
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:
-prawidłowe – w zakresie opodatkowania usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 stawką ryczałtu w wysokości 8,5%,
-nieprawidłowe – w zakresie opodatkowania usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 29 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z – brak daty sporządzenia (wpływ 2 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W związku z otrzymanym postanowieniem numer: „Znak pisma: (...)” z (...) listopada 2024 r. o pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia, a dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej, składa Pan ponowne zapytanie w tej samej sprawie.
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Jako formę opodatkowania dochodów wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W ramach działalności wykonuje Pan między innymi następujące usługi:
-doradztwo techniczne w kwestii projektowania integracji pomiędzy systemami informatycznymi, z zachowaniem wszystkich branżowych standardów dotyczących wydajności, niezawodności oraz bezpieczeństwa. Analiza rozwiązań systemowych dostępnych na rynku wraz z oceną możliwości integracji z dotychczasową infrastrukturą. Ocena, planowanie, dokumentowanie oraz koordynacja prac zespołu wykonującego wdrożenie zaproponowanych systemów informatycznych,
-doradztwo w kwestii utrzymania oraz rozwoju istniejącej sieci komputerowej – dobór odpowiednich urządzeń, usług i rozwiązań zapewniających prawidłowe funkcjonowanie wewnętrznych sieci klienta. Analiza, przygotowanie projektu oraz dokumentacja nowych elementów sieci wraz z ich sposobem konfiguracji. Wsparcie i nadzór zespołów wykonujących przygotowane wdrożenia,
-świadczenie usług wsparcia klienta oraz jego zespołów w kwestiach określania wymagań testowych, umożliwiających weryfikację prawidłowego działania wdrożonych systemów. Przygotowanie procedur oraz dokumentacja testów wykonywanych przez klienta. Analiza oraz konsultacja wyników i wniosków z przeprowadzonych testów klienta,
-analiza oraz opracowywanie dokumentacji projektowej każdego z wdrożonych rozwiązań. Każde wdrożenie posiada dokumentację poprojektową zawierającą dokładny opis wprowadzonych zmian, ich cel oraz motywację, pełną dokumentację techniczną oraz zestaw diagramów oraz graficzną reprezentację połączeń przedstawiających wysoko szczegółowy plan wdrożenia,
-świadczenie usługi wsparcia technicznego w zakresie wykonywanych wdrożeń w formie wsparcia telefonicznego. Świadczenie pomocy technicznej i doradztwa dla zespołów odpowiedzialnych za utrzymywanie infrastruktury sieciowej.
Mając na uwadze zakres świadczonych przez Pana usług zostały one zakwalifikowane pod kodami PKWiU 62.01.12.0 oraz 62.02.30.0 oraz zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm.) otrzymane z ich świadczenia przychody zostały opodatkowane stawką 8,5%.
Stan faktyczny uzupełnił Pan informacjami, którego dotyczyło wezwanie o numerze: (...) z (...) października 2024 r.
W odpowiedzi na pismo, przesłał Pan doprecyzowanie oraz odpowiedzi na zadane pytania:
„1) Jakie zadania/działania z podziałem na czynności wykonywane dla usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.12.0, a jakie dla usług sklasyfikowanych dla PKWiU 62.02.30.0, realizuje Pan w ramach usług opisanych we wniosku, jaki jest ich efekt oraz w jaki sposób te efekty wykorzystuje lub będzie wykorzystywał zleceniodawca (należy odnieść się do każdej z czynności oddzielnie – podając dla niej szczegółowy opis)?”
Zgodnie z przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego oraz zdarzeń przeszłych świadczone przez Pana usługi zostały zaklasyfikowane do następujących kodów:
-doradztwo techniczne w kwestii projektowania integracji pomiędzy systemami informatycznymi, z zachowaniem wszystkich branżowych standardów dotyczących wydajności, niezawodności oraz bezpieczeństwa. Analiza rozwiązań systemowych dostępnych na rynku wraz z oceną możliwości integracji z dotychczasową infrastrukturą. Ocena, planowanie, dokumentowanie oraz koordynacja prac zespołu wykonującego wdrożenie zaproponowanych systemów informatycznych – PKWiU 62.01.12.0.
