
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna– stanowisko w części prawidłowe oraz w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:
-prawidłowe – w zakresie opodatkowania: usług przygotowania oferty dla potencjalnego klienta sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”; usług zarządzania projektami sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” oraz usług przygotowania analizy biznesowej sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” – stawką ryczałtu w wysokości 8,5%;
-nieprawidłowe – w zakresie opodatkowania usług pisania zleceń sterujących systemami informatycznymi sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” – stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 listopada 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 8 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 17 grudnia 2024 r. (wpływ 17 grudnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pani działalność gospodarczą pod firmą (…). Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obejmuje okres od października 2023 r i lata następne. Zakłada Pani, że przedstawiony stan faktyczny nie ulegnie zmianie w kolejnych latach.
Podejmowana przez Panią działalność związana jest z zarządzaniem projektami oraz działalność związana z tworzeniem zleceń sterujących systemami informacyjnymi dla użytkowników. Jednocześnie wskazuje Pani, że na żadnym etapie świadczenia usług nie jest realizowane przez Panią tworzenie oprogramowania, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania.
Zakres usług jaki Pani wykonuje na rzecz klienta to:
1)Napisanie zleceń sterujących systemami informacyjnymi dla użytkowników.
Ta usługa zawiera analizowanie systemu informacyjnego (np. (…)) i napisanie zleceń sterujących systemami dla użytkowników. Podczas realizacji usługi pisze Pani instrukcję, robi zrzut ekranu i nagrywa filmik, opisujący proces sterowania systemem informacyjnym. Usługa nie zawiera tworzenia przez Panią oprogramowania, pisania kodu, modyfikowania go, nie dokonuje Pani analizy kodu oprogramowania, wobec czego nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem.
Usługa jest zakwalifikowana do klasy PKWiU 62.01. – „Pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników”.
2)Przygotowanie analizy biznesowej.
Usługa zawiera komunikację z klientami, zbieranie ich wymagań, analiza tych wymagań, tworzenie diagram i opisów, oraz tworzenie prototypów formularzy za pomocą specjalnych narzędzi do projektowania formularzy.
Usługa jest zakwalifikowana do klasy PKWiU 74.90.20.0 – „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
3)Zarządzanie projektami.
Jako kierownik projektu analizuje Pani wymagania, dzieli je na mniejsze zadania i podzadania, minimalizując ryzyka projektu poprzez wyjaśnianie szczegółów z klientem lub ustalanie ograniczeń przed rozpoczęciem projektu. Także wśród Pani obowiązków jest tworzenie planu pracy, organizacja procesu wykonania pracy, włącznie z projektowaniem zespołów niezbędnych dla realizacji projektu, organizacją spotkań między pracownikami a także spotkań między pracownikami a zamawiającymi, kontrola jakości produktu, kontrola zgodności produktu z wymaganiami zamawiających, generowanie raportów o wykonanej pracy, a także prezentowanie produktu zamawiającemu.
Usługa jest zakwalifikowana do klasy PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
4)Przygotowanie oferty dla potencjalnego klienta.
Usługa zawiera kontakt z potencjalnymi klientami, analizowanie ich wymagań, przedstawienie oferty, która zawiera cele projektu, plan prac oraz obrazy z potencjalnym wyglądem produktu. Usługa jest zakwalifikowana do klasy PKWiU 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
Jest Pani polskim rezydentem podatkowym i podlega opodatkowaniu w Polsce od całości osiąganych dochodów, niezależnie od miejsca ich uzyskania. Złożyła Pani sporządzone na piśmie oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wymaganym terminie.
Pani przychód nie przekroczy limitu 2 000 000 euro wskazanego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265 ze zm.; dalej jako: „ustawa”).
Ponadto, wyłączenia z opodatkowania ryczałtem określone w art. 8 ustawy nie znajdą zastosowania dla osiąganych przychodów przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Wskazuje Pani, że prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Świadczone przez Panią usługi nie są związane z:
- doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU ex 62.02.10.0),
- doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),
- oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),
- zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Ponadto, podejmowane czynności nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego (PKWiU 62.01.2) i nie stanowią usług w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), a także nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60) oraz z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:
- pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
- pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
- pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
- oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie online.
Realizowane przez Panią świadczenia nie stanowią usług doradczych, ani usług rozbudowy oprogramowania.
Nie świadczy Pani usług doradczych związanych z zarządzaniem, które są sklasyfikowane odpowiednio w grupowaniach 70.22.1 i 70.22.3.
