Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan pismem z 18 grudnia 2024 r. (wpływ 19 grudnia 2024 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą mającą miejsce zamieszkania w Polsce oraz podlegającą w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia ich źródeł (nieograniczony obowiązek podatkowy) w rozumieniu art. 3 ustawy o PIT. Uzyskiwane przez siebie dochody z prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowuje obecnie zgodnie z art. 30c ustawy o PIT, tj. podatkiem liniowym, przy czym przychody Wnioskodawcy z tytułu prowadzonej samodzielnie pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczyły w ubiegłych latach i nie przekroczą w obecnym roku podatkowym kwoty 2 000 000 euro.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł ze Spółką (…) umowę o świadczenie usług (dalej: Umowa). Na podstawie zawartej Umowy Wnioskodawca świadczy na rzecz Spółki opisane poniżej usługi:

1.Usługi doradztwa związane z zarządzaniem, tj.:

a)przygotowywanie ekspertyz i rekomendacji związanych z planowaniem i realizacją budżetu Spółki,

b)przygotowywanie ekspertyz i rekomendacji związanych z optymalizacją kosztową Spółki,

c)przygotowywanie ekspertyz i rekomendacji dotyczących bezpieczeństwa prawnego ikorporacyjnego Spółki,

d)przygotowanie ekspertyz i rekomendacji dotyczących procesów związanych z prowadzonądziałalnością przez Spółkę,

e)przygotowywanie ekspertyz i rekomendacji w zakresie kierunków rozwoju Spółki, (dalej: Usługi doradcze);

2.Usługi pośrednictwa komercyjnego, tj.:

a)wykonywanie czynności z zakresu obsługi handlowej Klientów,

b)poszukiwanie nowych, potencjalnych Klientów oraz nawiązywanie nowych kontaktów handlowych,

c)wsparcie w sprzedaży usług świadczonych przez Spółkę poprzez rozpowszechnianie marki Spółki, w celu zwiększenia liczby jej Klientów,

d)przedstawianie obecnym lub nowym potencjalnym Klientom, oferty handlowej Spółki;

e)nawiązywanie relacji handlowych z obecnymi lub potencjalnymi Klientami Spółki, (dalej: Usługi pośrednictwa).

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. wskazane wyżej w pkt 1 - Usługi doradcze należy zaklasyfikować według symbolu PKWiU 70.22.1, jako usługi doradcze związane z zarządzaniem;

2. wskazane wyżej w pkt 2 - Usługi pośrednictwa należy zaklasyfikować według symbolu PKWiU 74.90.12.0, jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń;

Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że wystąpił z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatury Urzędu Statystycznego o potwierdzenie obu klasyfikacji PKWiU dla usług, które będzie świadczył na podstawie Umowy.

W związku ze świadczonymi na podstawie Umowy usługami:

  • Wnioskodawca będzie ponosić odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat wykonywanych czynności oraz ich wykonywanie;
  • czynności nie będą wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
  • Wnioskodawca jako wykonawca czynności będzie ponosić ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

Wnioskodawca podkreśla, że w ramach świadczenia usług na rzecz Spółki nie będzie reprezentował Spółki, ani zawierał umów w jej imieniu. Ponadto, nie będzie też podejmował w jej imieniu żadnych decyzji. Umowa nie będzie obejmować jakichkolwiek czynności zarządzania Spółką lub dokonywania czynności o podobnym charakterze.

W stosunku do Wnioskodawcy nie będzie zachodzić żadna z okoliczności określonych w art. 8 ustawy o ryczałcie. Jednocześnie Umowa o świadczenie usług nie będzie umową o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktem menadżerskim, ani inną umową o podobnym charakterze. Wnioskodawca usługi związane z zarządzaniem może realizować na podstawie odrębnej umowy (kontraktu menadżerskiego). Klasyfikacja podatkowa umów realizowanych na podstawie kontraktu menadżerskiego nie jest przedmiotem wniosku.

Wnioskodawca wskazuje również, że przychód z wykonywanej działalności usługowej nie stanowi przychodu w zakresie wolnych zawodów w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie. Z uwagi, że Wnioskodawca prowadzić będzie działalność, z której przychody opodatkowane będą różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ewidencja przychodów prowadzona będzie w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, tj. z tytułu wykonania Usług doradczych oraz z tytułu wykonania Usług pośrednictwa.

Dodatkowo, Wnioskodawca planuje na podstawie art. 9 ustawy o ryczałcie złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do dnia 20 lutego 2025 r.

Przedmiotem wniosku jest potwierdzenie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie możliwości opodatkowania świadczonych przez Niego usług właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że w Spółce (…), na rzecz której świadczy usługi, o których mowa we wniosku nie pełni funkcji Prezesa, ani żadnej innej funkcji korporacyjnej, jak również nie jest wspólnikiem, udziałowcem, ani akcjonariuszem tejże spółki.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zawarł umowę o świadczenie usług z innym podmiotem (…), w której pełni funkcję wiceprezesa zarządu. Zakres obowiązków w ramach umowy ze Spółką (…) jest odmienny niż usług, o których mowa we wniosku. Jednocześnie Wnioskodawca planuje w najbliższym czasie zakończenie realizacji usług na rzecz Spółki (…). Tym samym, sposób opodatkowania przychodów z tytułu umowy ze Spółką (…) nie jest przedmiotem złożonego wniosku o interpretację.

