Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 29 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 grudnia 2024 r. (wpływ 18 grudnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Zamierza Pan rozpocząć pozarolniczą działalność gospodarczą. W ramach tej działalności zamierza Pan uzyskiwać przychody w ramach źródła przychodów – pozarolnicza działalność gospodarcza – ze świadczenia dwóch rodzajów usług, zatem z działalności usługowej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Po pierwsze będą to usługi w zakresie: - poszukiwanie klientów na usługi przewozu towarów (usługi spedycyjne), - opracowywanie kosztorysów transportu ładunków przez pojazdy ciężarowe, - utrzymywanie dobrych relacji z kontrahentami spedycyjnymi Zleceniodawcy, - budowanie pozytywnego wizerunku Zleceniodawcy na zewnątrz, - opieka nad powierzonymi klientami Zleceniodawcy/ Usługi te w Pana ocenie mieszczą się w zakresie PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Po drugie będą to usługi w zakresie: - kontrola dokumentów przewozowych, - codzienne, obowiązkowe sprawdzanie aut (załadunek i rozładunek), - wpisywanie na bieżąco przyjętych zleceń, - sprawdzanie wszystkich dokumentów firmowych kontrahenta, niezbędnych do realizacji transportu, - pisemne zlecanie adresów załadunków i rozładunków kierowcom, jak i wszelkich uwag dodatkowych, - odpowiedzialność za wszelkie czynności spedycyjne (w tym rozliczanie palet, zbędnie przejechane kilometry przez kierowcę z winy spedytora, dobór odpowiedniego środka transportu), - negocjowanie w miarę możliwości krótszego terminu płatności u kontrahentów Zleceniodawcy (kontrola wzajemnych terminów płatności ze Zleceniodawcami). Usługi te Pana w ocenie mieszczą się w zakresie PKWiU 52.29.19.0 „Pozostałe usługi towarowych agencji transportowych”. Spełni Pan wszystkie inne warunki niezbędne do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oraz nie będzie prowadził działalności w okolicznościach lub w zakresie wyłączających opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zapytanie dotyczy zdarzenia przyszłego, prawdopodobnie działalność gospodarcza zostanie rozpoczęta w 2025 r.
Oświadczenie zostanie złożone w przyszłości, zgodnie z odrębnymi przepisami, w terminie i formie zapewniające skuteczny wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako zasad opodatkowania. Zapytanie dotyczy zdarzenia przyszłego, prawdopodobnie pierwszy przychód zostanie osiągnięty w roku 2025 r.
Spełni Pan opisane warunki pozwalające na opodatkowanie ryczałtem ewidencjonowanym (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Oprócz wskazanej działalności uzyskuje/uzyska Pan dochody ze stosunku pracy.
Będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, w której będzie Pan w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja). Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy.
Wskazuje Pan czynności/zadania jakie wykonuje Pan:
a. w zakresie PKWiU 74.90.12.0:
1) poszukiwanie klientów na usługi przewozu towarów (usługi spedycyjne):
a) charakter czynności: pośrednictwo, kojarzenie stron umowy,
b) na czym polegają czynności: wyszukiwaniu osób chętnych do zlecenia transportu i do wykonania transportu,
c) czego dotyczą: usług transportowych czy spedycyjnych, w których kontrahent Wnioskodawcy chciałby pośredniczyć jako spedytor,
d) zakres czynności: analiza stron internetowych, nawiązanie i utrzymywanie kontaktu mailowego czy telefonicznego albo osobistego, przedstawienie oferty,
e) efekt czynności: doprowadzenie do zawarcia umowy pomiędzy kontrahentem Wnioskodawcy a jego kontrahentem,
2) opracowywanie kosztorysów transportu ładunków przez pojazdy ciężarowe:
a) charakter czynności: biurowa, współpraca w opracowaniu oferty,
b) na czym polegają czynności: sporządzenie liczbowego zestawienia oferty na podstawie danych od podwykonawców i zaleceń kontrahenta Wnioskodawcy,
c) czego dotyczą: oferty dla kontrahentów Wnioskodawcy,
d) zakres czynności: analiza ofert kontrahentów Wnioskodawcy, uwzględnienie wytycznych kontrahenta Wnioskodawcy,
