Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.819.2024.2.MAP

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 10 stycznia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.819.2024.2.MAP

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie skuteczności wyboru formy opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W dniu 23 września 2022 r. Wnioskodawca złożył „Wniosek o wpis” do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, rejestrując indywidualną działalność gospodarczą. We wniosku wskazano przeważający rodzaj działalności gospodarczej PKD 74.90.Z, dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej określono na 3 października 2022 r. Dokonując rejestracji działalności, we wniosku Wnioskodawca zadeklarował chęć opłacania podatku w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca poinformował biuro rachunkowe o dokonanym wyborze formy opodatkowania i zgodnie z ustaleniami był informowany o wysokości podatku zryczałtowanego do zapłaty za kolejne okresy rozliczeniowe. Wnioskodawca uzyskał pierwszy przychód z działalności w październiku 2022 r. Podatek zryczałtowany wyliczony za październik 2022 r. wyniósł 6 053 zł i został zapłacony na mikrorachunek Wnioskodawcy w dniu 17 listopada 2022 r. z opisem … . Wszystkie kolejne płatności podatku dokonywane były z opisem „PIT-28”. Wnioskodawca nie zmieniał formy opodatkowania. Od 2022 r. składał roczne zeznania podatkowe z dochodów osiągniętych z działalności gospodarczej na formularzach PIT-28, które właściwe są wyłącznie do rozliczania podatku zryczałtowanego. W październiku 2024 r. pracownik urzędu skarbowego poinformował Wnioskodawcę o niezgodności złożonych deklaracji rocznych, tj. PIT-28 z obowiązującą go formą opodatkowania. Według pracownika urzędu skarbowego Wnioskodawca powinien złożyć deklarację PIT-36, ponieważ widoczna w systemie forma rozliczenia to zasady ogólne. Z nieznanych Wnioskodawcy przyczyn system CEiDG nie odnotował oświadczenia Wnioskodawcy o formie opłacania podatku dochodowego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - w obecnie generowanym wydruku nie jest zaznaczona żadna z form opodatkowania.

Pytanie

Czy w opisanym stanie faktycznym, Wnioskodawca skutecznie dokonał wyboru formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy skutecznie dokonał On wyboru formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na 2022 r.

Wybór opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określa art. 9 ust. 1-1c ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.; dalej Ustawa ryczałtowa).

Zgodnie z przywołanymi przepisami:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ww. ustawy).

Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1 (art. 9 ust. 1a ww. ustawy).

Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy (art. 9 ust. 1b ww. ustawy).

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1 -1 b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541; zwanej dalej „ustawą o CEiDG”) - art. 9 ust. 1c ww. ustawy.

Z wyżej przytoczonych przepisów wynika, iż podatnik składa oświadczenie o wyborze formy opodatkowania, bądź bezpośrednio do organu podatkowego (art. 9 ust. 1 Ustawy ryczałtowej), bądź poprzez system CEiDG (art. 9 ust. 1c ww. ustawy).

Złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w określonym w przepisach terminie, jest warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w tej formie. W przeciwnym razie podatnik obowiązany jest do stosowania podstawowej formy opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej, tj. opodatkowania według skali podatkowej.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia, ani innych wymogów co do jego formy. Z oświadczenia tego ma jedynie jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.

Z art. 9 ust. 1 Ustawy ryczałtowej wynika, że dla zastosowania rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych konieczne jest:

·złożenie organowi podatkowemu oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania,

·sporządzenie tego oświadczenia na piśmie,

·zachowanie terminu do jego złożenia.

