Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 31 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 grudnia 2024 r. (data wpływu 9 grudnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej. Działalność jako przeważająca sklasyfikowana jest w PKD pod symbolem 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, a w klasyfikacji PKWiU 70.22.30 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie posiada klasyfikacji GUS w tym zakresie. Jako dodatkowy kod PKD wskazano także 71.12.Z Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne, przy czym wniosek nie dotyczy tej działalności. Główna i podstawowa działalność Wnioskodawcy polega na przygotowywaniu wniosków o pozyskiwanie dofinansowania z UE dla przedsiębiorców (sektor prywatny). Wnioskodawca doradza także swoim klientom, w którym konkursie/naborze mają szansę otrzymać środki UE ze swoim projektem oraz dopasowuje projekt do potrzeb danego konkursu.
W zakres czynności wchodzi przede wszystkim przygotowanie wniosku o dofinansowanie wraz z poprawkami wynikającymi z oceny formalnej i merytorycznej projektu. W ramach przygotowania wniosku wchodzi m.in. opis i przygotowanie biznesplanu, opinanie we wniosku prognoz finansowych, opis zadań i sposobu finansowania inwestycji, przedstawienia sytuacji finansowej aplikanta przed i po jej zakończeniu, pomoc przedsiębiorcy w przygotowaniu niezbędnych formularzy wchodzących w skład wniosku (jak np. oświadczenia MSP) i innych elementów wniosku. Czynności te są wykonywane w oparciu o przedstawione przez klienta dane i dokumenty jak np. dane organizacyjne, dotyczące wielkości jego produkcji, dane dotyczące wielkości jego sprzedaży obecnej i planowanej, jego procesy produkcyjne, schematy technologiczne, dokumenty związane z planowaną inwestycja (jak np. przygotowane przez klienta projekty budowalne, kosztorysy inwestorskie, pozwolenia, zezwolenia, oferty, harmonogram inwestycji, sposób finansowania), dokumenty dotyczące powiazań z innymi firmami, dokumenty finansowe (np. bilans, sprawozdania finansowe). Wnioskodawca przygotowując wnioski o pozyskiwanie dofinansowania z UE dla przedsiębiorców kontaktuje się także z wykonawcami przedsiębiorcy, którzy przygotowali na jego rzecz wskazane powyżej dokumenty, które przedsiębiorca dołącza do wniosku (wymaganych przez konkretną instytucję lub program, jak np. z wykonawcami załączanych do wniosku kosztorysów inwestorskich, projektów budowlanych, dokumentów finansowych, księgowych – samemu zaś dokumentów tych nie przygotowuje). Dodatkowo, po uzyskaniu przez klienta dofinansowania zapewnia także wsparcie przy rozliczeniu projektu, poprzez uczestnictwo w kontrolach przeprowadzonych przez właściwe instytucje, a które mogą mieć miejsce zarówno przed wypłatą środków, jak i po ich wypłacie. Przedmiotem takiej umowy jest: - opracowanie w kompletnego wniosku o dofinansowanie projektu w ramach poddziałania danego programu/projektu finansowego ze środków UE w oparciu o formularz wyznaczony przez instytucję lub wymogi projektu; - opracowanie innych wymaganych załączników do projektu stanowiącego przedmiot wniosku, niezbędnych do ubiegania się a dofinansowanie (dotację), a także przygotowywanie ewentualnej dokumentacji w razie powstania potrzeby uzupełnienia wniosku lub jego zmiany w toku postępowania przed właściwą instytucją dla planowanego przedsięwzięcia, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami i zasadami (np. formularze de minimis, oświadczenia MSP, wykaz majątku etc., za wyjątkiem jak wskazano dokumentów technicznych wykonywanych przez podmiotu trzecie jak np. kosztorysy inwestorskie, projekty budowlane, dokumenty finansowe i księgowe, dokumentacje techniczne inwestycji/urządzeń, akty notarialne itp.) Wynagrodzenie w ramach tej usługi określane jest przeważnie w stosunku procentowym jako premia za sukces płatna w sytuacji, gdy na dany wniosek instytucja organizująca konkurs przyzna dofinansowanie. Wynagrodzenie to najczęściej stanowi niewielki procent pozyskanego dofinansowania. Czasem zdarza się, że kwota premii jest od razu z góry ustalona i nie stanowi wartości procentowej. Wyjątkowo, przy mniejszych projektach, wynagrodzenie podstawowe może zostać ustalone za samo przygotowanie dokumentacji w postaci wniosku o dofinansowanie i załączników. To wynagrodzenie płatne jest po złożeniu wniosku niezależnie od wyniku konkursu. Wynagrodzenie stanowi stałą kwotę ustaloną z danym klientem. Powyższe usługi należy, w Pana ocenie, zaklasyfikować do usług objętych grupowaniem PKWiU 70.22.30 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej”. Wnioskodawca, jako przedsiębiorca w CEIDG jako formę opodatkowania wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W rezultacie przychody z prowadzonej działalności gospodarczej, w tym przychody osiągane ze świadczenia ww. usług, Wnioskodawca opodatkowuje zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Działalność Wnioskodawcy nie jest wykonywana w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 2540). Nie są także spełnione warunki wyłączeń z opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 8 wymienionej wyżej ustawy. Wnioskodawca jest także zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wypełnia także wymogi, o których mowa w art. 15 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z którym podatnik opodatkowany na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego prowadzi ewidencję przychodów, przechowuje ewidencję oraz dowody, na podstawie których dokonuje się wpisów do ewidencji, a także dowody zakupu, w miejscu wykonywania działalności albo w biurze rachunkowym, któremu zostało powierzone prowadzenie ewidencji, będzie prowadził wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także, z uwagi na to, że jest płatnikiem podatku od towarów i usług, sporządza i przechowuje rejestry VAT oraz sporządzane na ich podstawie Jednolite Pliki Kontrolne.
