Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP3-2.4011.849.2024.1.MG

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 31 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan osobą fizyczną posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm., dalej: ustawa o PIT). Od dnia 16 maja 2022 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jej przedmiotem jest m.in. działalność prawnicza (PKD 69.10.Z); stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja (PKD 70.21.Z); pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z); pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 74.90.Z).

W 2024 r. stosuje Pan zasady ogólne jako formę opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej. W 2025 roku planuje Pan zmienić formę opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Wobec Pana nie będą zachodziły przesłanki wyłączające opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 6 ust. 4 oraz art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm., dalej: Ustawa o ryczałcie).

Planuje Pan złożyć sporządzone na piśmie oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnie pierwszy przychód w 2025 roku z tego tytułu. Prowadzona przez Pana ewidencja przychodów będzie umożliwiać określenie przychodów z każdego rodzaju usług przyporządkowanych do danej stawki ryczałtu odrębnie.

Świadczone przez Pana usługi obejmują:

1. Usługi w zakresie doradztwa public affairs oraz public policy, czyli w szczególności: doradztwo w zakresie spraw i polityk publicznych przy realizacji różnych inicjatyw i doradztwo w zakresie relacji z przedstawicielami strony publicznej, w tym uczestnictwo w spotkaniach z przedstawicielami Rządu, Parlamentu czy liderami opinii publicznej oraz w wydarzeniach branżowych, przygotowywanie strategii komunikacyjnych i mappingów interesariuszy, kontaktowanie się w imieniu klientów z decydentami, przygotowanie spotkań oraz materiałów na spotkania;

2. Usługi dot. analizy ryzyka politycznego dla działalności klienta;

3. Usługi okołoprawne, czyli usługi w zakresie doradztwa prawnego i doradztwa regulacyjnego, w tym usługi dot. wpływu opracowywanych aktów legislacyjnych na bieżącą działalność klientów, przygotowanie analiz legislacyjnych i opracowywanie stanowisk w tym zakresie.

Wykonywane wyżej usługi klasyfikuje Pan do następujących grupowań PKWiU:

- usługa nr 1 - 70.21.10.0 PKWiU Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

- usługa nr 2 - 74.90.20.0 PKWiU Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane,

- usługa nr 3 - 69.10.19.0 PKWiU Pozostałe usługi prawne.

Wskazuje Pan, że nie posiada opinii Głównego Urzędu Statystycznego dotyczącej klasyfikacji statystycznej dla opisywanych usług.

Nie osiąga Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Jest Pan prawnikiem, natomiast nie zdecydował się na wpis na listę adwokatów (pomimo takiej możliwości) oraz nie wykonuje żadnego innego wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy o ryczałcie.

Wykonywana przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, ponieważ jej przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676 z późn. zm., dalej: PKWiU).

Świadczy Pan usługi na podstawie dwóch zawartych umów o współpracy ze swoimi kontrahentami (dalej: Zleceniodawcy). Pana Zleceniodawcami są: osoba prawna oraz jednostka nieposiadająca osobowości prawnej. Nie wyklucza Pan, że w przyszłości może świadczyć tożsame usługi na rzecz innych zleceniodawców, czy też osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie działalności gospodarczej/politycznej.

Nie jest Pan wspólnikiem/członkiem zarządu Zleceniodawców. Pomiędzy Panem a Zleceniodawcami nie istnieją powiązania osobiste czy gospodarcze inne niż świadczenie usług na rzecz tych podmiotów na podstawie zawartych umów o współpracy.

