani czy zlecający wykonanie tych czynności.

Odp. Odpowiedzialność wobec osób trzecich jest na firmie, dla której prowadzi Pani projekt przygotowania raportu (…).

W piśmie z 20 stycznia 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, doprecyzowała Pani, że przedmiotem wniosku jest rok 2024.

Pytanie

Czy prawidłowo stosuje Pani stawkę ryczałtową 8,5% od przychodów ewidencjonowanych na poczet zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych?

Pani stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu z 20 stycznia 2025 r.)

Pani zdaniem, świadczone przez Panią usługi (PKWiU 74.90.19.0), opisane szczegółowo w przedstawionym przez Panią stanie faktycznym, spełniają przesłanki do zastosowania rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów, według stawki 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Na podstawie art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Według art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Dodatkowo podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)  ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)  ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)  ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)  ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że od 1 września 2024 r. rozpoczęła Pani prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej. Posiada Pani obowiązek podatkowy w Polsce. Jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wybrała Pani opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wpłaca Pani zaliczki na zryczałtowany podatek dochodowy wg stawki 8,5% przychodu. Nie wykonuje Pani usług w ramach wolnego zawodu. Aktualnie nie prowadzi Pani ewidencji, która określa przychody z każdej działalności. Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług firm centralnych, usług doradczych związanych z zarządzaniem. Zgodnie z podpisaną z Klientem Umową Współpracy (B2B), do Pani obowiązków należy zarządzanie projektem wdrożenia w spółce (…). Wykonywane przez Panią czynności w ramach PKWiU 74.90.19.0 to: przygotowanie harmonogramu prac w ramach projektu; koordynacja i przygotowanie do wdrożenia niezbędnych procedur i polityk; monitorowanie terminowości realizacji projektu; raportowanie do klienta postępu prac, problemów, ryzyk związanych z projektem; organizowanie i rozdzielanie pracy w ramach Grupy Roboczej (…); nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi doradcami i ekspertami zewnętrznymi; zarządzanie dialogiem z Interesariuszami; kierowanie wszystkimi bieżącymi sprawami dotyczącymi projektu. Usługi świadczy Pani wyłącznie na rzecz polskiej spółki. Usługi świadczone przez Panią, zgodnie z zawartą umową, nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności. Wykonując te usługi nie ponosi Pani ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością. Odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności podejmowanych przez Panią oraz ich wykonanie ponosi firma, dla której prowadzi Pani projekt przygotowania Raportu (…).

Jak wynika z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.19.0 „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane” nie zostały objęte stawkami podatku wskazanymi pkt 1-4 oraz 6-8 art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia usług wymienionych we wniosku sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.19.0, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.