Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 2 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy wyboru ryczałtu jako formy opodatkowania przychodów. Uzupełnił go Pan pismem, które wpłynęło 14 listopada 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, podlegającą wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej (CEiDG). Podstawowym przedmiotem prowadzonej działalności są usługi informatyczne. Jest Pan zarejestrowany jako czynny podatnik od towarów i usług.
Rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej nastąpiło 18 maja 2022 r. Pierwszy przychód z prowadzonej działalności osiągnął Pan w czerwcu 2022 r. 19 lipca 2022 r. opłacił Pan pierwszą zaliczkę z tytułu zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych (PPE) za miesiąc czerwiec 2022 r. na konto Urzędu Skarbowego właściwe do rozliczeń podatkowych (tzw. mikrorachunek podatkowy). W poleceniu przelewu podatkowego tytułem zaliczki na podatek do Urzędu Skarbowego podał Pan numer identyfikacji podatkowej (NIP) pod jakim jest zarejestrowany oraz wskazał Pan okres za jaki dokonywana jest płatność podatku (22M06) i tytuł płatności podatku (symbol formularza: PPE).
Prowadzi Pan ewidencję przychodów w oparciu o przepisy ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 776 ze zm.), dalej: „ryczałt od przychodów ewidencjonowanych”.
Z tytułu przychodów osiągniętych w 2022 r. z działalności gospodarczej, w ustawowym terminie złożył Pan zeznanie roczne PIT-28 o wysokości uzyskanego przychodu oraz należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W 2023 r. oraz w obecnym roku podatkowym prowadził Pan ewidencję przychodów oraz opłacał Pan podatek - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Jest Pan przekonany, że dokonując wpisu działalności gospodarczej do CEiDG, przy wypełnianiu formularza rejestracyjnego, dokonał Pan wyboru metody opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W związku z tym, prowadził Pan ewidencję podatkową oraz opłacał Pan należne zaliczki, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
We wrześniu 2024 r., zorientował się Pan, że na indywidualnym koncie w e-urzędzie skarbowym dostępnym na portalu www.podatki.gov.pl widnieje komunikat o braku złożenia zeznania PIT-36 za 2022 r. oraz za 2023 r. Od pracownika Urzędu Skarbowego, uzyskał Pan telefonicznie wyjaśnienie, że z informacji dostępnych w systemie CEiDG wynika, że nie zgłosił Pan formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Jest Pan przekonany, że na etapie składania wniosku o wpis do CEiDG w 2022 r. zaznaczył Pan wybraną formę opodatkowania ryczałtem, choć w złożonych wnioskach w CEiDG nie jest to odzwierciedlone. Pana zdaniem, zaistniała sytuacja może być wynikiem pomyłki w systemie CEiDG na etapie wysyłki wniosku, choć nie jest Pan w stanie tego w żaden sposób zweryfikować.
W momencie rejestracji działalności gospodarczej podjął Pan decyzję o opodatkowaniu osiąganych przychodów na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Od początku aż do chwili obecnej opłaca Pan należne zaliczki wg zasad obowiązujących w ryczałcie. Wysokość oraz tytuł wpłacanych przez Pana zaliczek na podatek nigdy nie była kwestionowana przez Urząd Skarbowy.
Mając na względzie opisany powyżej stan faktyczny, powziął Pan wątpliwość, czy zawiadomienie organu podatkowego o wyborze opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w formie wskazania w tytule przelewu bankowego pierwszej zaliczki na podatek symbolu PPE, dokonane w terminie określonym dla zawiadomienia o wyborze formy opodatkowania jest wystarczające w rozumieniu ustawy o ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych.
Pytanie
Czy skutecznie złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w rozumieniu przepisów art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i w związku z tym przychody osiągnięte przez Pana w ramach działalności gospodarczej w 2022 r. oraz w kolejnych latach podatkowych są opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (działalność gospodarcza), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEiDG.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Jak wynika z powyższych regulacji, w celu opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, konieczne jest złożenie organowi podatkowemu oświadczenia woli o wyborze tego sposobu opodatkowania, sporządzenie tego oświadczenia na piśmie, zachowanie terminu do jego złożenia.
W Pana ocenie, spełnił Pan wszystkie warunki dla skutecznego złożenia oświadczenia o wyborze opodatkowania ryczałtem działalności gospodarczej, określone w art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie.
