Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

fot.Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDST2-1.4011.560.2024.2.AW

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 14 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 grudnia 2024 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od (...) 2013 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod firmą „(...)” (dalej: JDG). Jest Pan polskim rezydentem podatkowym, podlega w Polsce opodatkowaniu od całości uzyskiwanych dochodów (nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce). W roku podatkowym 2024 w ramach JDG rozlicza Pan zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w oparciu o przepisy ustawy o ryczałcie.

Składany wniosek dotyczy roku podatkowego 2024.

W roku podatkowym 2024 wykonywał Pan na rzecz firmy X Sp. z o.o. (dalej: X lub Zleceniodawca) usługi demontażu (rozbiórki) linii produkcyjnej znajdującej się w budynku Zleceniodawcy.

Usługi demontażu linii produkcyjnej obejmowały następujące prace:

1)demontaż urządzeń produkcyjnych (...);

2)demontaż elementów konstrukcji stalowej;

3)demontaż wind transportowych;

4)demontaż pokryw kanałów w posadzce;

5)demontaż instalacji wody oraz sprężonego powietrza;

6)demontaż instalacji odciągowo-wywietrznej;

7)demontaż podestów stalowych;

8)demontaż wygrodzeń;

9)wypełnienie kanałów w posadzce betonem (...);

10)wypełnienie dylatacji masą do dylatacji;

11)wywóz śmieci i pozostałości po linii produkcyjnej;

12)zabezpieczenie słupów pozostałej konstrukcji stalowej przy pomocy odbojników.

Z tytułu wykonanych usług dla X, wystawiał Pan Zleceniodawcy faktury tytułem należnego wynagrodzenia. Wobec tego osiągnął Pan przychody z JDG, opodatkowane ryczałtem ewidencjonowanym.

Ma Pan wątpliwości co do prawidłowej stawki ryczałtu, którą powinien zastosować dla przedmiotowych przychodów osiągniętych z wykonanych usług.

Dodatkowo wskazał Pan, że:

a)spełnia warunki do korzystania z ryczałtu określone w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie;

b)w stosunku do Pana nie wystąpiły negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o ryczałcie uniemożliwiające korzystanie z tej formy podatkowej;

c)prowadzi Pan ewidencję przychodów zgodnie z ustawą ryczałtową; wobec tego w ewidencji podatkowej zostały wyodrębnione przychody z innych działalności opodatkowanych różnymi stawkami ryczałtu;

d)złożył Pan do Naczelnika Urzędu Skarbowego w (...) oświadczenie o wyborze formy podatkowej, jaką jest ryczałt ewidencjonowany, dla przychodów osiąganych z JDG;

e)w związku z wykonywanymi usługami na rzecz X ponosił Pan ryzyko gospodarcze, tj. odpowiedzialność za szkody wynikłe z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązań podjętych na podstawie powyższych umów na zasadach ogólnych;

f)jest Pan niezależnym wykonawcą, nie podlegał i nie podlega pod bezpośredni nadzór ze strony Zleceniodawcy.

Uzupełnienie wniosku

Wykonywane przez Pana wszystkie czynności w ramach usługi demontażu linii produkcyjnej mieszczą się w kodzie PKWiU o numerze – 43.11.10.0. „Roboty związane z rozbiórką i burzeniem obiektów budowlanych”. Kod ten odnosi się do wszystkich wykonanych w ramach zlecenia czynności przez Pana, tj.:

demontażu urządzeń produkcyjnych (...);

demontażu elementów konstrukcji stalowej;

demontażu wind transportowych;

demontażu pokryw kanałów w posadzce;

demontażu instalacji wody oraz sprężonego powietrza;

demontażu instalacji odciągowo-wywietrznej;

demontażu podestów stalowych;

demontażu wygrodzeń;

wypełnienia kanałów w posadzce betonem (...);

wypełnienia dylatacji masą do dylatacji;

wywozu śmieci i pozostałości po linii produkcyjnej;

zabezpieczenia słupów pozostałej konstrukcji stalowej przy pomocy odbojników.

