Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.821.2024.2.RK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 16 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.821.2024.2.RK

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 listopada 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełniła go Pani pismem z 23 grudnia 2024 r. (wpływ 23 grudnia 2024 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani działalność polegającą na pośrednictwie w pozyskiwaniu klientów dla swoich Zleceniodawców. Pani zadaniem jest między innymi podejmowanie działań mających na celu zawarcie umowy sprzedaży usług między przedsiębiorcami, a także osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, a firmami leasingowymi. W tym celu poszukuje Pani firm, które są zainteresowane nabyciem środka trwałego i jego finansowaniem za pośrednictwem umowy leasingu. Poza pośrednictwem w zawieraniu umów leasingowych pośredniczy Pani także w zawieraniu innych umów na świadczenie usług.

W 2022 r. było to pośrednictwo w zawieraniu umów na usługi badań i analiz technicznych. Proces doprowadzenia do zawarcia umowy i sposobu rozliczenia Pani z tego tytułu pozostawał taki sam, jak w przypadku umów leasingowych.

W celu doprowadzenia do zawarcia powyższych usług, wykonuje Pani następujące czynności:

a)wyszukiwanie i typowanie klientów na zakup produktów Zleceniodawcy;

b)ustalanie zapotrzebowania klientów, w tym zakresu dostosowania produktu Zleceniodawcy do potrzeb klientów;

c)uczestniczenie w sformułowaniu oferty handlowej dla klientów;

d)prowadzenie negocjacji handlowych w oparciu o instrukcje przekazane przez Zleceniodawcę;

e)przekazywanie Zleceniodawcy wszelkich informacji mających dla niego znaczenie;

f)przestrzeganie wskazówek Zleceniodawcy;

g)aktywne uczestniczenie w redagowaniu, negocjowaniu i wykonaniu kontraktów zawieranych przez Zleceniodawcę i będących wynikiem działania Zleceniobiorcy;

h)podejmowanie w zakresie prowadzonych spraw czynności potrzebnych do ochrony praw

i)prowadzenie akcji reklamujących działalność Zleceniodawcy po uprzednim uzgodnieniu ze Zleceniodawcą tego faktu, sposobu i treści reklamy.

Za wykonanie tych usług pośrednictwa, otrzymuje Pani wynagrodzenie od przedstawicieli firm leasingowych. Zawierane umowy są umowami stron trzecich, w których nie uczestniczy Pani bezpośrednio, lecz łączy Panią z klientem stosunek zobowiązaniowy w ramach świadczenia usług pośrednictwa, za które otrzymuje wynagrodzenie.

Rozlicza się Pani na zasadach ryczałtu mając nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Opisana działalność była prowadzona przez Panią od 2022 r., a wniosek dotyczy 2022 r. i lat następnych. Świadczone przez Panią usługi nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu, a zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) są one klasyfikowane jako usługi pośrednictwa komercyjnego (PKWiU 74.90.12).

W piśmie z 23 grudnia 2024 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzowała Pani opis sprawy wskazując, że obecnie ma Pani zawieszoną działalność gospodarczą i z tego też względu została wykreślona z rejestru podatników VAT czynnych. Wniosek dotyczy przychodów uzyskanych przed zawieszeniem działalności, które miało miejsce 31 grudnia 2023 r. Przedmiotem interpretacji jest art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Prowadzona przez Panią działalność jest działalnością usługową - pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676 ze zm.)

Świadczone przez Panią usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sklasyfikowane są zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wg PKWiU 74.90.12.0.

Czynności, które wykonuje Pani w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 -usługi pośredniczenia w sprzedaży usług komercyjnych - polegają na dokonaniu wszelkich czynności celem doprowadzenia do sprzedaży usługi zlecającego. Każdy proces sprzedaży, w zależności od produktu oraz Klienta będzie się różnił. W przypadku procesu doprowadzania do Klienta leasingowego usługa może trwać 15 minut i zawierać się w czynności odebrania telefonu od Klienta z polecenia oraz przekazania danych Klienta doradcy leasingowemu. W przypadku dużych decyzji inwestycyjnych, wykonywanych w oparciu o wykonywane przez Zleceniodawcę analizy techniczne, proces sprzedaży może trwać nawet kilka miesięcy i składać się z wielu rozmów, ustaleń i wyjaśnień. Oznacza to, że proces pośrednictwa za każdym razem wygląda inaczej.

Generalnie czynności wykonywane w ramach takich zleceń mogą obejmować:

  • wyszukiwanie Klientów w Internecie, kontakt z potencjalnym Klientem celem ustalenia potrzeb, uzyskiwanie rekomendacji i poleceń, kontakt z Klientem celem ustalenia jego zapotrzebowania na usługę leasingu lub usługę analizy technicznej;
  • spotkania bezpośrednie lub telefoniczne lub telekonferencje celem ustalenia potrzeb Klienta w zakresie finansowania lub usługi technicznej;
  • analiza sytuacji Klienta i omówienie jego potrzeb - przekazanie wymogów i oczekiwań klientów Zleceniodawcy celem uzyskania od Zleceniodawcy dla Klienta indywidualnie dopasowanej oferty;
  • przekazanie kontaktu do Klienta Zleceniodawcy lub wsparcie Zleceniodawcy w zbieraniu informacji koniecznych do opracowania ostatecznej decyzji;
  • umówienie Zleceniodawcy na spotkanie z zainteresowanym Klientem;
  • uczestniczenie w procesie ostatecznych uzgodnień i negocjacji między Klientem a Zleceniodawcą w zakresie wskazanym przez Zleceniodawcę;
  • przekazywanie bieżących informacji koniecznych w procesie sprzedaży usługi Zleceniodawcy;
  • stosowanie się do wytycznych i oczekiwań Zleceniodawcy celem skutecznego doprowadzenia do sprzedaży zgodnie z zasadami i regulaminami Zleceniodawcy lub Klienta;
  • konsultowanie przygotowywanych ofert i warunków pod względem dopasowania do potrzeb Klienta;
  • wsparcie w procesie konstruowania ostatecznego produktu zgodnie z wymogami przedstawionymi przez Klienta;
  • przestrzeganie poufności danych przekazywanych przez strony oraz wymogów RODO - mailing, reklama internetowa, aktywne działanie na ...., uczestniczenie w targach, konferencjach i prezentacjach gdzie można pozyskać Klientów zainteresowanych albo usługą leasingu albo usługą badań i analiz,

