Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:

-prawidłowe – w części dotyczącej opodatkowania Usług [B] wykonywanych w ramach zawartej umowu II, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” stawką ryczałtu w wysokości 8,5%,

-nieprawidłowe – w części dotyczącej opodatkowania Usług [A] wykonywanych w ramach zawartej umowy I, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci systemów komputerowych” stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 25 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 grudnia 2024 r. (wpływ 3 grudnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. 

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 1 maja 2023 r. i opodatkowuje dochody ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych począwszy od 1 stycznia 2024 r. (Wnioskodawca złożył oświadczenie o wyborze formy opodatkowania 30 stycznia 2024 r.). W ramach przeważającej działalności gospodarczej sklasyfikowanej według Polskiej Klasyfikacji Działalności Wnioskodawca wskazuje grupowanie: 62.01.Z – Działalność związana z oprogramowaniem.

Potencjalnymi kontrahentami Wnioskodawcy mogą być zarówno podmioty krajowe (będące polskimi rezydentami podatkowymi), jak i zagraniczne. Świadczenie przez Wnioskodawcę usług na rzecz podmiotów zagranicznych nie powinno wpływać na klasyfikację podatkową tych dochodów, gdyż w dalszym ciągu podlegać będą opodatkowaniu na obszarze Polski.

W roku 2023 oraz 2024 Wnioskodawca świadczył i nadal świadczy swoje usługi na rzecz dwóch kontrahentów (każdy z osobna jako: „Kontrahent”, łącznie jako:  „Kontrahenci”). 

Rozpoczęcie współpracy z Kontrahentami nastąpiło 1 maja 2023 r. poprzez podpisanie umowy o świadczenie usług nr (…) (dalej jako: „Umowa I”) oraz umowy o świadczenie usług nr (…) (dalej jako: „Umowa II”). 

Zakres świadczonych usług został w Umowie I określony jako „(…)”. 

Zakres świadczonych usług został w Umowie II określony jako „(…)”.

Po zakończeniu każdego miesiąca Wnioskodawca załącza do wystawionej faktury VAT Raport z odbioru Projektów/Usług wykonanych w poprzednim miesiącu, stanowiący udokumentowanie prac wykonanych na rzecz Kontrahentów.

Usługi wykonywane w ramach Umowy I oraz Umowy II są wyraźnie rozdzielone. W ramach Umowy I usługi świadczone są zazwyczaj w wymiarze miesięcznym (…), natomiast w ramach Umowy II usługi są świadczone zazwyczaj (…).

Wnioskodawca nie uzyskuje i nie uzyska z prowadzonej działalności gospodarczej przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które wykonywał i będzie wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. 

Ponadto Wnioskodawca nadmienia, że nie świadczy i nie zamierza świadczyć usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Wnioskodawca nie tworzy i nie utrzymuje środowiska testowego, nie programuje oprogramowania oraz nie poprawia błędów oprogramowania. Nie świadczy też usług i doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego.

Usługa [A]: W ramach zawartej Umowy I, Wnioskodawca wykonuje następujące usługi zakwalifikowane do grupowania PKWiU 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych:

·analizę istniejących rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa, wdrożonych u Kontrahenta;

·analizę techniczną związaną z projektami w zakresie systemów bezpieczeństwa;

·analizę wymagań wydajnościowych dla systemów bezpieczeństwa na podstawie danych dostarczonych przez Kontrahenta;

·analizę w zakresie budowy oraz sposobu działania systemu oraz skorelowania działających ze sobą podsystemów;

·projektowanie koncepcji monitoringu bezpieczeństwa dla aplikacji teleinformatycznej, systemu operacyjnego, serwera oraz jego integracja z systemem bezpieczeństwa;

·projektowanie koncepcji rozwoju architektury bezpieczeństwa;

·usługi związane z projektowaniem, rozwojem, wdrażaniem sieci Kontrahenta;

·weryfikację aktualnego stanu na podstawie dokumentacji dostarczanej przez Kontrahenta;

·konfigurację systemu bezpieczeństwa w celu zasilenia go nowymi źródłami danych;

·sporządzanie dokumentacji koncepcyjnej.

Realizując powierzone zadania w ramach Usługi [A], Wnioskodawca implementuje rozwiązania mające na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa infrastruktury informatycznej Kontrahenta, w szczególności w kontekście ochrony przed zagrożeniami cybernetycznymi. 

Działania powyższe obejmują integrację szeregu systemów bezpieczeństwa, zarówno fizycznych, jak i aplikacyjnych, w tym takich rozwiązań jak (…).

Głównym narzędziem integrującym rozwiązania jest system (…), który stanowi (…).

W ramach projektu rozwijana jest architektura systemu (…), zwiększając jego skalę poprzez konfigurację nowych (…), rozszerzając zasięg działania systemu na różne lokalizacje (…). 

