Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 listopada 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą od 2 czerwca 2022 r. w zakresie usług informatycznych, główny kod PKD to 62.01.Z.
Pani działalność jest działalnością usługową - pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) i sklasyfikowane są zgodnie z PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Dokumentację prowadzi Pani w postaci ewidencji przychodów.
Wniosek, który złożyła Pani przy wpisie do CEiDG zawierał wybór ryczałtu jako formy opodatkowania.
Jest Pani manualną testerką oprogramowania. Świadczone przez Panią usługi wykonywane są na podstawie jednej umowy o świadczenie usług na zlecenie kontrahenta. Na fakturach, które Pani wystawia kontrahentowi znajduje się opis wykonywanej przez Panią usługi, czyli testowanie oprogramowania. Zakres świadczonych przez Panią usług związany jest przede wszystkim z przeprowadzaniem manualnych testów oprogramowania aplikacji webowych, desktopowych oraz mobilnych. Testy te polegają na wykrywaniu błędów i problemów w działaniu aplikacji w trakcie ręcznego przeklikiwania się przez nią.
W ramach procesu testowego:
·planuje Pani testy i szacuje ich czasochłonność - jest to praca koncepcyjna, w której analizuje Pani przedmiot testów, czyli aplikację, którą należy przetestować i w zależności jaka jest to aplikacja (jej charakter, przeznaczenie itp.) planuje Pani w jaki sposób przeprowadzić testy, jakich narzędzi potrzebuje, jakich programów, jakich danych testowych; ponadto szacuje Pani, ile czasu zajmie Pani przygotowanie i przeprowadzenie takich testów, by móc rozplanować swoją pracę w czasie,
·przygotowuje Pani dokumentację testową, w tym specyfikację techniczną aplikacji, czyli opis działania testowanego programu lub aplikacji, by wiedzieć jak powinna się zachować w poszczególnych sytuacjach i przypadkach, by spełniała założenia i potrzeby biznesowe/użytkowników, przypadki testowe pokrywające testowalne funkcjonalności aplikacji, czyli listę funkcjonalności danej aplikacji, które należy przetestować, by mieć pewność, że przetestowane są wszystkie zmiany i nowe funkcjonalności; scenariusze testów, które porządkują przypadki testowe w chronologiczny ciąg działań, które należy wykonać, ponieważ często kolejność ich wykonania ma znaczenie dla działania aplikacji i wyniku testów,
·sporządza Pani raporty z wykonanych testów oraz zgłasza do zespołu deweloperskiego wykryte podczas testów usterki, czyli ewidencjonuje Pani znalezione błędy aplikacji w odpowiednim miejscu, który jest uzgodniony w zależności od testowanej aplikacji oraz zespołu projektowego zajmującego się daną aplikacją; przedstawia Pani opisowe lub ustne podsumowania testów (w zależności od potrzeby projektowej) po przeprowadzonej iteracji testów, by przybliżyć stan aplikacji osobom decyzyjnym w projekcie,
·nadzoruje Pani proces wdrażania rozwiązań technicznych poprzez bieżące testy implementowanych funkcjonalności w aplikacji, czyli przeprowadza Pani testy zmian w oprogramowaniu wprowadzonych przez deweloperów i sprawdza, czy wcześniej zgłoszone usterki zostały naprawione oraz czy wprowadzone zmiany nie wpłynęły na dotychczasowe poprawne działanie aplikacji.
By prawidłowo przygotować i wykonać testy musi Pani wcześniej poznać produkt, który ma Pani testować. Wymaga to od Pani przeprowadzenia przeglądu i analizy dokumentacji projektowej lub jej stworzenia, zebrania wymagań klienta i informacji o potrzebach użytkownika, które ma spełniać testowana aplikacja. W trakcie przeprowadzania testów manualnych weryfikuje Pani, czy aplikacja działa zgodnie z założeniami i wymaganiami klienta. Wykryte usterki zgłasza Pani do programistów, a następnie po zaimplementowaniu przez nich poprawek w kodzie ponownie testuje aplikację, by sprawdzić, czy usterki zostały usunięte i jeśli tak, to zamyka Pani dane zgłoszenie, a jeśli problem nadal występuje, ponownie kieruje go Pani do poprawy.
Świadczone przez Panią usługi nie są usługami opisanymi w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli usługami związanymi z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanymi z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętymi grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanymi z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Spełnia Pani warunki do opodatkowania w formie ryczałtu określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tzn. prowadzone przez Panią usługi nie są wyłączone z opodatkowania ryczałtem na podstawie art. 8 ww. ustawy. Spełnia Pani warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytanie
Czy świadczone przez Panią usługi w ramach działalności gospodarczej, wskazane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli jako przychód z działalności usługowej w stawce 8,5% od 2 czerwca 2022 r. oraz w latach kolejnych, aż do czasu istotnej zmiany stanu faktycznego lub prawnego?
Pani stanowisko w sprawie
Świadczone przez Panią usługi w ramach działalności gospodarczej wskazane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.), czyli jako przychód z działalności usługowej w stawce 8,5% od 2 czerwca 2022 r. oraz w latach kolejnych, aż do czasu istotnej zmiany stanu faktycznego lub prawnego, ponieważ ich (świadczonych przez Panią usług) przedmiotem są wyłącznie manualne testy aplikacji tworzonych przez programistów.