W ocenie Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi, a opisane powyżej w niniejszym wniosku, należy klasyfikować pod symbolem PKWiU 70.22.30 Pozostałe usługi związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie rozwoju przemysłowego. Aktualnie w ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca stosuje Pan stawkę podatkową 15 % na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca powziął jednak wątpliwości co do zastosowanej stawki podatkowej w związku z określonym dla działalności PKD i PKWiU, ponieważ mimo klasyfikacji do działu 70, usługi prowadzone przez niego nie są niewątpliwie związane z działalnością firm centralnych (head office) ani z zarządzaniem. Doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej wykonywane jest w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Tym samym, Wnioskodawca powziął wątpliwość czy przez dotychczasowy okres prowadzenia działalności stosował zawyżoną stawkę podatkową i czy nie powinien stosować stawki w wysokości 8,5 % na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wątpliwości dotyczą wysokości stawki ryczałtu dla opisanych we wniosku usług klasyfikowanych przez Wnioskodawcę do PKD 70.22.Z.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
1. Czy posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Tak
2. Jaki okres podatkowy jest przedmiotem Pana zapytania?
Przedmiotem zapytania jest zdarzenie przyszłe.
3. Czy świadczone przez Pana usługi są w jakikolwiek sposób związane z doradztwem w zakresie oprogramowania?
Nie
4. Czy świadczone przez Pana usługi dotyczą usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), usług firm centralnych (head oficce), usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16)?
Nie. Wnioskodawca w treści wniosku wskazał, że wykonywane przez niego usługi nie dotyczą wskazanych w pytaniu czynności.
5. Czy świadczone przez Pana usługi są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)?
Nie
6. Czy oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskuje/uzyska Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, to należy wskazać z jakich źródeł przychodów one pochodzą.
Oprócz działalności gospodarczej Wnioskodawca uzyskuje dochody z tytułu umowy o pracę (dochody ze stosunku pracy). Dochody te nie mają związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Pytanie
Czy świadczenie opisanych we wniosku usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej a opisanych we Wniosku, wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, klasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.30, podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5 % na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy: Osoby fizyczne (…) osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej. Usługi te związane z prowadzeniem działalności gospodarczej wykonywane są w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wobec powyższego, przychody uzyskiwane z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Z przytoczonych na wstępie przepisów wynika, że przychody z tego źródła mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o ile spełnione zostaną wszystkie ustawowe przesłanki. W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli: 1) w roku poprzedzającym rok podatkowy: a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro. Stosownie do treści art. 4 ust. 2 ww. ustawy, kwoty wyrażone w euro przelicza się na walutę polską według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy. Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym przewiduje przy tym ograniczenia w zakresie możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy: opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników: 1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3; 2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego; 3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: a) prowadzenia aptek, c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych; 4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii; 5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków, c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka ‒ jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach. Zgodnie z ustępem 2. tego artykułu jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach. W ocenie Wnioskodawcy, w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku nie zachodzi żadna z powyższych okoliczności wyłączających możliwość opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Należy jednocześnie zauważyć, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego dla zastosowania właściwej stawki konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. I tak, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi: ‒ 15 % przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m); ‒ 8,5 % przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1–4 oraz 6–8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a). W ocenie Wnioskodawcy, dotychczas stosowana stawka opodatkowania w wysokości 15 % może być zawyżona, ponieważ analiza wskazanych przepisów art. 12 ustawy prowadzi do wniosku, że przychody uzyskiwane ze świadczenia opisanych we wniosku usług doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg 8,5 % stawki zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a tej ustawy, tj. w ramach działalności usługowej, o ile spełnione zostaną pozostałe wymogi określone w cyt. wyżej ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stawką 15 % będą opodatkowane wyłącznie przychody firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Natomiast dział 70 PKWiU obejmuje nie tylko firmy centralne (head office) czy usługi doradztwa związane z zarządzaniem, ale także usługi w zakresie stosunków międzyludzkich i komunikacji (PKWiU 70.21) oraz pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (PKWiU 70.22.30). Pojęcie „zarządzać” to, zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), „1. <wydać polecenie> 2. zarządzać <sprawować nad czymś zarząd>”. Natomiast zgodnie z definicją (...) Zarządzanie to ogólny zakres działań, procesów i decyzji, których zastosowanie w odniesieniu do zasobów, osób, kapitału lub organizacji ma zapewnić warunki