Poniżej wyszczególniono czynności wykonywane w ramach Umowy I, z uwzględnieniem opisu czynności, zakresu podejmowanych działań oraz efektu końcowego:

1.Działania:

Projektowanie koncepcji monitoringu bezpieczeństwa aplikacji teleinformatycznej/systemu operacyjnego/serwera fizycznego oraz jego integracja z systemem (…).

Opis działań:

Podczas projektowania koncepcji monitoringu bezpieczeństwa Wnioskodawca:

a)przeprowadza analizę typów potencjalnych ataków, które mogą być skierowane na monitorowany system (aplikację teleinformatyczną, system operacyjny lub serwer fizyczny);

b)dokonuje przeglądu dostępnych rozwiązań bezpieczeństwa, takich jak (…), które mogą zapewnić adekwatny monitoring danego rozwiązania;

c)projektuje integrację wybranego rozwiązania z systemem (…) Kontrahenta, aby zapewnić centralizację i efektywną analizę danych o bezpieczeństwie.

Zakres działań :

a) analiza potrzeb klienta w zakresie monitoringu bezpieczeństwa;

b)przegląd i analiza istniejących rozwiązań teleinformatycznych zdolnych do zapewnienia wymaganych funkcji monitorujących;

c)projektowanie bezpiecznego transferu danych z monitorowanego systemu do systemu (…) z uwzględnieniem standardów bezpieczeństwa (np. (…));

d)przygotowanie projektu rekonfiguracji systemu (…), który umożliwi przyjęcie nowych źródeł danych.

Efekt działań:

Dokument koncepcyjny, który stanowi podstawę do dalszego projektowania i implementacji rozwiązania monitorującego. Dokument ten zawiera szczegółowy opis analizy ryzyka, propozycję narzędzi oraz schemat integracji z systemem (…).

2.Działania:

Projektowanie koncepcji rozwoju architektury systemu (…).

Opis działań:

Podczas projektowania koncepcji rozwoju architektury systemu (…) Wnioskodawca podejmuje następujące działania: 

a)analiza wymagań wydajnościowych systemu na podstawie danych dostarczonych przez Kontrahenta, w tym obecne oraz prognozowane obciążenie systemu;

b)projektowanie nowej, rozszerzonej architektury rozwiązania (…), która uwzględnia skalowalność oraz optymalizację w zakresie gromadzenia i przetwarzania danych o zdarzeniach bezpieczeństwa.

Zakres działań :

a)analiza potrzeb klienta związanych z rozwinięciem systemu (…);

b)przygotowanie koncepcji nowej architektury, która zwiększa efektywność i skalowalność systemu;

c)projekt integracji nowej architektury z obecną infrastrukturą (…).

Efekt działań:

Dokument koncepcyjny lub schemat graficzny przedstawiający nową część architektury (…) oraz jej integrację z istniejącą infrastrukturą. Dokument ten stanowi podstawę do implementacji rozwoju systemu.

3.Działania:

Konfiguracja systemu (…) w celu umożliwienia zasilenia go nowym źródłem danych.

Opis działań:

Na podstawie dokumentu koncepcyjnego oraz dokumentacji technicznej oprogramowania (…), Wnioskodawca dokonuje konfiguracji systemu, aby umożliwić przyjmowanie informacji z nowego źródła danych, takich jak system operacyjny, aplikacja teleinformatyczna czy serwer.

Zakres działań:

a)    analiza dokumentu koncepcyjnego zawierającego szczegóły nowego źródła danych;

b)konfiguracja i implementacja rozwiązania w systemie (…) na podstawie dokumentacji oprogramowania, uwzględniając specyfikę nowego źródła danych;

c)testowanie i weryfikacja poprawności przesyłu oraz analizy danych w systemie (…).

Efekt działań:

Skonfigurowany system (…) Kontrahenta, który jest gotowy do przyjmowania, parsowania oraz analizy danych z nowego źródła.

4.Działania:

Rozwój architektury (…)

Opis działań:

Bazując na dokumencie koncepcyjnym lub zgłoszeniu od Kontrahenta oraz dokumentacji systemu (…), Wnioskodawca przeprowadza rekonfigurację lub rozwój architektury, mający na celu rozszerzenie jej funkcjonalności, poprawę wydajności bądź zwiększenie bezpieczeństwa. Prace te mogą obejmować szeroki zakres działań, od tworzenia nowych (…) po optymalizację już istniejących usług (…).

Zakres działań :

a)analiza dokumentu koncepcyjnego lub zgłoszenia od Kontrahenta oraz ocena potencjalnego ryzyka związanego z planowaną zmianą;

b)implementacja rozwiązania na podstawie dokumentacji oprogramowania lub wymagań Kontrahenta;

c)przeprowadzanie optymalizacji architektury w celu zwiększenia jej wydajności, zmniejszenia obciążenia zasobów lub poprawy bezpieczeństwa (…).

