Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skuteczności wyboru formy opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności. Uzupełnił go Pan pismem z 9 grudnia 2024 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego (skorygowany w uzupełnieniu wniosku)
Od 1 czerwca 2012 r. prowadzi Pan indywidualną działalność gospodarczą X, NIP: (...). Z początkiem 2022 r. przychody z tej działalności zostały rozliczone na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (dalej również ryczałt) przy zastosowaniu kwartalnego sposobu rozliczeń. Pierwszą wpłatę na ryczałt za 2022 r. wykonał Pan 19 kwietnia 2022 r., opisując w komunikacie przelewu symbol podatku PPE oraz wskazując okres – I kwartał 2022 r. Przelew został wykonany z Pana rachunku firmowego. W zeznaniu podatkowym PIT-28 za 2022 r. w części W wyraźnie wybrał Pan kwartalny sposób rozliczania ryczałtu za 2022 r.
Jednocześnie nie złożył Pan do swojego Urzędu Skarbowego odrębnego pisemnego oświadczenia o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych za 2022 r. w terminie do 20 lutego 2022 r. i za 2023 r. do 20 lutego 2023 r.
Pierwszy przychód w 2022 r. uzyskał Pan w styczniu 2022 r. W 2023 r. dalej stosował Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, rozliczenie kwartalne, osiągając pierwszy przychód również w styczniu 2023 r. Wobec Pana nie zachodzi żadna przesłanka negatywna, niepozwalająca na rozliczanie przychodów z działalności w 2022 r. na zasadzie ryczałtu, która została wskazana w ustawie ryczałtowej.
Pytanie
Czy w stanie faktycznym niniejszej sprawy, mógł Pan skorzystać z rozliczenia przychodów z działalności gospodarczej za lata 2022 i 2023 w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?
Pana stanowisko w sprawie
W stanie faktycznym niniejszej sprawy mógł Pan skorzystać z rozliczenia przychodów z działalności gospodarczej za lata 2022 i 2023 w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Skuteczny wybór tej formy opodatkowania w 2022 r. pozostawał ważny również w 2023 r.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 22 lutego 2024 r. (sygn. akt II FSK 710/21) stwierdził, że warunek pisemności zostaje dochowany poprzez wpisanie treści oświadczenia o wyborze formy opodatkowania w tytule przelewu skierowanego do organu podatkowego. Podpis nie jest w tym przypadku konieczny, bowiem tożsamość nadawcy przelewu nie budzi wątpliwości. Sąd podkreślił, że ustawodawca nie zastrzegł dla oświadczenia o wyborze podatku liniowego formy pisemnej, stąd wpłata zaliczki przelewem z odpowiednim dla niego tytułem, wskazującym na wybór właśnie tej formy opodatkowania jest uważana za złożenie skutecznego oświadczenia.
Podobnie sądy administracyjne orzekały w sprawie tzw. ulgi mieszkaniowej, np. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 czerwca 2019 r., sygn. akt II FSK 2127/17. W realiach tamtej sprawy skarżący musiał złożyć do urzędu skarbowego oświadczenie o spełnieniu warunków do zwolnienia w terminie złożenia zeznania podatkowego za rok, w którym nastąpiło zbycie nieruchomości. Sąd przyjął, że ustawodawca nie oczekiwał zachowania szczególnej formy odnośnie spełnienia przez podatnika tego warunku. Zatem złożenie przez podatnika organowi podatkowemu przedmiotowego oświadczenia w jakiejkolwiek udokumentowanej formie (np. pisemnej, elektronicznej, ustnej do protokołu), przejawiającego wolę (chęć) skorzystania ze zwolnienia podatkowego, musi przesądzać o zachowaniu omawianego warunku.
Przechodząc do stanu faktycznego niniejszej sprawy oświadczenie, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy ryczałtowej, ma mieć formę pisemną. Prawodawca nie narzuca złożenia go na określonym formularzu. Posłużenie się przez podatnika drukiem przygotowanym przez urząd skarbowy, zwłaszcza w przypadku jego niejednoznacznej i mogącej wprowadzić w błąd treści, nie może być interpretowane na niekorzyść podatnika. Z pisma wynikać musi w sposób jednoznaczny, że podatnik chce opodatkować przychody z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub w spółce ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Oświadczenie to musi zostać złożone przez podatnika i przez niego podpisane. Odwołując się do Wyroku NSA sygn. akt II FSK 710/21 należy uznać, iż opłacając pierwszą zaliczkę na ryczałt w kwietniu 2022 r. spełnił Pan wszystkie wymogi co do wyboru tej formy opodatkowania na rok 2022 i lata kolejne. Jest to dokument pisemny, a tożsamość osoby go tworzącej nie może budzić żadnych wątpliwości, wskazany jest też wyraźnie okres rozliczenia zaliczki na zryczałtowany podatek dochodowy, tj. pierwszy kwartał 2022 r., jak i właściwy symbol tego podatku, tj. PPE. Nie ma więc żadnych wątpliwości z rozksięgowaniem przedmiotowej wpłaty. Dodatkowo jak wskazał Pan w części W PIT-28 za 2022 r. wyraźnie wybrał Pan kwartalny sposób rozliczania ryczałtu. Nie ma żadnych podstaw materialnoprawnych w różnicowaniu sytuacji prawnej przedsiębiorców zależnie od tego czy wpłacają ten podatek miesięcznie, czy też korzystają z możliwości ustawowej i czynią to w okresach kwartalnych.
