
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 października 2024 r. wpłynął Pani wniosek sygnowany datą 26 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 21 października 2024 r. (wpływ 23 października 2024 r.) oraz pismami z – brak daty sporządzenia (wpływ 13 grudnia 2024 r. oraz wpływ 21 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (zwana dalej jako „Podatnik”) prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą od (…) października 2023 r. Podatnik korzysta z opodatkowania działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. od (…) października 2023 r.
Do wykonywanej działalności Podatnika nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zdaniem Podatnika, prowadzona przez niego działalność spełnia wszystkie cechy działalności usługowej opisanej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Dodatkowo, działalność ta nie spełnia cech działalności gastronomicznej, działalności usługowej w zakresie handlu, działalności wytwórczej, ani sprzedaży towarów. Wnioskodawca prowadzi ponadto ewidencję przychodów, z której będzie w stanie określić przychód z działalności, opodatkowany różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na chwilę obecną w CEIDG widnieją następujące kody PKD: 73.11.Z, 74 90.Z, 82.11.Z, 82.19.Z. W przypadku, gdyby Wnioskodawca świadczył inne usługi o innym charakterze, Wnioskodawca dokona odpowiedniego podziału takich usług i opodatkuje je właściwą stawką podatku.
Beneficjentem usług świadczonych przez Podatnika jest spółka (zwana dalej „Beneficjentem”). Wnioskodawca nie świadczył usług na rzecz tego podmiotu w ramach stosunku pracy w przeszłości. Ponadto, Podatnik nie uzyskiwał z tej działalności żadnych przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.
Przychody dotychczas nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro, tak samo jak zakładana wysokość przychodów w 2024 i 2025 r. nie powinna przekroczyć 2 000 000 euro.
Podatnik posiada na terytorium Polski nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a ustawy z dnia 28 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wnioskodawca obecnie rozlicza się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i planuje zostać przy takiej formie opodatkowania.
Podatnik świadczy następujące rodzaje usług:
1.Marketing wielopoziomowy (tzw. Multi-level marketing).
2.Aktualizacja dokumentacji administracyjnej oraz automatyzacja przetwarzania dokumentów.
3.Obsługa poczty elektronicznej.
4.Kontakt z klientami, dostawcami, podwykonawcami.
5.Wsparcie administracyjne online.
6.Kontrola obiegu dokumentów, składanie podpisów elektronicznych.
Ad 1.
W ramach marketingu wielopoziomowego (tj. Multi-level marketing) Podatnik opracowuje strategie marketingowe przedsiębiorstwa, dokonuje analizy rynku, monitoruje działania konkurencji oraz wskazuje kierunki działań zwiększających widoczność firmy w Internecie. Ponadto, Podatnik zajmuje się przygotowaniem planów działań w zakresie marketingu cyfrowego oraz analizuje uzyskane dane pod kątem przydatności realizacji działań marketingowych. Podatnik jednak zaznacza, iż powyższe czynności nie stanowią doradztwa, ponieważ nie polegają na udzielaniu porad i wskazówek, lecz na faktycznym samodzielnym wykonywaniu wymienionych czynności.
Ad 2.
W ramach tej usługi wykonywana jest bieżąca aktualizacja administracyjnej dokumentacji zarządczej, takiej jak regulaminy, procedury, instrukcje i inne dokumenty organizacyjne. Podatnik zajmuje się też automatyzacją przetwarzania dokumentów, co obejmuje wprowadzenie systemów automatycznego generowania, archiwizacji oraz dystrybucji dokumentacji, co pozwala na oszczędność czasu i zwiększenie efektywności administracyjnej.
Ad 3.
Obsługa poczty elektronicznej polega na stałym nadzorze nad obiegiem wiadomości elektronicznych w firmie. Obejmuje śledzenie terminów odpowiedzi na wiadomości przychodzące i wychodzące, zarządzanie przepływem e-maili oraz raportowanie w zakresie czasu ich przetwarzania. Wykonując te czynności, Podatnik dąży do optymalizacji komunikacji i terminowości odpowiedzi, co ma kluczowe znaczenie w relacjach z klientami i partnerami.
Ad 4.
