Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
W dniu 5 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 30 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla świadczonych usług.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osoba fizyczną, prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą od 08.08.2017 r. we własnym imieniu w sposób ciągły, co jest potwierdzone danymi w CEIDG Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT od 10.08.2017 r., co jest potwierdzone w rejestrze podatników VAT. Przychody Wnioskodawcy w roku 2023 nie przekroczyły równowartości 2.000.000 EUR. Od lipca 2024 r. Wnioskodawca pozostaje w stosunku pracy. Na początku na 1/10 etatu z wynagrodzeniem zasadniczym w kwocie 3.000 zł brutto, zaś od października 2024 r. na 1/5 etatu z wynagrodzeniem zasadniczym w kwocie 6.000 zł brutto.
Wnioskodawca podlega obowiązkowi podatkowemu w Rzeczpospolitej Polskiej od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy), gdyż Wnioskodawca posiada miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dotyczy to zarówno roku bieżącego, jak i wszystkich lat poprzednich jego działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest osobą fizyczną, prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą od 08.08.2017 r. we własnym imieniu w sposób ciągły, co jest potwierdzone danymi w CEIDG Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT od 10.08.2017 r., co jest potwierdzone w rejestrze podatników VAT. Przychody Wnioskodawcy w roku 2023 nie przekroczyły równowartości 2.000.000 EUR. Wnioskodawca podlega obowiązkowi podatkowemu w Rzeczpospolitej Polskiej od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy), gdyż Wnioskodawca posiada miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dotyczy to zarówno roku bieżącego, jak i wszystkich lat poprzednich jego działalności gospodarczej.
Ponadto, Wnioskodawca:
1. nie jest opłacającym podatek w formie karty podatkowej;
2. nie jest korzystającym, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3. nie jest osiągającym w całości lub w części przychody z tytułu: prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, czy działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4. nie jest wytwarzającym wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5. nie jest podejmującym wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem lub w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków.
W okresie, którego dotyczy wniosek względem Wnioskodawcy zostały spełnione wszystkie warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto, w okresie, którego dotyczy wniosek względem Wnioskodawcy nie znajduje zastosowanie żadne z wyłączeń określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca uzyskuje przychody z różnych obszarów działalności. Jednym ze źródeł przychodów w działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest wynagrodzenie za usługi w zakresie doradztwa bezpieczeństwa informatycznego oraz usług projektowania i wdrażania architektury ochrony bezpieczeństwa systemów informatycznych (dalej: „Usługi IT"). W ramach Usług IT Wnioskodawca wykonuje następujące czynności:
- przeprowadzanie analiz z dziedziny bezpieczeństwa informatycznego;
- opracowywanie wymagań, architektury i planowanie wdrożenia rozwiązań cyberbezpieczeństwa;
- opiniowanie projektów informatycznych pod kątem bezpieczeństwa;
- doradztwo w zakresie cyberbezpieczeństwa;
- wdrażanie rozwiązań w zakresie cyberbezpieczeństwa;
- nadzór nad wdrażaniem rozwiązań w zakresie cyberbezpieczeństwa;
- zarządzenie podatnościami;
- ochrona przed malware i atakami APT (sandboxing);
- ochrona na poziomie rozwiązań sieciowych;
- ochrona urządzeń końcowych;
- bezpieczna konfiguracja;
- threat intelligence;
- monitoring bezpieczeństwa;
- ochrona systemów i środowisk informatycznych.
Działalność gospodarcza Wnioskodawcy w zakresie Usług IT jest działalnością usługową, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Usługi IT świadczone przez Wnioskodawcę należy zakwalifikować jako usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.30).
Usługi IT nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego oraz nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, czy też w zakresie instalowania oprogramowania, jak również nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi. Usługi IT sklasyfikowane są według PKWiU w grupowaniu 62.02.30 - „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego".
Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów z usług, które są związane z: doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, z doradztwem w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie instalowania oprogramowania, zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi oraz wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca nie uzyskuje, ani nie uzyska przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
Prócz wskazanej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Wnioskodawca ponosi pełne ryzyko gospodarcze wykonywania czynności opisanych we wniosku. Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami, jeżeli taka sytuacja wystąpi. Wnioskodawca na podstawie swoich faktur sprzedaży jest w stanie określić czego dokładnie dotyczyła usługa stwierdzona w fakturze, tym bardziej jakiej kategorii to były usługi. Kategorie prac można ustalić na podstawie samego tytułu faktury, zaś szczegóły tych prac na podstawie wewnętrznej dokumentacji Wnioskodawcy.
Wnioskodawca na rok 2024 wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone w ustawowym terminie.
Niniejszy wniosek dotyczy roku 2024 oraz lat następnych.
