Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 25 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 listopada 2024 r. (wpływ 25 listopada 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej: „Wnioskodawca” lub „Podatnik”) i podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Złożony wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego. Wniosek dotyczy roku podatkowego 2019 i kolejnych.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy – Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna począwszy od 15 października 2019 r. Obecnie Wnioskodawca rozlicza zryczałtowany podatek dochodowy na podstawie ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. 2024.776 ze zm.; dalej także: ustawa ryczałtowa).
Dotychczas, do całości przychodów uzyskiwanych w ramach – opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych – Wnioskodawca stosował stawkę ryczałtu w wysokości 15%. Po przeprowadzonej analizie, Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy stosowana ww. stawka zryczałtowanego podatku dochodowego (15%) jest stawką prawidłową dla przychodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę ze świadczonych usług.
W ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca stale współpracuje z podmiotem prowadzącym działalność handlową (dalej: kontrahent).
Zdaniem Wnioskodawcy, zakres wykonanych na rzecz kontrahenta usług mieści się w grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług usług opisanym kodem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
W praktyce działalność obejmuje świadczenie usług obejmujących:
·prowadzenie sukcesywnej analizy rynku, na którym działa kontrahent w celu identyfikacji podmiotów, które mogą być zainteresowane ofertą kontrahenta;
·wyszukiwanie potencjalnych klientów dla kontrahenta i przedstawianie ich kontrahentowi drogą elektroniczną;
·nawiązywanie kontaktu z podmiotami zainteresowanymi ofertą kontrahenta;
·przygotowywanie ofert składanych następnie wyszukanym potencjalnym klientom;
·organizację i udział w spotkaniach z potencjalnymi klientami;
·negocjowanie treści zawieranych umów;
·doradztwo w zakresie warunków umownych z klientami;
·doprowadzenie do zawarcia przez kontrahenta umów z klientami;
·utrzymywanie kontaktu z klientami w celu realizacji zawartych umów, jak również podtrzymania współpracy z takimi klientami;
·organizowanie i koordynacja transportu towarów sprzedawanych klientom;
·rozliczanie umów zawartych z kontrahentami oraz przygotowywanie analiz dotyczących marż uzyskiwanych z umów z kontrahentami (z uwzględnieniem kosztów transportu towarów, ich magazynowania, kosztów przedstawicieli handlowych);
·rozliczanie pośredników handlowych (handlowców) – na podstawie marży z ich sprzedaży do przypisanych klientów;
·wyszukiwanie potencjalnych dostawców dla kontrahenta;
·organizowanie i koordynacja transportu towarów kupowanych przez kontrahenta.
Wnioskodawca nie jest i nie był nigdy podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie korzysta i nie będzie korzystał z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie prowadzi i nie będzie prowadzić apteki, nie sprzedaje i nie będzie sprzedawać, ani kupować wartości dewizowych oraz nie będzie sprzedawać części oraz akcesoriów do pojazdów mechanicznych. Ponadto, Wnioskodawca nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Wnioskodawca nie świadczył i nie będzie świadczył usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Nie występuje i nie wystąpiła również sytuacja, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Działalność wykonywana przez Wnioskodawcę jest to działalność usługowa, w myśl przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Czynności określone we wniosku nie są i nie będą wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego. Odpowiedzialność wobec osób trzecich oraz ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności ponosi Wnioskodawca.
Usługi nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu zdefiniowanego w art. 4 ust. 2 pkt 11 ustawy o ryczałcie.
Wysokość przychodów Wnioskodawcy z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro.
W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, doprecyzował Pan opis sprawy o następujące informacje:
Na wstępie Wnioskodawca zwraca uwagę, że – opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i dodatkowo objaśnione poniżej – czynności, wykonywane w ramach świadczonych przez Wnioskodawcę usług tworzą komplementarną całość, która:
-z jednej strony (sprzedażowej) ma na celu zawarcie umowy przez kontrahenta Wnioskodawcy z klientem/odbiorcą (względnie złożenie przez takiego klienta zamówienia na dostawę towarów oferowanych przez kontrahenta Wnioskodawcy) oraz koordynację relacji pomiędzy kontrahentem Wnioskodawcy a jego (kontrahenta) klientem,
-z drugiej zaś strony (zakupowej) ma na celu zawarcie umowy przez kontrahenta Wnioskodawcy z dostawcą towarów, które następnie są przez kontrahenta Wnioskodawcy zbywane do jego (kontrahenta) klientów.
Szczegółowy opis czynności wykonywanych w ramach świadczonych usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”:
a)Prowadzenie sukcesywnej analizy rynku, na którym działa kontrahent w celu identyfikacji podmiotów, które mogą być zainteresowane ofertą kontrahenta.