Podatnik podejmuje działania związane z obsługą komunikacji między firmą, a jej klientami, dostawcami lub podwykonawcami. Obejmuje to negocjacje, wymianę informacji, rozwiązywanie bieżących problemów oraz organizację współpracy. Podatnik czuwa nad utrzymaniem relacji, które są kluczowe dla ciągłości biznesu i jakości usług.
Ad 5.
W ramach wsparcia administracyjnego online, Podatnik wykonuje zadania administracyjne zdalnie, przy użyciu narzędzi cyfrowych. W ramach tego zbioru czynności realizowane jest m.in. zarządzanie dokumentami, organizowanie kalendarzy, koordynowanie zadań, prowadzenie korespondencji, a także pomoc w bieżących sprawach administracyjnych firmy.
Ad 6.
Podatnik przygotowuje wzorce dokumentów, które są zgodne z obowiązującymi standardami prawnymi i administracyjnymi. Ponadto, składa on podpisy elektroniczne, co umożliwia legalne i bezpieczne przesyłanie dokumentów drogą cyfrową. Usługa ta zapewnia również prezentację i wysyłkę dokumentów w formie elektronicznej, zgodnie z wymaganiami klienta.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, które wpłynęło do Organu 13 grudnia 2024 r., udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1.Przychodów za jaki rok podatkowy lub lata podatkowe dotyczy Pani wniosek?
Odpowiedź: Wniosek Podatnika dotyczy lat podatkowych 2023, 2024 i następnych.
2.Kiedy (dd-mm-rrrr) złożyła Pani Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?
Odpowiedź: Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych Podatnik złożył (…) października 2023 r.
3.Jak są/będą sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Panią usługi (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką), które są przedmiotem zapytania?
Odpowiedź:
a)Marketing wielopoziomowy (tzw. Multi-level marketing) – PKWiU 70.22.13.0 (inaczej, niż zostało to pierwotnie określone we wniosku o wydanie interpretacji, przy tym Podatnik oświadcza, iż usługi te nie zawierają czynności doradztwa lub head offices),
b)Aktualizacja dokumentacji administracyjnej oraz automatyzacja przetwarzania dokumentów – PKWiU 82.19.13.0,
c)Obsługa poczty elektronicznej – PKWiU 82.19.12.0,
d)Kontakt z klientami, dostawcami, podwykonawcami – PKWiU 82.11.10.0,
e)Wsparcie administracyjne online – PKWiU 82.11.10.0,
f)Kontrola obiegu dokumentów, składanie podpisów elektronicznych – PKWiU 82.19.13.0.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, które wpłynęło do Organu 21 stycznia 2025 r., doprecyzowała Pani opis sprawy poprzez udzielenie odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1.Czy świadczone przez Panią usługi będące przedmiotem wniosku były/są/będą wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?
Odpowiedź: Świadczone przez Podatnika usługi będące przedmiotem wniosku nie były, nie są i nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
2.Czy uzyskiwała/uzyskuje/będzie uzyskiwała Pani przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?
Odpowiedź: Podatnik nie uzyskiwał, nie uzyskuje i nie będzie uzyskiwać przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head ofifice), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
II.Przeformułowała Pani pytanie nr 1 w taki sposób, aby korespondowało z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku – tj. z uwzględnieniem stosownej klasyfikacji PKWiU).
Odpowiedź: Odpowiadając na pytanie Organu, Podatnik chciałby wyjaśnić, iż wskazanie innego kodu, niż zostało to określone w pierwotnym wniosku o wydanie interpretacji jest błędem. W związku z czym Podatnik prosiłby Organ nie brać pod uwagę odpowiedzi na pytanie 1 pkt 3 (część a), przy czym pozostałe kody wskazane w uzupełnieniu wniosku z 29 listopada 2024 r. są poprawne.
Podatnik oświadcza, iż kod PKD 74.90.Z jest kodem właściwym, a odpowiednim kodem PKWiU jest kod 74.90.20.0.
Bezpośrednio odpowiadając na pytanie II. Wezwania II do uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Podatnik wskazuje:
„Czy czynności opisane w Ad 1. (Multi-level marketing), zdaniem Podatnika mieszczące się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 (Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane), powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu?”