Oprócz dochodów uzyskiwanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, Wnioskodawca uzyskuje dochody wynikające ze statusu wspólnika Spółki cywilnej, które podlegają opodatkowaniu PIT liniowo (19%). Ponadto, Wnioskodawca otrzymuje również dochody z tytułu pełnienia funkcji wiceprezesa zarządu w Spółce (…).

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza spełnia definicję działalności usługowej, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca doprecyzował, że w ramach umowy ze Spółką (…) świadczy usługi doradztwa związane z zarządzaniem, które podlegają następującym klasyfikacjom:

  • Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym, sklasyfikowane pod pozycją 70.22.11.0, tj. :

a)przygotowywanie ekspertyz i rekomendacji dotyczących bezpieczeństwa prawnego i korporacyjnego Spółki,

b)przygotowanie ekspertyz i rekomendacji dotyczących procesów związanych z prowadzoną działalnością przez Spółkę,

c)przygotowywanie ekspertyz i rekomendacji w zakresie kierunków rozwoju Spółki;

·Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków, sklasyfikowane pod pozycją 70.22.12.0, tj. :

a)przygotowywanie ekspertyz i rekomendacji związanych z planowaniem i realizacją budżetu Spółki,

b)przygotowywanie ekspertyz i rekomendacji związanych z optymalizacją kosztową Spółki.

Pytania

1.Czy przychód z wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności usługowej, związanej z usługami wskazanymi w pkt 1 opisu sprawy, tj.:

·usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem strategicznym, sklasyfikowanymi w grupowaniu PKWiU pod pozycją 70.22.11.0 oraz

·usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków, sklasyfikowanymi w grupowaniu PKWiU pod pozycją 70.22.12.0,

- podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 15%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie? (pytanie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

2.Czy przychód z wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności usługowej, związanej z usługami wskazanymi w pkt 2 opisu sprawy. tj. usługami pośrednictwa, sklasyfikowanymi w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0, będzie mógł być opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód z wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności usługowej, związanej z usługami wskazanymi w pkt 1 opisu sprawy, tj.:

·usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem strategicznym, sklasyfikowanymi w grupowaniu PKWiU pod pozycją 70.22.11.0 oraz

·usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU pod pozycją 70.22.12.0,

- podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg. stawki 15% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.

Ad. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód z wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności usługowej, związanej z usługami wskazanymi w pkt 2 opisu sprawy, tj. usługami pośrednictwa, sklasyfikowanymi w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0, podlega opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt  5 lit. a) ustawy o ryczałcie.

Uzasadnienie Stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 1

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

·    wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

·    wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Co do zasady, kwalifikacji poszczególnych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik (Wnioskodawca). Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

·     uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

·     uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

W ocenie Wnioskodawcy, świadczone przez Niego usługi doradcze związane z zarządzaniem, takie jak:

a)przygotowywanie ekspertyz i rekomendacji związanych z planowaniem i realizacją budżetu Spółki,

b)przygotowywanie ekspertyz i rekomendacji związanych z optymalizacją kosztową Spółki,

c)przygotowywanie ekspertyz i rekomendacji dotyczących bezpieczeństwa prawnego i korporacyjnego Spółki,

d)przygotowanie ekspertyz i rekomendacji dotyczących procesów związanych z prowadzoną działalnością przez Spółkę,

e)przygotowywanie ekspertyz i rekomendacji w zakresie kierunków rozwoju Spółki

- mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.1, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.

Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 lit. m) ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% ze świadczenia usług firm centralnych (head office); doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, przychód z wykonywanej przez Niego w przyszłości działalności usługowej, związanej z usługami doradczymi, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 70.22.1, powinien być opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 15%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.

Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym świadczone przez Niego usługi, sklasyfikowane pod symbolem 70.22.1 powinny być opodatkowane stawką 15% ryczałtu, znajduje potwierdzenie w praktyce interpretacyjnej organów podatkowych, w tym m.in.: interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 lipca 2024 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.453.2024.1.KD: „Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

·    klasa 70.10 - usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

·    kategoria 70.22.1 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).”