Efektem usługi jest opisowa lista zaleceń zmian lub usprawnień w infrastrukturze klienta, która w zależności od przeprowadzonych testów wdrożeniowych, wydajnościowych oraz bezpieczeństwa na infrastrukturze testowej jest akceptowana i wdrażana, bądź wymaga kolejnej iteracji oraz ponownej weryfikacji.
-doradztwo w kwestii utrzymania oraz rozwoju istniejącej sieci komputerowej – dobór odpowiednich urządzeń, usług i rozwiązań zapewniających prawidłowe funkcjonowanie wewnętrznych sieci klienta. Analiza, przygotowanie projektu oraz dokumentacja nowych elementów sieci wraz z ich sposobem konfiguracji. Wsparcie i nadzór zespołów wykonujących przygotowane wdrożenia – PKWiU 62.01.12.0.
Efektem usługi jest opisowa lista zaleceń zmian lub usprawnień sieci komputerowej klienta, która w zależności od przeprowadzonych testów, podobnie jak w przypadku infrastruktury będzie wdrażana bądź podlega procesowi ponownej analizy i weryfikacji.
-świadczenie usług wsparcia klienta oraz jego zespołów w kwestiach określania wymagań testowych, umożliwiających weryfikację prawidłowego działania wdrożonych systemów. Przygotowanie procedur oraz dokumentacja testów wykonywanych przez klienta. Analiza oraz konsultacja wyników i wniosków z przeprowadzonych testów klienta – PKWiU 62.01.12.0.
Efektem usługi jest wsparcie kontrahenta w zakresie sposobu i metodyki testów wcześniej przeprowadzonych wdrożeń. Każda zmiana, zarówno systemu informatycznego, jak i jego sieci komputerowej wymaga kilku stopniowego procesu wdrożenia oraz dogłębnej weryfikacji na poszczególnych jej krokach.
-analiza oraz opracowywanie dokumentacji projektowej każdego z wdrożonych rozwiązań. Każde wdrożenie posiada dokumentację poprojektową zawierającą dokładny opis wprowadzonych zmian, ich cel oraz motywację, pełną dokumentację techniczną oraz zestaw diagramów oraz graficzną reprezentacji połączeń przedstawiających wysoko szczegółowy plan wdrożenia – PKWiU 62.01.12.0.
Efektem jest dokumentacja wdrożenia ze szczególnym uwzględnieniem następujących kwestii: wydajność, niezawodność wraz z uwzględnieniem wysokiej dostępności, bezpieczeństwa, automatyzacji oraz przyszłościowych kroków w kwestii skalowania. Pełny proces wymaga przygotowania dokumentacji w celu prawidłowej oceny oraz skuteczności przeprowadzonych zmian, a także umożliwia wsparcie procesu wycofania tych zmian w razie niekorzystnych wyników wydajnościowych bądź finansowych dla klienta.
-świadczenie usługi wsparcia technicznego w zakresie wykonywanych wdrożeń w formie wsparcia telefonicznego. Świadczenie pomocy technicznej i doradztwa dla zespołów odpowiedzialnych za utrzymywanie infrastruktury sieciowej – PKWiU 62.02.30.0.
Efektem jest Pana dostępność w określonych ramach czasowych w razie wystąpienia nieprawidłowości lub wspomnianych niekorzystnych wyników wydajnościowych bądź finansowych, w ramach których klient może uzyskać dodatkowe wsparcie telefoniczne.
„2) Czy czynności te:
a.są świadczone na jakimś etapie tworzenia oprogramowania,
b.mają wpływ na przebieg procesu tworzenia oprogramowania,
c.usprawniają działanie oprogramowania?”