III.Przedstawiła (przeformułowała) Pani własne stanowisko, czyli udzieliła odpowiedzi na przeformułowane w uzupełnieniu wniosku pytanie nr 1 (zgodnie z pkt II niniejszego wezwania) oraz aby było ono odpowiednie (adekwatne) do uzupełnionego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.
Odpowiedź: Podatnik chciałby poinformować, iż zgodnie z postanowieniami poczynionymi w pkt II odpowiedzi na II wezwanie, treść własnego stanowiska, umieszczona w pierwotnym wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, jest właściwa.
Bezpośrednio odpowiadając na pytanie III wezwania II do uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Podatnik wskazuje:
„Zdaniem Podatnika, czynności opisane w Ad 1. mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 (Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane), bowiem działalność Podatnika koncentruje się na opracowywaniu strategii marketingowych przedsiębiorstwa, monitorowaniu działań konkurencji, analizie rynku. Do tego Podatnik przygotowuje rozwiązania zwiększające widoczność firmy w Internecie, przygotowuje plany działań w zakresie marketingu cyfrowego i analizuje uzyskane dane. Podatnik zauważył, iż w przypadku podobnych sytuacji faktycznych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przyznawał rację podatnikom zadającym pytanie o możliwość zastosowania stawki 8,5%. Przykładem może służyć interpretacja z 4 kwietnia 2024 r. o sygn. 0115-KDST2-1.4011.71.2024.2.MD, gdzie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się z wnioskodawcą odnośnie do zastosowanej stawki. Zakres czynności przedstawionych przez Podatnika i wspomnianych w powołanej interpretacji są bardzo podobne, za wyjątkiem faktu, iż Podatnik nie wykonuje czynności doradczych, lecz wykonuje usługi samodzielnie. Podobne ustalenia poczynił Dyrektor KIS w interpretacji z 8 marca 2023 r. o sygn. 0112-KDIL2-2.4011.989.2022.3.MM, przyporządkowując numerowi PKWiU 74.90.20.0 stawkę ryczałtu 8,5%. W związku z powyższym, Podatnik uważa, że czynności przez niego wykonywane powinny być opodatkowane stawką 8,5%”.
Pytania (pytanie nr 1 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu, które wpłynęło do Organu 21 stycznia 2025 r.)
1.Czy czynności opisane w Ad 1. (Multi-level marketing), zdaniem Podatnika mieszczące się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 (Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane), powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu?
2.Czy czynności opisane w Ad 2. (Aktualizacja dokumentacji administracyjnej oraz automatyzacja przetwarzania dokumentów), zdaniem Podatnika mieszczące się w grupowaniu PKWiU 82.19.13 (Usługi przygotowywania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura), powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu?
3.Czy czynności opisane w Ad 3. (Obsługa poczty elektronicznej), zdaniem Podatnika mieszczące się w grupowaniu PKWiU 82.19.12 (Usługi sporządzania list adresowych i obsługa poczty, włączając pocztę elektroniczną) powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu?
4.Czy czynności opisane w Ad 4. (Kontakt z klientami, dostawcami, podwykonawcami), zdaniem Podatnika mieszczące się w grupowaniu PKWiU 82.11.10 (Usługi związane z administracyjną obsługą biura), powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu?
5.Czy czynności opisane w Ad 5. (Wsparcie administracyjne online), zdaniem Podatnika mieszczące się w grupowaniu PKWiU 82.11.10 (Usługi związane z administracyjną obsługą biura), powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu?
6.Czy czynności opisane w Ad 6. (Kontrola obiegu dokumentów, składanie podpisów elektronicznych), zdaniem Podatnika mieszczące się w grupowaniu PKWiU 82.19.13 (Usługi przygotowywania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura), powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu?
Pani stanowisko w sprawie (stanowisko do pytania nr 1 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu, które wpłynęło do Organu 21 stycznia 2025 r.)
