Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDST2-1.4011.624.2024.1.KB

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

  – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 listopada 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pani właścicielką firmy X, która jest Jednoosobową Działalnością Gospodarczą wpisaną do CEIDG, firma istnieje od 1 listopada 2008 r. Podlega Pani pełnemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce oraz jest czynnym podatnikiem VAT. Przychody opodatkowuje Pani ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg UZDP. W firmie nie zachodzą okoliczności wyłączające zastosowanie opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pani usługi między innymi w zakresie konserwacji, napraw oraz usuwania usterek urządzeń (..), kwalifikowane do PKD 43.29.Z zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD) oraz opodatkowane stawką 5,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pani wniosek dotyczy 2024 r.

Zakres usług obejmuje m.in. (...).

Umowy z klientami obejmują regularną konserwację urządzeń zgodnie z wymaganiami przepisów technicznych oraz warunkami eksploatacyjnymi. Usługi te mają charakter cykliczny i są świadczone na podstawie długoterminowych umów serwisowych, w ramach których zobowiązuje się Pani do utrzymywania urządzeń w stanie pełnej sprawności technicznej.

Świadczone usługi konserwacji, naprawy i usuwania usterek (...) mieszczą się w grupowaniu PKWiU 43.29.19.0 (Pozostałe roboty związane z wykonywaniem instalacji, gdzie indziej niesklasyfikowanej – specjalistyczne roboty związane z instalowaniem dźwigów towarowych i wind osobowych, schodów ruchomych i ruchomych chodników, włączając naprawy i konserwację).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stosuje Pani w odniesieniu do usług konserwacji, naprawy i usuwania usterek (...) 5,5% stawkę podatku, traktując te usługi jako roboty budowlane.

Pytanie

Czy świadczone przez Panią usługi konserwacji, napraw oraz usuwania usterek (...) klasyfikowane pod symbolem PKWiU 43.29.19.0 mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 5,5% w oparciu o art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a UZPD, czy też powinna Pani zastosować stawkę 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a UZPD jako przychody z działalności usługowej?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, przyjęta stawka 5,5% dla osiąganych przychodów z działalności związanej z konserwacją, naprawą i usuwaniem usterek (...) zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 UZDP jest prawidłowa.

Odwołując się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) zauważyć można wyłączenie „usług instalowania, naprawy i konserwacji wind i schodów ruchomych” z klasy 33.12 – Usługi Naprawy i Konserwacji Maszyn, kwalifikując ww. usługi do Sekcji F – Obiekty budowlane i roboty budowlane, Dział 43 – Roboty budowlane specjalistyczne, Grupa 43.29 – Pozostałe roboty związane z wykonywaniem instalacji, Podgrupa 43.29.19.0 – Pozostałe roboty związane z wykonywaniem instalacji, gdzie indziej niesklasyfikowane; specjalistyczne roboty związane z instalowaniem dźwigów towarowych i wind osobowych, schodów ruchomych i ruchomych chodników, włączając naprawy i konserwację.

Zgodnie z objaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), symbol 43.29.19.0 obejmuje różne prace instalacyjne, które są związane z robotami budowlanymi. Usługi konserwacyjne i naprawcze urządzeń, takich jak (...) są wyraźnie wymienione w tym kodzie PKWiU. Klasyfikacja ta potwierdza, że Pani usługi mają charakter instalacyjno-budowlany.

Zgodnie z § 1 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) została ona wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (DZ. U. z 2015 r. poz. 1676) do stosowania od dnia 1 stycznia 2016 r., w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej.

(...) są integralnym elementem budynków i ich infrastruktury technicznej. Świadczone przez Panią usługi konserwacyjne oraz naprawcze są kluczowe dla zapewnienia ciągłości eksploatacji tych urządzeń. Ich charakter wyraźnie wpisuje się w zakres robót budowlanych, których celem jest utrzymanie budynków w należytym stanie technicznym.

Art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym wskazuje, że przychody z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 5,5%. Biorąc pod uwagę fakt, że Pani usługi są klasyfikowane jako roboty instalacyjne związane z budynkami, ich opodatkowanie stawką 5,5% jest w pełni uzasadnione.

Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy UZPD użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Stawka podatkowa dla działalności usługowej wynosi 8,5% zgodnie art.12 ust. 1 pkt 5 lit a ustawy UZPD, jednakże ustawodawca wyłącza z tego artykułu pewne grupy usług „z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8”, a więc wyłącza z niej „roboty budowlane” kwalifikując je do art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a zgodnie, z którym to artykułem stawka podatku wynosi 5,5%.