Należy również zaznaczyć, że nie przewiduje Pani osiągnięcia przychodu przekraczającego 2 000 000 euro także w najbliższych latach.
W tak przedstawionym opisie stanu faktycznego, powzięła Pani wątpliwość, czy ma Pani prawo do korzystania z opodatkowania uzyskiwanych przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Pani kontrahentami są spółki zagraniczne. Pomiędzy Panią a kontrahentami nie istnieją oraz nie będą istniały żadne stosunki osobiste. Także nie zachodzą żadne stosunki gospodarcze oprócz tych, które wynikają z umów o świadczenie usług, w ramach których świadczy Pani usługi wskazane w stanie faktycznym niniejszego wniosku.
Nie jest Pani i nie będzie udziałowcem/akcjonariuszem w żadnej spółce, która jest Pani kontrahentem. Nie pełni i nie będzie pełnić w tych w funkcjach funkcji zarządczych. Zakres świadczonych przez Panią usług na rzecz kontrahentów nie pokrywa się i nie będzie się pokrywać z obowiązkami wynikającymi z pełnienia funkcji zarządczych.
Nie była Pani zatrudniona wcześniej przez kontrahentów. Poza usługami opisanymi w stanie faktycznym nie zamierza Pani świadczyć innych usług na rzecz kontrahentów. Nie uzyskuje Pani przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez Panią pozarolniczej działalności gospodarczej.
Prowadzi Pani pełną ewidencję przychodów z rozbiciem na poszczególne stawki.
Odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat Pani czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi Pani jako zleceniobiorca. Nie wykonuje Pani usług pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności. Ponosi Pani ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.
W piśmie z 17 grudnia 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1)jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – usługi polegające na pisaniu zleceń sterujących systemami informacyjnymi dla użytkowników, które Pani wykonuje i których dotyczy wniosek – wskazanych w stanie faktycznym pod punktem 1 (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla wykonywanych czynności mających być przedmiotem zapytania)?
Odpowiedź: usługi polegające na pisaniu zleceń sterujących systemami informacyjnymi dla użytkowników, które wykonuje Pani i których dotyczy wniosek – wskazanych w stanie faktycznym pod punktem 1, są sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.01.12.0.
2)Jakie konkretnie czynności/zadania Pani wykonuje w ramach świadczonych przez Panią wszystkich usług będących przedmiotem wniosku – prosimy opisać charakter tych czynności/zadań, na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem?
Odpowiedź: Jako autor zleceń sterujących programami dla użytkowników, bada Pani działający system informacyjny (np. (…)) i pisze instrukcję dla użytkowników końcowych. Musi Pani stworzyć przewodnik użytkownika, wykonać zrzuty ekranu z programu, nagrać wideo pokazujące, jak działa system, oraz przesłać nagranie na (…). Co miesiąc wychodzi nowa wersja oprogramowania, dlatego dokumentację trzeba aktualizować, aby zawsze była na bieżąco dla użytkowników końcowych.
Jako analityk biznesowy, rozmawia Pani z klientami, zbiera ich wymagania, analizuje je, tworzy diagramy i opisy, a także prototypy formularzy za pomocą specjalnych narzędzi do projektowania, takich jak (…). W razie potrzeby opisuje Pani interakcję między dwoma systemami (protokół integracji, kto, kiedy i jakie dane przesyła). W rezultacie powstaje dokument opisujący funkcjonalność systemu IT, role użytkowników w systemie, różne diagramy oraz prototypy ekranów.
W razie wątpliwości udziela Pani komentarzy programistom lub aktualizuje wymagania w trakcie procesu tworzenia oprogramowania. Jako kierownik projektu, analizuje Pani wymagania, dzieli je na mniejsze zadania, angażuje programistów do oszacowania prac i wyjaśnia niejasności między programistami a klientem.
Następnie tworzy Pani plan prac, szacuje wielkość zespołu i określa, jacy specjaliści będą potrzebni w procesie tworzenia oprogramowania. Jako kierownik projektu, w kolejnym etapie organizuje Pani proces pracy – pełni funkcję podobną do Scrum Mastera.
Organizuje Pani spotkania dla zespołu deweloperskiego: spotkania planujące prace zgodnie z harmonogramem, codzienne spotkania dotyczące statusu prac, przeglądy wykonanej pracy z analizą danych (co zostało zrealizowane na czas/nie na czas, jakie wystąpiły opóźnienia i problemy).