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą mogą wybrać opłacanie zryczałtowanego podatku dochodowego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przychody te są określone w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a stawki ryczałtu zależą od rodzaju działalności, z której podatnik uzyskuje przychody, co zostało wprost wskazane w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
1.Zdaniem Podatnika, czynności opisane w Ad 1. mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 (Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane), bowiem działalność Podatnika koncentruje się na opracowywaniu strategii marketingowych przedsiębiorstwa, monitorowaniu działań konkurencji, analizie rynku. Do tego Podatnik przygotowuje rozwiązania zwiększające widoczność firmy w Internecie, przygotowuje plany działań w zakresie marketingu cyfrowego i analizuje uzyskane dane. Podatnik zauważył, iż w przypadku podobnych sytuacji faktycznych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przyznawał rację podatnikom zadającym pytanie o możliwość zastosowania stawki 8,5%. Przykładem może służyć interpretacja z 4 kwietnia 2024 r. o sygn. 0115-KDST2-1.4011.71.2024.2.MD, gdzie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się z wnioskodawcą odnośnie zastosowanej stawki. Zakres czynności przedstawionych przez Podatnika i wspomnianych w powołanej interpretacji są bardzo podobne, za wyjątkiem faktu, iż Podatnik nie wykonuje czynności doradczych, lecz wykonuje usługi samodzielnie. Podobne ustalenia poczynił Dyrektor KIS w interpretacji z 8 marca 2023 r. o sygn. 0112-KDIL2-2.4011.989.2022.3.MM, przyporządkowując numerowi PKWiU 74.90.20.0 stawkę ryczałtu 8,5%. W związku z powyższym, Podatnik uważa, że czynności przez niego wykonywane powinny być opodatkowane stawką 8,5%
2.Podatnik jest przekonany, iż czynności określone w Ad 2., mieszczące się w grupowaniu PKWiU 82.19.13 (Usługi przygotowywania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura), powinny być opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%. W ramach tej usługi Podatnik wykonuje dwa rodzaje czynności: aktualizuje dokumentację administracyjną (jak np. regulaminy, procedury, instrukcje) oraz zajmuje się automatyzacją przetwarzania dokumentów (co obejmuje wprowadzenie systemów automatycznego generowania, archiwizacji oraz dystrybucji dokumentacji). Zgodnie z najlepszą wiedzą Podatnika, takie czynności nie podpadają pod inne grupowania PKWiU. Do tego, należałoby zaznaczyć, iż w tym zakresie ukształtowała się stała linia orzecznicza, gdzie w interpretacjach np.: z 19 kwietnia 2022 r. o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.41.2022.2.ISL, z 5 grudnia 2022 r. o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.828.2022.2.KD, z 9 października 2023 r. o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.534.2023.2.RK oraz z 13 sierpnia 2024 r. o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.342.2024.2.KD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdza, że czynności mieszczące się w grupowaniu 82.19.13 PKWiU podlegają stawce ryczałtu 8,5%.
3.Podatnik uważa, że czynności opisane w Ad 3., polegające głównie na obsłudze poczty elektronicznej firmy, mieszczą się w grupowaniu 82.19.12 PKWiU (Usługi sporządzania list adresowych i obsługa poczty, włączając pocztę elektroniczną), bowiem zostały wprost wymienione w nazwie grupowania. Do tego, zdaniem Podatnika, czynności te powinny być opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%, co zostało potwierdzone w interpretacjach m.in. z 14 lutego 2022 r. 0115-KDWT.4011.320.2021.2.MJA oraz z 16 listopada 2023 r. 0114-KDIP3-2.4011.795.2023.2.MG.
4.W ramach usługi opisanej w Ad 4., Podatnik organizuje komunikację pomiędzy firmą, a klientami, wykonawcami i podwykonawcami. Komunikacja przyjmuje formę: negocjacji, wymiany informacji, rozwiązywania bieżących problemów oraz organizacji współpracy. Powyższe czynności mogą być realizowane zarówno w trybie stacjonarnym, jak i zdalnym przy wykorzystaniu środków komunikacji na odległość. W przekonaniu podatnika, czynności te mieszczą się w grupowaniu 82.11.10 PKWiU, ponieważ stanowią nierozerwalną część usług świadczonych w celu funkcjonowania biura. Nie są to tzw. usługi call center, czy usługi związane z organizacją kongresów, targów, wystaw, ponieważ nie polegają one wyłącznie na komunikowaniu się przez telefon oraz organizacji wymienionych wydarzeń, lecz na dorywczej komunikacji z klientami w celu pozyskania lub udzielenia informacji, negocjowaniu w trybie offline elementów współpracy. Zdaniem Podatnika, takie czynności stanowią niepodzielny element pracy biura, w związku z czym Podatnik uważa, iż właściwą stawką ryczałtu będzie 8,5%. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, odpowiadając na podobne zapytania, potwierdzał stanowisko wnioskodawców o możliwości zastosowania stawki 8,5% (Interpretacja z 31 lipca 2023 r. o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.398.2023.2.DJD; Interpretacja z 22 sierpnia 2024 r.).