Efekt działań:

Efekty pracy Wnioskodawcy zależą od zleconego zadania. Może to obejmować utworzenie nowej (…) zintegrowanej z architekturą (…), zaktualizowanie modułu przechowywania danych, optymalizację wydajności systemu, czy poprawę jego bezpieczeństwa poprzez implementację zmian konfiguracyjnych.

Wszelkie wskazane powyżej działania realizowane przez Wnioskodawcę w ramach Umowy I dotyczą usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. W wyniku świadczonych usług wskazać należy, że Wnioskodawca bierze udział w projektowaniu i rozwoju technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych i to jest efektem ich świadczenia. Wyżej wymienione czynności nie są i nie będą w przyszłości związane z oprogramowaniem, programowaniem (pisaniem kodów).

Podsumowując, charakter Usług [A] jest ściśle ukierunkowany na projektowanie i rozwój technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także nie jest doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.

Usługa [B]: W ramach zawartej Umowy II, Wnioskodawca wykonuje usługi zakwalifikowane do grupowania 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, które obejmują:

·usługi w zakresie aktualizowania oprogramowania;

·pomoc w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzętu komputerowego oraz systemu architektury;

·pomoc techniczną dla rozwiązania problemów związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając w to usługi w zakresie kontroli oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Poniżej wyszczególniono czynności wykonywane w ramach Umowy II, z uwzględnieniem opisu czynności, zakresu podejmowanych działań oraz efektu końcowego.

Działania:

Analiza oraz naprawa problemów infrastruktury bezpieczeństwa (systemów informatycznych) na płaszczyźnie fizycznej, wirtualizacyjnej oraz aplikacyjnej.

Opis działań:

Klient posiada system monitoringu stanu architektury bezpieczeństwa, który regularnie analizuje wybrane parametry systemów i generuje wyniki w formie trzech stanów:

(…)

Parametry monitorowane przez system mogą różnić się w zależności od rodzaju zasobu. Przykładowe parametry monitorowane to:

(…)

Zakres działań:

Zakres prac obejmuje identyfikację i analizę problemu zgłoszonego przez system monitoringu, weryfikację istniejących rozwiązań problemu oraz naprawę – zarówno trwałą, jak i doraźną, w zależności od sytuacji.

Przykładowe działania obejmują:

a)fizyczne naprawy, takie jak wymiana dysku twardego w serwerze fizycznym;

b)zdalne rozwiązania, takie jak restart zawieszonej usługi;

c)analiza problemów sieciowych, np. wykrycie nieskomunikowanych prac serwisowych, które powodują przestoje w dostępie do zasobów;

d)odtwarzanie (…) z kopii zapasowej na innym serwerze fizycznym w przypadku awarii serwera.

Efekt działań:

a)trwała lub doraźna naprawa problemu zgłoszonego przez Kontrahenta;

b)przywrócenie architektury do normalnego trybu pracy;

c)przekazanie Kontrahentowi informacji o przyczynie problemu, sposobie jego rozwiązania oraz, jeśli to konieczne, wskazanie dalszych kroków, które należy podjąć w celu trwałego wyeliminowania problemu.

Informacja do Kontrahenta zawiera szczegółowe omówienie zaistniałej awarii, przeprowadzonych działań naprawczych oraz zalecenia dotyczące dalszych prac lub działań prewencyjnych w celu zapobieżenia przyszłym problemom.

Wykonywane przez Wnioskodawcę Usługi [B] nie jest związane z programowaniem, nie ingeruje w kod oprogramowania. Wnioskodawca nie występuje w charakterze inżyniera systemowego. Usługi polegają na pomocy – służeniu wiedzą przy rozwiązywaniu problemów związanych z kombinacją sprzętu i systemów bezpieczeństwa.

W piśmie z 2 grudnia 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.Jakie lata podatkowe są przedmiotem wniosku?

Odp. Zadane przez Wnioskodawcę pytanie w zakresie zaistniałego stanu faktycznego dotyczy roku 2024. Ponadto pytanie odnosi się również do zdarzenia przyszłego. 

2.Czy w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 świadczył/świadczy/będzie świadczył Pan usługi projektowania, rozwoju i wdrażania oprogramowania, w tym oprogramowania związanego z bezpieczeństwem w sieci?