Zgodnie z powyższym opisem i klasyfikacją żadne świadczone przez Pana usługi nie są powiązane z procesem tworzenia oprogramowania. Pana czynności dotyczą doradztwa w kwestii projektowania, utrzymania i rozwoju infrastruktury oraz późniejszego jej testowania oraz wsparcia telefonicznego w tym zakresie.
„3) Czy w ramach świadczonych usług przygotowuje lub będzie Pan przygotowywał wytyczne dla programistów?”
Na żadnym etapie wykonywanych usług nie ma Pan wpływu na proces prac wykonywanych przez programistów i nie przygotowuje Pan wytycznych dla programistów.
„4) Czy usługi, o których mowa we wniosku, świadczy Pan na rzecz jednego kontrahenta czy kilku kontrahentów?”
Usługi objęte złożonym przez Pana wnioskiem dotyczą jednego z Pana kontrahentów.
„5) Czy zakres wykonywanych czynności różni się w zależności od kontrahenta, na rzecz którego świadczone są usługi?”
Nie dotyczy w związku z odpowiedzią w punkt 4.
„6) Czy postanowienia umowy dotyczące przedmiotowych usług są identyczne dla każdego kontrahenta?”
Nie dotyczy w związku z odpowiedzią w punkt 4.
„7) Czy Pana umowa z klientem przewiduje, że świadczy Pan dla kontrahenta jedną usługę, na którą składają się wszystkie opisane we wniosku czynności, czy pojedyncze z wymienionych usług świadczenia na rzecz różnych klientów?”
Umowa z klientem, którego dotyczy wniosek zawiera listę usług (czynności) świadczonych przez Pana dla kontrahenta.
„8) Jaki rodzaj usługi zleca Panu kontrahent, na rzecz którego świadczy Pan objęte wnioskiem usługi – jakie zapisy w tym zakresie wynikać będą z umowy, ze szczególnym uwzględnieniem w jaki sposób kalkulowane jest wynagrodzenie za usługi, które Pan świadczy na rzecz swoich kontrahentów, w tym proszę wskazać, czy jest to wynagrodzenie ryczałtowe, czy zależy od rodzaju wykonywanych czynności?”
Umowa obejmuje zakres usług objętych złożonym wnioskiem, a Pana rozliczenie udokumentowane fakturą grupuje wykonane usługi zgodnie z klasyfikację PKWiU (zgodnie z odpowiedzią z punktu 1).
„9) Czy prowadzi Pan ewidencję w sposób umożlwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności?”
Usługi ewidencjonuje Pan z podziałem na następujące pozycje:
„Design and development of a computer system/Projektowanie i rozwój systemu informatycznego” – PKWiU 62.01.12.0,
„Documentation of designed computer system/Dokumentacja zaprojektowanych informatycznych systemów” – PKWiU 62.01.12.0,
„IT on-call support/Wsparcie telefoniczne” – PKWiU 62.02.30.0.
„10) Co należy rozumieć pod pojęciem „system informatyczny” i „sieci komputerowe”, co składa się na „system informatyczny” i „sieci komputerowe” oraz jakie funkcje/cele spełniają?”
Odpowiadając na powyższe pytanie i posiłkując się ustawą z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne Dz. U. 2024.307 oraz słownikiem Języka Polskiego PWN można powiedzieć zgodnie, iż zgodnie z art. 3 pkt 3 powyższej ustawy system teleinformatyczny to „zespół współpracujących ze sobą urządzeń informatycznych i oprogramowania zapewniający przetwarzanie, przechowywanie, a także wysyłanie i odbieranie danych przez sieci telekomunikacyjne za pomocą właściwego dla danego rodzaju sieci telekomunikacyjnego urządzenia końcowego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. z 2024 r. poz. 34)”.
Natomiast sieć komputerowa, to według słownika PWN „zespół oddalonych od siebie komputerów, urządzeń peryferyjnych, a także urządzeń o specjalnych funkcjach, połączonych liniami transmisji danych”.