5.Zdaniem Podatnika, czynności obsługi biura online, opisane w Ad 5. i mieszczące się, zdaniem Podatnika, w grupowaniu PKWiU 82.11.10, powinny być opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%. W ramach wsparcia administracyjnego online, Podatnik wykonuje te same zadania administracyjno-biurowe, jakie by wykonywał w biurze, lecz realizuje to w trybie zdalnym. Dla wykonania czynności korzysta z komputera i specjalnych narzędzi cyfrowych. Podatnik jednak oświadcza, iż realizowane czynności nie mają powiązania z tworzeniem kodu czy programowaniem. W związku z powyższym, podatnik przyjmuje, iż świadczona usługa to faktycznie usługa biurowa realizowana w innym trybie. Organ podatkowy oceniając podobne stany faktyczne w interpretacjach z 31 lipca 2023 r. o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.398.2023.2.DJD i z 22 sierpnia 2024 r., uznał stawkę ryczałtu 8,5% za właściwą.
6.Podatnik jest przekonany, że czynności określone w Ad 6., polegające m.in. na: przygotowaniu wzorców dokumentów zgodnych z obowiązującymi standardami administracyjnymi i prawnymi, składaniu podpisów elektronicznych, prezentacją i wysyłką dokumentów w formie elektronicznej, mieszczą się w grupowaniu 82.19.13 PKWiU. Są to czynności niezwiązane w usługami powielania. Zdaniem Podatnika, czynności te powinny być opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%, ponieważ określone powyżej czynności nie podpadają pod inne grupowania PKWiU, a Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnych interpretacjach podatkowych (z 9 października 2023 r. o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.534.2023.2.RK oraz z 15 listopada 2023 r. o sygn. 0115-KDST2-2.4011.477.2023.1.AJZ) uznał, iż stawką odpowiednią dla wskazanego przez Podatnika kodu PKWiU jest 8,5% ryczałtu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu
Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Na podstawie art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. v ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Ponadto podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
W sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnień wynika, że posiada Pani na terytorium Polski nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą od 4 października 2023 r., która od momentu rozpoczęcia opodatkowana jest ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. 10 października 2023 r. złożyła Pani oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Do wykonywanej działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pani zdaniem, prowadzona przez Panią działalność spełnia wszystkie cechy działalności usługowej opisanej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Świadczone przez Panią usługi będące przedmiotem wniosku nie były, nie są i nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 cyt. ustawy. Nie świadczyła Pani usług na rzecz beneficjenta w ramach stosunku pracy w przeszłości. Ponadto, nie uzyskiwała Pani z tej działalności żadnych przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Przychody dotychczas nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro, tak samo jak zakładana wysokość przychodów w 2024 i 2025 r. nie powinna przekroczyć 2 000 000 euro.
Świadczy Pani na rzecz beneficjenta następujące rodzaje usług:
1.Marketing wielopoziomowy (tzw. Multi-level marketing) – opracowuje Pani strategie marketingowe przedsiębiorstwa, dokonuje analizy rynku, monitoruje działania konkurencji oraz wskazuje kierunki działań zwiększających widoczność firmy w Internecie. Ponadto, zajmuje się Pani przygotowaniem planów działań w zakresie marketingu cyfrowego oraz analizuje uzyskane dane pod kątem przydatności realizacji działań marketingowych. Powyższe czynności nie stanowią doradztwa, ponieważ nie polegają na udzielaniu porad i wskazówek, lecz na faktycznym samodzielnym wykonywaniu wymienionych czynności – PKWiU 74.90.20.0.