Odp. Wnioskodawca w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” świadczy następujące usługi:

·analizę istniejących rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa, wdrożonych u Kontrahenta;

·analizę techniczną związaną z projektami w zakresie systemów bezpieczeństwa;

·analizę wymagań wydajnościowych dla systemów bezpieczeństwa na podstawie danych dostarczonych przez Kontrahenta;

·analizę w zakresie budowy oraz sposobu działania systemu oraz skorelowania działających ze sobą podsystemów;

·projektowanie koncepcji monitoringu bezpieczeństwa dla aplikacji teleinformatycznej, systemu operacyjnego, serwera oraz jego integracja z systemem bezpieczeństwa ;

·projektowanie koncepcji rozwoju architektury bezpieczeństwa;

·usługi związane z projektowaniem, rozwojem, wdrażaniem sieci Kontrahenta;

·weryfikację aktualnego stanu na podstawie dokumentacji dostarczanej przez Kontrahenta;

·konfigurację systemu bezpieczeństwa w celu zasilenia go nowymi źródłami danych

·sporządzanie dokumentacji koncepcyjnej .

Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że grupowanie PKWiU 62.01.12.0 obejmuje:

1)usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne;

2)usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci.

Mając na uwadze powyższe, w opinii Wnioskodawcy świadczył/świadczy/będzie świadczył usługi wskazane w pkt 1 oraz pkt 2 powyżej.

W ocenie Wnioskodawcy wskazane usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych nie są związane z oprogramowaniem, tj. nie dotykają usług programowania, rozwoju i wdrażania oprogramowania.

3.Czy wykonywane przez Pana usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 były/są/będą usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania?

Odp. Wnioskodawca w ramach usług klasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 nie świadczył/nie świadczy/nie będzie świadczył usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

4.Czy prowadził/prowadzi/będzie prowadził Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności?

Odp. Wnioskodawca prowadzi/prowadził/będzie prowadził na potrzeby rozliczeń z Kontrahentami ewidencję umożliwiającą określenie przychodów z umowy o świadczenie usług nr (…) oraz umowy o świadczenie usług nr (…). 

5.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?

Odp. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 Ustawy o ryczałcie.

Pytanie

Czy w zaistniałym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca jest uprawniony do opodatkowania osiąganych przez siebie przychodów z wykonywania Usług [A] sklasyfikowanych w PKWiU 62.01.12.0 oraz Usług [B] sklasyfikowanych w PKWiU 62.02.30.0 ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy będzie on uprawniony do opodatkowania osiąganych przez siebie przychodów z tytułu:

·świadczenia usług w ramach Umowy I zakwalifikowanych do grupowania PKWiU 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych – Usługa [A];

·świadczenia usług w ramach Umowy II zakwalifikowanych do grupowania PKWiU 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego – Usługa [B];

-ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5%.

UZASADNIENIE STANOWISKA PODATNIKA

Zasady opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne uregulowane zostały w przepisach Ustawy o ryczałcie.

Postanowienia art. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, regulują opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy o ryczałcie, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 Ustawy o podatku dochodowym (dalej jako: „Ustawa o PIT”) z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy o ryczałcie: podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

-uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

-uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy o ryczałcie, użyte w Ustawie o ryczałcie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu Ustawy o PIT.

Stosownie do art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą budowlaną handlową usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych – prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 14 ust. 1 Ustawy o PIT za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Ustawa o ryczałcie przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1, jednak działalność Wnioskodawcy nie wykazuje żadnego z nich.

Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 Ustawy o ryczałcie).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynoszą:

-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b;

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przez pojęcie usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług rozumie się:

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Kluczowe dla niniejszego stanu faktycznego (Umowa I) jest, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) grupowanie 62.01.1 obejmuje „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, na które składają się dwie poniższe podkategorie:

PKWiU 62.01.11 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” oraz

PKWiU 62.01.12 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Jednocześnie jednak należy zauważyć, że kategorią nadrzędną w stosunku do grupowania PKWiU 62.01.1 jest klasa 62.01 zatytułowana „Usługi związane z oprogramowaniem”. 

Aktualnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych interpretacjach indywidualnych przyjmuje niezasadnie podejście, iż należy kierować się powyższą strukturą PKWiU oraz przyjmować zdefiniowaną kategorię zbiorczą, zgodnie z którą wszystkie usługi zaliczane do kategorii PKWiU 62.01.1 stanowią w myśl przepisów ustawy o statystyce publicznej usługi związane z oprogramowaniem, a w efekcie powinny one podlegać opodatkowaniu stawką 12%.

Podkreślić należy, iż powyższa wykładnia stoi w sprzeczności z przepisami Ustawy o ryczałcie oraz wbrew założeniu racjonalności ustawodawcy. Określając zakres usług z grupowania PKWiU 62.01.1 opodatkowanych ryczałtem według stawki 12%, ustawodawca wskazał bowiem, że stawce tej podlegają „usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1)”.