e) efekt czynności: dokumenty kosztorysu,
3) utrzymywanie dobrych relacji z kontrahentami spedycyjnymi Zleceniodawcy:
a) charakter czynności: pośrednictwo, kojarzenie stron umowy,
b) na czym polegają czynności: bieżący kontakt mailowy, telefoniczny, osobisty,
c) czego dotyczą: kontrahentów Wnioskodawcy, którzy wcześniej realizowali usługi na rzecz kontrahenta Wnioskodawcy lub też na których rzecz kontrahent Wnioskodawcy realizował usługi,
d) zakres czynności: bieżący kontakt mailowy, telefoniczny, osobisty,
e) efekt czynności: utrzymanie gotowości do zawierania umów z kontrahentem Wnioskodawcy i dobrych relacji,
4) budowanie pozytywnego wizerunku Zleceniodawcy na zewnątrz:
a) charakter czynności: sposób wykonania usługi,
b) na czym polegają czynności: nie są to konkretne czynności, lecz sposób wykonania innych czynności objętych umową w odpowiedni sposób,
c) czego dotyczą: innych czynności określonych umową,
d) zakres czynności: nie są to konkretne czynności,
e) efekt czynności: nie ma skonkretyzowanego efektu,
5) opieka nad powierzonymi klientami Zleceniodawcy:
są to czynności tożsame lub bardzo zbliżone do pkt 3, zaś zwrot „opieka” ma wskazywać na konieczność bardziej nawet aktywnego wychodzenia z kontaktem do kontrahentów kontrahenta Wnioskodawcy, aniżeli jedynie do pasywnej reakcji na kontakt przychodzący do przedsiębiorstwa kontrahenta Wnioskodawcy.
b. w zakresie PKWiU 52.29.19.0:
1) kontrola dokumentów przewozowych:
a) charakter czynności: wdrożenie do wykonania usług spedycyjnych kontrahenta Wnioskodawcy,
b) na czym polegają czynności: na sprawdzeniu, czy dokumenty przewozowe są zgodne z prawem i zawartą umową,
c) czego dotyczą: dokumentów przewozowych kontrahenta Wnioskodawcy,
d) zakres czynności: weryfikacja i przekazanie uwag,
e) efekt czynności: zapewnienie, aby istniały dokumenty niezbędne do usługi spedycji kontrahenta Wnioskodawcy,
2) codzienne, obowiązkowe sprawdzanie aut (załadunek i rozładunek):
a) charakter czynności: pomocnicze,
b) na czym polegają czynności: weryfikacji rozpoczęcia lub zakończenia przewozu w miejscu wykonywania czynności przez Wnioskodawcę, bez wchodzenia w kompetencje innych osób np. magazynierów,
c) czego dotyczą: sprawdzenia ogólne czy kierowca się stawił, czy są wszystkie dokumenty, czy ładunek został wydany,
d) zakres czynności: pomocnicze sprawdzenie, czy stan faktyczny odpowiada dokumentom,
e) efekt czynności: wiedza, iż rozpoczęto lub zakończono świadczenie usługi,
3) wpisywanie na bieżąco przyjętych zleceń:
a) charakter czynności: pomocnicza,
b) na czym polegają czynności: wpisywanie zleceń spedycyjnych objętych innymi czynnościami do systemu informatycznego oraz danych z tym związanych,
c) czego dotyczą: usług spedycyjnych kontrahenta Wnioskodawcy,
d) zakres czynności: wpisywanie danych dotyczących wykonanych przez Wnioskodawcę czynności,
e) efekt czynności: uzupełniona baza danych kontrahenta Wnioskodawcy,
4) sprawdzenie wszystkich dokumentów firmowych kontrahenta, niezbędnych do realizacji transportu:
a) charakter czynności: pomocnicza,
b) na czym polegają czynności: weryfikacja wiarygodności kontrahenta,
c) czego dotyczą: potwierdzenie istnienia kontrahenta i posiadania przez niego uprawnień,
d) zakres czynności: żądanie dokumentów, zapoznanie się z dokumentami, sprawdzenie ich w dostępnych rejestrach,
e) efekt czynności: uznanie, że można wobec tych podmiotów doprowadzić do zawarcia umowy z kontrahentami Wnioskodawcy,
5) pisemne zlecanie adresów załadunków i rozładunków kierowcom, jak i wszelkich uwag dodatkowych:
a) charakter czynności: przekazanie informacji,
b) na czym polegają czynności: rozesłanie do odpowiednich adresatów informacji z dokumentów przewozowych czy umów,
c) czego dotyczą: spedycji realizowanej przez kontrahenta Wnioskodawcy,
d) zakres czynności: przesłanie informacji np. mailem czy sms o tym, co, gdzie z udziałem kogo się wydarzy zgodnie z umową i dokumentami,
e) efekt czynności: sprawne wykonanie spedycji przez kontrahenta Wnioskodawcy,