2.Aktualizacja dokumentacji administracyjnej oraz automatyzacja przetwarzania dokumentów – w ramach tej usługi wykonywana jest bieżąca aktualizacja administracyjnej dokumentacji zarządczej, takiej jak regulaminy, procedury, instrukcje i inne dokumenty organizacyjne. Zajmuje się Pani też automatyzacją przetwarzania dokumentów, co obejmuje wprowadzenie systemów automatycznego generowania, archiwizacji oraz dystrybucji dokumentacji, co pozwala na oszczędność czasu i zwiększenie efektywności administracyjnej – PKWiU 82.19.13.0.
3.Obsługa poczty elektronicznej – obsługa poczty elektronicznej polega na stałym nadzorze nad obiegiem wiadomości elektronicznych w firmie. Obejmuje śledzenie terminów odpowiedzi na wiadomości przychodzące i wychodzące, zarządzanie przepływem e-maili oraz raportowanie w zakresie czasu ich przetwarzania. Wykonując te czynności, dąży Pani do optymalizacji komunikacji i terminowości odpowiedzi, co ma kluczowe znaczenie w relacjach z klientami i partnerami – PKWiU 82.19.12.0.
4.Kontakt z klientami, dostawcami, podwykonawcami – podejmuje Pani działania związane z obsługą komunikacji między firmą, a jej klientami, dostawcami lub podwykonawcami. Obejmuje to negocjacje, wymianę informacji, rozwiązywanie bieżących problemów oraz organizację współpracy. Czuwa Pani nad utrzymaniem relacji, które są kluczowe dla ciągłości biznesu i jakości usług PKWiU 82.11.10.0.
5.Wsparcie administracyjne online – w ramach wsparcia administracyjnego online, wykonuje Pani zadania administracyjne zdalnie, przy użyciu narzędzi cyfrowych. W ramach tego zbioru czynności realizowane jest m.in. zarządzanie dokumentami, organizowanie kalendarzy, koordynowanie zadań, prowadzenie korespondencji, a także pomoc w bieżących sprawach administracyjnych firmy – PKWiU 82.11.10.
6.Kontrola obiegu dokumentów, składanie podpisów elektronicznych – przygotowuje Pani wzorce dokumentów, które są zgodne z obowiązującymi standardami prawnymi i administracyjnymi. Ponadto, składa Pani podpisy elektroniczne, co umożliwia legalne i bezpieczne przesyłanie dokumentów drogą cyfrową. Usługa ta zapewnia również prezentację i wysyłkę dokumentów w formie elektronicznej, zgodnie z wymaganiami klienta – PKWiU 82.19.13.0.
Prowadzi Pani ewidencję przychodów, z której będzie Pani w stanie określić przychód z działalności opodatkowany różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W odniesieniu do świadczonych przez Panią usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniach 74.90.20.0, 82.19.13.0, 82.19.12.0, 82.11.10.0 oraz 82.19.13.0 wskazać należy, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem, przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody osiągane przez Panią w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług:
1.Multi-level marketing – mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 (Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane);
2.Aktualizacji dokumentacji administracyjnej oraz automatyzacji przetwarzania dokumentów – mieszczących się w grupowaniu PKWiU 82.19.13.0 (Usługi przygotowywania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura);
3.Obsługi poczty elektronicznej – mieszczących się w grupowaniu PKWiU 82.19.12.0 (Usługi sporządzania list adresowych i obsługa poczty, włączając pocztę elektroniczną);
4.Kontaktu z klientami, dostawcami, podwykonawcami – mieszczących się w grupowaniu PKWiU 82.11.10.0 (Usługi związane z administracyjną obsługą biura);
5.Wsparcia administracyjnego online – mieszczących się w grupowaniu PKWiU 82.11.10.0 (Usługi związane z administracyjną obsługą biura);
6.Kontroli obiegu dokumentów, składania podpisów elektronicznych – mieszczących się w grupowaniu PKWiU 82.19.13.0 (Usługi przygotowywania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura),
podlegały/podlegają/będą podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawki te mają zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych wskazuję, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.