Tymczasem z Ustawy o ryczałcie jasno natomiast wynika, że intencją prawodawcy było zawężenie zakresu usług opodatkowanych stawką 12% wyłącznie do niektórych usług objętych grupowaniem PKWiU 62.01.1 (co wynika z użycia przedrostka „ex”), a kryterium tego zawężenia stanowi właśnie związek z oprogramowaniem. Wnioskować należy zatem, że związek z oprogramowaniem jest na gruncie PKWiU kategorią szerszą w stosunku do grupowania PKWiU 62.01.1, natomiast w rozumieniu ustawy o podatku zryczałtowanym jest kryterium zawężającym. Powyższe zauważył również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 12 kwietnia 2024 r., I SA/Kr 202/24.

Dodatkowo zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w pkt 6.2.4 wskazują, że: „Nazwy grupowań na poziomach wyższych, tj. sekcji, działu, grupy, a niekiedy klasy, nie zawsze w pełni oddają zakresy grupowań wchodzących w ich skład na poziomie końcowym. Wynika to z faktu, że nazwy tych grupowań są formułowane w sposób ogólny i skrótowy, użyteczny przy prezentacji danych”.

Przyjmując założenie racjonalności ustawodawcy, uznać należałoby, że z taką właśnie sytuacją mamy do czynienia w omawianym przypadku. Biorąc pod uwagę kluczowe znaczenie PKWiU dla określenia charakteru poszczególnych usług na potrzeby opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oraz fakt, że zakres zastosowania stawki 12% dla usług zaliczanych do PKWiU 62.01.1 został w Ustawie o ryczałcie zawężony, uzasadnione zdaje się przyjęcie, że interpretacja ustawodawcy co do zakresu grupowania PKWiU 62.01 nie pokrywa się z literalnym brzmieniem nazwy tej klasy. W doktrynie wskazuje się , że potwierdzeniem powyższego są również podkategorie, na jakie dzieli się PKWiU 62.01, tj.:

·PKWiU 62.01.11 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” oraz

·PKWiU 62.01.12 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Powyższe prowadzi do konkluzji, że – wbrew temu, co sugeruje literalne odczytanie nazwy klasy PKWiU 62.01 „Usługi związane z oprogramowaniem” – nie wszystkie usługi zaliczane do kategorii PKWiU 62.01.1 należy automatycznie uznać za związane z oprogramowaniem. W grupowaniu PKWiU 62.01.12 mieszczą się bowiem również usługi niedotyczące oprogramowania.

Należy zwrócić uwagę na wydane interpretacje indywidualne, które odnoszą się do analogicznego stanu prawnego oraz podobnego profilu prowadzonej działalności gospodarczej:

·pismo z 29 sierpnia 2022 r., wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, nr 0114-KDIP3-2.4011.599.2022.2.MG: „W ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej świadczy Pan usługi, obejmujące:

-zbieranie oraz analizę wymagań funkcjonalnych klienta-odbiorcy;

-analizę obecnych u Klienta systemów informatycznych pod kątem zawartych w nich danych (struktury danych oraz treści/zawartość biznesowa), interfejsów integracyjno-komunikacyjnych oraz procesów biznesowych, które powyższe systemy wspierają;

-projektowanie koncepcji rozwiązania na podstawie zebranych wymagań;

-projekt techniczny systemu informatycznego, specyfikacja wymagań technicznych, przygotowanie kosztorysu implementacji oraz wdrożenia;

-tworzenie implementacji wzorcowych kluczowych elementów finalnego rozwiązania informatycznego;

-nadzór nad implementacją systemu informatycznego (audyt architektoniczny prowadzonych prac, definiowanie scenariuszy i przypadków testowych);

-wdrażanie infrastruktury stanowiącej podstawę rozwiązania oraz samego systemu informatycznego (przygotowanie pakietów wdrożeniowych);

-automatyzację procesów wdrożeń systemu informatycznego;

-przygotowanie i konfiguracja procesów automatyzujących i usprawniających proces wdrożenia;

-tworzenie dokumentacji technicznej przygotowywanych systemów komputerowych.

Mając na uwadze powyższe może Pan opodatkować przychód uzyskiwany ze świadczenia usług, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 (Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych) zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;

·pismo z 3 marca 2021 r., wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, nr 0115-KDIT1.4011.930.2020.2.MR: „Zakres działalności Wnioskodawcy został sklasyfikowany w PKWiU jako: 62.01.12.0 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla systemów komputerowych, takie jak:

·Analiza wymagań i specyfikacji procesów automatyzacji dla systemów komputerowych oraz ich komponentów na podstawie dokumentacji dostarczanej przez kontrahenta;

·Modelowanie i projektowanie automatyzacji procesów wdrożeniowych, technologii informatycznych dla systemów komputerowych lub ich poszczególnych składowych;

·Projektowanie prototypów systemów komputerowych i procesów ich wdrażania;

·Projektowanie standardów dla architektury, komponentów i konfiguracji systemów komputerowych;

·Definiowanie i utrzymywanie dokumentacji technicznej dla systemów komputerowych, procesów automatyzacji ich wdrażania, integracji, konfiguracji, standaryzacji;

·Aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych;

·Prezentowanie zaprojektowanych rozwiązań technologii informatycznych kontrahentów.

