Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 grudnia 2024 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A.A jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym od (...) 2017 r. jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą X (dalej: „Podatnik”). Podatnik wybrał formę opodatkowania - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Usługi świadczone przez podatnika w 2024 r. dla jego kontrahentów (spółek) są związane z:
1.konsultowaniem z klientami implementacji nowych rozwiązań,
2.przeglądem i konsultacjami architektonicznymi rozwiązań zaproponowanych przez zespoły implementacyjne,
3.akceptowaniem finalnych rozwiązań z uwzględnieniem wymagań biznesowych, technologicznych i ograniczeń czasowych,
4.pełnieniem roli „enabler ownera” i nadzorowaniem ich implementacji,
5.nadzorowaniem prac implementacyjnych oprogramowania,
6.przeglądem i odbiorem kodu źródłowego oprogramowania,
7.weryfikacją jakości dostarczonego oprogramowania,
8.wspieraniem zespołów implementacyjnych wiedzą ekspercką,
9.tworzeniem i implementacją standardów wytwarzania i testowania oprogramowania,
10. tworzeniem (...) i przeprowadzeniem „research'u” nowych technologii,
11. wyborem i weryfikacją dostawców rozwiązań technologicznych,
12. tworzeniem narzędzi wspierających pracę w zespołach implementacyjnych,
13. tworzeniem narzędzi optymalizujących działanie systemów.
Usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Za pisanie kodów programów odpowiedzialne będą inne osoby, niezależne od Podatnika. Klienci Podatnika są zamawiającymi koncepcję oprogramowania lub też jego rozwinięcia, a sam Podatnik doradza w zakresie wyboru optymalnych rozwiązań, sam jednak nie uczestniczy w procesie programowania.
Przychody Podatnika z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w 2024 r. nie przekroczą kwoty 2.000.000 euro. W związku z tym, nie ma zastosowania wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie.
Podatnik nie będzie również świadczył usług dla byłego pracodawcy. Nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Podatnik przedstawia swoje usługi:
1)Wsparcie techniczne w zakresie przygotowania strategii rozwoju produktu. Usługa ta obejmuje zapewnienie wsparcia technicznego w formułowaniu strategii rozwoju produktu dla klientów. Proces rozpoczyna się od skrupulatnej analizy obecnego portfolio produktów klienta i ogólnych celów biznesowych. Następnie przeprowadzane są dokładne badania rynku, aby zidentyfikować potencjalne obszary innowacji. Współpraca z kluczowymi interesariuszami jest niezbędna do zapewnienia zgodności celów. Usługa obejmuje oferowanie jasnych wskazówek technicznych w zakresie ustalania priorytetów i wyznaczania strategicznych kierunków skutecznego rozwoju produktu. Wsparcie dotyczy również utworzenia dokumentacji i zapewniania pomocy w celu dostosowania do zmieniających się potrzeb. Ostatecznym celem jest dostarczenie dobrze zorganizowanej i technicznie uzasadnionej strategii rozwoju produktu, która poprawi pozycję konkurencyjną klienta.
2)Przygotowywanie wizji/strategii/priorytetów w zakresie rozwoju produktów. W ramach tej usługi Podatnik koncentruje się na formułowaniu wizji, strategii i priorytetów rozwoju produktów dla klientów. Rozpoczyna od kompleksowej analizy istniejącego otoczenia produktów i nadrzędnych celów biznesowych. Następnie przeprowadzana jest analiza i badanie rynku w celu wskazania potencjalnych obszarów innowacji. Podatnik kładzie nacisk na współpracę z interesariuszami, aby zapewnić zgodność celów. Ustanawia również odrębne priorytety i nakreśla strategiczne kierunki skutecznego rozwoju produktu. Utworzona dokumentacja zapewnia przejrzystość, a podkreślanie ciągłej potrzeby adaptacji prowadzi do sukcesu. Celem jest dostarczenie klientom dobrze zdefiniowanych wizji, strategii i priorytetów, które wzmocnią ich pozycję konkurencyjną.
3)Doradztwo w zakresie kontroli realizacji wizji produktu oraz przyjętych celów. Usługa ta obejmuje doradztwo w zakresie monitorowania realizacji wizji produktu i ustalonych celów. Podatnik oferuje wskazówki dotyczące wdrażania skutecznych mechanizmów monitorowania w celu śledzenia postępów w kierunku zdefiniowanej wizji i celów. Nacisk kładziony jest na nadzór strategiczny, zapewnienie zgodności z wizją produktu i dokonywanie świadomych korekt w razie potrzeby. Celem jest pomoc klientom w utrzymaniu czujnego i adaptacyjnego podejścia w celu osiągnięcia pomyślnych wyników zgodnych z celami produktu.
4)Prowadzenie sesji poświęconych strategiom rozwoju produktów. Usługa ta obejmuje facylitację sesji strategii rozwoju produktu. Podatnik prowadzi interaktywne i oparte na współpracy sesje mające na celu sformułowanie i udoskonalenie strategii rozwoju produktu. Sesje te obejmują angażowanie kluczowych interesariuszy, wspieranie dyskusji i wykorzystywanie kreatywnych metodologii w celu uzyskania cennych spostrzeżeń. Celem jest poprowadzenie uczestników do opracowania skutecznych i wykonalnych strategii rozwoju produktu poprzez dynamiczne i ukierunkowane sesje.
5)Wsparcie w zakresie wiedzy technicznej o produktach. Usługa ta zapewnia pomoc w budowaniu technicznej wiedzy o produktach. Podatnik oferuje wsparcie w celu zwiększenia zrozumienia i biegłości w technicznych aspektach produktów. Obejmuje to ukierunkowane wskazówki, zasoby i szkolenia w celu wzmocnienia pozycji osób posiadających niezbędną wiedzę techniczną. Celem jest zapewnienie klientom solidnego zrozumienia niuansów technicznych związanych z ich produktami, umożliwiając świadome podejmowanie decyzji i skuteczną komunikację w kontekście technicznym.