Wykonanie przez Pana przelewu pierwszej zaliczki na zryczałtowany podatek dochodowy ze wskazaniem w opisie „PPE”, jest oświadczeniem sporządzonym na piśmie, zgodnie z wymogami ustawy o zryczałtowany podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W przepisach nie zastrzeżono dla tego rodzaju oświadczenia formy pisemnej. Powyższe oznacza, że wpisując zwrot „PPE” w tytule polecenia przelewu, dochował Pan warunku pisemności oświadczenia. W przepisach brak jest definicji legalnej zwrotu „sporządzenie czegoś na piśmie”. Potocznie przyjmuje się, że oznacza to, że oświadczenie to powinno zostać sporządzone przy użyciu znaków alfabetu w celu utrwalenia wypowiedzi.
Pana zdaniem, wymóg ten spełniony jest również w sytuacji, gdy tekst zawarty został w tytule przelewu skierowanego do organu podatkowego. Nadawcą przelewu jest Pan oraz w przelewie wskazano Pana NIP, co jednoznacznie wskazuje, że to Pan złożył oświadczenie o treści zawartej w tytule przelewu. W tych okolicznościach nie ma wątpliwości, w zakresie osoby składającej oświadczenie, a zatem podpis pod jego treścią nie jest konieczny. Podpis byłby konieczny jedynie w przypadku, gdy nie byłoby wiadomym, kto oświadczenie woli złożył.
Należy dodać, że za wskazaną wykładnią powyższego przepisu dotyczącego sposobu wyboru formy opodatkowania, przemawia również nowelizacja ustawy o zryczałtowanym podatku od przychodów ewidencjonowanych, dokonana ustawą z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 2320), zmieniającą art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie z dniem 5 października 2021 r. W brzmieniu sprzed nowelizacji art. 9 ust. 1, zawarty w tym przepisie zwrot „pisemne oświadczenie o wyborze...” zastąpiono zwrotem „sporządzone na piśmie...”. Zgodnie z uzasadnieniem do rządowego projektu ustawy o doręczeniach elektronicznych (str. 95 uzasadnienia), „zmiana w zakresie stosownej w przepisach prawa terminologii odbywa się w pierwszej kolejności w odniesieniu do zamiany wyrazu „pisemne” na wyrażenie „sporządzone na piśmie”, wyrażenia „w formie pisemnej” na wyrażenie „na piśmie”, wyrazu „pisemnie” na wyrażenie „na piśmie” lub „przedstawione na piśmie” (w zależności od kontekstu zdania). Zmiana ta ma na celu zrównoważenie postaci papierowej z postacią elektroniczną. Zwrot „na piśmie” odnosi się do sposobu utrwalenia informacji w postaci znaków pisma, w przeciwieństwie do zwrotu „pisemnie”, który sugeruje konieczność opatrzenia dokumentu w postaci papierowej podpisem własnoręcznym. Zaproponowana zmiana terminologiczna jest wzorowana na zmianach dokonanych w niniejszym projekcie ustawy w przepisach ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego...”.
Z powołanego uzasadnienia do ustawy nowelizującej wynika zatem, że intencją ustawodawcy przy dokonywaniu zmiany w przepisach, było umożliwienie podatnikom złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania poprzez sporządzenie oświadczenia na piśmie, tzn. wyrażenie woli podatnika przy użyciu znaków pisma, bez konieczności opatrywania oświadczenia własnoręcznym podpisem. Zmiana miała na celu również zrównoważenie postaci papierowej z postacią elektroniczną. Wskazanie w tytule przelewu symbolu „PPE”, stanowi oświadczenie woli podatnika, zgodnie z którą wybrał on sposób opodatkowania na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. „PPE” stanowi skrót od „podatek od przychodów ewidencjonowanych”, który jest powszechnie i jednoznacznie identyfikowany przez organy podatkowe jako wpłata na podatek od przychodów ewidencjonowanych. Wskazanie w tytule przelewu zaliczki na podatek opisu PPE, umożliwia stwierdzenie woli podatnika i nie pozostawia wątpliwości, że dokonał wyboru formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
W całym okresie prowadzenia działalności deklarował Pan i wpłacał Pan zaliczki na PPE. Pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2022 r. osiągnął Pan w czerwcu 2022 r., zatem termin na zgłoszenie wyboru formy opodatkowania upływał 20 lipca 2022 r. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego przelew został wykonany 19 lipca 2022 r. W związku z tym dochował Pan terminu wskazanego w art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych. Tym samym spełnił Pan wszystkie wymagane przez przepisy warunki do skutecznego złożenia oświadczenia o wyborze sposobu opodatkowania.