Uzasadnienie Stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 2.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

·    wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

·    wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Co do zasady, kwalifikacji poszczególnych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik (Wnioskodawca). Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

·    uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

·    uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% z przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W ocenie Wnioskodawcy, świadczone przez Niego usługi pośrednictwa komercyjnego takie jak:

a)wykonywanie czynności z zakresu obsługi handlowej Klientów,

b)poszukiwanie nowych, potencjalnych Klientów oraz nawiązywanie nowych kontaktów handlowych,

c)wsparcie w sprzedaży usług świadczonych przez Spółkę poprzez rozpowszechnianie marki Spółki, w celu zwiększenia liczby jej Klientów,

d)przedstawianie obecnym lub nowym potencjalnym Klientom, oferty handlowej Spółki;

e)nawiązywanie relacji handlowych z obecnymi lub potencjalnymi Klientami Spółki

- nie mieszczą się w żadnym z innych grupowań PKWiU, tylko w PKWiU 74.90.12.0, tj. usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączaniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Ustawa o ryczałcie nie wskazuje na konkretną stawkę podatku dla usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0, w rezultacie, należy przyjąć, że sklasyfikowane pod tym symbolem usługi powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym świadczone przez Niego usługi, sklasyfikowane pod symbolem 74.90.12.0 powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu, znajduje potwierdzenie w dotychczas wydanych interpretacjach podatkowych, w tym m.in.: interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 listopada 2023 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.780.2023.2.AC, w której uznał on za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym: „Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi doradcze w zakresie prowadzenia i koordynacji różnego rodzaju działań w przedsiębiorstwach. Świadczone usługi sklasyfikował Pan pod symbolem PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową. Do działalności wykonywanej przez Pana nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy. Mając na uwadze opis sprawy i powołane przepisy prawne wskazać należy, że usługi doradcze świadczone przez Pana i sklasyfikowane wg PKWiU 74.90.20.0, podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym o niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 266 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Podkreślić również należy, że zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (…).

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarł ze Spółką umowę o świadczenie usług. Na podstawie zawartej Umowy świadczy Pan na rzecz Spółki opisane poniżej usługi:

1.Usługi doradztwa związane z zarządzaniem, które podlegają następującym klasyfikacjom:

·Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym, sklasyfikowane pod pozycją 70.22.11.0, tj. :

a)przygotowywanie ekspertyz i rekomendacji dotyczących bezpieczeństwa prawnego i korporacyjnego Spółki,

b)przygotowanie ekspertyz i rekomendacji dotyczących procesów związanych z prowadzoną działalnością przez Spółkę,

c)przygotowywanie ekspertyz i rekomendacji w zakresie kierunków rozwoju Spółki.

·Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków, sklasyfikowane pod pozycją 70.22.12.0, tj. :

a)przygotowywanie ekspertyz i rekomendacji związanych z planowaniem i realizacją budżetu Spółki,

b)przygotowywanie ekspertyz i rekomendacji związanych z optymalizacją kosztową Spółki,

2.Usługi pośrednictwa komercyjnego, sklasyfikowane według PKWiU 74.90.12.0, tj.:

a)wykonywanie czynności z zakresu obsługi handlowej Klientów,

b)poszukiwanie nowych, potencjalnych Klientów oraz nawiązywanie nowych kontaktów handlowych,

c)wsparcie w sprzedaży usług świadczonych przez Spółkę poprzez rozpowszechnianie marki Spółki, w celu zwiększenia liczby jej Klientów,

d)przedstawianie obecnym lub nowym potencjalnym Klientom, oferty handlowej Spółki;

e)nawiązywanie relacji handlowych z obecnymi lub potencjalnymi Klientami Spółki.

W związku ze świadczonymi na podstawie Umowy usługami:

  • będzie ponosić Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat wykonywanych czynności oraz ich wykonywanie;
  • czynności nie będą wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
  • jako wykonawca czynności będzie Pan ponosić ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

W ramach świadczenia usług na rzecz Spółki nie będzie Pan reprezentował Spółki, ani zawierał umów w jej imieniu. Ponadto nie będzie też podejmował w jej imieniu żadnych decyzji. Umowa nie będzie obejmować jakichkolwiek czynności zarządzania Spółką lub dokonywania czynności o podobnym charakterze. W stosunku do Pana nie będzie zachodzić żadna z okoliczności określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jednocześnie Umowa o świadczenie usług nie będzie umową o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktem menadżerskim, ani inną umową o podobnym charakterze. Przychód z wykonywanej działalności usługowej nie stanowi przychodu w zakresie wolnych zawodów w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy. Z uwagi, że prowadzić będzie Pan działalność, z której przychody opodatkowane będą różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ewidencja przychodów prowadzona będzie w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, tj. z tytułu wykonania Usług doradczych oraz z tytułu wykonania usług pośrednictwa. Planuje Pan na podstawie art. 9 ww. ustawy złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do 20 lutego 2025 r. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza spełnia definicję działalności usługowej, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis świadczonych usług sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU 70.22.11.0 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym i PKWiU 70.22.12.0 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków, należy stwierdzić, że przychody z ww. usług, jako usług doradztwa związanych z zarządzaniem, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne należy opodatkować stawką w wysokości 15%.

W odniesieniu natomiast do przychodów ze świadczenia przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, zastosowanie znajdzie 8,5% stawka ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przewidziana dla działalności usługowej.

Pana stanowisko należało zatem uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku grupowań PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Odnosząc się do powołanych interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników, dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.