Rozliczając się kwartalnie był Pan zobowiązany do uiszczenia pierwszej zaliczki na podatek dochodowy dopiero w kwietniu 2022 r., pomimo tego, że przychód uzyskał już w styczniu tego roku (nie mógł go więc rozliczyć w lutym 2022 r.), a oświadczenie o wyborze kwartalnej formy opodatkowania miał obowiązek złożyć dopiero w zeznaniu podatkowym.
Zgodnie z art. 21 ust. 1a ustawy ryczałtowej podatnicy mogą obliczać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego w terminie do dnia 20. następnego miesiąca po upływie kwartału, za który ryczałt ma być opłacony, a za ostatni kwartał roku podatkowego – w terminie do dnia 20. stycznia następnego roku podatkowego.
Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1c ustawy ryczałtowej o wyborze kwartalnego sposobu opłacania ryczałtu podatnicy informują w zeznaniu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, składanym za rok podatkowy, w którym stosowali kwartalny sposób opłacania ryczałtu.
Powyższe pozostaje także w zgodzie z zasadą in dubio pro tributario, szczególnie, że rozliczał się Pan z należności publicznoprawnych i nie wykazywał w tym zakresie zaległości.
Zatem, Pana zdaniem, pomimo niezłożenia odrębnego oświadczenia w formie pisemnej do 20 lutego 2022 r. o wyborze formy ryczałtu jako sposobu opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej, dokonał Pan skutecznego wyboru tej formy opodatkowania płacąc ryczałt za pierwszy kwartał 2022 r. w dniu 19 kwietnia 2022 r. oraz wskazując kwartalny sposób rozliczania ryczałtu w zeznaniu podatkowym PIT-28 za 2022 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27 z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3,, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Natomiast, w myśl art. 14 ust. 1c ww. ustawy:
Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h-1j i 1n-1p, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:
1)wystawienia faktury albo
2)uregulowania należności.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1a ww. ustawy:
Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.
Natomiast w myśl art. 9 ust. 1b tej ustawy:
Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
Jak stanowi zaś art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Z powołanych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymienioną formę opodatkowania stosuje się z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Aby opodatkować przychody z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, podatnik musi złożyć oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego. Oświadczenie składa się na piśmie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podatnik może także złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy CEIDG.
W przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego i niezłożenia ww. oświadczenia w określonym terminie, podatnik jest obowiązany do założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym.
Z opisu stanu faktycznego wynika, że od 1 czerwca 2012 r. prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą. Z początkiem 2022 r. przychody z tej działalności rozliczył Pan na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i przy zastosowaniu kwartalnego sposobu rozliczeń. Pierwszy przychód w 2022 r. uzyskał Pan w styczniu 2022 r., a pierwszej wpłaty na poczet ryczałtu za 2022 r. dokonał Pan 19 kwietnia 2022 r., wskazując na przelewie symbol podatku PPE oraz okres I kwartał 2022 r. Przelew został wykonany z Pana rachunku firmowego. W zeznaniu podatkowym PIT-28 za 2022 r. w części W wybrał Pan kwartalny sposób rozliczania ryczałtu za 2022 r. W 2023 r. dalej stosował ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z kwartalnym rozliczeniem podatku, osiągając pierwszy przychód również w styczniu 2023 r. Jednocześnie nie złożył Pan do właściwego naczelnika urzędu skarbowego odrębnego pisemnego oświadczenia o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych ani za rok 2022 w terminie do 20 lutego 2022 r., ani za rok 2023 – do 20 lutego 2023 r.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy, a także powołane wyżej przepisy prawa, w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy poprzez dokonanie wpłaty ryczałtu w dniu 19 kwietnia 2022 r. i podanie w komunikacie przelewu symbolu podatku PPE oraz wskazanie okresu, którego dotyczy wpłata jako I kwartał 2022 r. – w sytuacji, gdy pierwszy przychód za 2022 r. osiągnął Pan w styczniu tego roku – spełnił Pan wszystkie wymogi co do wyboru tej formy opodatkowania na lata 2022-2023.