Demontaż linii produkcyjnej stanowił prace, polegające na rozbiórce obiektu budowlanego.

Pytanie

Czy osiągnięte przez Pana przychody z tytułu wykonanych usług demontażu linii produkcyjnej podlegają opodatkowaniu stawką 5,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie

Osiągnięte przez Pana przychody z tytułu wykonanych usług demontażu linii produkcyjnej podlegają opodatkowaniu stawką 5,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o ryczałcie.

Uzasadnienie stanowiska

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

W Pana ocenie, demontaż linii produkcyjnej, który wykonywał na X nie stanowi:

a)działalności wytwórczej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o ryczałcie rozumianej jako działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika; nie wytwarzał Pan na rzecz Zleceniodawcy żadnych wyrobów gotowych/w ramach demontażu linii produkcyjnej nie powstały takie wyroby własne;

b)działalności w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton; nie dokonywał Pan żadnego przewozu ładunków taborem samochodowym na rzecz Zleceniodawcy.

W Pana ocenie, demontaż linii produkcyjnej stanowił roboty budowlane.

Przepisy ustawy ryczałcie nie definiują pojęcia „roboty budowlane”. Dlatego też zasadne jest posłużenie się przepisami ustawy – Prawo budowlane.

Zgodnie z art. 3 pkt 1), 3) oraz 7) ustawy Prawo budowlane:

1)przez obiekt budowlany – należy rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;

2)przez budowlę – należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolnostojące maszty antenowe, wolnostojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolnostojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową (pkt 3);

3)przez roboty budowlane – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Z uwagi na powyższe, uznać należy, że robotami budowlanymi są prace polegające na budowie, a także na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. Obiektami budowlanymi są zarówno budynki, budowle, jak i obiekty małej architektury.

Usługa demontażu linii produkcyjnej wykonywane przez Pana na rzecz Zleceniodawcy stanowiły rozbiórkę obiektu budowlanego.

Jak wynika bowiem ze stanu faktycznego, świadczył Pan na rzecz firmy X usługi demontażu (rozbiórki) linii produkcyjnej znajdującej się w budynku należącym do Zleceniodawcy. Zgodnie z orzecznictwem NSA (np. wyrok z 7 października 2016 r., sygn. akt II FSK 2532/14) w przypadku umiejscowienia linii produkcyjnej w budynku stanowi ona obiekt budowlany i tym samym odrębny od budynku przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości.

Ponieważ zasadniczo, prawo podatkowe powinno być spójne, to niezależnie od tego, że ww. wyrok NSA dotyczył podatku od nieruchomości, uznać należy, że zgodnie z orzecznictwem sądowym na gruncie prawa podatkowego linię produkcyjną znajdującą się w budynku należy traktować jak obiekt budowlany.

Rozbiórka/demontaż obiektu budowlanego (linii produkcyjnej) stanowi zatem roboty budowlane. Wobec tego świadczył Pan dla firmy X usługi w zakresie robót budowlanych. Dlatego też przychody uzyskane ze świadczonych usług demontażu linii produkcyjnej, stanowiące roboty budowlane, powinny być opodatkowane stawką ryczałtu 5,5%.

Pomocna w zakresie prawidłowej klasyfikacji usług demontażu linii produkcyjnej jest także klasyfikacja PKWiU z 2015 r.

Dział F.43 PKWiU wymienia usługi/prace, które stanowią specjalistyczne roboty budowlane.

Pod kodem PKWiU nr 43.11.10.0 znajdują się „Roboty związane z rozbiórką i burzeniem obiektów budowlanych”.

W Pana ocenie, wykonywane przez Pana usługi demontażu linii produkcyjnej mieszczą się w powyższym kodzie PKWiU – 43.11.10.0. Ustawa ryczałtowa przewiduje, że dla usług stanowiących roboty budowlane, czyli sklasyfikowanych w dziale 43 PKWiU, stosuje się stawkę ryczałtu 5,5%.