Organizuje Pani dla klienta pośrednie dema, aby zademonstrować efekty pracy zespołu. Zapewnia Pani komunikację zwrotną między zespołem deweloperskim a klientem.
Jako kierownik projektu, odpowiada Pani za jakość i dostarczenie produktu klientowi. W przypadku problemów (np. klient nie przekazał informacji na czas lub protokoły integracji nie zostały uzgodnione, co wpływa na harmonogram i datę dostawy) podejmuje Pani decyzje o sposobie ich rozwiązania lub złagodzenia.
Zbiera Pani metryki jakości opracowywanego produktu (ile błędów zgłoszono dla danej funkcjonalności, ile czasu poświęcono, porównuje dane) i w razie potrzeby wzmacnia zespół testujący, dodając kolejnych specjalistów ds. testowania.
Ręcznie sprawdza Pani również opracowaną funkcjonalność pod kątem zgodności z opisanymi wymaganiami. Jako kierownik projektu, na samym końcu tworzy Pani raport dla zarządu, zawierający zaplanowany i faktyczny czas poświęcony na każdą funkcjonalność.
Bierze Pani także udział w presales produktu. Rozmawia Pani z potencjalnymi klientami, analizuje ich potrzeby biznesowe i przygotowuje dokument „Proposal” – propozycję projektu, zawierającą opis celów projektu, ogólne wymagania, przykładowe zrzuty ekranów przedstawiające, jak będzie wyglądało rozwiązanie (np. platforma internetowa lub aplikacja), oraz plan prac.
Pytania
- Czy zakres usług wskazanych w stanie faktycznym pod punktem 1, zakwalifikowanych pod kodem PKWiU 62.01, które Pani wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
- Czy zakres usług wskazanych w stanie faktycznym pod punktami 2, 3 i 4, zakwalifikowanych pod kodem PKWiU 74.90.20.0, 70.22.20.0, 74.90.12.0 które Pani wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie
Ad. 1.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zwanej dalej ustawą o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Na podstawie art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 Ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Ponadto, zgodnie z art. 8 ust. 2 wyżej wymienionej ustawy, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik lub jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
W myśl art. 15 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, podatnicy oraz spółki, których wspólnicy są opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, są obowiązani posiadać i przechowywać dowody zakupu towarów, prowadzić wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz, odrębnie za każdy rok podatkowy, ewidencję przychodów, zwaną dalej „ewidencją”.
Cechą charakterystyczną formy opodatkowania, jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU z 2015 r.
W świetle art. 12 ust. 3 Ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU z 2015 r., z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.
Artykuł 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.
Na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym ugrupowaniu.
Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego ugrupowania.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b Ustawy o ryczałcie, stawka 12% ma zastosowanie w przypadku przychodów ze świadczenia usług:
a)związanych z wydawaniem: – pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, – pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), – pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), – oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,
b)związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Podsumowując powyższe, w stosunku do przychodów z działalności Wnioskodawcy obejmujących usługi opisane w przedstawionym stanie faktycznym nie powinna znaleźć zastosowania 12% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z oprogramowaniem.
Ze względu na fakt, że Ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług wskazanych w opisie stanu faktycznego niniejszego wniosku zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.
Mając na uwadze powyższe, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług opisanych w przedstawionym stanie faktycznym podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.
Ad. 2.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zwanej dalej ustawą o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Na podstawie art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 Ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Ponadto, zgodnie z art. 8 ust. 2 wyżej wymienionej ustawy, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik lub jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
W myśl art. 15 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, podatnicy oraz spółki, których wspólnicy są opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, są obowiązani posiadać i przechowywać dowody zakupu towarów, prowadzić wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz, odrębnie za każdy rok podatkowy, ewidencję przychodów, zwaną dalej „ewidencją”.
Cechą charakterystyczną formy opodatkowania, jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU z 2015 r.
W świetle art. 12 ust. 3 Ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU z 2015 r., z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.
Artykuł 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.
Na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym ugrupowaniu.
Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego ugrupowania.
Ze względu na fakt, że Ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług wskazanych w opisie stanu faktycznego niniejszego wniosku zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.
Mając na uwadze powyższe, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług opisanych w przedstawionym stanie faktycznym podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest w części prawidłowe oraz w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług:
a)związanych z wydawaniem:
- pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
- pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
- pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
- oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,
b)związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
W świetle art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15 % przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zwracam także uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że:
‒jest Pani polskim rezydentem podatkowym i podlega opodatkowaniu w Polsce od całości osiąganych dochodów, niezależnie od miejsca ich uzyskania.