Z tytułu świadczonych usług przysługuje Panu zryczałtowane wynagrodzenie wskazane w zawartych umowach. W trakcie realizacji usług zachowuje Pan swobodę organizacyjną tj. samodzielnie decyduje o czasie i miejscu świadczenia usług. Ponosi Pan pełną odpowiedzialność za wykonywane czynności oraz ponosi pełne ryzyko związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Wniosek dotyczy przychodów za lata podatkowe 2025 oraz lata kolejne, jeżeli zakres świadczonych przez Pana usług pozostanie tożsamy względem obecnego oraz nie zmieni Pan formy opodatkowania na inną niż ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Pytanie

1)Czy zakres usług nr 1 i 2 wskazanych w stanie faktycznym, które wykonuje Pan w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie, tj. według stawki wynoszącej 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, gdzie indziej nieklasyfikowanej?

2)Czy zakres usług nr 3 wskazanych w stanie faktycznym, które wykonuje Pan w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) Ustawy o ryczałcie, tj. według stawki wynoszącej 15% dla przychodów ze świadczenia usług prawnych (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?

Pana stanowisko w sprawie

STANOWISKO

Stanowisko do pytania 1.:

W Pana ocenie zakres usług nr 1 i 2 wskazanych w stanie faktycznym, które wykonuje Pan w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie, tj. według stawki wynoszącej 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, gdzie indziej nieklasyfikowanej.

Stanowisko do pytania 2.:

W Pana ocenie zakres usług nr 3 wskazanych w stanie faktycznym, które wykonuje Pan w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) Ustawy o ryczałcie, tj. według stawki wynoszącej 15% dla przychodów ze świadczenia usług prawnych (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

UZASADNIENIE

Ustawa o ryczałcie reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie.

Stosownie do art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 Ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f Ustawy o ryczałcie, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych.

W przypadku osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 6 ust. 4 oraz art. 8 Ustawy o ryczałcie. Na gruncie art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy o ryczałcie podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

W myśl art. 8 ust. 1 Ustawy o ryczałcie opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Na gruncie art. 8 ust. 2 Ustawy o ryczałcie, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Należy wskazać, iż wobec Wnioskodawcy nie będą zachodziły przesłanki wyłączenia od opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa powyżej.

Stosownie do art. 9 ust. 1 Ustawy o ryczałcie sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Planuje Pan złożyć sporządzone na piśmie oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnie pierwszy przychód w 2025 roku z tego tytułu.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych są uzależnione od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach działalności gospodarczej usług. Konieczne jest zatem każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Odpowiedź na pytanie 1.:

Usługa nr 1

Usługi w zakresie doradztwa public affairs (sprawy publiczne) oraz public policy (polityka publiczna) klasyfikuje Pan do grupowania 70.21.10.0 PKWiU.

Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji.

Zgodnie z Objaśnieniami do PKWiU 2015 wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny (dalej: Objaśnienia do PKWiU) grupowanie to obejmuje usługi doradztwa i bezpośredniej pomocy (włączając lobbing) w zakresie metod poprawiania wizerunku i stosunków między organizacją lub osobą indywidualną a społeczeństwem, rządem, wyborcami, udziałowcami i innymi jednostkami.

Ww. usługi można potencjalnie przyporządkować do następujących stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych:

a) 17% - usługi świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie), lub

b) 15% - usługi doradztwa związane z zarządzaniem - PKWiU ex dział 70, innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) Ustawy o ryczałcie), lub

c) 8,5% - działalność usługowa, gdzie indziej nieklasyfikowana (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie).

Ad. a) stawka 17%

Stawka 17% ma zastosowanie do przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie).

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy o ryczałcie przez wolny zawód należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

W związku z tym, że nie zdecydował się Pan na wpis na listę adwokatów (pomimo takiej możliwości) oraz nie wykonuje żadnego innego wolnego zawodu w rozumieniu powyższego przepisu, stawka 17% nie ma zastosowania do przychodów z wykonywanych przez niego usług.

Ad. b) stawka 15%

Stawka 15% ma zastosowanie m.in. do usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) Ustawy o ryczałcie.

Należy wskazać, iż Ustawa o ryczałcie zawęża zakres czynności podlegających opodatkowaniu tą stawką poprzez oznaczenie "ex" - ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu (art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie).