6)Przygotowywanie strategii zwiększania wartości płynącej z osiągania celów produktowych. Usługa ta obejmuje opracowywanie strategii zwiększających wartość osiągania docelowych celów produktowych. Podatnik koncentruje się na opracowywaniu podejść, które zwiększają znaczenie i wpływ osiągania wyznaczonych celów, przyczyniając się do ogólnego sukcesu produktu. Strategie są dostosowane do optymalizacji wyników, dostosowania do celów organizacyjnych i podniesienia postrzeganej wartości związanej z osiąganiem celów produktowych. Celem jest stworzenie ram, które nie tylko spełniają cele, ale maksymalizują ich wpływ na ogólną propozycję wartości.
7)Wsparcie w zakresie usprawniania procesów tworzenia produktów i zasad, które nimi kierują. Usługa ta zapewnia wsparcie w zakresie udoskonalania procesów rozwoju produktów i leżących u ich podstaw zasad przewodnich. Podatnik pomaga w zwiększaniu wydajności i skuteczności rozwoju produktów, oferując wytyczne dotyczące zasad, na których opierają się te procesy. Podatnik skupia się na optymalizacji przepływów pracy, wspieraniu innowacji i dostosowywaniu praktyk rozwojowych do nadrzędnych celów biznesowych. Celem jest przyczynienie się do ciągłego doskonalenia i przestrzegania zasad przewodnich, które zapewniają solidne i usprawnione procesy rozwoju produktów.
8)Świadczenie usług w zakresie kontroli postępów oraz przygotowania procesów usprawnienia produktu. Usługa ta polega na zapewnieniu kontroli postępu i pomocy w przygotowaniu procesu doskonalenia produktu. Podatnik oferuje wsparcie w monitorowaniu i zarządzaniu postępem inicjatyw doskonalenia produktów. Usługi obejmują przygotowanie i udoskonalenie procesów w celu zwiększenia wydajności i skuteczności rozwoju produktu. Celem jest zapewnienie kompleksowego nadzoru, zapewniając, że proces doskonalenia produktu jest dobrze kontrolowany, a procesy są optymalnie przygotowane do osiągnięcia pomyślnych wyników.
9)Kierowanie fazą pozyskiwania danych (...) w celu uzyskania pożądanych wyników. Usługa ta polega na nadzorowaniu fazy pozyskiwania danych (odkrywania) w celu osiągnięcia określonych pożądanych rezultatów. Podatnik zajmuje się koordynowaniem procesu gromadzenia odpowiednich danych, upewniając się, że są one zgodne z celami i oczekiwaniami. Skupia się na organizowaniu fazy (...), aby uzyskać pożądane wyniki, zarówno pod względem spostrzeżeń, informacji, jak i strategicznych korzyści. Poprzez efektywne koordynowanie dąży do optymalizacji procesu pozyskiwania danych w celu uzyskania skutecznych i ukierunkowanych wyników.
10)Gromadzenie i przedstawianie informacji pochodzących z badań użytkowników, danych produktów i tendencji rynkowych, wykorzystując najlepsze praktyki, inne umiejętności oraz dostępne zasoby. Usługa ta obejmuje gromadzenie i prezentowanie informacji pochodzących z badań użytkowników, danych produktowych i trendów rynkowych. Podatnik wykorzystuje najlepsze praktyki, różnorodne umiejętności i dostępne zasoby, aby zebrać kompleksowe spostrzeżenia. Celem jest synteza i przekazywanie cennych informacji z różnych źródeł, ułatwiając podejmowanie świadomych decyzji i planowanie strategiczne. Podejście to maksymalizuje wykorzystanie standardowych w branży metod, umiejętności i zasobów, aby zapewnić dogłębne zrozumienie potrzeb użytkowników, wydajności produktów i dynamiki rynku.
11)Wsparcie techniczne w zakresie tworzenia dokumentacji na etapach opracowywania i wprowadzania nowych funkcji. Usługa ta odnosi się do udzielania wsparcia technicznego w procesie tworzenia dokumentacji na etapach opracowywania i wdrażania nowych funkcji. Obejmuje to pomoc w dokumentowaniu procesów, funkcji i zmian, a także udzielanie wsparcia w tworzeniu zrozumiałych i kompletnych materiałów. Celem jest zapewnienie klarownej dokumentacji, która wspiera procesy wytwarzania oraz wprowadzania nowych funkcji, a jednocześnie korzysta z aktualnych standardów i efektywnych praktyk branżowych.
12)Monitorowanie, zgłaszanie lub usuwanie problemów utrudniających przepływ pracy (w zależności od potrzeb). Usługa ta polega na ciągłym nadzorowaniu procesów operacyjnych w celu wychwycenia wszelkich problemów, które mogłyby zakłócić przepływ pracy. Uważnie monitorowany jest każdy krok, upewniając się, że wszystko przebiega sprawnie i wydajnie. Problemy są szybko zgłaszane, dokumentowane, aby zapewnić transparentność oraz potencjalny wpływ. Następnie podejmowane są szybkie i skuteczne działania w celu naprawienia problemów, niezależnie od tego, czy oznacza to natychmiastowe rozwiązania, dostosowanie procesów, czy współpracę z innymi. Celem jest utrzymanie płynnego i elastycznego przepływu pracy poprzez identyfikowanie i rozwiązywanie pojawiających się problemów.
13)Przygotowywanie listy planowanych zadań. To zadanie polega na przygotowywaniu listy planowanych zadań. Obejmuje to identyfikację, dokumentację i uporządkowanie zadań, które są zaplanowane do realizacji. Celem jest stworzenie klarownego zestawienia zadań, które będą wykonywane w określonym czasie lub w określonym kontekście. Lista planowanych zadań może być używana do organizacji pracy, monitorowania postępów i skoordynowania działań w efektywny sposób.