do efektywnego ich funkcjonowania prowadzącego do osiągnięcia postawionych celów. Tymczasem, zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi nie dotyczą wydawania poleceń, sprawowania nadzoru ani podejmowania decyzji w odniesieniu do zasobów, osób, kapitału ani organizacji w celu osiągnięcia postawionych celów. Zgodnie z objaśnieniami do PKWIU usługi świadczone przez niego wydają się nie mieścić też w żadnym opisie w zakresie PKWiU działu 70 innym niż 70.22.30. Nie można przyjąć, że pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (PKWiU 70.22.30) mieszczą się w zakresie wskazanym w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m), tj. przychodów firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) ponieważ nie są ani przychodami firm centralnych ani usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, a ze względu na określenie „PKWiU ex dział 70” stawką 15 % objęto nie wszystkie przychody z działu 70, a wyłącznie te, które dotyczą przychodów firm centralnych (head office) i usług doradztwa związanych z zarządzaniem. Nie można również przyjąć, że PKWiU 70.22.30 mimo nazwy pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oznacza pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem, ponieważ pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem zostały wprost wymienione w PKWiU 70.22.16. Usługi wykonywane przez Pana nie mają charakteru usług doradztwa związanych z zarządzaniem. Nie są one kwalifikowane do grupowania PKWiU 70.22.1. Nie są zatem związane ze świadczeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem, w tym zarządzaniem strategicznym, zarządzaniem finansami, zarządzaniem rynkiem, zarządzaniem zasobami ludzkimi, zarządzaniem produkcją, zarządzaniem łańcuchem dostaw, czy też pozostałych usług doradztwa związanego z zarządzaniem, w związku z czym nie mieszczą się one w zakresie przedmiotowym art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m tej ustawy. Ponieważ usługi nie mieszczą się również w zakresie przedmiotowym art. 12 ust. 1 pkt 1-4 i 6-8, należy je zaklasyfikować jako przychody z działalności usługowej określone w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, podlegające opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki 8,5 %. Analiza ww. przepisów wskazuje, że stosowana dotychczas stawka 15% nie była odpowiednia. Stawka 8,5 % jest zatem stawką podstawową, której podlegają przychody z działalności usługowej innej niż określonej w punktach 1-4 i 6-8 ustępu 1 artykułu 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jeżeli zatem dane przychody z działalności usługowej nie mieszczą się w zakresie przedmiotowym art. 12 ust. 1 punkty 1-4 i 6-8, wówczas należy je zaklasyfikować jako przychody określone w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy. Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.30 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej”, polegające na przygotowaniu i wypełnianiu wniosku o dofinansowanie projektu z funduszy unijnych dla przedsiębiorców (sektor prywatny) oraz załączników do wniosku (nie są to załączniki techniczne, jak np. projekt budowlany). Ponieważ przychodów ze tego typu świadczonych usług – jak wskazano powyżej – nie powinno się zakwalifikować do żadnych z wymienionych w art. 12 ust. pkt 1-4, 6-8 ww. ustawy przychodów, to powinny one stanowić przychody z działalności usługowej określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a tej ustawy. Mając na względzie powołane wyżej przepisy, zdaniem Wnioskodawcy, uzyskiwane przez niego przychody ze świadczenia, w ramach działalności gospodarczej, usług sklasyfikowanych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w grupowaniu 70.22.30.0 i – jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, powinny podlegać opodatkowaniu 8,5 % stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym;
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9;
Z kolei zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:
ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676), pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
W myśl natomiast art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (…).
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, i poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W świetle natomiast art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Przedstawił Pan następujące informacje:
1. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą,
2. aktualnie w ramach prowadzonej działalności, stosuje Pan stawkę podatkową 15% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
3. w odniesieniu do prowadzonej działalności nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 u.z.p.d,
4. przedmiotem Pana działalności gospodarczej są usługi sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług („PKWiU”) pod numerem 70.22.30 Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
5. świadczone przez Pana usługi nie są w jakikolwiek sposób związane z doradztwem w zakresieoprogramowania,
6. świadczone przez Pana usługi nie dotyczą usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU exdział 70), usług firm centralnych (head oficce), usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiemrybnym (PKWiU 70.22.16),
7. Pana główna i podstawowa działalność polega na przygotowywaniu wniosków o pozyskiwanie dofinansowania z UE dla przedsiębiorców (sektor prywatny).
Skoro wykonywane przez Pana usługi sklasyfikowane wg PKWiU 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, to do przychodów uzyskanych z tytułu ich świadczenia może Pan zastosować stawkę 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika bowiem, że stawka 15% ryczałtu obejmuje wyłącznie: usługi firm centralnych (head office); usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, nie obejmuje zaś pozostałych usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej PKWiU 70.22.30.0.
Zatem, uzyskiwane przez Pana przychody z tytułu usług – sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.30.0 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej” – mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stanowisko Pana jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.