Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.905.2024.1.HJ

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 grudnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia właściwej stawki ryczałtu. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Podatniczka prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…), na podstawie wpisu do CEiDG zawierającego datę rozpoczęcia działalności - 1 września 2022 r. oraz podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia ich źródła. W związku z prowadzeniem wyżej wspomnianej działalności Podatniczka wybrała podatkowe rozliczenie dochodów (przychodów) w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Podatniczka spełnia przesłanki pozytywne prawa do skorzystania z opodatkowania ryczałtem oraz odnośnie Podatniczki nie zachodzą przesłanki wyłączające prawo do skorzystania z tej formy opodatkowania określone w ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w szczególności nie uzyskuje przychodów z tej działalności w związku z świadczeniem usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, które odpowiadałyby czynnościom, które wykonywała w roku poprzedzającym rok podatkowy albo wykonywała lub wykonuje w bieżącym roku podatkowym. Działalność Podatniczki spełnia przesłanki z art. 3 ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, a więc jest zorganizowana, zarobkowa i wykonywana osobiście w sposób ciągły.

W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, na dzień sporządzenia wniosku, Podatniczka uzyskuje przychody wyłącznie z jednej stałej umowy, zgodnie z którą świadczy na rzecz podmiotu znajdującego się w mieście (…) w (…) usługi z zakresu administracji, wykonywane z terytorium Rzeczpospolitej Polskiej w formie zdalnej, które obejmują:

·przeglądanie i monitorowanie komunikacji w zakresie kluczowych dla firmy aspektów gospodarczych;

·monitorowanie komunikacji między reprezentantami podmiotu, tj. doradcami inwestycyjnymi, a społeczeństwem (obecnymi oraz potencjalnymi klientami)     za pośrednictwem (…);

·przeglądanie komunikacji marketingowej reprezentantów podmiotu na platformach (…);

·monitorowanie oraz archiwizowanie artykułów i raportów pochodzących od sponsorów oraz przeglądanie nowo powstałych;

·gromadzenie raportów ze stron trzecich (nienależących do podmiotu);

·gromadzenie dokumentów takich jak PPM (private placement memorandum), Prospectus, Offering Circular, tj. dokumentów przedstawianych potencjalnemu sprzedawcy papierów wartościowych oraz alternatywnych produktów finansowych w celu możliwości udostępnienia ich do wglądu osobom uprawnionym;

·aktualizowanie wcześniejszych danych, tj. weryfikowanie, czy wcześniej przeglądane artykuły i materiały nie zostały zaktualizowane;

·gromadzenie dokumentów odnośnie dokonanych przez Reprezentantów transakcji;

·weryfikowanie danych do raportu generowanego przez program (sprawdzenie, czy są one poprawne i czy nie wkradł się błąd);

·utrwalanie zebranych danych w postaci elektronicznej.

W celu ustalenia prawidłowego kodu PKWiU do wykonywanych przez Podatniczkę czynności wystąpiła ona do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w celu wydania wiążącej interpretacji. W odpowiedzi na wniosek, pismem z 28 listopada 2024 r. Nr (…) Ośrodek ustalił, że wykonywane usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 82.11.10.0, tj. Usługi związane z administracyjną obsługą biura.

Pytanie

Czy w związku z wyżej przedstawionym stanem faktycznym, Podatniczka powinna opodatkować przychody według stawki ryczałtu 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Podatniczki ma Ona prawo do skorzystania ze stawki ryczałtu w wysokości 8,5%, ponieważ wykonywane przez Nią usługi zostały sklasyfikowane pod kodem PKWiU 82.11.10.0, dla których to nie ma przewidzianej odrębnej stawki, a zatem stawka ta ma podstawę w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiaganych przez osoby fizyczne.

Stanowisko Podatniczki, odnośnie zaklasyfikowania PKWiU do stawki ryczałtu 8,5% zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych, w szczególności w interpretacjach indywidualnych:

·z 17 kwietnia 2023 r. Nr 0113-KDIPT2- 1.4011.43.2023.2.KD;

·z 9 lutego 2024 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.784.2023.4.MAP;

·z 22 marca 2024 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.867.2023.3.MC;

·z 21 maja 2024 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.288.2024.1.ID;

·z 14 kwietnia 2023 r. Nr 0112-KDSL1-2.4011.28.2023.2.AP.

Mimo, że wyżej wymienione interpretacje nie kształtują w żadnej mierze stanu prawnego, to pokazują one ujednolicone zapatrywanie na kwestie przyporządkowania wykonywanych usług do odpowiedniej stawki zryczałtowanego podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f)  działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazała Pani, że prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 1 września 2022 r. oraz podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia ich źródła. Wybrała Pani podatkowe rozliczenie dochodów (przychodów) w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Spełnia Pani przesłanki pozytywne prawa do skorzystania z opodatkowania ryczałtem oraz odnośnie Pani nie zachodzą przesłanki wyłączające prawo do skorzystania z tej formy opodatkowania. W zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, na dzień sporządzenia wniosku, uzyskuje Pani przychody wyłącznie z jednej stałej umowy.

Świadczy Pani usługi, które obejmują:

·przeglądanie i monitorowanie komunikacji w zakresie kluczowych dla firmy aspektów gospodarczych;

·monitorowanie komunikacji między reprezentantami podmiotu, tj. doradcami inwestycyjnymi, a społeczeństwem (obecnymi oraz potencjalnymi klientami) za pośrednictwem (…);

·przeglądanie komunikacji marketingowej reprezentantów podmiotu na platformach (…);

·monitorowanie oraz archiwizowanie artykułów i raportów pochodzących od sponsorów oraz przeglądanie nowo powstałych;

·gromadzenie raportów ze stron trzecich (nienależących do podmiotu);

·gromadzenie dokumentów takich jak PPM (private placement memorandum), Prospectus, Offering Circular, tj. dokumentów przedstawianych potencjalnemu sprzedawcy papierów wartościowych oraz alternatywnych produktów finansowych w celu możliwości udostępnienia ich do wglądu osobom uprawnionym;

·aktualizowanie wcześniejszych danych, tj. weryfikowanie, czy wcześniej przeglądane artykuły i materiały nie zostały zaktualizowane;

·gromadzenie dokumentów odnośnie dokonanych przez Reprezentantów transakcji,;

·weryfikowanie danych do raportu generowanego przez program (sprawdzenie, czy są one poprawne i czy nie wkradł się błąd);

·utrwalanie zebranych danych w postaci elektronicznej.

Wystąpiła Pani do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w celu wydania wiążącej interpretacji. W odpowiedzi na wniosek Ośrodek ustalił, że wykonywane przez Panią usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 82.11.10.0, tj. Usługi związane z administracyjną obsługą biura.

Mając na względzie powołane przepisy oraz treść wniosku, stwierdzić należy, że może Pani opodatkować uzyskiwane przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 82.11.10.0 „Usługi związane z administracyjną obsługą biura” 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując, Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych zaznaczam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pani wniosku.

Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pani zapytania (określenia stawki ryczałtu). Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.