Zaznacza Pan jednocześnie oraz oświadcza, że w ramach realizowanych przez Pana usług nie wykonuje Pan jakichkolwiek czynności związanych z oprogramowaniem. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone przez Pana oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego uważa Pan, że nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.
„11) Co zawiera dokumentacja projektowa i techniczna?”
Dokumentacja projektowa i techniczna zawiera dokładny opis zalecanych oraz proponowanych zmian w architekturze infrastruktury kontrahenta, dokładny plan sugerowanego wdrożenia, pełną argumentację techniczną oraz kosztową sugerowanego rozwiązania, która na późniejszych etapach umożliwia przeprowadzić zaprojektowane zmiany w razie akceptacji oraz dalszą ich realizację. Głównymi obszarami wykonywanych projektów są aspekty związane z wydajnością, optymalizacją finansową, bezpieczeństwem, automatyzacją, stabilnością, utrzymaniem, czy przyszłościowym skalowaniem infrastruktury klienta dostosowanej do jego potrzeb lub wymagań.
Jednocześnie wszystkie zmiany realizowane są w oparciu o istniejące narzędzia i nie ingerują w żaden sposób w stosowane przez klienta oprogramowanie.
W piśmie, które wpłynęło do Organu 2 stycznia 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?
Odpowiedź: Tak, zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
2.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza była/jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?
Odpowiedź: Tak, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.) prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową.
3.Czy wykonywane przez Pana usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 były/są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania?
Odpowiedź: Oświadcza, Pan że Pana usługi nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.
4.Czy w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 świadczył/świadczy Pan usługi projektowania, rozwoju i wdrażania oprogramowania, w tym oprogramowania związanego z bezpieczeństwem w sieci?
Odpowiedź: Zakres usług świadczonych dla Pana klientów nie dotyczy usług projektowania lub rozwoju oprogramowania, w tym oprogramowania związanego z bezpieczeństwem w sieci komputerowej. Jeżeli klient zajmuje się tworzeniem oprogramowania to zakres Pana doradztwa nie wpływa w jakikolwiek sposób na procesy związane z jego tworzeniem. Świadczona przez Pana usługa doradztwa związanego z zapewnieniem odpowiedniej wydajności, niezawodności oraz bezpieczeństwa może być źródłem informacji wykorzystywanym w przebiegu procesów wdrożenia, jednak sam proces wdrożenia nie zawiera się w zakresie świadczonych przez Pana usług.
Pytanie
Czy wskazane usługi, sklasyfikowane pod kodami PKWiU 62.01.12.0 oraz 62.02.30.0, które wykonuje Pan w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 z późn. zm.) w wysokości 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm., dalej: „u.z.p.d.”) osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności, mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 6 ust. 1 u.z.p.d., przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.
Rodzaj wykonywanych przez Pana usług nie jest objęty wyłączeniami określonymi w art. 8 u.z.p.d.
Natomiast w myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 uznaje się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d., użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b u.z.p.d., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 12% dla przychodów związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), oraz 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.
W art. 12 ust. 1 pkt 2b u.z.p.d. ustawodawca ujął usługi objęte ugrupowaniem PKWiU 62.01 oraz 62.02 w 12% stawce ryczałtu, jednakże przy obu tych symbolach ustawodawca postanowił umieścić znak „ex”.
Stosownie do art. 4 ust. 4 u.z.p.d., ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy, niż określony w tym grupowaniu. Oznacza to, że opodatkowaniu stawką 12% podlegają wyłącznie przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych ww. symbolami PKWiU, które zgodnie z powołanym przepisem dotyczą wyłącznie świadczenia usług: związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), tj. usług, których Pan nie świadczy oraz wyłącznie usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), których również Pan nie świadczy.
Zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, grupowanie 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych obejmuje:
-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.
Wobec tego, grupowanie PKWiU 62.01.12.0 dotyczy wyłącznie usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, a nie usług związanych z oprogramowaniem.