14)Doradztwo w zakresie ustalania priorytetów umożliwiających dostarczanie produktów. Usługa ta wykracza poza prostą organizację zadań, oferując dostosowane porady dotyczące ustalania priorytetów w celu zapewnienia pomyślnej dostawy produktów. Poprzez wspólną analizę celów produktu, harmonogramów i ograniczeń zasobów, Podatnik pomaga klientom w identyfikacji kluczowych priorytetów. Obejmuje to uwzględnienie takich czynników, jak wymagania rynku, potrzeby użytkowników i nadrzędne cele biznesowe. Udzielane wskazówki obejmują strategiczną priorytetyzację, podkreślając nie tylko to, co należy zrobić w pierwszej kolejności, ale także dlaczego, dostosowując zadania do długoterminowego sukcesu produktu. Co ważne, usługi zapewniają klientom umiejętności adaptacyjne, pozwalając im dynamicznie dostosowywać priorytety w odpowiedzi na zmieniające się okoliczności. Zasadniczo, kompleksowe podejście dostarcza klientom strategiczne spostrzeżenia, wspierając zwinność w procesie ustalania priorytetów i zwiększając ogólny sukces projektu.
15)Wsparcie technicznie zespołów odpowiedzialnych za doświadczenie użytkownika (...), z uwzględnieniem zasad użyteczności i wysokiej jakości projektowanych produktów. Usługa ta polega na zapewnieniu wsparcia technicznego zespołom odpowiedzialnym za (...) (...), ze szczególnym uwzględnieniem zasad użyteczności i zapewnienia wysokiej jakości projektowanych produktów. Obejmuje ona oferowanie wiedzy specjalistycznej w zakresie technicznych aspektów projektowania (...), pomoc we wdrażaniu najlepszych praktyk oraz zapewnienie, że projektowane produkty spełniają standardy użyteczności i jakości. Wsparcie obejmuje różne aspekty techniczne, w tym wybór technologii, metodologie wdrażania i rozwiązywanie problemów technicznych, które mogą pojawić się podczas procesu projektowania (...). Ostatecznym celem jest wyposażenie zespołów (...) w wiedzę techniczną umożliwiającą tworzenie zorientowanych na użytkownika, użytecznych i wysokiej jakości produktów, wzbogacających ogólne wrażenia użytkownika.
16)Świadczenie usług w zakresie analizowania zachowań użytkowników, systemów i klientów, a także przygotowywanie zaleceń w tym zakresie. Usługa ta obejmuje oferowanie kompleksowych usług analitycznych w zakresie badania zachowań użytkowników, wydajności systemu i innych istotnych aspektów, w połączeniu z dostarczaniem rekomendacji umożliwiających podjęcie odpowiednich działań. Analiza obejmuje szczegółowe badanie sposobu interakcji użytkowników z systemami, identyfikację wzorców, wąskich gardeł i obszarów wymagających poprawy. Dodatkowo Podatnik analizuje wydajność systemu w celu jej optymalizacji. Na podstawie tych spostrzeżeń Podatnik przedstawia świadome zalecenia mające na celu poprawę doświadczeń użytkowników, udoskonalenie funkcjonalności systemu i poprawę ogólnej wydajności. Celem jest dostarczenie praktycznych spostrzeżeń, które przyczyniają się do świadomego podejmowania decyzji i ciągłego doskonalenia interakcji z użytkownikami i możliwości systemu.
Uzupełnienie wniosku
Podatnik wyjaśnia, że usługi świadczone przez niego kwalifikują się do ogólnego kodu 62.02 (Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki).
Charakter świadczonych usług:
Usługi wykonywane przez Podatnika mają charakter doradczy i obejmują szeroki zakres działań związanych z optymalizacją procesów IT, wspieraniem decyzji technologicznych klienta oraz wskazywaniem najlepszych praktyk w zakresie tworzenia i wdrażania produktów informatycznych. Usługi te nie prowadzą do utworzenia oprogramowania przez Podatnika.
Efektem realizowanych działań są wyłącznie rekomendacje i wskazówki dla zespołów klienta, które umożliwiają efektywne i optymalne wytwarzanie produktów IT zgodnych z celami biznesowymi i technologicznymi klienta. W związku z tym, usługi te mają charakter wieloaspektowy i nie mogą być jednoznacznie przypisane do bardziej szczegółowych kodów w ramach grupowania 62.02.
Brak kwalifikacji do szczegółowych kodów PKWiU w grupie 62.02:
·62.02.10.0 (Usługi konsultacyjne w zakresie sprzętu komputerowego): Usługi Podatnika nie obejmują bezpośredniego doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego. Skupiają się na doradztwie dotyczącym procesów wytwarzania produktów IT oraz optymalizacji procesów technologicznych w organizacji klienta.
·62.02.20.0 (Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego): Usługi Podatnika nie dotyczą doradztwa związanego z konkretnym oprogramowaniem, jego tworzeniem, wdrażaniem ani modyfikacją. Obejmują natomiast szerokie wsparcie doradcze dotyczące strategii i procesów technologicznych, które wspierają zespoły klienta w podejmowaniu decyzji oraz realizacji działań związanych z produktami IT.
·62.02.30.0 (Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego): Usługi Podatnika nie polegają na świadczeniu pomocy technicznej, takiej jak wsparcie użytkowników czy rozwiązywanie problemów technicznych. Zamiast tego koncentrują się na strategicznym wsparciu klientów w optymalizacji ich procesów IT oraz wskazywaniu najlepszych praktyk w zakresie tworzenia i wdrażania produktów informatycznych.
Brak kwalifikacji do grupy PKWiU 62.01 (Usługi związane z oprogramowaniem): Usługi świadczone przez Podatnika nie spełniają kryteriów przypisania do grupowania 62.01, obejmującego projektowanie, rozwój i sprzedaż oprogramowania. W szczególności:
·62.01.11.0 (Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania): Usługi Podatnika nie obejmują tworzenia ani rozwijania oprogramowania na zlecenie klienta. Podatnik nie programuje, nie projektuje ani nie dostarcza gotowego produktu w postaci oprogramowania.
·62.01.12.0 (Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych): Usługi Podatnika nie obejmują projektowania infrastruktury IT ani rozwoju technologii sieciowych czy systemowych.
·62.01.21.0 i 62.01.29.0 (Oryginały oprogramowania): Podatnik nie tworzy, nie sprzedaje ani nie dostarcza oryginałów oprogramowania, w tym gier komputerowych czy innych aplikacji.