Stanowisko Pana w pełni potwierdza wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 lutego 2024 r. (sygn. II FSK 710/21), w którym w odniesieniu do analogicznego stanu faktycznego stwierdzono, że „wymóg pisemności oświadczenia o wyborze formy opodatkowania jest dochowany, gdy tekst zawarty został w tytule przelewu skierowanego do organu podatkowego. Sąd w uzasadnieniu wskazał m.in., że „w myśl art. 60 k.c. z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (oświadczenie woli). Zgodnie z art. 60 k.c. „oświadczeniem woli jest każde zachowanie się osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej, a więc - ujmując rzecz skrótowo - zachowanie dostatecznie ujawniające wolę”. - R. Trzaskowski (w:) Kodeks cywilny, Komentarz, Tom I, Część ogólna, cz. 2 (art. 56-125), red. J. Gudowski, Warszawa 2021, art. 60. Zazwyczaj obraz decyzji wyłaniający się z zachowania określonej osoby odpowiada jej rzeczywistej woli wewnętrznej - por. S. Grzybowski (w:) System prawa cywilnego, t.1, 1985, s. 479, według którego oświadczeniem woli jest „zewnętrzny przejaw wewnętrznej decyzji”.
Mając na względzie powyższe, Pana zdaniem, dokonanie wyboru formy opodatkowania w tytule przelewu, z którego treścią organ podatkowy został zawiadomiony w momencie wpływu zaliczki na konto urzędu skarbowego, stanowi dochowanie wymogu „sporządzenia na piśmie” oświadczenia. Skoro zatem przelew został wykonany przez Pana 19 lipca 2022 r., oznacza, że dochował Pan przewidzianego w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, terminu zawiadomienia organu podatkowego o wyborze formy opodatkowania ryczałtem.
W związku z tym przychody osiągnięte przez Pana w ramach działalności gospodarczej w 2022 r. oraz w kolejnych latach podatkowych są opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1a ww. ustawy:
Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.
Natomiast w myśl art. 9 ust. 1b tej ustawy:
Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
Jak stanowi zaś art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Stosownie zaś do art. 9a ust. 3 tej ustawy:
W przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego i niezłożenia w ustawowym terminie oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, podatnik jest zobowiązany do założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym.
Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zaznaczam jednak, że zarówno przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia, ani innych wymogów co do jego formy. Z oświadczenia tego ma natomiast jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.
Dlatego też, w przypadku, gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki/ryczałtu w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynikało, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczyła płatność, to taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, podlegającą wpisowi do Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej. Rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej nastąpiło 18 maja 2022 r. i pierwszy przychód z prowadzonej działalności osiągnął Pan w czerwcu 2022 r., a 19 lipca 2022 r. opłacił Pan pierwszą zaliczkę z tytułu zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych (PPE) za miesiąc czerwiec 2022 r. na konto Urzędu Skarbowego właściwe do rozliczeń podatkowych (tzw. mikrorachunek podatkowy). W poleceniu przelewu podatkowego tytułem zaliczki na podatek do Urzędu Skarbowego podał Pan numer identyfikacji podatkowej (NIP) pod jakim jest zarejestrowany oraz wskazał Pan okres za jaki dokonywana jest płatność podatku (22M06) i tytuł płatności podatku (symbol formularza: PPE). We wrześniu 2024 r., zorientował się Pan, że na indywidualnym koncie w e-urzędzie skarbowym dostępnym na portalu www.podatki.gov.pl widnieje komunikat o braku złożenia zeznania PIT-36 za 2022 r. oraz za 2023 r. Uzyskał Pan wyjaśnienie, że z informacji dostępnych w systemie CEiDG wynika, że nie zgłosił Pan formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Jest Pan przekonany, że na etapie składania wniosku o wpis do CEiDG w 2022 r. zaznaczył Pan wybraną formę opodatkowania ryczałtem, choć w złożonych wnioskach w CEiDG nie jest to odzwierciedlone. Od początku aż do chwili obecnej opłaca Pan należne zaliczki wg zasad obowiązujących w ryczałcie.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że dokonał Pan w terminie pierwszej wpłaty ryczałtu i z opisu dokonanej wpłaty wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczyła płatność, wobec tego powyższa pierwsza wpłata ryczałtu stanowiła skuteczne złożenie przez Pana oświadczenia o wyborze ryczałtu (o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) jako formy opodatkowania przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej.
W konsekwencji uzyskiwane przez Pana przychody w 2022 r. oraz w latach kolejnych mogły być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Natomiast w odniesieniu do przywołanego orzeczenia sądowego, stwierdzić należy, że na ocenę prawidłowości analizowanej kwestii nie może wpłynąć powołane orzecznictwo, ponieważ zapadło ono w odniesieniu do indywidualnego i właściwego tylko temu orzecznictwu opisu sprawy. W związku z powyższym, nie negując takiego orzecznictwa, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca zaprezentowanego przez Pana wyroku zamyka się w obrębie sprawy, dla której zostało wydane.
Interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie podlegały ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).