Podsumowując, stoi Pan na stanowisku, że uzyskane przychody z tytułu wykonanych usług demontażu linii produkcyjnej podlegają opodatkowaniu stawką 5,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o ryczałcie.

Zaprezentowane stanowisko znajduje także potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 1 kwietnia 2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, nr 0113-KDIPT2- 1.4011.1280.2021.2.MAP, w której organ wskazał, że: „W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że świadczone przez Pana usługi są sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolami: 43.99 i 33.13.11. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 43.99 sklasyfikowane zostały roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych. Natomiast, pod symbolem 33.13.11 sklasyfikowane zostały usługi naprawy i konserwacji instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych i nawigacyjnych. Oznacza to, że wykonywane przez Pana usługi, sklasyfikowane wg PKWiU w dziale 43 Sekcji F do grupowania 43.99, można uznać za usługi w zakresie wykonywania robót budowlanych. A zatem, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia powyższych usług mogą być opodatkowane 5,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (…)”.

Mając na uwadze powyższe, wniósł Pan o potwierdzenie zajętego stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej ,,spółką''. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) oraz art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

-5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia „usługi budowlane”, czy „roboty budowlane”. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepis art. 3 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.). Zgodnie z powołanym przepisem:

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

1)obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;

2)budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

3)budowli - należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;

(…)

7)robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F. Sekcja ta obejmuje następujące działy:

Dział 41 – budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków,

Dział 42 – budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej,

Dział 43 – roboty budowlane specjalistyczne.

Sekcja F - obiekty budowlane i roboty budowlane, obejmuje:

budynki i pozostałe obiekty inżynierii lądowej i wodnej,

roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, takie jak: prace związane z budową nowych budynków, przebudową lub remontem istniejących budynków, włączając montaż budowli z elementów prefabrykowanych oraz konstrukcji o charakterze stałym lub tymczasowym.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w roku podatkowym 2024 wykonywał Pan na rzecz firmy X usługi demontażu (rozbiórki) linii produkcyjnej znajdującej się w budynku Zleceniodawcy. Usługi te obejmowały następujące prace:

1)demontaż urządzeń produkcyjnych (...).

2)demontaż elementów konstrukcji stalowej;

3)demontaż wind transportowych;

4)demontaż pokryw kanałów w posadzce;

5)demontaż instalacji wody oraz sprężonego powietrza;

6)demontaż instalacji odciągowo-wywietrznej;

7)demontaż podestów stalowych;

8)demontaż wygrodzeń;

9)wypełnienie kanałów w posadzce betonem (...);

10)wypełnienie dylatacji masą do dylatacji;

11)wywóz śmieci i pozostałości po linii produkcyjnej;

12)zabezpieczenie słupów pozostałej konstrukcji stalowej przy pomocy odbojników.

Wskazał Pan, że wszystkie wykonywane czynności w ramach usługi demontażu linii produkcyjnej stanowiły prace polegające na rozbiórce obiektu budowlanego i mieszczą się w grupowaniu PKWiU 43.11.10.0. „Roboty związane z rozbiórką i burzeniem obiektów budowlanych”.

Analizując przedstawiony opis Pana działalności, stwierdzić należy, że skoro – jak wynika z okoliczności sprawy – wykonywał Pan na rzecz kontrahenta prace polegające na rozbiórce obiektu budowlanego, tj. demontażu linii produkcyjnej, to opisane usługi, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 43.11.10.0. „Roboty związane z rozbiórką i burzeniem obiektów budowlanych” stanowią roboty budowlane wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W konsekwencji, w odniesieniu do przychodów uzyskanych z opisanych we wniosku czynności, jako przychodów z robót budowlanych, stawka ryczałtu wynosi 5,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy, przy założeniu, że spełnia Pan warunki formalne przewidziane dla tej formy opodatkowania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935); dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).