Podatnik świadczy wyłącznie usługi doradcze związane z procesami IT, bez bezpośredniego udziału w projektowaniu, tworzeniu czy dostarczaniu oprogramowania.
Ze względu na kompleksowy i doradczy charakter świadczonych usług oraz brak ich jednoznacznego przypisania do kodów szczegółowych w ramach grupy 62.02 i 62.01, usługi te kwalifikują się do ogólnego kodu 62.02 (Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki).
W związku z wezwaniem Podatnik wyjaśnia, że wykonuje następujące usługi:
1.Wsparcie techniczne w zakresie przygotowania strategii rozwoju produktu. Zadania realizowane w ramach usługi:
-analiza istniejącego portfolio produktów klienta pod kątem technologii informatycznych;
-konsultowanie wdrożeń nowych rozwiązań IT oraz tworzenie „Proof of Concept” (PoC) dla nowych technologii;
-przeprowadzanie badań technologicznych w celu identyfikacji innowacyjnych rozwiązań dla produktów IT.
Efekty działań:
-opracowanie technologicznie uzasadnionej strategii rozwoju produktu, zgodnej z wymaganiami biznesowymi i możliwościami technologicznymi;
-weryfikacja wykonalności nowych rozwiązań IT oraz ich zgodności z celami zleceniodawcy;
Wykorzystanie efektów przez zleceniodawcę: zleceniodawca wykorzystuje strategię do planowania przyszłych działań IT, co pozwala na wdrażanie innowacyjnych technologii w produktach oraz podniesienie ich konkurencyjności.
2.Przygotowywanie wizji/strategii/priorytetów w zakresie rozwoju produktów. Zadania realizowane w ramach usługi:
-opracowanie wizji i strategii rozwoju produktów IT, uwzględniając najnowsze trendy technologiczne i wymagania rynkowe;
-wyznaczanie priorytetów technologicznych, takich jak wdrażanie nowych funkcjonalności oprogramowania lub usprawnienia w systemach IT.
Efekty działań: klarowna strategia, która uwzględnia cele biznesowe oraz wymagania technologiczne, w tym priorytetyzacja kluczowych funkcji IT.
Wykorzystanie efektów przez zleceniodawcę: wizja i strategia są wykorzystywane do zarządzania projektami IT, co pozwala na efektywne realizowanie celów biznesowych związanych z rozwojem produktów technologicznych.
3.Doradztwo w zakresie kontroli realizacji wizji produktu oraz przyjętych celów. Zadania realizowane w ramach usługi:
-nadzorowanie prac implementacyjnych w projektach IT, w tym monitorowanie zgodności działań z przyjętymi celami technologicznymi.
-przegląd i odbiór kodu źródłowego, aby zapewnić zgodność z przyjętymi standardami IT.
Efekty działań: wyższa jakość realizowanych projektów IT dzięki zgodności kodu i rozwiązań technologicznych z założeniami biznesowymi.
Wykorzystanie efektów przez zleceniodawcę: zleceniodawca wykorzystuje wyniki doradztwa do poprawy jakości produktów IT oraz ich zgodności z wymaganiami użytkowników końcowych.
4.Prowadzenie sesji poświęconych strategiom rozwoju produktów.
Zadania realizowane w ramach usługi:
-organizacja warsztatów z interesariuszami w celu omówienia architektury i technologii stosowanych w rozwoju produktów IT;
-tworzenie i wdrażanie standardów projektowych w obszarze oprogramowania i technologii IT.
Efekty działań: wypracowanie standardów technologicznych oraz strategii IT, które są zgodne z celami biznesowymi.
Wykorzystanie efektów przez zleceniodawcę: efekty sesji są wdrażane jako ramy działania przy projektowaniu i implementacji nowych funkcjonalności w produktach IT.
5.Wsparcie w zakresie wiedzy technicznej o produktach. Zadania realizowane w ramach usługi:
-doradztwo techniczne dla zespołów implementacyjnych dotyczące technologii IT wykorzystywanych w produktach.
-szkolenie zespołów w zakresie nowych rozwiązań technologicznych i optymalizacji oprogramowania.
Efekty działań: zwiększenie poziomu wiedzy technicznej i kompetencji zespołów IT.
Wykorzystanie efektów przez zleceniodawcę: wiedza techniczna pozwala zespołom zleceniodawcy szybciej wdrażać innowacyjne technologie i usprawniać procesy IT.
6.Przygotowywanie strategii zwiększania wartości płynącej z osiągania celów produktowych. Zadania realizowane w ramach usługi:
-analiza efektywności rozwiązań IT w istniejących produktach;
-identyfikacja obszarów, w których wdrożenie nowych technologii może zwiększyć wartość produktów.
Efekty działań: strategia IT pozwalająca na zwiększenie wartości dodanej produktów poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii.
Wykorzystanie efektów przez zleceniodawcę: zleceniodawca wdraża strategię, co prowadzi do poprawy funkcjonalności i konkurencyjności produktów IT.
7.Wsparcie w zakresie usprawniania procesów tworzenia produktów i zasad nimi kierujących. Zadania realizowane w ramach usługi:
-optymalizacja procesów tworzenia produktów IT, w tym przepływu pracy w zespołach programistycznych.
-wprowadzenie zasad stosowania najlepszych praktyk w wytwarzaniu oprogramowania.
Efekty działań: usprawnione procesy produkcji oprogramowania, skrócenie czasu realizacji projektów IT.
Wykorzystanie efektów przez zleceniodawcę: zleceniodawca wykorzystuje usprawnione procesy do zwiększenia wydajności pracy zespołów IT.
8.Świadczenie usług w zakresie kontroli postępów oraz przygotowania procesów usprawnienia produktu. Zadania realizowane w ramach usługi:
-monitorowanie postępu prac w projektach IT, w tym analiza zgodności działań z przyjętym harmonogramem;
-opracowywanie procesów usprawnienia produktu z wykorzystaniem narzędzi IT.
Efekty działań: poprawa efektywności procesów projektowych oraz zapewnienie zgodności z założonymi celami technologicznymi.