‒złożyła Pani sporządzone na piśmie oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wymaganym terminie.
‒Pani przychód nie przekroczy limitu 2 000 000 euro wskazanego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i nie przewiduje Pani osiągnięcia przychodu przekraczającego 2 000 000 euro także w najbliższych latach.
‒wyłączenia z opodatkowania ryczałtem określone w art. 8 ustawy nie znajdą zastosowania dla osiąganych przychodów przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
‒prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
‒świadczone przez Panią usługi nie są związane z: doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU ex 62.02.10.0); doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02); oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1); zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
‒podejmowane przez Panią czynności nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego (PKWiU 62.01.2) i nie stanowią usług w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), a także nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60) oraz z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
‒nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line; pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1); pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2) oraz oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie online.
‒realizowane przez Panią świadczenia nie stanowią usług doradczych, ani usług rozbudowy oprogramowania.
‒nie świadczy Pani usług doradczych związanych z zarządzaniem, które są sklasyfikowane odpowiednio w grupowaniach 70.22.1 i 70.22.3.
‒pomiędzy Panią a kontrahentami nie istnieją oraz nie będą istniały żadne stosunki osobiste. Także nie zachodzą żadne stosunki gospodarcze oprócz tych, które wynikają z umów o świadczenie usług, w ramach których świadczy Pani usługi wskazane w stanie faktycznym niniejszego wniosku.
‒nie jest Pani i nie będzie udziałowcem/akcjonariuszem w żadnej spółce, która jest Pani kontrahentem. Nie pełni i nie będzie pełnić w nich funkcji zarządczych. Zakres świadczonych przez Panią usług na rzecz kontrahentów nie pokrywa się i nie będzie się pokrywać z obowiązkami wynikającymi z pełnienia funkcji zarządczych.
‒nie była Pani zatrudniona wcześniej przez kontrahentów. Poza usługami opisanymi w stanie faktycznym nie zamierza Pani świadczyć innych usług na rzecz kontrahentów. Nie uzyskuje Pani przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez Panią pozarolniczej działalności gospodarczej.
‒prowadzi Pani pełną ewidencję przychodów z rozbiciem na poszczególne stawki.
‒odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat Pani czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi Pani jako zleceniobiorca.
‒nie wykonuje Pani usług pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności.
‒ponosi Pani ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.
‒zakres usług szczegółowo opisany we wniosku jaki Pani wykonuje na rzecz klienta to:
·Napisanie zleceń sterujących systemami informacyjnymi dla użytkowników.
Ta usługa zawiera analizowanie systemu informacyjnego (np. …) i napisanie zleceń sterujących systemami dla użytkowników. Podczas realizacji usługi pisze Pani instrukcję, robi zrzut ekranu i nagrywa filmik, opisujący proces sterowania systemem informacyjnym.
Usługa jest zakwalifikowana do grupowania PKWiU 62.01 – „Pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników”.
·Przygotowanie analizy biznesowej.
Usługa zawiera komunikację z klientami, zbieranie ich wymagań, analizę tych wymagań, tworzenie diagram i opisów, oraz tworzenie prototypów formularzy za pomocą specjalnych narzędzi do projektowania formularzy.
Usługa jest zakwalifikowana do klasy PKWiU 74.90.20.0 – „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
·Zarządzanie projektami.
Jako kierownik projektu analizuje Pani wymagania, dzieli je na mniejsze zadania i podzadania, minimalizując ryzyka projektu poprzez wyjaśnianie szczegółów z klientem lub ustalanie ograniczeń przed rozpoczęciem projektu. Także wśród Pani obowiązków jest tworzenie planu pracy, organizacja procesu wykonania pracy, włącznie z projektowaniem zespołów niezbędnych dla realizacji projektu, organizacją spotkań między pracownikami a także spotkań między pracownikami a zamawiającymi, kontrola jakości produktu, kontrola zgodności produktu z wymaganiami zamawiających, generowanie raportów o wykonanej pracy, a także prezentowanie produktu zamawiającemu.
Usługa jest zakwalifikowana do klasy PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
·Przygotowanie oferty dla potencjalnego klienta.
Usługa zawiera kontakt z potencjalnymi klientami, analizowanie ich wymagań, przedstawienie oferty, która zawiera cele projektu, plan prac oraz obrazy z potencjalnym wyglądem produktu.