Natomiast zgodnie z wyjaśnieniami GUS usługi sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego obejmują:
-udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu, usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
-udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
-udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Podobnie, grupowanie PKWiU 62.02.30 związane z pomocą techniczną w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego nie stanowi usług doradztwa w zakresie oprogramowania. Wykonując swoje czynności nie jest Pan zobligowany do tworzenia nowego oprogramowania, ani doradztwa w zakresie oprogramowania.
Mając na uwadze przedstawioną powyżej analizę przepisów należy uznać, że usługi wykonywane przez Pana sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) 62.01.12.0 oraz 62.02.30.0 oraz fakt, iż nie świadczy Pan usług:
-związanych z oprogramowaniem,
-związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania,
prawidłowo stosuje Pan do przychodów z ich świadczenia 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.
W świetle uzupełnionych informacji oraz przedstawionej argumentacji, o które uzupełnił Pan wniosek na wezwanie o numerze: (...) z (...) października 2024 r., podtrzymuje Pan swoje stanowisko, że świadczone przez Pana usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sklasyfikowane zostały prawidłowo pod symbolem 62.01.12.
Pragnie Pan raz jeszcze podkreślić, że nie wykonuje jakichkolwiek czynności związanych z oprogramowaniem. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone przez Pana oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego nie świadczy Pan usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.
Działalność faktycznie prowadzona przez Pana, objęta grupowaniem 62.01.12, jako de facto niezwiązana z oprogramowaniem, tj. nie mieszcząca się w definicji usług związanych z oprogramowaniem rozumianych jako projektowanie, tworzenie, testowanie i utrzymywanie kodu źródłowego programów komputerowych, ani też doradztwem w tym zakresie, powinna być objęta stawką ryczałtu 8,5% jako właściwą dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Na podstawie art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zwracam uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Przy czym w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jako formę opodatkowania dochodów wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W ramach działalności wykonuje Pan między innymi następujące usługi:
-doradztwo techniczne w kwestii projektowania integracji pomiędzy systemami informatycznymi, z zachowaniem wszystkich branżowych standardów dotyczących wydajności, niezawodności oraz bezpieczeństwa. Analiza rozwiązań systemowych dostępnych na rynku wraz z oceną możliwości integracji z dotychczasową infrastrukturą. Ocena, planowanie, dokumentowanie oraz koordynacja prac zespołu wykonującego wdrożenie zaproponowanych systemów informatycznych – PKWiU 62.01.12.0;
-doradztwo w kwestii utrzymania oraz rozwoju istniejącej sieci komputerowej – dobór odpowiednich urządzeń, usług i rozwiązań zapewniających prawidłowe funkcjonowanie wewnętrznych sieci klienta. Analiza, przygotowanie projektu oraz dokumentacja nowych elementów sieci wraz z ich sposobem konfiguracji. Wsparcie i nadzór zespołów wykonujących przygotowane wdrożenia – PKWiU 62.01.12.0;
-świadczenie usług wsparcia klienta oraz jego zespołów w kwestiach określania wymagań testowych, umożliwiających weryfikację prawidłowego działania wdrożonych systemów. Przygotowanie procedur oraz dokumentacja testów wykonywanych przez klienta. Analiza oraz konsultacja wyników i wniosków z przeprowadzonych testów klienta – PKWiU 62.01.12.0;
-analiza oraz opracowywanie dokumentacji projektowej każdego z wdrożonych rozwiązań. Każde wdrożenie posiada dokumentację poprojektową zawierającą dokładny opis wprowadzonych zmian, ich cel oraz motywację, pełną dokumentację techniczną oraz zestaw diagramów oraz graficzną reprezentację połączeń przedstawiających wysoko szczegółowy plan wdrożenia – PKWiU 62.01.12.0;
-świadczenie usługi wsparcia technicznego w zakresie wykonywanych wdrożeń w formie wsparcia telefonicznego. Świadczenie pomocy technicznej i doradztwa dla zespołów odpowiedzialnych za utrzymywanie infrastruktury sieciowej – PKWiU 62.02.30.0.