Wykorzystanie efektów przez zleceniodawcę: wyniki monitoringu i usprawnień są wykorzystywane do lepszego zarządzania projektami IT i eliminacji wąskich gardeł w procesach tworzenia produktów.
9.Kierowanie fazą pozyskiwania danych w celu uzyskania pożądanych wyników. Zadania realizowane w ramach usługi:
-organizacja procesów zbierania danych z systemów IT oraz źródeł zewnętrznych;
-analiza i przetwarzanie danych z wykorzystaniem narzędzi IT w celu uzyskania kluczowych informacji dla projektów.
Efekty działań: dostarczenie rzetelnych danych umożliwiających podejmowanie decyzji technologicznych.
Wykorzystanie efektów przez zleceniodawcę: zleceniodawca wykorzystuje dane do optymalizacji projektów IT oraz lepszego planowania wdrożeń technologicznych.
10.Gromadzenie i przedstawianie informacji pochodzących z badań użytkowników, danych produktów i tendencji rynkowych. Zadania realizowane w ramach usługi:
-analiza zachowań użytkowników systemów IT oraz badanie trendów rynkowych;
-przygotowywanie raportów i wizualizacji danych z wykorzystaniem narzędzi technologicznych.
Efekty działań: dostarczenie szczegółowych informacji o preferencjach użytkowników oraz tendencjach technologicznych na rynku.
Wykorzystanie efektów przez zleceniodawcę: zleceniodawca wykorzystuje raporty do poprawy funkcjonalności systemów IT i podejmowania decyzji biznesowych opartych na danych.
11.Wsparcie techniczne w zakresie tworzenia dokumentacji na etapach opracowywania i wprowadzania nowych funkcji. Zadania realizowane w ramach usługi:
-opracowywanie szczegółowej dokumentacji technicznej dotyczącej nowych funkcji systemów IT;
-aktualizacja dokumentacji w trakcie wdrażania zmian w oprogramowaniu.
Efekty działań: kompleksowa dokumentacja ułatwiająca wdrażanie nowych funkcji i ich późniejszą konserwację.
Wykorzystanie efektów przez zleceniodawcę: dokumentacja jest wykorzystywana przez zespoły techniczne do poprawnego wdrażania i obsługi nowych funkcjonalności w produktach IT.
12.Monitorowanie, zgłaszanie lub usuwanie problemów utrudniających przepływ pracy. Zadania realizowane w ramach usługi:
-identyfikacja i analiza problemów technicznych w projektach IT;
-wdrażanie rozwiązań eliminujących wąskie gardła w przepływie pracy zespołów programistycznych.
Efekty działań: zwiększona efektywność pracy zespołów IT i zmniejszenie opóźnień w realizacji projektów.
Wykorzystanie efektów przez zleceniodawcę: efekty monitoringu są wykorzystywane do lepszego zarządzania projektami IT i unikania problemów w przyszłych wdrożeniach.
13.Doradztwo w zakresie ustalania priorytetów umożliwiających dostarczanie produktów. Zadania realizowane w ramach usługi:
-priorytetyzacja zadań w projektach IT na podstawie ich znaczenia biznesowego i technologicznego;
-doradztwo w zakresie harmonogramów dostarczania kluczowych funkcji oprogramowania.
Efekty działań: optymalizacja zasobów zespołów IT oraz skrócenie czasu dostarczania kluczowych elementów projektów.
Wykorzystanie efektów przez zleceniodawcę: zleceniodawca wykorzystuje priorytety do efektywnego zarządzania projektami IT, co pozwala na terminowe dostarczanie produktów.
14.Wsparcie techniczne zespołów odpowiedzialnych za doświadczenie użytkownika, z uwzględnieniem zasad użyteczności i jakości. Zadania realizowane w ramach usługi:
-zapewnianie wsparcia technicznego zespołom UX/UI w zakresie wyboru technologii oraz wdrażania najlepszych praktyk projektowych;
-przeprowadzanie konsultacji dotyczących użyteczności i jakości produktów IT;
-wspieranie zespołów w rozwiązywaniu problemów technicznych związanych z implementacją rozwiązań UX/UI.
Efekty działań: produkty IT, które są bardziej przyjazne dla użytkowników, zgodne z zasadami użyteczności (usability) oraz o wyższej jakości technicznej.
Wykorzystanie efektów przez zleceniodawcę: efekty pracy są wykorzystywane w procesach projektowania produktów IT w celu poprawy doświadczenia użytkownika, co przekłada się na zwiększenie satysfakcji klientów końcowych.
15.Świadczenie usług w zakresie analizowania zachowań użytkowników, systemów i klientów oraz przygotowywanie zaleceń w tym zakresie. Zadania realizowane w ramach usługi:
-analiza danych użytkowników korzystających z produktów IT (np. aplikacji, systemów);
-monitorowanie zachowań użytkowników, działania systemów IT oraz analiza interakcji użytkowników z technologiami;
-opracowywanie zaleceń dotyczących optymalizacji funkcjonalności produktów IT na podstawie wyników analizy.
Efekty działań: dostarczenie szczegółowych raportów z analiz i rekomendacji, które pomagają zidentyfikować problemy techniczne i obszary do poprawy w produktach IT.
Wykorzystanie efektów przez zleceniodawcę: zleceniodawca wprowadza zmiany w produktach i systemach na podstawie przedstawionych rekomendacji, co zwiększa ich wartość i konkurencyjność na rynku.
Podatnik wskazuje, że przygotowana i przekazana w odpowiedzi na wezwanie nowa lista usług zawiera pełny i wyczerpujący opis wszystkich świadczonych usług. Nowa lista usług została opracowana w sposób kompletny i precyzyjny, odzwierciedlając rzeczywisty zakres świadczonych usług oraz ich charakter. Jest to stanowisko wiążące, które określa przedmiot niniejszego wniosku o interpretację indywidualną. W związku z tym wszelkie wcześniejsze, niekompletne opisy zawarte we wniosku tracą znaczenie i są zastąpione przez nowo przedstawione, szczegółowe opisy.