Jak wskazuje Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 22 lutego 2024 r. sygn. akt II FSK 710/21: „W myśl art. 60 K.c. z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (oświadczenie woli). Zgodnie z art. 60 K.c. „oświadczeniem woli jest każde zachowanie się osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej, a więc - ujmując rzecz skrótowo - zachowanie dostatecznie ujawniające wolę”. - R. Trzaskowski (w:) Kodeks cywilny. Komentarz. Tom I. Część ogólna, cz. 2 (art. 56-125), red. J. Gudowski, Warszawa 2021,  art. 60. Zazwyczaj obraz decyzji wyłaniający się z zachowania określonej osoby odpowiada jej rzeczywistej woli wewnętrznej - por. S. Grzybowski (w:) System prawa cywilnego, t. 1, 1985, s. 479, według którego oświadczeniem woli jest „zewnętrzny przejaw wewnętrznej decyzji”.

Dlatego też, w przypadku, gdy Wnioskodawca dokonał wpłaty podatku wskazując w tytule przelewu, że wpłata dotyczy podatku zryczałtowanego (Wnioskodawca wskazał w tytule przelewu kod deklaracji PIT-28, który jest dedykowany tej formie rozliczenia podatku dochodowego) nie może budzić wątpliwości jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność. Takie oznaczenie w tytule wpłaty podatku powinno zostać uznane za złożenie oświadczenia, o którym mowa w art. 9 ust.1 Ustawy ryczałtowej.

Oświadczenie zostało również złożone w przewidzianym w art. 9 ust. 1 ww. ustawy terminie, tj. do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym.

Zatem dokonanie przez Wnioskodawcę w terminie pierwszej wpłaty ryczałtu oraz wskazanie w tytule przelewu symbolu formularza „PIT-28”, która to deklaracja stosowana jest dla rozliczania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, oznacza, że Wnioskodawca skutecznie złożył oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania.

W konsekwencji uzyskiwane przez Wnioskodawcę przychody począwszy od 2022 r. mogły być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 9a ust. 1 wskazanej wyżej ustawy:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Natomiast w myśl art. 9 ust. 1b tej ustawy:

Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

Jak stanowi zaś art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEiDG”.

Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zaznaczam jednak, że zarówno przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia, ani innych wymogów co do jego formy. Z oświadczenia tego ma natomiast jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.

Dlatego też, w przypadku gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki/ryczałtu w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia.

Wątpliwość Pana budzi kwestia, czy dokonana przez Pana wpłata ryczałtu stanowiła skuteczny wybór formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej począwszy od 2022 r.

Z opisu sprawy wynika, że 23 września 2022 r. złożył Pan „Wniosek o wpis” do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, rejestrując indywidualną działalność gospodarczą. Z nieznanych Panu przyczyn system CEiDG nie odnotował Pana oświadczenia o formie opłacania podatku dochodowego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Pierwszy przychód z działalności gospodarczej uzyskał Pan w październiku 2022 r. Wpłaty pierwszego ryczałtu dokonał Pan 17 listopada 2022 r. z opisem „PIT-28”. Wszystkie kolejne płatności były dokonywane w formie ryczałtu. Od 2022 r. składał Pan zeznania roczne na formularzach PIT-28 - właściwych dla rozliczenia przychodów opodatkowanych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Mając na uwadze powyższe dokonana przez Pana wpłata na poczet ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do urzędu skarbowego w ustawowym terminie dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania, z prawidłowym opisem jakiego podatku dotyczy, może być uznana za skutecznie złożone oświadczenie o wyborze formy opodatkowania.

Wobec powyższego, Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

W rozpoznanej sprawie organ przyjął, że faktycznie zamierzał Pan dokonać wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania przychodów z działalności, a tym samym wskazanie przez Pana w tytule przelewu skierowanego do organu podatkowego nazwy formularza zeznania rocznego podatku stanowiło oświadczenie Pana woli o zmianie formy opodatkowania.

Dodatkowo informujemy, że interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście sformułowanego pytania interpretacyjnego, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii opisanych we wniosku, w szczególności we własnym stanowisku, które nie odnoszą się do tego pytania.

W odniesieniu do powołanego przez Pana wyroku sądowego, stwierdzić należy, że jest on rozstrzygnięciem wydanym w konkretnej sprawie, określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i tylko do niego się odnosi.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.