(...)

Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 oraz 62.02.30.0 będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”;

·pismo z 1 marca 2022 r., wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, nr 0112-KDIL2-2.4011.1054.2021.2.MM: „Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz treści wniosku stwierdzamy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 będą mogły być od 1 stycznia 2022 r. opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;

·pismo z 25 lutego 2021 r., wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, nr 0114-KDIP3-2.4011.865.2020.1.AK: „W 2021 r. Wnioskodawca będzie świadczył usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 62.01.12.0. Realizacja kontraktu zawartego na rok 2021 r., polegać będzie głównie na usłudze konsultingowej, która skupia się na projektowaniu i rozwijaniu narzędzi (DevOps) wspierających współpracę działów wytwarzania oprogramowania i działów zarządzania systemami. (...) Zadania, które będą realizowane w ramach kontraktu, nie są związane z rozbudową i implementacją oprogramowania, a dotyczą analizy, modelowania i projektowania automatyzacji procesów wdrożeniowych technologii informatycznych dla systemów komputerowych połączonych siecią lub ich poszczególnych składowych, projektowania prototypów takich systemów oraz procesów ich wdrażania, a także wspieranie wiedzą oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów dla zespołów realizujących implementację zaproponowanych rozwiązań i technologii. (...) Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej – usług sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 62.01.12.0 związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych – stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”;

·pismo z 17 stycznia 2022 r., wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, nr 0115-KDIT1.4011.801.2021.1.MK: „stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;

·pismo z 11 stycznia 2021 r., wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, nr 0112-KDIL2-2.4011.768.2020.1.KP: „Wnioskodawca od grudnia 2020 r. w ramach nowych warunków umowy z kontrahentem będzie świadczył usługi sklasyfikowane według PKWiU pod kodem 62.01.12.0. – usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Wymienione usługi nie będą związane z oprogramowaniem. Przychody z tytułu świadczonych usług na rzecz kontrahenta są wyłącznymi przychodami osiąganymi w działalności gospodarczej Wnioskodawcy. (...) Przychód z działalności usługowej, związanej z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, zgodnie z PKWiU 62.01.12.0, może być opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%”.

Konkludując, mając na uwadze powołane wyżej przepisy, praktykę interpretacyjną oraz treść wniosku przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług w ramach Umowy I, sklasyfikowanych jako projektowanie i rozwój technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, które nie dotyczą ściśle procesu programistycznego – można w opinii Wnioskodawcy opodatkować 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Odnosząc się do Usługi [B] świadczonej przez Wnioskodawcę w ramach Umowy II wskazać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b Ustawy o ryczałcie, stawce 12% podlegają m.in. usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, sklasyfikowane w PKWiU 62.02.

Z kolei w myśl załącznika do rozporządzenia w sprawie PKWiU sekcja 62.02 obejmuje „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” i zawiera w sobie trzy następujące podkategorie:

PKWiU 62.02.10 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”,

PKWiU 62.02.20 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” oraz

PKWiU 62.02.30 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Bezpośrednio z samej struktury PKWiU wynika więc, że usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania zaliczane do grupowania 62.02.20 są usługami odrębnymi od usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10) oraz usług pomocy technicznej dotyczącej technologii informatycznych i sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.30). 

W świetle rozporządzenia w sprawie PKWiU usługi sklasyfikowane w grupowaniach PKWiU 62.02.10 lub PKWiU 62.02.30 nie mogą więc zostać uznane za usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, które zaliczane są do całkowicie odrębnej podkategorii.

Tym samym uznać należy, że spośród usług ujętych w PKWiU 62.02 stawka 12% będzie mieć zastosowanie do usług objętych grupowaniem PKWiU 62.02.20. Stawce tej podlegać będą też – odrębnie wyszczególnione przez ustawodawcę w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b Ustawy o ryczałcie – usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. 

Natomiast w stosunku do usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, objętych grupowaniem PKWiU 62.02.30, właściwą stawką ryczałtu będzie stawka niższa – 8,5%.

Zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU stawką 8,5% opodatkowane będą więc usługi pomocy technicznej, mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, przykładowo jak:

udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu;

usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania;

udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego;

udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce;

udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie;

udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Wśród usług tych pojawiają się także czynności odnoszące się do oprogramowania (np. usuwanie usterek, aktualizacja), które jednak – z uwagi na ujęcie w odrębnej podkategorii PKWiU – nie stanowią usług doradczych w zakresie oprogramowania, a w konsekwencji podlegają stawce 8,5%. Takie stanowisko wyraził również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 14 marca 2024 r., I SA/Po 900/23, LEX nr 3695296.