Stosowanie stawki ryczałtu w wysokości 5,5% do usług związanych z konserwacją, naprawą i usuwaniem usterek (...) było zgodne z Pani interpretacją przepisów podatkowych oraz klasyfikacją PKWiU. Umowy serwisowe, w ramach których świadczy Pani regularne usługi konserwacyjne, obejmują prace związane z instalacjami budowlanymi i zostały sklasyfikowane zgodnie z zasadami PKWiU w podgrupie 43.29.19.0. – specjalistyczne roboty związane z instalowaniem dźwigów towarowych i wind osobowych, schodów ruchomych i ruchomych chodników, włączając naprawy i konserwację.

Zgodnie z przedstawionymi argumentami, uważa Pani, że świadczone usługi konserwacji, napraw i usuwania usterek urządzeń technicznych, klasyfikowane pod symbolem PKWiU 43.29.19.0, wpisują się w zakres robót budowlanych, a tym samym podlegają stawce ryczałtu w wysokości 5,5%. Podobne stanowisko zajęła Izba Skarbowa w Poznaniu – pismo z dnia 12 listopada 2015 r. ILPB1/4511-1118/15-4/AA.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne  (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 i 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

·działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;

·pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem  art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a oraz art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8;

-5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia „roboty budowlane”. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

1)obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;

2)budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

(…)

6)budowie - należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego;

7)robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego;

7a)przebudowie - należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego;

8)remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym;

9)urządzeniach budowlanych - należy przez to rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Z powyższego wynika zatem, że usług konserwacyjnych nie należy utożsamiać z robotami budowlanymi. Zgodnie z Wielkim Słownikiem Języka Polskiego – „Konserwacja (budynku) to czynności, których celem jest utrzymanie czegoś w dobrym stanie technicznym i zabezpieczenie tego przed zniszczeniem” (https://wsjp.pl/haslo/podglad/36113/konserwacja/3972625/budynku).

Zatem konserwacja prowadzi do utrzymania w sprawności technicznej funkcjonujących już obiektów budowlanych, a nie do ich budowy, przebudowy, montażu, remontu, czy też rozbiórki obiektu budowlanego. Jej celem jest zabezpieczenie przed zużyciem, zniszczeniem i zapewnienie prawidłowego funkcjonowania użytkowanych elementów obiektów i ich części.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F.

Sekcja ta obejmuje:

budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,

roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, takie jak: prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

Sekcja ta obejmuje następujące działy wg PKWiU:

Dział 41 ─ budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków,

Dział 42 ─ budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej,

Dział 43 ─ roboty budowlane specjalistyczne.

Ponadto, zgodnie z pkt 6.2.4 Zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), nazwy grupowań na poziomach wyższych, tj. sekcji, działu, grupy, a niekiedy klasy, nie zawsze w pełni oddają zakresy grupowań wchodzących w ich skład na poziomie końcowym. Wynika to z faktu, że nazwy tych grupowań są formułowane w sposób ogólny i skrótowy, użyteczny przy prezentacji danych.

Tym samym sama nazwa działu, w którym sklasyfikowana jest dana usługa, nie przesądza o jej charakterze.

Wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a tej ustawy określa stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych m.in. dla przychodów z robót budowlanych w wysokości 5,5%. Jednocześnie określając wysokość stawki ryczałtu, ustawa ta nie odnosi się do działu PKWiU 43 „Roboty budowlane specjalistyczne”, zatem również przychodów ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 43.29.19.0 „Pozostałe roboty związane z wykonywaniem instalacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” nie sposób zaklasyfikować jako objętych daną stawką ryczałtu wyłącznie w oparciu o klasyfikację PKWiU. Z uwagi na fakt, że w zakresie robót budowlanych ww. ustawa nie odnosi się do klasyfikacji PKWiU, koniecznym jest analiza okoliczności sprawy umożliwiająca określenie właściwej stawki ryczałtu, niezależnie od klasyfikacji dokonanej na gruncie PKWiU. W przypadku, gdy ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie odnosi się w ogóle do PKWiU, klasyfikacja wyrobów i usług dokonana na gruncie PKWiU jest dla konsekwencji podatkowych wynikających z ww. ustawy bez znaczenia (por. wyrok WSA w Gdańsku z 18 lipca 2023 r. sygn. akt I SA/Gd 358/23 wydany w zakresie usług cateringowych).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pani usługi m.in. w zakresie konserwacji, napraw oraz usuwania usterek urządzeń (...) w budynkach mieszkalnych i przemysłowych. Zakres usług obejmuje m.in. konserwację (...) (w tym wykonywanie przeglądów konserwacyjnych wymienionych w Rozporządzeniu Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 30 października 2018 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji, napraw i modernizacji urządzeń transportu bliskiego), bieżące utrzymanie w ciągłej gotowości eksploatacyjnej, regulacje oraz usuwanie awarii w celu przywrócenia pełnej funkcjonalności (...).