Podatnik informuje, że nie przygotowuje bezpośrednio wytycznych dla programistów. Efektem świadczonych usług są opracowywane analizy oraz specyfikacje biznesowe, które służą klientowi jako narzędzie do podejmowania decyzji dotyczących realizacji projektów IT.
Analizy i specyfikacje biznesowe mogą wskazywać klientowi możliwe kierunki działań, takie jak optymalizacja procesów, wdrażanie nowych rozwiązań technologicznych czy wyznaczanie celów biznesowych. Mogą one pośrednio prowadzić do rozpoczęcia prac przez programistów, ale nigdy nie stanowią bezpośrednich wytycznych technicznych, które mogłyby być wykorzystywane przez zespoły programistyczne jako podstawowy dokument do prac nad oprogramowaniem.
Wnioskodawca nie uczestniczy w procesach projektowania, programowania ani rozwoju oprogramowania i nie dostarcza klientowi szczegółowych wytycznych technologicznych czy dokumentacji technicznej potrzebnej bezpośrednio do wytwarzania oprogramowania.
Tworzenie PoC (Proof of Concept): to proces opracowania prototypu lub modelu, który służy do sprawdzenia wykonalności, skuteczności lub zasadności koncepcji technologicznej przed jej pełnym wdrożeniem. Cel: weryfikacja, czy dane rozwiązanie techniczne spełnia wymagania biznesowe i technologiczne, minimalizacja ryzyka związanego z pełnym wdrożeniem nowego rozwiązania, ocena, czy dane rozwiązanie jest efektywne i kompatybilne z istniejącymi systemami.
Charakter prototypu: PoC nie jest docelowo wykorzystywane jako oprogramowanie przez klienta. Jest to narzędzie wspierające proces podejmowania decyzji technologicznych, mające na celu zminimalizowanie ryzyka projektowego. Prototyp tworzony w ramach PoC jest ograniczony w funkcjonalności i ma charakter testowy, a jego jedynym celem jest potwierdzenie wykonalności danego rozwiązania. Przykład w praktyce IT: tworzenie PoC może polegać na przygotowaniu prototypowego modułu oprogramowania, który w ograniczonym środowisku sprawdza, czy nowe funkcjonalności mogą zostać zintegrowane z istniejącym systemem. Wyniki PoC są analizowane i na ich podstawie podejmuje się decyzję o dalszych krokach, takich jak pełne wdrożenie lub zmiana koncepcji.
Enabler Owner to: specjalistyczna rola w projektach IT, szczególnie w metodykach zwinnych, takich jak SAFe (Scaled Agile Framework). Jest to osoba odpowiedzialna za identyfikowanie, wdrażanie i zarządzanie tzw. enablerami technicznymi, które umożliwiają realizację celów projektu.
Enabler (z ang. „umożliwiacz”) to element techniczny lub organizacyjny wspierający rozwój produktu lub projektu IT. Może obejmować: infrastrukturę techniczną (np. serwery, systemy chmurowe). Narzędzia programistyczne (np. systemy CI/CD do automatyzacji procesów). Standardy i frameworki, które definiują sposób realizacji projektu (np. architektura systemowa).
Zakres działań Enabler Ownera:
-planowanie i wdrażanie enablerów w sposób, który wspiera zespoły projektowe;
-zapewnienie zgodności rozwiązań technicznych z celami biznesowymi organizacji;
-wspieranie zespołów programistycznych w rozwiązywaniu problemów oraz przy wdrażaniu najlepszych praktyk technologicznych.
Przykład w praktyce IT:
Enabler Owner może odpowiadać za zaprojektowanie i wdrożenie nowej architektury systemu, która poprawia jego wydajność i skalowalność. Dba on o to, aby zespoły miały dostęp do odpowiednich narzędzi technicznych, a wdrożone rozwiązania wspierały długoterminowe cele organizacji.
W odpowiedzi na pytanie dotyczące tworzenia dokumentacji w ramach świadczonych usług Podatnik wyjaśnia, że nie tworzy instrukcji i procedur ani danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Dokumentacja opracowywana w ramach świadczonych usług ma charakter analityczny i biznesowy, a jej celem jest wspieranie klienta w podejmowaniu decyzji strategicznych oraz organizacji procesów IT. Dokumentacja ta nie zawiera instrukcji przeznaczonych dla komputerów ani procedur technicznych bezpośrednio wykorzystywanych w programowalnych urządzeniach.
Dokumentacja tworzona przez Podatnika nie pozwala odtworzyć instrukcji przeznaczonych dla komputera ani przekształcić ich do postaci kodu źródłowego. Opracowane materiały służą wyłącznie jako narzędzie wspierające klienta w definiowaniu wymagań biznesowych, optymalizacji procesów oraz organizacji działań zespołów IT. Dokumentacja ta nie ma charakteru technicznego ani nie zawiera elementów umożliwiających bezpośrednie tworzenie kodu źródłowego.
Pytanie
Czy zakres usług wskazanych w stanie faktycznym, które Podatnik wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Podatnika, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
1.wsparcie techniczne w zakresie przygotowania strategii rozwoju produktu,
2.przygotowywanie wizji/strategii/priorytetów w zakresie rozwoju produktów,
3.doradztwo w zakresie kontroli realizacji wizji produktu oraz przyjętych celów,
4.prowadzenie sesji poświęconych strategiom rozwoju produktów,
5.wsparcie w zakresie wiedzy technicznej o produktach,
6.przygotowywanie strategii zwiększania wartości płynącej z osiągania celów produktowych,
7.wsparcie w zakresie usprawniania procesów tworzenia produktów i zasad nimi kierujących,
8.świadczenie usług w zakresie kontroli postępów oraz przygotowania procesów usprawnienia produktu,
9.kierowanie fazą pozyskiwania danych w celu uzyskania pożądanych wyników,
10.gromadzenie i przedstawianie informacji pochodzących z badań użytkowników, danych produktów i tendencji rynkowych,
11.wsparcie techniczne w zakresie tworzenia dokumentacji na etapach opracowywania i wprowadzania nowych funkcji,
12.monitorowanie, zgłaszanie lub usuwanie problemów utrudniających przepływ pracy,
13.doradztwo w zakresie ustalania priorytetów umożliwiających dostarczanie produktów,
14.wsparcie techniczne zespołów odpowiedzialnych za doświadczenie użytkownika z uwzględnieniem zasad użyteczności i wysokiej jakości projektowanych produktów,
15.świadczenie usług w zakresie analizowania zachowań użytkowników, systemów i klientów oraz przygotowywanie zaleceń w tym zakresie, które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.