Tym samym wskazanie w Ustawie o ryczałcie informacji "PKWiU ex dział 70" przy usługach firm centralnych (head office) i doradztwa związanego z zarządzaniem oznacza, iż dział 70 PKWiU został zawężony tylko do tych czynności (nazwy grupowania).

PKWiU wyróżnia następujące usługi doradztwa związane z zarządzaniem:

  • Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0)
  • Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków (PKWiU 70.22.12.0)
  • Usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem (PKWiU 70.22.13.0)
  • Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi (PKWiU 70.22.14.0)
  • Usługi doradztwa związane z zarządzaniem produkcją (PKWiU 70.22.15.0)
  • Usługi doradztwa związane z zarządzaniem łańcuchem dostaw i pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU 70.22.16.0)

Niemniej należy również zwrócić uwagę, że stawka 15% odnosi się do doradztwa związanego z usługami zarządzania, a nie do bezpośredniego wykonywania usług zarządzania.

W związku z powyższym usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji nie wchodzą w zakres doradztwa związanego z zarządzaniem (nawet jeżeli wśród wykonywanych czynności w ramach działalności gospodarczej mieści się np. koordynacja prac pewnego zespołu). Tym samym nie osiąga Pan przychodów ze świadczenia tego rodzaju usług.

Ad. c) stawka 8,5%

Stawka ryczałtu 8,5% ma zastosowanie do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie). Oznacza to, że stawkę tą stosuję się do przychodów z działalności usługowej, która nie jest klasyfikowana do innych stawek ryczałtu.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU).

Należy wskazać, iż wykonywana przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w rozumieniu powyższego przepisu, ponieważ jej przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU.

Tym samym Pana zdaniem do usług w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji (PKWiU 70.21.10.0) może zostać zastosowana stawka ryczałtu 8,5% dla pozostałej działalności usługowej (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie), ze względu na to, że usługi te nie zostały bezpośrednio zaklasyfikowane do innej stawki ryczałtu.

Usługa nr 2

Usługi dot. analizy ryzyka politycznego dla działalności klienta klasyfikowane są przez Pana do grupowania 74.90.20.0 PKWiU Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W Pana ocenie ww. usługi należy analogicznie przyporządkować do 8,5% stawki ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie, ze względu na to, że usługi te nie zostały bezpośrednio zaklasyfikowane do innej stawki.

Reasumując, w Pana opinii przychody uzyskiwane ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług nr 1 i 2 opisanych we Wniosku, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.21.10.0 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji oraz PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, są opodatkowane stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie.

Klasyfikację usług nr 1 i 2 opisanych w stanie faktycznym potwierdzają również wydawane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (DKIS) interpretacje podatkowe np.: interpretacja DKIS z dnia 4 stycznia 2024 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.732.2023.3.MM, interpretacja DKIS z dnia 17 lutego 2023 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.960.2022.2.MM, interpretacja DKIS z dnia 3 czerwca 2022 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.95.2022.3.MST.

Odpowiedź na pytanie 2.:

Usługi okołoprawne, czyli usługi w zakresie doradztwa prawnego i doradztwa regulacyjnego, w tym usługi dot. wpływu opracowywanych aktów legislacyjnych na bieżącą działalność klientów, przygotowanie analiz legislacyjnych i opracowywanie stanowisk w tym zakresie, klasyfikuje Pan do grupowania 69.10.19.0 PKWiU Pozostałe usługi prawne.

Zgodnie z Objaśnieniami do PKWiU grupowanie to obejmuje:

  • usługi związane z przechowywaniem depozytów oraz usługi zabezpieczania praw rzeczowych na nieruchomościach,
  • usługi doradztwa w zakresie praw i obowiązków klientów i pozostałe usługi prawne, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Ww. usługi można potencjalnie przyporządkować do następujących stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych:

a) 17% - usługi świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie) lub

b) 15% - usługi prawne inne niż świadczone w ramach wolnych zawodów - PKWiU dział 69 (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) Ustawy o ryczałcie).