6) odpowiedzialność za wszelkie czynności spedycyjne (w tym rozliczanie palet, zbędnie przejechane kilometry przez kierowcę z winy spedytora, dobór odpowiedniego środka transportu):
a) charakter czynności: wykonanie obowiązków spedytora,
b) na czym polegają czynności: są to czynności właściwe dla zawodu spedytora, częściowo pokrywają się z innymi wymienionymi,
c) czego dotyczą: wykonanie usług spedytora,
d) zakres czynności: jw.,
e) efekt czynności: wykonanie usługi spedycyjnej zgodnie z umową i przepisami przez kontrahenta Wnioskodawcy,
7) negocjowanie w miarę możliwości krótszego terminu płatności u kontrahentów Zleceniodawcy (kontrola wzajemnych terminów płatności ze Zleceniobiorcami):
a) charakter czynności: element pośrednictwa spedycyjnego,
b) na czym polegają czynności: przekonaniu do szybszej zapłaty,
c) czego dotyczą: zapłaty za usługi spedycyjne realizowane przez kontrahenta Wnioskodawcy,
d) zakres czynności: kontakt telefoniczny czy mailowy lub osobisty,
e) efekt czynności: możliwa szybsza zapłata za usługi.
Powyższe opisy dotyczą usług Wnioskodawcy świadczonych na rzecz jego kontrahenta, który świadczy na rzecz swoich kontrahentów usługi spedycji, a także nabywa usługi spedycji i transportu.
Pytanie
Czy osiągane przychody z tytułu świadczenia przez Pana obu rodzaju usług, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przy założeniu, że spełnione będą wszystkie inne warunku niezbędne do opodatkowania tym podatkiem?
Pana stanowisko w sprawie
Przychody osiągane z tytułu świadczenia przez Pana obu rodzajów usług, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przy założeniu, że spełnione będą wszystkie inne warunki niezbędne do opodatkowania tym podatkiem. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, będzie Pan uzyskiwać przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, spełniając warunki opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zarazem rodzaj usług opisanych w zdarzeniu przyszłym nie wyłącza stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 8 tej ustawy. Art. 12 tej ustawy określa stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jednak nie określa wprost żadnej stawki w odniesieniu do usług zdarzenia przyszłego. Tym samym zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne właściwa będzie stawka 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Powyższe stanowisko jest zgodne z rozstrzygnięciem interpretacji indywidualnej z dnia 31 stycznia 2023 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0112- KDIL2-2.4011.947.2022.1.MM.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że zamierza Pan rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej prawdopodobnie w 2025 r. Oświadczenie zostanie złożone w przyszłości, zgodnie z odrębnymi przepisami, w terminie i formie zapewniające skuteczny wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako zasad opodatkowania. Spełni Pan opisane warunki pozwalające na opodatkowanie ryczałtem ewidencjonowanym (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne). Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy. Usługi jakie będzie Pan wykonywał w Pana ocenie mieszczą się w zakresie PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” oraz w zakresie PKWiU 52.29.19.0 „Pozostałe usługi towarowych agencji transportowych”. Wskazał Pan, jakie konkretnie czynności będzie Pan świadczył w ramach tych usług.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody jakie będzie Pan uzyskiwał ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, oraz pod symbolem 52.29.19.0 - Pozostałe usługi towarowych agencji transportowych będą opodatkowane stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Reasumując – osiągane przychody z tytułu świadczenia przez Pana usług, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego, będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wobec powyższego Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego grupowaniu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.