Usługa jest zakwalifikowana do klasy PKWiU 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
W odniesieniu do świadczonych przez Panią usług obejmujących: przygotowanie oferty dla potencjalnego klienta oraz przygotowanie analizy biznesowej, zaklasyfikowanych odpowiednio do PKWiU 74.90.12.0 i 74.90.20.0 – wskazać należy, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na względzie powołane powyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione w opisie sprawy stwierdzam, że osiągane przez Panią przychody w ramach działalności gospodarczej z tytułu wykonywania usług sklasyfikowanych w grupowaniu:
‒PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” – podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
‒PKWiU 74.90.20.0 – „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”– podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z kolei, w zakresie świadczonych przez Panią usług zarządzania projektami sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 podnieść należy, że:
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Jak wynika ze złożonego wniosku – świadczone przez Panią usługi zarządzania projektami mieszczą się w grupowaniu PKWiU 72.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
Zatem osiągane przez Panią przychody w ramach działalności gospodarczej z tytułu wykonywania usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 72.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” – podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Tym samym stanowisko Pani w zakresie usług wskazanych w stanie faktycznym w punktach 2, 3 i 4 uznano za prawidłowe.
Ponadto, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje Pani usługi polegające na pisaniu zleceń sterujących systemami informacyjnymi dla użytkowników, które sklasyfikowała Pani w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0.
Jak Pani wskazała we wniosku ta usługa zawiera analizowanie systemu informacyjnego (np. (…)) i napisanie zleceń sterujących systemami dla użytkowników. Podczas realizacji usługi pisze Pani instrukcję, robi zrzut ekranu i nagrywa filmik, opisujący proces sterowania systemem informacyjnym.
Jako autor zleceń sterujących programami dla użytkowników, bada Pani działający system informacyjny (np. aplikację internetową, aplikację desktopową, aplikację mobilną) i pisze instrukcję dla użytkowników końcowych. Musi Pani stworzyć przewodnik użytkownika, wykonać zrzuty ekranu z programu, nagrać wideo pokazujące, jak działa system, oraz przesłać nagranie na (…). Co miesiąc wychodzi nowa wersja oprogramowania, dlatego dokumentację trzeba aktualizować, aby zawsze była na bieżąco dla użytkowników końcowych.
W odniesieniu do powyższego wskazuję, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w dziale 62 – Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane, mieści się klasa 62.01 – Usługi związane z oprogramowaniem.
W klasie 62.01 znajduje się kategoria PKWiU 62.01.1, która obejmuje „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”. W ramach tego grupowania mieści się m.in. PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że grupowanie to obejmuje:
-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.
Wobec tego usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane z oprogramowaniem.
Wskazać również należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach polegających na programowaniu (tworzeniu kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.
Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym, usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania, przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.
Zatem usługi związane z oprogramowaniem nie polegają jedynie na programowaniu, czyli tworzeniu kodów źródłowych przez programistów, są to wszelkie inne usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazuję, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności w ramach grupowania PKWiU 62.01.12.0 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, które Pani wykonuje, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone przez Panią usługi nie są związane z oprogramowaniem. W mojej ocenie czynności, które Pani wskazała w opisie sprawy, mieszczą się w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem. Za taką ich kwalifikację przemawia fakt, że dotyczą one usług polegających na pisaniu zleceń sterujących systemami informacyjnymi dla użytkowników. Pani usługa zawiera analizowanie systemu informacyjnego (np. (..)) i napisanie zleceń sterujących systemami dla użytkowników. Jako autor zleceń sterujących programami dla użytkowników, bada Pani działający system (np. aplikację internetową, aplikację desktopową, aplikację mobilną) i pisze instrukcję dla użytkowników końcowych. Podkreśliła Pani, że, co miesiąc wychodzi nowa wersja oprogramowania, dlatego dokumentację trzeba aktualizować, aby zawsze była na bieżąco dla użytkowników końcowych.
Całość opisanych przez Panią czynności i zadań odnosi się wprost do systemów informatycznych (aplikacji internetowej, aplikacji desktopowej, aplikacji mobilnej).
Zauważam, że systemy informatyczne (komputerowe) wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem wszelkie usługi z nimi związane spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.
W konsekwencji, osiągane przez Panią przychody ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 62.01.12.0 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według 12% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem, Pani stanowisko w tym zakresie należy uznać za nieprawidłowe.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiednich grupowań PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).