Pytanie
Czy przychody Wnioskodawcy uzyskane w 2024 roku i w latach następnych tytułem wynagrodzenia za usługi projektowania i wdrażania środków bezpieczeństwa informatycznego mogą być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy przychody Wnioskodawcy z wynagrodzenia za usługi testowania bezpieczeństwa systemów informatycznych mogą być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z postanowieniami art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenia oznaczają: pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej-oznacza to działalność zarobkową: a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki: 1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności; 2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności; 3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością. Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).
Jak stanowi zaś art. 6 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e 11f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką".
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy: a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nie przekraczającej 2 000 000 euro, lub b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania określone w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 12 % przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego'5 (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PkwiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)
- 8,5 % przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania (tak: Interpretacja indywidualna z dnia 30 stycznia 2024 r., 0115-KDST2-2.4011.544.2023.1.AJZ, Interpretacja indywidualna z dnia 15 lutego 2024 r., 0115-KDST2-1.4011.1.2024.1.NC; Interpretacja indywidualna z dnia 22 stycznia 2024 r., 0114-KDIP3- 2.4011.1025.2023.2.MT).
W niniejszej sprawie Wnioskodawca świadczy usługi projektowania i wdrażania środków ochrony bezpieczeństwa informatycznego. W ramach tych usług Wnioskodawca wykonuje następujące czynności:
- przeprowadzanie analiz z dziedziny bezpieczeństwa informatycznego;
- opracowywanie wymagań, architektury i planowanie wdrożenia rozwiązań cyberbezpieczeństwa;
- opiniowanie projektów informatycznych pod kątem bezpieczeństwa;
- doradztwo w zakresie cyberbezpieczeństwa;
- wdrażanie rozwiązań w zakresie cyberbezpieczeństwa;
- nadzór nad wdrażaniem rozwiązań w zakresie cyberbezpieczeństwa;
- zarządzenie podatnościami;
- ochrona przed malware i atakami APT (sandboxing);
- ochrona na poziomie rozwiązań sieciowych;
- ochrona urządzeń końcowych;
- bezpieczna konfiguracja;
- threat intelligence;
- monitoring bezpieczeństwa;
- ochrona systemów i środowisk informatycznych.
Usługi te należy sklasyfikować według PKWiU w grupowaniu 62.02.30 - „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego". Usługi te nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego oraz nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, czy też w zakresie instalowania oprogramowania, jak również nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi. Usługi IT sklasyfikowane są według PKWiU w grupowaniu 62.02.30 - „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego".
W związku z powyższym przychody uzyskiwane ze świadczenia usług projektowania i wdrażania środków ochrony bezpieczeństwa informatycznego mieszczących się w grupowaniu PKWiU: 62.02.30 mogą podlegać opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5 %, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Podobne stanowisko w zakresie podobnych usług wyrażono w następujących interpretacjach indywidualnych.
- Interpretacja indywidualna z dnia 15.02.2024 r., 0115-KDST2-1.4011.1.2024.1.NC
- Interpretacja indywidualna z dnia 30.01.2024 r., 0115-KDST2-2.4011.544.2023.1.AJZ
- Interpretacja indywidualna z dnia 22.01.2024 r., 0114-KDIP3-2.4011.1025.2023.2.MT.
- Interpretacja indywidualna z dnia 03.09.2024 r., 0114-KDWP.4011.114.2024.3.ASZ
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawczy jest prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Z opisu sprawy wynika, że wskazane w art. 8 omawianej ustawy przesłanki negatywne w Pana sprawie nie występują.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zwracam także uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W myśl art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Tymczasem z opisu sprawy przedstawionego we wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy Pan usługi, które obejmują:
- przeprowadzanie analiz z dziedziny bezpieczeństwa informatycznego;
- opracowywanie wymagań, architektury i planowanie wdrożenia rozwiązań cyberbezpieczeństwa;
- opiniowanie projektów informatycznych pod kątem bezpieczeństwa;
- doradztwo w zakresie cyberbezpieczeństwa;
- wdrażanie rozwiązań w zakresie cyberbezpieczeństwa;
- nadzór nad wdrażaniem rozwiązań w zakresie cyberbezpieczeństwa;
- zarządzenie podatnościami;
- ochrona przed malware i atakami APT (sandboxing);
- ochrona na poziomie rozwiązań sieciowych;
- ochrona urządzeń końcowych;
- bezpieczna konfiguracja;
- threat intelligence;
- monitoring bezpieczeństwa;
- ochrona systemów i środowisk informatycznych.
Ponadto wskazał Pan, że usługi te są sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 62.02.30 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Wyjaśnił Pan, że Usługi IT świadczone przez Pana nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego oraz nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, czy też w zakresie instalowania oprogramowania, jak również nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi.
Ponadto, nie uzyskuje Pan przychodów z usług, które są związane z: doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, z doradztwem w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie instalowania oprogramowania, zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi oraz wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 2b) lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dlatego – na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy – stwierdzam, że Pana przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, które to usługi nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podsumowanie: przychód osiągany przez Pana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług opisanych we wniosku, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
- zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).