
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą … . Posiada polską rezydencję podatkową. Przedmiotem prowadzonej działalności jest „działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki (PKD 62.02.Z)”. Od 1 stycznia 2023 r. formą opodatkowania przychodów Wnioskodawcy jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i zasady opodatkowania ryczałtem stosuje do chwili obecnej. Nie przekroczył i nie zamierza przekroczyć wskazanego w ustawie ryczałtowej limitu 2 000 000 euro, ani nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług wyłączonych z zakresu opodatkowania ryczałtem (ujętych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).
Wobec Jego osoby/działalności nie zachodzą przesłanki opisane w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie świadczy również jakichkolwiek usług na rzecz byłego, ani poprzedniego pracodawcy.
Omawiany przychód Wnioskodawca osiąga na gruncie umowy o współpracy z podmiotami gospodarczymi (trzecimi, niepowiązanymi w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Wnioskodawca świadczy usługi doradcze, w tym konsultacje, audyty oraz szkolenia w zakresie tzw. bezpieczeństwa funkcjonalnego (Functional Safety) dla przemysłu. Pod pojęciem bezpieczeństwa funkcjonalnego należy rozumieć aktywności prowadzące do zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzeń niebezpiecznych dla człowieka, których przyczyną wystąpienia jest losowy błąd elektroniki lub systematyczny błąd podczas procesu projektowania systemu elektronicznego.
Działalność obejmuje:
A. konsultacje, w tym propozycje modyfikacji lub ocena zgodności projektowanych rozwiązań z najlepszymi praktykami związanymi z bezpieczeństwem funkcjonalnym (np. międzynarodowym standardem ISO 26262 dla przemysłu motoryzacyjnego),
B. audyty procesów wewnętrznych oraz audyty rozwiązań technicznych na zgodność ze standardami bezpieczeństwa funkcjonalnego,
C. szkolenia wdrożeniowe dotyczące bezpieczeństwa funkcjonalnego.
Na przykładzie współpracy z producentem samochodów osobowych, który implementuje funkcję utrzymania pasa ruchu, szczegóły działalności obejmują:
Dla punktu A:
a) Doradztwo w zakresie planowania rozwoju produktu z uwzględnieniem wymagań bezpieczeństwa funkcjonalnego.
Obejmuje to wskazanie aktywności wymaganych przez standard ISO 26262, tj. faza konceptu, czy rozwoju systemu oraz wskazanie, co jest rezultatem tych aktywności, np. Analiza Ryzyka tzw. Hazard Analysis and Risk Assessment, której wynikiem są Cele Bezpieczeństwa (Safety Goals). Konsultacje udzielane są w trakcie spotkania on-line, lub poprzez analizę dokumentu przesłanego przez klienta. Rezultaty działalności są uwzględnione w Planie Bezpieczeństwa Funkcjonalnego - dokument w formacie np. (...) lub w postaci protokołu ze spotkania lub poprzez bieżące uwzględnienie wymaganych modyfikacji przez zespół projektowy w czasie spotkania on-line.
b) Doradztwo w zakresie analiz ryzyka na poziomie pojazdu związanego z implementacją nowej funkcjonalności zwiększającej bezpieczeństwo.
Obejmuje to doradztwo i ocenę poprawności wykonania analizy ryzyka przez zespół projektowy. Omawiane są takie aspekty jak np. użyta metodologia (…), poprawność uwzględnionych sytuacji operacyjnych dla pojazdu, poprawne przyporządkowanie parametrów (…), poprawność uzyskanego tzw. Automotive Safety Integrity Level - współczynnik ryzyka. Rezultaty działalności są uwzględnione w Analizie Ryzyka - dokument w formacie np. (...) lub w postaci protokołu ze spotkania lub poprzez bieżące uwzględnienie wymaganych modyfikacji przez zespół projektowy w czasie spotkania on-line.
c) Doradztwo w zakresie wymagań funkcjonalnych oraz wymagań technicznych zgodnie z najlepszymi praktykami związanymi z bezpieczeństwem funkcjonalnym.