Podobne stanowisko można odnaleźć w:

·interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4011.798.2023.2.WS z 1 lutego 2024 r.;

·interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-2.4011.118.2024.1.MG z 15 marca 2024 r.;

·interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-1.4011.530.2024.2.KD z 5 września 2024 r.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, dotychczasową praktykę interpretacyjną oraz treść wniosku, należy stwierdzić, że Wnioskodawca jest uprawniony do wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów osiąganych z działalności gospodarczej, ponieważ spełnia ustawowe przesłanki do zastosowania tej formy opodatkowania. 

Przychody Wnioskodawcy, uzyskiwane z tytułu świadczenia usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.30.0) oraz usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (PKWiU 62.01.12.0), mogą być w opinii Wnioskodawcy opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Według art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)    w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)    rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Przy czym w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)  ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)  ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)  ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)  ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą od 1 maja 2023 r. i opodatkowuje Pan dochody ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych począwszy od 1 stycznia 2024 r. Złożył Pan 30 stycznia 2024 r. oświadczenie o wyborze formy opodatkowania. W roku 2023 oraz 2024 świadczył i nadal świadczy Pan swoje usługi na rzecz dwóch Kontrahentów. Rozpoczęcie współpracy z Kontrahentami nastąpiło 1 maja 2023 r. poprzez podpisanie Umowy I oraz Umowy II o świadczenie usług. Zakres świadczonych usług został w Umowie I określony jako „(…)”. Zakres świadczonych usług został w Umowie II określony jako „(…)”. Nie świadczy i nie zamierza świadczyć Pan usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Nie tworzy i nie utrzymuje Pan środowiska testowego, nie programuje Pan oprogramowania oraz nie poprawia Pan błędów oprogramowania. Nie świadczy Pan też usług i doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego. Wskazał Pan, że usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych nie są związane z oprogramowaniem, tj. nie dotykają usług programowania, rozwoju i wdrażania oprogramowania. W ramach usług klasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 nie świadczył/nie świadczy/nie będzie świadczył Pan usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania. Prowadzi/prowadził/będzie Pan prowadził na potrzeby rozliczeń z Kontrahentami ewidencję umożliwiającą określenie przychodów z umowy o świadczenie usług nr (…) oraz umowy o świadczenie usług nr (…). Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych prze osoby fizyczne. Wskazał Pan, że usługi, które Pan świadczy/będzie Pan świadczył na rzecz Kontrahentów sklasyfikowane są:

Usługi [A] wykonywane w ramach zawartej umowy I – pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”;

Usługi [B] wykonywane w ramach zawartej umowy II – pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

W kwestii dotyczącej świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 wskazuję, co następuje.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 62 – USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM I DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI I USŁUGI POWIĄZANE mieści się klasa 62.01 – USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

-rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,

-pisanie programów na zlecenie użytkownika,

-projektowanie stron internetowych.

W klasie 62.01 znajduje się kategoria 62.01.1 USŁUGI ZWIĄZANE Z PROJEKTOWANIEM I ROZWOJEM TECHNOLOGII INFORMATYCZNYCH, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

-PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,

-PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Grupowanie to nie obejmuje:

-usług oferowanych w pakiecie z codziennym zarządzaniem siecią klienta, sklasyfikowanych w 62.03.12.0.

Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że grupowanie PKWiU 62.01.12.0 obejmuje:

-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Odnosząc się do powyższego, PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.

Wskazać również należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach polegających na programowaniu (tworzeniu kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania, przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem nie polegają jedynie na programowaniu, czyli tworzeniu kodów źródłowych przez programistów, są to wszelkie inne usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych przez Pana usług, prowadzi do stwierdzenia, że będące przedmiotem zapytania Usługi [A] wykonywane w ramach zawartej umowy I mają związek z oprogramowaniem.

Za uznaniem stanowiących przedmiot wniosku Usług [A] za związanych z oprogramowaniem przemawia fakt, że w ramach świadczenia usług zajmuje/będzie się Pan zajmował projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, wykonując m.in. takie zadania jak:

·analizę techniczną związaną z projektami w zakresie systemów bezpieczeństwa;

·analizę wymagań wydajnościowych dla systemów bezpieczeństwa na podstawie danych dostarczonych przez Kontrahenta;

·analizę w zakresie budowy oraz sposobu działania systemu oraz skorelowania działających ze sobą podsystemów;

·projektowanie koncepcji monitoringu bezpieczeństwa dla aplikacji teleinformatycznej, systemu operacyjnego, serwera oraz jego integracja z systemem bezpieczeństwa;

·projektowanie koncepcji rozwoju architektury bezpieczeństwa;

·usługi związane z projektowaniem, rozwojem, wdrażaniem sieci Kontrahenta;

