Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 19 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami, które wpłynęły 28 listopada 2024 r. i 20 grudnia 2024 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…) zarejestrowaną w CEIDG od dnia (…) 2024 r.
Głównym przedmiotem działalności jest świadczenie usług związanych z obsługą rynku nieruchomości, sklasyfikowanych pod następującymi kodami PKD:
Przeważająca działalność gospodarcza (kod PKD): 68.31.Z Pośrednictwo w obrocie nieruchomościami.
Wykonywana działalność gospodarcza (kody PKD):
(…)
Aktualnie na podstawie umowy o współpracy zawartej w dniu 1 lipca 2024 r. (…) Wnioskodawca świadczy usługi polegające na:
(…)
Usługi te, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), mieszczą się między innymi w grupowaniu 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
Wnioskodawca zamierza od dnia 1 stycznia 2025 r. zmienić formę opodatkowania podatkiem dochodowym z podatku liniowego 19% na ryczałt ewidencjonowany według stawki 8,5%.
W uzupełnieniach wniosku odpowiedział Pan na następujące pytania.
Czy umowa (…)została zawarta w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej? Proszę wyjaśnić nieścisłości związane z datą rozpoczęcia działalności, a datą podpisania umowy o współpracy.
Tak prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą i (…) jest Pana pierwszym klientem – prowadzi Pan rozmowy nt. współpracy również z innymi podmiotami, jakkolwiek nie zaowocowały jeszcze żadnym kontraktem o współpracy. W przyszłości zamierza Pan prowadzić usługi dla wielu podmiotów. Odnośnie daty rozpoczęcia działalności – to pomyłka – umowa zawarta 1/08/2024 – w lipcu prowadził Pan negocjacje warunków i nie świadczył Pan usług, dopiero od 1-08-2024 i działalność również rozpoczął Pan od 01-08-2024.
Czy w roku 2024 uzyska Pan przychody z działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro?
Nie uzyska Pan przychodów ponad 2 mln euro i nie planuje Pan uzyskać takich przychodów.
Czy w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej występują/będą występować negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
W odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie występują negatywne przesłanki wymienione w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. To Pana pierwsza działalność gospodarcza, założona 01-08-2024. A więc:
· nie opłaca i nie opłacał Pan podatku w formie karty podatkowej,
· nie korzystał i nie korzysta Pan wcześniej z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,
· nie prowadzi Pan działalności wymienionej w pkt 3 (apteki, handel dewizami, części do pojazdów),
· nie wytwarza Pan wyrobów akcyzowych,
· nie zmieniał Pan formy prowadzenia działalności w sposób opisany w pkt 5 (samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka – jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach).
· nie świadczył Pan usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy.
Pytanie
Czy Wnioskodawca może opodatkować przychody uzyskiwane z tytułu świadczonych usług ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5%, począwszy od dnia 1 stycznia 2025 r.?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi mieszczą się w zakresie grupowania PKWiU 74.90.12.0 („Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyjątkiem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”), które uprawnia do opodatkowania przychodów ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5%, zgodnie ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że od dnia 1 stycznia 2025 r. będzie mógł opodatkowywać uzyskiwane przychody ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5%.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym opodatkowaniu ryczałtem podlegają przychody osób fizycznych osiągane z pozarolniczej działalności gospodarczej.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 tej ustawy przez wolne zawody rozumie się m.in. działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości.
W załączniku nr 2 do ustawy, w części dotyczącej stawki ryczałtu 8,5%, wymienione są usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0.
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie obejmują wyceny nieruchomości ani usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, lecz polegają na doradztwie i nadzorze inwestycyjnym, co wpisuje się w zakres PKWiU 74.90.12.0.
Ponadto Wnioskodawca nie świadczy usług wymienionych w art. 8 ust. 1 ustawy, które wyłączają możliwość opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym.
W związku z powyższym Wnioskodawca spełnia warunki do zastosowania ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%.
Wniosek:
Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że może opodatkować przychody z tytułu świadczonych usług ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5%, począwszy od dnia 1 stycznia 2025 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – zgodnie z Pana oświadczeniem – w odniesieniu do działalności, którą Pan prowadzi, nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Tymczasem z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od sierpnia 2024 r. Głównym przedmiotem Pana działalności jest świadczenie usług związanych z obsługą rynku nieruchomości. Usługi te, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), mieszczą się w grupowaniu 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Od 1 stycznia 2025 r. zamierza Pan zmienić formę opodatkowania podatkiem dochodowym z podatku liniowego 19% na ryczałt ewidencjonowany według stawki 8,5%. W roku 2024 nie uzyska Pan przychodów ponad 2 mln euro i nie planuje Pan uzyskać takich przychodów.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podsumowanie: przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0, uzyskane od 1 stycznia 2025 r. może Pan opodatkowywać w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.