W tym miejscu wskazać należy, że zarówno przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia, ani innych wymogów co do jego formy. Ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.
Dlatego też, w przypadku, gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki/ryczałtu w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia.
Tymczasem z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w 2022 r. uzyskał Pan pierwszy przychód w styczniu i dokonał wpłaty ryczałtu za I kwartał 2022 r. – 19 kwietnia 2022 r.
Wobec tego, można stwierdzić, że dokonał Pan wpłaty ryczałtu w ustawowym terminie wynikającym z art. 21 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z którym:
Podatnicy mogą obliczać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 następnego miesiąca po upływie kwartału, za który ryczałt ma być opłacony, a za ostatni kwartał roku podatkowego - w terminie do dnia 20 stycznia następnego roku podatkowego.
Natomiast nie można zgodzić się z Pana stanowiskiem, że opłacając pierwszą zaliczkę na poczet ryczałtu w kwietniu 2022 r. przy jednoczesnym braku złożenia na piśmie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego odrębnego pisemnego oświadczenia o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych za rok 2022 w terminie do 20 lutego 2022 r., jak również za rok 2023 – do 20 lutego 2023 r., spełnił Pan wszystkie wymogi co do wyboru tej formy opodatkowania na rok 2022 i lata kolejne.
Skoro bowiem pierwszy przychód z tytułu prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej osiągnął Pan w styczniu 2022 r., to termin do złożenia przez Pana skutecznego oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych upłynął – w świetle powołanego art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – z dniem 20 lutego 2022 r.
Zatem, w związku z tym, że nie dokonał Pan w ustawowym terminie zawiadomienia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, nie ma Pan prawa do opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w latach 2022-2023.
Zatem Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Odnosząc się natomiast do wskazanej przez Pana zasady in dubio pro tributario, która została wyrażona w art. 2a Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika, wskazać należy, że po pierwsze – muszą istnieć wątpliwości dotyczące treści przepisów prawa podatkowego, a po drugie – istniejące wątpliwości powinny mieć taki charakter, że nie da się ich rozstrzygnąć. Jeśli więc wątpliwości istnieją, ale mogą zostać wyeliminowane w procesie wykładni, wspomniana zasada nie ma zastosowania (wyrok WSA w Bydgoszczy z 11 października 2017 r., sygn. akt I SA/Bd 781/17).
Zauważyć należy, że z analizowanych przepisów możliwe było przy pomocy dyrektyw wykładni prawniczej wyinterpretowanie, czy poprzez dokonanie wpłaty ryczałtu 19 kwietnia 2022 r. i podanie w komunikacie przelewu symbolu podatku PPE oraz wskazanie okresu, którego dotyczy wpłata jako I kwartał 2022 r. – w sytuacji, gdy pierwszy przychód za 2022 r. osiągnął Pan w styczniu tego roku – spełnił Pan wszystkie wymogi co do wyboru tej formy opodatkowania na lata 2022-2023. Zatem w okolicznościach niniejszej sprawy nie było podstaw do zastosowania art. 2a Ordynacji podatkowej, gdyż w sprawie nie występują niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego, o czym świadczy dokonana przez organ wykładnia. Organ nie miał żadnych wątpliwości co do treści oraz zastosowania przepisów prawa podatkowego.
Oczekiwanego skutku nie może wywrzeć również powołanie się przez Pana na wnioski płynące z orzeczeń NSA.
Sprawa rozstrzygnięta wyrokiem NSA sygn. akt II FSK 710/21 dotyczyła, co prawda, skuteczności złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania, zawartego w tytule przelewu, jednak w sprawie tej oświadczenie (przelew) zostało złożone przy zachowaniu ustawowego terminu (tj. w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym). W Pana przypadku nie mamy do czynienia z taką sytuacją, gdyż przelew, w którym wskazał Pan, że dotyczy podatku PPE, został dokonany po ustawowym terminie do złożenia oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania, wskazanym w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Natomiast sprawa rozstrzygnięta wyrokiem NSA o sygn. akt II FSK 2127/17 dotyczyła formy złożenia oświadczenia o zameldowaniu na gruncie przepisów dotyczących tzw. „ulgi meldunkowej”, przy czym termin złożenia oświadczenia był również zachowany.
Tym samym powołane przez Pana wyroki nie dotyczą sytuacji zbieżnych do okoliczności przedstawionych we wniosku. Zatem nie mogą mieć one wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Dodatkowo informujemy, że interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście sformułowanego pytania interpretacyjnego, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii opisanych we wniosku, w szczególności we własnym stanowisku, które nie odnoszą się do tego pytania.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).