·konfigurację systemu bezpieczeństwa w celu zasilenia go nowymi źródłami danych;

W ramach powyższych zadań wykonuje Pan takie czynności jak:

a)projektowanie koncepcji monitoringu bezpieczeństwa aplikacji teleinformatycznej/systemu operacyjnego/serwera fizycznego oraz jego integracja z systemem (…); efektem czego jest: dokument koncepcyjny, który stanowi podstawę do dalszego projektowania i implementacji rozwiązania monitorującego – dokument ten zawiera szczegółowy opis analizy ryzyka, propozycję narzędzi oraz schemat integracji z systemem (…);

b)projektowanie koncepcji rozwoju architektury systemu (…); efektem czego jest: dokument koncepcyjny lub schemat graficzny przedstawiający nową część architektury (…) oraz jej integrację z istniejącą infrastrukturą – dokument ten stanowi podstawę do implementacji rozwoju systemu;

c)konfiguracja systemu (…) w celu umożliwienia zasilenia go nowym źródłem danych; efektem czego jest: skonfigurowany system (…) Kontrahenta, który jest gotowy do przyjmowania, parsowania oraz analizy danych z nowego źródła;

d)rozwój architektury (…); efekty Pana pracy zależą od zleconego zadania. Może to obejmować utworzenie nowej maszyny wirtualnej zintegrowanej z architekturą (…), zaktualizowanie modułu przechowywania danych, optymalizację wydajności systemu, czy poprawę jego bezpieczeństwa poprzez implementację zmian konfiguracyjnych.

Realizując powierzone zadania w ramach Usług [A], implementuje Pan rozwiązania mające na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa infrastruktury informatycznej Kontrahenta, w szczególności w kontekście ochrony przed zagrożeniami cybernetycznymi. Działania powyższe obejmują integrację szeregu systemów bezpieczeństwa, zarówno fizycznych, jak i aplikacyjnych, w tym takich rozwiązań jak (…). Głównym narzędziem integrującym rozwiązania jest system (…), który stanowi (…).

Z analizy przedstawionego opisu sprawy wynika, że całość opisanych przez Pana czynności i zadań wykonywanych w ramach Usług [A] odnosi się wprost do systemów, systemów informatycznych, systemów komputerowych, programów, aplikacji.

Zauważam, że programy, aplikacje, systemy, systemy informatyczne, systemy komputerowe wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem wszelkie usługi – sklasyfikowane w kategorii PKWiU 62.01.1 USŁUGI ZWIĄZANE Z PROJEKTOWANIEM I ROZWOJEM TECHNOLOGII INFORMATYCZNYCH – z nimi związane spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.

Dlatego też uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej Usług [A] sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.12.0 są opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak Pan wskazał – 8,5%.

Świadczy Pan także Usługi [B] w ramach Umowy II sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 62.02.30.0. – „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. W tym zakresie do Pana zadań należą:

-usługi w zakresie aktualizowania oprogramowania;

-pomoc w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzętu komputerowego oraz systemu architektury;

-pomoc techniczną dla rozwiązania problemów związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając w to usługi w zakresie kontroli oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Efektem działań jest: trwała lub doraźna naprawa problemu zgłoszonego przez Kontrahenta; przywrócenie architektury do normalnego trybu pracy; przekazanie Kontrahentowi informacji o przyczynie problemu, sposobie jego rozwiązania oraz, jeśli to konieczne, wskazanie dalszych kroków, które należy podjąć w celu trwałego wyeliminowania problemu.

Informacja do Kontrahenta zawiera szczegółowe omówienie zaistniałej awarii, przeprowadzonych działań naprawczych oraz zalecenia dotyczące dalszych prac lub działań prewencyjnych w celu zapobieżenia przyszłym problemom.

Wykonywane przez Pana Usługi [B] nie są związane z programowaniem, nie ingeruje Pan w kod oprogramowania. Nie występuje Pan w charakterze inżyniera systemowego. Usługi polegają na pomocy – służeniu wiedzą przy rozwiązywaniu problemów związanych z kombinacją sprzętu i systemów bezpieczeństwa. W ramach usług klasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 nie świadczył/nie świadczy/nie będzie świadczył Pan usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Jak wynika z wniosku, ww. usługi nie są i nie będą usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej Usług [B] sklasyfikowanych według PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, które to usługi nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, są opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podsumowując, uzyskiwane przychody ze świadczenia Usług [A], sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0, tj. „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, podlegają/będą podlegać opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak Pan wskazał – 8,5%.

Natomiast przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej Usług [B], sklasyfikowanych w grupowaniu 62.02.30.0, tj. „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, które nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania podlegają/będą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stawki te mają zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazuję, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Ponadto w odniesieniu do powołanych przez Pana wyroków sądów wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).