Świadczone przez Panią usługi nie są usługami opisanymi w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli usługami związanymi z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanymi z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętymi grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanymi z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Spełnia Pani warunki do opodatkowania w formie ryczałtu określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tzn. prowadzone przez Panią usługi nie są wyłączone z opodatkowania ryczałtem na podstawie art. 8 ww. ustawy. Spełnia Pani warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazała Pani, że jest Pani manualną testerką oprogramowania i świadczy Pani usługi, które sklasyfikowane są zgodnie z PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
W tym miejscu pokreślić należy, że wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r., wydane przez Główny Urząd Statystyczny, dla „usług związanych z oprogramowaniem” zawierają następującą charakterystykę: „klasa 62.01 - usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:
·rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,
·pisanie programów na zlecenie użytkownika,
·projektowanie stron internetowych.
Klasa ta nie obejmuje:
·publikowania pakietów oprogramowania, sklasyfikowanego w 58.29,
·usług związanych z przystosowaniem programów na potrzeby rynku, wykonywanych na własny rachunek, sklasyfikowanych w 58.29,
·usług w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które integrują sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, nawet wtedy, gdy dostarczane oprogramowanie może być ich integralną częścią, sklasyfikowanych w 62.02.
W grupowaniu tym znajduje się kategoria 62.01.1 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która obejmuje grupowanie PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r. wskazują, że grupowanie to obejmuje:
·usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
·usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.
Wskazać należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem.
Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym, usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.
Z opisu sprawy wynika, że zakres świadczonych przez Panią usług sklasyfikowanych zgodnie z PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych związany jest przede wszystkim z przeprowadzaniem manualnych testów oprogramowania aplikacji webowych, desktopowych oraz mobilnych. W ramach procesu testowego:
·planuje Pani testy i szacuje ich czasochłonność - jest to praca koncepcyjna, w której analizuje Pani przedmiot testów, czyli aplikację, którą należy przetestować i w zależności jaka jest to aplikacja (jej charakter, przeznaczenie itp.) planuje Pani w jaki sposób przeprowadzić testy, jakich narzędzi potrzebuje, jakich programów, jakich danych testowych; ponadto szacuje Pani, ile czasu zajmie Pani przygotowanie i przeprowadzenie takich testów, by móc rozplanować swoją pracę w czasie,
·przygotowuje Pani dokumentację testową, w tym specyfikację techniczną aplikacji, czyli opis działania testowanego programu lub aplikacji, by wiedzieć jak powinna się zachować w poszczególnych sytuacjach i przypadkach, by spełniała założenia i potrzeby biznesowe/użytkowników, przypadki testowe pokrywające testowalne funkcjonalności aplikacji, czyli listę funkcjonalności danej aplikacji, które należy przetestować, by mieć pewność, że przetestowane są wszystkie zmiany i nowe funkcjonalności; scenariusze testów, które porządkują przypadki testowe w chronologiczny ciąg działań, które należy wykonać, ponieważ często kolejność ich wykonania ma znaczenie dla działania aplikacji i wyniku testów,
·sporządza Pani raporty z wykonanych testów oraz zgłasza do zespołu deweloperskiego wykryte podczas testów usterki, czyli ewidencjonuje Pani znalezione błędy aplikacji w odpowiednim miejscu, który jest uzgodniony w zależności od testowanej aplikacji oraz zespołu projektowego zajmującego się daną aplikacją; przedstawia Pani opisowe lub ustne podsumowania testów (w zależności od potrzeby projektowej) po przeprowadzonej iteracji testów, by przybliżyć stan aplikacji osobom decyzyjnym w projekcie,
·nadzoruje Pani proces wdrażania rozwiązań technicznych poprzez bieżące testy implementowanych funkcjonalności w aplikacji, czyli przeprowadza Pani testy zmian w oprogramowaniu wprowadzonych przez deweloperów i sprawdza, czy wcześniej zgłoszone usterki zostały naprawione oraz czy wprowadzone zmiany nie wpłynęły na dotychczasowe poprawne działanie aplikacji.
By prawidłowo przygotować i wykonać testy musi Pani wcześniej poznać produkt, który ma Pani testować. Wymaga to od Pani przeprowadzenia przeglądu i analizy dokumentacji projektowej lub jej stworzenia, zebrania wymagań klienta i informacji o potrzebach użytkownika, które ma spełniać testowana aplikacja. W trakcie przeprowadzania testów manualnych weryfikuje Pani, czy aplikacja działa zgodnie z założeniami i wymaganiami klienta. Wykryte usterki zgłasza Pani do programistów, a następnie po zaimplementowaniu przez nich poprawek w kodzie ponownie testuje aplikację, by sprawdzić, czy usterki zostały usunięte i jeśli tak, to zamyka Pani dane zgłoszenie, a jeśli problem nadal występuje, ponownie kieruje go Pani do poprawy. Wskazała Pani też, że świadczone przez Panią usługi nie są usługami związanymi z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1).
Odnosząc się jednak do sytuacji przedstawionej we wniosku stwierdzam, że pomimo Pani wskazania, że wykonywane przez Panią czynności nie są związane z oprogramowaniem, to przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że czynności wykonywane przez Panią, które sklasyfikowała Pani pod symbolem PKWiU 62.01.12.0, jako usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych - są związane z oprogramowaniem. Za taką ich kwalifikacją przemawia fakt, że dotyczą one m.in.: nadzorowania procesu wdrażania rozwiązań technicznych poprzez bieżące testy implementowanych funkcjonalności w aplikacji, czyli przeprowadzanie testów zmian w oprogramowaniu (…).
Mając na uwadze opis sprawy i powołane wyżej przepisy prawa wskazać należy, że skoro świadczone przez Panią usługi sklasyfikowane zostały przez Panią, zgodnie z PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, to uzyskiwane z tego tytułu przychody podlegają (od 2 czerwca 2022 r. oraz w latach kolejnych - o ile zdarzenie opisane we wniosku oraz stan prawny przepisów nie ulegnie zmianie) opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zatem, stanowisko Pani należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia oraz w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie. W przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.