Doradztwo obejmuje analizę konceptu funkcjonalnego przygotowanego przez klienta i propozycję modyfikacji/zmian lub wykonanie konceptu na podstawie celów bezpieczeństwa. Obejmuje to ocenę lub przygotowanie architektury, wykonanie analizy ryzyka np. Fault Tree Analysis oraz specyfikację wymagań takich jak: wymagania dotyczące zasilania (np. detekcja przekroczenia dopuszczalnego napięcia), użytych interfejsów (np. użycie interfejsów komunikacyjnych pozwalających na tzw. end-to-end protection np. (...)), użycie wymaganych czujników (kamera, radar, lidar), uwzględnienie redundancji (np. dodatkowe niezależne zasilanie). Rezultaty działalności są uwzględnione w tzw. Koncepcie Funkcjonalnym - najczęściej dokument w formacie np. (...), wymagania dokumentowane są najczęściej w specjalistycznych programach komputerowych używanych przez klienta, np. … . W przypadku konsultacji jest to protokół ze spotkania lub bieżące uwzględnienie wymaganych modyfikacji przez zespół projektowy w czasie spotkania on-line.
d) Konsultacje procesów i procedur na poziomie organizacji obejmujących fazę rozwoju produktu, walidację oraz produkcję na zgodność z wymogami bezpieczeństwa funkcjonalnego.
Działalność ta obejmuje weryfikację istniejących procesów jakościowych usługobiorcy oraz na tej podstawie propozycję modyfikacji lub wykonanie i dostarczenie brakujących procesów, zgodnie z wymogami standardu ISO 26262. Przykładem działalności jest wykonanie i dostarczenie szablonów dokumentów tj. Koncept Bezpieczeństwa. Przygotowanie i dostarczenie procesu oceny poddostawców na zgodność z wymogami standardu ISO 26262. Przygotowanie procesu eskalacji tzw. anomalii związanych z bezpieczeństwem funkcjonalnym oraz doradztwo we wdrożeniu przygotowanych procesów. Procesy przygotowywane są najczęściej w formacie (...).
Efektem działalności dla usługobiorcy jest zminimalizowanie ryzyka związanego z bezpieczeństwem funkcjonalnym produktu usługobiorcy oraz zgodność projektowanej funkcjonalności (funkcja utrzymania pasa ruchu w pojeździe osobowym) z wymaganiami standardu ISO 26262.
Dla punktu B:
a) Niezależne audyty i oceny poprawności implementacji wymagań bezpieczeństwa funkcjonalnego w projektowanym systemie.
Standard ISO 26262 wymaga przeprowadzania niezależnych (czyli wykonanych przez zewnętrzną firmę w stosunku do firmy odpowiedzialnej za dany produkt) przeglądów/ocen (tzw. Confirmation Review) oraz audytów (tzw. Functional Safety Audit and Assessment) w czasie rozwoju produktu. W zakres działalności wchodzi wykonanie wspomnianych przeglądów oraz audytów w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego, dla obszarów rozwoju produktu takich jak analiza ryzyka na poziomie produktu końcowego, np. pojazdu osobowego, koncepty funkcjonalne na poziomie produktu końcowego oraz techniczne systemów elektronicznych, analiza architektury systemów, specyfikacja wymagań technicznych, analizy prawdopodobieństwa wystąpienia awarii, specyfikacja wymagań dla integracji oraz walidacji systemów elektronicznych, specyficzne wymagania dotyczące procesów i procedur jakościowych, analiza poprawności procesów produkcyjnych oraz procedury oceny poddostawców.
Efektem działalności dla usługobiorcy jest raport z niezależnego audytu na zgodność projektowanego systemu z wymaganiami standardu ISO 26262, najczęściej w formacie (...).
Dla punktu C:
a) Szkolenie zespołu projektowego dotyczące stosowania najlepszych praktyk w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego.
Zakres działalności obejmuje wykonanie szkolenia zgodnie z zakresem wymaganym przez klienta, temat szkolenia to np. Wprowadzenie do bezpieczeństwa funkcjonalnego. W zależności od zakresu, szkolenie może trwać jedną godzinę, jeden dzień lub kilka dni w przypadku zakresu obejmującego całość standardu ISO 26262. Efektem działalności dla usługobiorcy jest zwiększenie wiedzy osób biorących udział w szkoleniu w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego. Osoby biorące udział w szkoleniu otrzymują materiały szkoleniowe w postaci (...).