Do Pani działalności nie miały miejsca wyłączenia opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Rozliczając ryczałt w 2022 r. i w latach kolejnych spełniała Pani warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania ryczałtem złożyła Pani wraz z wnioskiem o wpis do CEiDG 1 lipca 2021 r.

Pytanie

Czy przychody ze świadczonych przez Panią w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej usług opisanych we wniosku, osiągane w roku podatkowym 2022 oraz w latach kolejnych, kwalifikują się do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie

W przypadku Pani nie zachodzą jakiekolwiek negatywne przesłanki, które uniemożliwiają rozliczanie prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej ryczałtem, na podstawie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: Ustawa).

Nie osiągnęła Pani w żadnym z lat podatkowych przychodów w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro oraz dodatkowo nie wystąpiły w odniesieniu do Pani przesłanki negatywne określone w art. 8 ust. 1 i 2 ww. Ustawy.

Złożyła Pani w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na uwadze powyższe, nie budzi wątpliwości, że przysługuje Pani prawo do opodatkowania przychodów z ww. działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pod warunkiem, że nie zajdą w przyszłości okoliczności uniemożliwiające dalsze opodatkowanie ryczałtem.

Możliwość opłacania oraz właściwa wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą zależą wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 Ustawy.

W Pani ocenie, przychody z tytułu usług pośrednictwa w interesach, uzyskiwane na warunkach i w sposób opisany we wniosku - podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%,, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy.

Na podstawie tego przepisu stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 od faktycznego rodzaju usług świadczonych w ramach tej działalności.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przez pojęcie usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług rozumie się wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych, wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Klasyfikuje Pani swoje usługi pośredniczenia w zawarciu umów przez Zleceniodawców, opisane we wniosku, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.), w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Zgodnie z Wyjaśnieniami do klasyfikacji PKWiU z 25 marca 2019 r., przez usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, zaliczane do PKWiU 74.90.12.0, należy zaliczyć usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową, a także usługi wyceny antyków, biżuterii, itp.

Ponadto, zgodnie z przedmiotowymi Wyjaśnieniami, grupowanie PKWiU 74.90.12.0 nie obejmuje usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych sklasyfikowanych pod PKWiU 66.21.10.0, usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości sklasyfikowanych pod PKWiU 68.31.1, ani usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości sklasyfikowanych pod PKWiU 68.31.16.0.

Pani zdaniem, świadczone i opisane we wniosku usługi pośrednictwa pasują do przytoczonego opisu usług należących do symbolu PKWiU 74.90.12.0, a dodatkowo nie świadczy Pani usług sklasyfikowanych pod PKWiU 66.21.10.0, 68.31.1 oraz 68.31.16.0, wobec czego symbol 74.90.12.0 jest właściwym symbolem dla zaklasyfikowania świadczonych usług pośrednictwa.

Wspomniane usługi zgodnie z wydawanymi interpretacjami Głównego Urzędu Statystycznego obejmują czynności polegające na pozyskiwaniu podmiotów, z którymi zleceniodawca będzie mógł zawrzeć umowę o świadczenie usług, wyszukiwaniu nowych ofert u kontrahentów dla których zleceniodawca może podjąć świadczenie usług, przedstawianiu zainteresowanym stronom propozycji - ofert współpracy, negocjowaniu warunków umów, udziału w spotkaniach, naradach zleceniodawcy z kontrahentami, koordynowaniu procesu zawierania i wykonywania umów, bez podpisywania umów handlowych we własnym imieniu.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Panią z tytułu świadczenia usług pośrednictwa w ramach działalności gospodarczej stanowią przychody, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy, mogą być opodatkowane 8,5% stawką zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenia działalność usługowa oznacza pozarolnicza działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, tj. wyłączeń, o których mowa w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony).

Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 9 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.

Stosownie zaś do art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z opisu sprawy wynika, że obecnie ma Pani zawieszoną działalność gospodarczą, a wniosek dotyczy przychodów uzyskanych w 2022 r. i w 2023 r. - do czasu zawieszenia działalności gospodarczej (które miało miejsce 31 grudnia 2023 r.), kiedy to świadczyła Pani usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sklasyfikowane wg PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz przepisy prawne stwierdzić należy, że przychody ze świadczonych usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń sklasyfikowane wg PKWiU 74.90.12.0 osiągane przez Panią od 2022 r. do czasu zawieszenia działalności gospodarczej (które miało miejsce 31 grudnia 2023 r.) kwalifikują się do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg 8,5% stawki ryczałtu, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.