Umowy z klientami obejmują regularną konserwację urządzeń zgodnie z wymaganiami przepisów technicznych oraz warunkami eksploatacyjnymi. Usługi te mają charakter cykliczny i są świadczone na podstawie długoterminowych umów serwisowych, w ramach których zobowiązuje się Pani do utrzymywania urządzeń w stanie pełnej sprawności technicznej.

Wskazała Pani, że świadczone usługi konserwacji, naprawy i usuwania usterek (...) mieszczą się w grupowaniu PKWiU 43.29.19.0 (Pozostałe roboty związane z wykonywaniem instalacji, gdzie indziej niesklasyfikowanej – specjalistyczne roboty związane z instalowaniem dźwigów towarowych i wind osobowych, schodów ruchomych i ruchomych chodników, włączając naprawy i konserwację).

Analizując opisany zakres świadczonych usług w świetle definicji robót budowlanych, zawartej w art. 3 pkt 7 ustawy Prawo budowlane stwierdzić należy, że opisane przez Panią usługi, polegające na regularnej konserwacji urządzeń zgodnie z wymaganiami przepisów technicznych oraz warunkami eksploatacyjnymi świadczone na podstawie długoterminowych umów serwisowych, zobowiązujących Panią do utrzymywania urządzeń w stanie pełnej sprawności technicznej – wbrew Pani opinii – nie mogą być opodatkowane stawką ryczałtu 5,5%, przewidzianą dla robót budowlanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wymienione przez Panią usługi z zakresu konserwacji (...) (w tym wykonywanie przeglądów konserwacyjnych wymienionych w Rozporządzeniu Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 30 października 2018 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji, napraw i modernizacji urządzeń transportu bliskiego), bieżące utrzymanie w ciągłej gotowości eksploatacyjnej, regulacje oraz usuwanie awarii w celu przywrócenia pełnej funkcjonalności (...) wykonywane w ramach regularnej konserwacji, a więc również naprawy oraz usuwanie usterek urządzeń (...) – jak Pani wskazała – mają charakter cykliczny i są świadczone na podstawie długoterminowych umów serwisowych, w ramach których zobowiązuje się Pani do utrzymywania urządzeń w stanie pełnej sprawności technicznej – nie wpisują się w zakres pojęcia budowy, przebudowy, montażu, remontu, czy też rozbiórki obiektu budowlanego, ani nie są one wykonywane w ramach tych procesów.

Zatem, dla przychodów z tytułu świadczonych na podstawie długoterminowych umów serwisowych, w ramach których zobowiązuje się Pani do utrzymywania urządzeń w stanie pełnej sprawności technicznej usług, polegających na konserwacji i dokonywanych w ramach regularnej konserwacji urządzeń drobnych napraw oraz usuwania usterek urządzeń (...), takich jak (...) w budynkach mieszkalnych i przemysłowych, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 43.29.19.0, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Odmiennie należy natomiast potraktować sytuację, w której dokonuje Pani napraw lub usunięcia usterek urządzeń (...), takich jak (...) w budynkach mieszkalnych i przemysłowych, w ramach remontu w rozumieniu cytowanej definicji zawartej w art. 3 pkt 8 ustawy Prawo budowlane, a nie bieżącej konserwacji urządzeń (...). W takim bowiem przypadku mamy do czynienia z robotami budowlanymi, dla których ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując, dla przychodów z tytułu świadczenia na podstawie długoterminowych umów serwisowych usług, mieszących się w grupowaniu PKWiU 43.29.19.0, polegających na konserwacji urządzeń (...) w budynkach mieszkalnych i przemysłowych, w tym obejmujących drobne naprawy i usuwanie usterek tych urządzeń, zastosowanie ma stawka ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast dla przychodów z tytułu świadczenia usług mieszących się w grupowaniu PKWiU 43.29.19.0, polegających na naprawie i usuwaniu usterek tych urządzeń (...) w budynkach mieszkalnych i przemysłowych, w ramach remontu, o którym mowa w art. 3 pkt 8 ustawy Prawo budowlane, zastosowanie ma stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W świetle powyższego oceniając całościowo Pani stanowisko uznano je za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanej przez Panią interpretacji indywidualnej stwierdzić należy, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.