Do powyższych usług, które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” nie powinna znaleźć zastosowania stawka ryczałtu 12% (od roku 2022 r.) oraz odpowiednio 15% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), oraz nie są usługami związanymi z oprogramowaniem.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m. in. w art. 14 ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro.
Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Na postawie art. 15 ust. 1 ustawy o ryczałcie, na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego (dalej: „ewidencja przychodów”), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów.
Cechą charakterystyczną formy opodatkowania, jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015 r.
W świetle art. 12 ust. 3 ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.
W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług, zgodnie klasyfikacją PKWiU z 2015 r., z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.
Artykuł 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.
Świadczone przez Podatnika usługi nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania – a więc przychody uzyskiwane ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02, należy opodatkować według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym we wniosku opisie wskazał Pan, że świadczy usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Usługi, które Pan świadczy obejmują:
·wsparcie techniczne w zakresie przygotowania strategii rozwoju produktu,
·przygotowywanie wizji/strategii/priorytetów w zakresie rozwoju produktów,
·doradztwo w zakresie kontroli realizacji wizji produktu oraz przyjętych celów,
·prowadzenie sesji poświęconych strategiom rozwoju produktów,
·wsparcie w zakresie wiedzy technicznej o produktach,
·przygotowywanie strategii zwiększania wartości płynącej z osiągania celów produktowych,
·wsparcie w zakresie usprawniania procesów tworzenia produktów i zasad nimi kierujących,
·świadczenie usług w zakresie kontroli postępów oraz przygotowania procesów usprawnienia produktu,
·kierowanie fazą pozyskiwania danych w celu uzyskania pożądanych wyników,
·gromadzenie i przedstawianie informacji pochodzących z badań użytkowników, danych produktów i tendencji rynkowych,
·wsparcie techniczne w zakresie tworzenia dokumentacji na etapach opracowywania i wprowadzania nowych funkcji,
·monitorowanie, zgłaszanie lub usuwanie problemów utrudniających przepływ pracy,
·doradztwo w zakresie ustalania priorytetów umożliwiających dostarczanie produktów,
·wsparcie techniczne zespołów odpowiedzialnych za doświadczenie użytkownika z uwzględnieniem zasad użyteczności i wysokiej jakości projektowanych produktów,
·świadczenie usług w zakresie analizowania zachowań użytkowników, systemów i klientów oraz przygotowywanie zaleceń w tym zakresie.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
I tak, klasa PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” obejmuje następujące grupowania:
·62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”;
·62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”;
·62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS do PKWiU 2015:
Grupowanie PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego” obejmuje:
-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
-usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,
-usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,
-usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.
Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” obejmuje:
-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:
-doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
-systemy zabezpieczające.
Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje:
-usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
-udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
-usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
-udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
-udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje 12% stawkę m.in. dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) oraz dla usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).
Wskazać trzeba, że podana przez Pana klasyfikacja PKWiU dla świadczonych usług – klasa 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” – obejmuje zarówno „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), tj. te które są wprost wymienione w ww. przepisie, jak i „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.02.20.0) oraz „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” (PKWiU 62.02.30.0).
Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.02 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.02) oznacza, że stawkę ryczałtu 12% należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług, które są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Zatem usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02) to takie spośród „Usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki” (PKWiU 62.02), które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania.
Jeszcze raz podkreślić trzeba, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, na wprost wymienia usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), a w przypadku PKWiU ex 62.02, wskazuje na związek świadczonych usług z doradztwem w zakresie oprogramowania, przy czym – zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku – związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.
Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresie oprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.
Z kolei doradzać to udzielać porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie.
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych przez Pana usług prowadzi do stwierdzenia, że będące przedmiotem zapytania usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki, sklasyfikowane w klasie PKWiU 62.02 – wbrew Pana twierdzeniu – mają związek z doradztwem w zakresie oprogramowania, bowiem ich zakres wpisuje się w zakres usług związanych z doradztwem w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania.