Ad. a) stawka 17%

W związku z tym, że nie zdecydował się Pan na wpis na listę adwokatów (pomimo takiej możliwości) oraz nie wykonuje żadnego innego wolnego zawodu w rozumieniu Ustawy o ryczałcie, stawka 17% nie ma zastosowania do przychodów z wykonywanych przez niego usług okołoprawnych.

Ad. b) stawka 15%

Stawka 15% na zastosowanie m.in. do usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) Ustawy o ryczałcie).

Tym samym Pana zdaniem usługi prawne (PKWiU dział 69), które nie są wykonywane w ramach wolnych zawodów, są opodatkowane stawką 15%.

Reasumując, w Pana ocenie zakres usług nr 3 wskazanych w stanie faktycznym, które wykonuje Pan w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) Ustawy o ryczałcie, tj. według stawki wynoszącej 15% dla przychodów ze świadczenia usług prawnych (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów

Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, że w myśl z art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Powyższe regulacje wskazują, że z wolnym zawodem mamy do czynienia wówczas, gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą osobiście, czyli bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą tego zawodu. Wówczas opodatkowanie przychodów ze świadczonych usług wynosi 17%.

Podkreślić również należy, że zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Wyjaśnić też należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym kwalifikacji tej dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

  • klasa 70.10 - usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
  • kategoria 70.22.1 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

  • klasa 70.21 - usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
  • kategoria 70.22.2 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
  • kategoria 70.22.3 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, od dnia 16 maja 2022 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Jej przedmiotem jest m.in. działalność prawnicza (PKD 69.10.Z); stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja (PKD 70.21.Z); pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKD 70.22.Z); pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD 74.90.Z).

Świadczone przez Pana usługi obejmują:

1. Usługi w zakresie doradztwa public affairs oraz public policy (70.21.10.0 PKWiU Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji);

2. Usługi dot. analizy ryzyka politycznego dla działalności klienta (74.90.20.0 PKWiU Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane);

3. Usługi okołoprawne (69.10.19.0 PKWiU Pozostałe usługi prawne).

W 2024 r. stosuje Pan zasady ogólne jako formę opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej. W 2025 roku planuje Pan zmienić formę opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Wobec Pana nie będą zachodziły przesłanki wyłączające opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 6 ust. 4 oraz art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca planuje złożyć sporządzone na piśmie oświadczenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnie pierwszy przychód w 2025 roku z tego tytułu. Prowadzona przez Pana ewidencja przychodów będzie umożliwiać określenie przychodów z każdego rodzaju usług przyporządkowanych do danej stawki ryczałtu odrębnie. Nie osiąga Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70). Co istotne, wskazał Pan, że jest prawnikiem, natomiast nie zdecydował się na wpis na listę adwokatów (pomimo takiej możliwości) oraz nie wykonuje żadnego innego wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 Ustawy o ryczałcie. Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że skoro jak Pan wskazał nie zdecydował się Pan na wpis na listę adwokatów oraz nie wykonuje żadnego innego wolnego zawodu, stawka 17% nie ma zastosowania do przychodów z wykonywanych przez Pana usług.

Zatem przychód uzyskany z usług okołoprawnych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 69.10.19.0 powinien zostać opodatkowany stawką ryczałtu w wysokości 15% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l.

Przychód z usług dotyczących analizy ryzyka politycznego dla działalności klienta sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.20.0 powinien zostać opodatkowany stawką ryczałtu w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.

Natomiast przychód uzyskany z usług w zakresie doradztwa public affairs oraz public policy sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.21.10.0 PKWiU, które nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem, również podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.

Zatem Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego czy kontrolnego. Przy wydawaniu interpretacji indywidualnych w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, opieram się wyłącznie na opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym we wniosku - nie prowadzę postępowania dowodowego. Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem więc wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku opis zdarzenia różnić się będzie od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.