Usługi objęte złożonym przez Pana wnioskiem dotyczą jednego z Pana kontrahentów. Umowa z kontrahentem obejmuje zakres usług objętych złożonym wnioskiem, a Pana rozliczenie udokumentowane fakturą grupuje wykonane usługi zgodnie z klasyfikację PKWiU. Usługi ewidencjonuje Pan z podziałem na następujące pozycje: „Design and development of a computer system/Projektowanie i rozwój systemu informatycznego” – PKWiU 62.01.12.0; „Documentation of designed computer system/Dokumentacja zaprojektowanych informatycznych systemów” – PKWiU 62.01.12.0; „IT on-call support/Wsparcie telefoniczne” – PKWiU 62.02.30.0. Zakres usług świadczonych dla Pana klientów nie dotyczy usług projektowania lub rozwoju oprogramowania, w tym oprogramowania związanego z bezpieczeństwem w sieci komputerowej. Jeżeli klient zajmuje się tworzeniem oprogramowania to zakres Pana doradztwa nie wpływa w jakikolwiek sposób na procesy związane z jego tworzeniem. Świadczona przez Pana usługa doradztwa związanego z zapewnieniem odpowiedniej wydajności, niezawodności oraz bezpieczeństwa może być źródłem informacji wykorzystywanym w przebiegu procesów wdrożenia jednak sam proces wdrożenia nie zawiera się w zakresie świadczonych przez Pana usług. Oświadcza Pan, że wykonywane przez Pana usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.
W kwestii dotyczącej świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 wskazuję, co następuje.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z późn. zm.) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 62 – USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM I DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI I USŁUGI POWIĄZANE mieści się klasa 62.01 – USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:
-rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,
-pisanie programów na zlecenie użytkownika,
-projektowanie stron internetowych.
W klasie 62.01 znajduje się kategoria 62.01.1 USŁUGI ZWIĄZANE Z PROJEKTOWANIEM I ROZWOJEM TECHNOLOGII INFORMATYCZNYCH, która obejmuje dwa poniższe grupowania:
-PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,
-PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
Grupowanie to nie obejmuje:
-usług oferowanych w pakiecie z codziennym zarządzaniem siecią klienta, sklasyfikowanych w 62.03.12.0.
Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że grupowanie PKWiU 62.01.12.0 obejmuje:
-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.
Odnosząc się do powyższego, PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.
Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.
Wskazać również należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach polegających na programowaniu (tworzeniu kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.
Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania, przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.
Zatem usługi związane z oprogramowaniem nie polegają jedynie na programowaniu, czyli tworzeniu kodów źródłowych przez programistów, są to wszelkie inne usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych przez Pana usług, prowadzi do stwierdzenia, że będące przedmiotem zapytania usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0, mają związek z oprogramowaniem.
Jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy usługi, które Pan realizuje, dotyczą doradztwa technicznego w kwestii projektowania integracji pomiędzy systemami informatycznymi, z zachowaniem wszystkich branżowych standardów dotyczących wydajności, niezawodności oraz bezpieczeństwa, analizy rozwiązań systemowych dostępnych na rynku wraz z oceną możliwości integracji z dotychczasową infrastrukturą, oceny, planowania, dokumentowania oraz koordynacji prac zespołu wykonującego wdrożenie zaproponowanych systemów informatycznych. Efektem usługi jest opisowa lista zaleceń zmian lub usprawnień w infrastrukturze klienta, która w zależności od przeprowadzonych testów wdrożeniowych, wydajnościowych oraz bezpieczeństwa na infrastrukturze testowej jest akceptowana i wdrażana bądź wymaga kolejnej iteracji oraz ponownej weryfikacji. Ww. usługi dotyczą także doradztwa w kwestii utrzymania oraz rozwoju istniejącej sieci komputerowej – doboru odpowiednich urządzeń, usług i rozwiązań zapewniających prawidłowe funkcjonowanie wewnętrznych sieci klienta, analizy, przygotowania projektu oraz dokumentacji nowych elementów sieci wraz z ich sposobem konfiguracji, wsparcia i nadzoru zespołów wykonujących przygotowane wdrożenia. Efektem usługi jest opisowa lista zaleceń zmian lub usprawnień sieci komputerowej klienta, która w zależności od przeprowadzonych testów, podobnie jak w przypadku infrastruktury będzie wdrażana bądź podlega procesowi ponownej analizy i weryfikacji. Świadczy Pan również usługi wsparcia klienta oraz jego zespołów w kwestiach określania wymagań testowych, umożliwiających weryfikację prawidłowego działania wdrożonych systemów, przygotowania procedur oraz dokumentacji testów wykonywanych przez klienta, analizy oraz konsultacji wyników i wniosków z przeprowadzonych testów klienta. Efektem usługi jest wsparcie kontrahenta w zakresie sposobu i metodyki testów wcześniej przeprowadzonych wdrożeń. Każda zmiana zarówno systemu informatycznego, jak i jego sieci komputerowej wymaga kilku stopniowego procesu wdrożenia oraz dogłębnej weryfikacji na poszczególnych jej krokach. Wykonuje Pan także usługę analizy oraz opracowywania dokumentacji projektowej każdego z wdrożonych rozwiązań. Każde wdrożenie posiada dokumentację poprojektową zawierającą dokładny opis wprowadzonych zmian, ich cel oraz motywację, pełną dokumentację techniczną oraz zestaw diagramów oraz graficzną reprezentacji połączeń przedstawiających wysoko szczegółowy plan wdrożenia. Efektem jest dokumentacja wdrożenia ze szczególnym uwzględnieniem następujących kwestii: wydajność, niezawodność wraz z uwzględnieniem wysokiej dostępności, bezpieczeństwa, automatyzacji oraz przyszłościowych kroków w kwestii skalowania. Pełny proces wymaga przygotowania dokumentacji w celu prawidłowej oceny oraz skuteczności przeprowadzonych zmian, a także umożliwia wsparcie procesu wycofania tych zmian w razie niekorzystnych wyników wydajnościowych bądź finansowych dla klienta.
Z analizy przedstawionego opisu sprawy wynika, że całość opisanych przez Pana czynności i zadań wykonywanych w ramach usługi mieszczącej się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 odnosi się wprost do systemów informatycznych, sieci komputerowej.
Zauważam, że systemy informatyczne, wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem wszelkie usługi – sklasyfikowane w kategorii PKWiU 62.01.1 USŁUGI ZWIĄZANE Z PROJEKTOWANIEM I ROZWOJEM TECHNOLOGII INFORMATYCZNYCH – z nimi związane spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.
Dlatego też uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.12.0 są opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak Pan wskazał – 8,5%.
Świadczy Pan także usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0. W tym zakresie do Pana zadań należy świadczenie usługi wsparcia technicznego w zakresie wykonywanych wdrożeń w formie wsparcia telefonicznego, świadczenie pomocy technicznej i doradztwa dla zespołów odpowiedzialnych za utrzymywanie infrastruktury sieciowej. Efektem jest Pana dostępność w określonych ramach czasowych w razie wystąpienia nieprawidłowości lub wspomnianych niekorzystnych wyników wydajnościowych bądź finansowych, w ramach których klient może uzyskać dodatkowe wsparcie telefoniczne.
Wykonywane przez Pana usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 nie są powiązane z procesem tworzenia oprogramowania. Pana czynności dotyczą doradztwa w kwestii projektowania, utrzymania i rozwoju infrastruktury oraz późniejszego jej testowania oraz wsparcia telefonicznego w tym zakresie. Oświadczył, Pan że Pana usługi nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.02.30.0, które to usługi nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, są opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podsumowując, uzyskiwane przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0, podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Natomiast przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0, które nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawki te mają zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.