Wskazał Pan, że świadczone usługi obejmują m.in.:
-wsparcie techniczne w zakresie przygotowania strategii rozwoju produktu, w ramach którego dokonuje Pan analizy istniejącego portfolio produktów klienta pod kątem technologii informatycznych, prowadzi konsultacje na temat wdrożeń nowych rozwiązań IT i przeprowadza badania technologiczne w celu identyfikacji innowacyjnych rozwiązań dla produktów IT;
-przygotowywanie wizji/strategii/priorytetów w zakresie rozwoju produktów, w ramach czego opracowuje Pan wizję i strategię rozwoju produktów IT przy uwzględnieniu najnowszych trendów technologicznych i wymagań rynkowych, wyznacza Pan priorytety technologiczne takie jak wdrażanie nowych funkcjonalności oprogramowania lub usprawnienia w systemach IT;
-doradztwo w zakresie kontroli realizacji wizji produktu oraz przyjętych celów, które zleceniodawca wykorzystuje do poprawy jakości produktów IT oraz ich zgodności z wymaganiami użytkowników końcowych;
-prowadzenie sesji poświęconych strategiom rozwoju produktów, polegających na organizacji warsztatów z interesariuszami w celu omówienia architektury i technologii stosowanych w rozwoju produktów IT i tworzeniu i wdrażaniu standardów projektowych w obszarze oprogramowania i technologii IT;
-wsparcie w zakresie wiedzy technicznej o produktach polegające na doradztwie technicznym dla zespołów implementacyjnych dotyczącym technologii IT i szkoleniu zespołów w zakresie nowych rozwiązań technologicznych i optymalizacji oprogramowania, dzięki czemu zespołom zleceniodawcy udaje się szybciej wdrażać innowacyjne technologie i usprawniać procesy IT;
-przygotowywanie strategii zwiększania wartości płynącej z osiągania celów produktowych, w ramach której przeprowadza Pan analizę efektywności rozwiązań IT w istniejących produktach i identyfikację obszarów, w których wdrożenie nowych technologii może zwiększyć wartość produktów;
-wsparcie w zakresie usprawniania procesów tworzenia produktów i zasad nimi kierujących, polegające na optymalizacji procesów tworzenia produktów IT, w tym przepływu pracy w zespołach programistycznych i wprowadzaniu zasad stosowania najlepszych praktyk w wytwarzaniu oprogramowania;
-gromadzenie i przedstawianie informacji pochodzących z badań użytkowników, danych produktów i tendencji rynkowych, tj. przygotowanie analizy zachowań użytkowników systemów IT oraz badanie trendów rynkowych oraz przygotowywanie raportów i wizualizacji danych z wykorzystaniem narzędzi technologicznych;
-wsparcie techniczne w zakresie tworzenia dokumentacji na etapach opracowywania i wprowadzania nowych funkcji polegające m.in na opracowywaniu szczegółowej dokumentacji technicznej dotyczącej nowych funkcji systemów IT wykorzystywanej przez zespoły techniczne w celu poprawnego wdrażania i obsługi nowych funkcjonalności w produktach IT;
-doradztwo w zakresie ustalania priorytetów umożliwiających dostarczanie produktów IT;
-wsparcie techniczne zespołów odpowiedzialnych za doświadczenie użytkownika w zakresie wyboru technologii oraz wdrażania najlepszych praktyk projektowych oraz przeprowadzanie konsultacji dotyczących użyteczności i jakości produktów IT;
-świadczenie usług w zakresie analizowania zachowań użytkowników, systemów i klientów oraz przygotowywanie zaleceń w tym zakresie,
zatem przygotowuje Pan strategię i plan implementacji produktów informatycznych w oparciu o potrzeby biznesowe oraz rekomenduje optymalne rozwiązania w zakresie produktów IT. Efektem świadczonych usług są opracowywane analizy oraz specyfikacje biznesowe, które służą klientowi jako narzędzie do podejmowania decyzji dotyczących realizacji projektów IT.
Skoro system informatyczny to potocznie zespół systemów komputerowych, sieci i specyficznego, dedykowanego indywidualnym potrzebom kontrahenta oprogramowania, służący do przetwarzania informacji, świadcząc ww. usługi nie sposób twierdzić, że nie dotyczą one oprogramowania.
Jakkolwiek sprzęt komputerowy (hardware) jest niezbędnym elementem systemu informatycznego przedsiębiorstwa, przy czym co do zasady jest to sprzęt typowy, powszechnie dostępny na rynku, to dopiero zaprojektowane pod indywidualne zapotrzebowanie klienta, odpowiadające charakterowi jego działalności, stworzone i zaimplementowane na nim oprogramowanie (software) decyduje o możliwości zbierania, przechowywania, przetwarzania i komunikowania informacji przez przedsiębiorstwo.
Z tego powodu, w ocenie tutejszego organu, wszelkie analizy, specyfikacje biznesowe, opracowania wizji i strategii, sesje, badania, zalecenia co do nowych rozwiązań systemu informatycznego klienta wskazują na ścisły związek z doradztwem w zakresie oprogramowania, nawet jeżeli bezpośrednio nie uczestniczy Pan w procesie tworzenia oprogramowania.
Jak sam Pan wskazuje we wniosku, wykonywane przez Pana usługi mają charakter doradczy i obejmują szeroki zakres działań związanych z optymalizacją procesów IT i wspieraniem decyzji technologicznych klienta oraz wskazywaniem najlepszych praktyk w zakresie tworzenia i wdrażania produktów informatycznych. Efektem realizowanych działań są rekomendacje i wskazówki dla zespołów klienta, które umożliwiają efektywne i optymalne wytwarzanie produktów IT zgodnych z celami biznesowymi. Usługi Pana skupiają się doradztwie dotyczącym procesów wytwarzania produktów IT, obejmują szerokie wsparcie doradcze, polegają na strategicznym wsparciu klientów w optymalizacji ich procesów IT. Zajmuje się Pan konsultowaniem wdrożeń nowych rozwiązań IT, wdrażaniem nowych funkcjonalności oprogramowania, nadzorowaniem prac implementacyjnych, przeglądem i odbiorem kodu źródłowego, wprowadzaniem zasad stosowania najlepszych praktyk w wytwarzaniu oprogramowania i opracowaniem szczegółowej dokumentacji technicznej dotyczącej nowych funkcji systemów. Dokumentacja wykorzystywana jest przez zespoły techniczne do poprawnego wdrażania i obsługi nowych funkcjonalności w produktach IT. Dzięki Pana wsparciu technicznemu produkty IT są bardziej przyjazne dla użytkowników, efekty Pana pracy są wykorzystywane w procesach projektowania produktów IT, w celu poprawy doświadczenia użytkownika. Efektem Pana usług są analizy oraz specyfikacje biznesowe, które służą klientowi jako narzędzie do podejmowania decyzji dotyczących realizacji projektów IT. Pana analizy i specyfikacje biznesowe mogą bezpośrednio prowadzić do rozpoczęcia prac przez programistów.
W świetle powyższego, skoro Pana usługi skupiają się na doradztwie dotyczącym wymagań systemu informatycznego klienta (co wynika z ich opisu) i jednocześnie dotyczą oprogramowania – systemu informatycznego, którego podstawowym składnikiem jest oprogramowanie, trudno zaprzeczyć, że Pana usługi, objęte klasą PKWiU 62.02, nie stanowią usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jednocześnie należy zauważyć, że opisane przez Pana zadania nie obejmują czynności wchodzących w zakres grupowania PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Jak sam Pan wskazał, nie polegają na świadczeniu pomocy technicznej, które jako jedyne w ramach klasy 62.02 – o ile nie dotyczą usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania – objęte są stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług, objętych klasą PKWiU 62.02, które – jak wynika z przeprowadzonej analizy – są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 12%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.
Zatem Pana stanowisko w tym zakresie jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.