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) wykonywana działalność (punkty A, B oraz C) jest sklasyfikowana pod kodem PKWiU 62.09.20.0 - „Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Pytanie
Czy przychód osiągany przeze Wnioskodawcę w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług opisanych dla stanu faktycznego, punkty A, B oraz C, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.
Zatem przychód osiągany przez Wnioskodawcę w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług opisanych dla stanu faktycznego (punkty A, B oraz C), podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.
Na potwierdzenie powyższego wskazał Pan na następujące interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, jakie wydano w odniesieniu do stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych uwzględniających aspekt świadczenia usług doradztwa w zakresie informatyki oraz bezpieczeństwa:
· z 20 listopada 2024 r. Nr 0115-KDST2-1.4011.485.2024.2.AP;
· z 28 grudnia 2023 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.724.2023.2.ID;
· z 23 grudnia 2022 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.796.2022.2.WS,
· z 19 grudnia 2022 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.784.2022.2.KD.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Podkreślenia wymaga fakt, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, świadczy Pan usługi doradcze, w tym konsultacje, audyty oraz szkolenia w zakresie tzw. bezpieczeństwa funkcjonalnego (Functional Safety) dla przemysłu. Świadczy Pan usługi doradcze, w tym konsultacje, audyty oraz szkolenia w zakresie tzw. bezpieczeństwa funkcjonalnego (Functional Safety) dla przemysłu. Pod pojęciem bezpieczeństwa funkcjonalnego należy rozumieć aktywności prowadzące do zmniejszenia prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzeń niebezpiecznych dla człowieka, których przyczyną wystąpienia jest losowy błąd elektroniki lub systematyczny błąd podczas procesu projektowania systemu elektronicznego.
Działalność obejmuje:
A. konsultacje, w tym propozycje modyfikacji lub ocena zgodności projektowanych rozwiązań z najlepszymi praktykami związanymi z bezpieczeństwem funkcjonalnym (np. międzynarodowym standardem ISO 26262 dla przemysłu motoryzacyjnego),
B. audyty procesów wewnętrznych oraz audyty rozwiązań technicznych na zgodność ze standardami bezpieczeństwa funkcjonalnego,
C. szkolenia wdrożeniowe dotyczące bezpieczeństwa funkcjonalnego.
Na przykładzie współpracy z producentem samochodów osobowych, który implementuje funkcję utrzymania pasa ruchu, szczegóły działalności obejmują: doradztwo w zakresie planowania rozwoju produktu z uwzględnieniem wymagań bezpieczeństwa funkcjonalnego, doradztwo w zakresie analiz ryzyka na poziomie pojazdu związanego z implementacją nowej funkcjonalności zwiększającej bezpieczeństwo, doradztwo w zakresie wymagań funkcjonalnych oraz wymagań technicznych zgodnie z najlepszymi praktykami związanymi z bezpieczeństwem funkcjonalnym, konsultacje procesów i procedur na poziomie organizacji obejmujących fazę rozwoju produktu, walidację oraz produkcję na zgodność z wymogami bezpieczeństwa funkcjonalnego, niezależne audyty i oceny poprawności implementacji wymagań bezpieczeństwa funkcjonalnego w projektowanym systemie, szkolenie zespołu projektowego dotyczące stosowania najlepszych praktyk w zakresie bezpieczeństwa funkcjonalnego.
Dla świadczonych usług wymienionych we wniosku wskazał Pan klasyfikacje PKWiU: 62.09.20.0 - „Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Z analizy zawartego we wniosku opisu czynności świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wynika, aby świadczył Pan usługi w zakresie instalowania oprogramowania.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pan przychody z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.09.20.0, to właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będzie stawka 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5 % dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Ponadto, gdyby jednak wykonywane przez Pana usługi były usługami w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) - uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Sformułowanie zawarte w opisie sprawy, „działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki (PKD 62.01.Z)” uznano za oczywistą omyłkę pisarską pozostającą bez wpływu na rozstrzygnięcie, gdyż działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki została sklasyfikowana pod kodem PKD 62.02.Z.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.
W odniesieniu do powołanych interpretacji, zauważam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.