Poszczególne czynności wykonywane przez Wnioskodawcę polegają zatem na monitorowaniu (analizowaniu) rynku w celu zidentyfikowania podmiotów, z którymi kontrahent Wnioskodawcy może zawrzeć umowę/zamówienie (czy to sprzedaży towarów, czy to zakupu towarów), wytypowaniu potencjalnych odbiorców/dostawców spełniających kryteria kontrahenta Wnioskodawcy. Opisane powyżej czynności składają się na analizę rynku w branży, w której działa kontrahent Wnioskodawcy i są wykonywane z wykorzystaniem ogólnodostępnych baz danych dotyczących podmiotów gospodarczych działających w danej branży oraz platform handlowych, na której podmioty gospodarcze umieszczają ogłoszenia dotyczące zakupu lub sprzedaży danych towarów.
b)Wyszukiwanie potencjalnych klientów dla kontrahenta i przedstawianie ich kontrahentowi drogą elektroniczną oraz wyszukiwanie potencjalnych dostawców dla kontrahenta.
Po dokonaniu czynności opisanych w lit. a Wnioskodawca ocenia możliwość i opłacalność nawiązania przez kontrahenta Wnioskodawcy współpracy z danym odbiorcą/dostawcą oraz w przypadku gdy dostrzega potencjał dla rozpoczęcia przez kontrahenta współpracy z takim podmiotem przesyła mailową informację swojemu kontrahentowi. Informacja ta zawiera zwykle dane dotyczące możliwości dostarczenia określonego asortymentu/towaru danemu odbiorcy albo dane dotyczące możliwości zakupu określonego asortymentu/towaru od danego dostawcy. W ten sposób dochodzi do zaprezentowania/przedstawienia tych potencjalnych odbiorców/dostawców kontrahentowi Wnioskodawcy.
c)Przygotowywania ofert składanych następnie wyszukanym potencjalnym klientom.
W kolejnym kroku Wnioskodawca nawiązuje kontakt (osobisty, telefoniczny lub mailowy) z takim potencjalnym odbiorcą/dostawcą, i przygotowuje – w porozumieniu z kontrahentem i na podstawie danych otrzymanych od kontrahenta – ofertę sprzedaży/zakupu towarów, którą przedstawia takiemu potencjalnemu klientowi.
d)Organizacja i udział w spotkaniach z potencjalnymi klientami.
Następnie zdarza się, że Wnioskodawca, w przypadku, gdy oferta spotka się zainteresowaniem potencjalnego odbiorcy/dostawcy, niekiedy doprowadza do spotkania, którego celem są zwykle negocjacje prowadzone przez kontrahenta Wnioskodawcy z potencjalnym odbiorcą/dostawcą. W spotkaniach tych, Wnioskodawca uczestniczy koordynując ich przebieg.
e)Negocjowanie treści zawieranych umów.
Na tym etapie działania podejmowane przez Wnioskodawcę mają na celu „pogodzenie interesów” kontrahenta Wnioskodawcy i potencjalnego odbiorcy/dostawcy i doprowadzenie do zawarcia umowy pomiędzy ww. podmiotami. W tym celu Wnioskodawca m.in. wykorzystuje informacje pozyskane w toku czynności związanych z rozliczeniem zrealizowanych wcześniej dostaw (umów/zamówień), w tym informacje związane z kosztami przedstawicieli handlowych, których pracę Wnioskodawca nadzoruje i podejmuje działania zmierzające do zawarcia konsensusu pomiędzy kontrahentem Wnioskodawcy a potencjalnym odbiorcą/dostawcą. Zwykle kończy się to osiągnięciem porozumienia pomiędzy kontrahentem Wnioskodawcy i potencjalnym odbiorcą/dostawcą kontrahenta Wnioskodawcy.
f)Doprowadzenie do zawarcia przez kontrahenta umów z klientami.
W przypadku, gdy po zrealizowaniu czynności opisanych powyżej kontrahent Wnioskodawcy i odbiorca/dostawca zdecydują się zawrzeć umowę lub złożyć zamówienie, w kolejnym kroku Wnioskodawca koordynuje zawarcie umowy lub złożenie zamówienia pomiędzy ww. podmiotami. Ewentualna umowa (lub zamówienie) zawierana jest pomiędzy ww. podmiotami (kontrahentem Wnioskodawcy i jego (kontrahenta Wnioskodawcy) odbiorcą/dostawcą) działającymi we własnym imieniu i na własny rachunek.
g)Organizowanie i koordynacja transportu towarów sprzedawanych klientom oraz organizowanie i koordynacja transportu towarów kupowanych przez kontrahenta.
Po zawarciu umowy lub złożeniu zamówienia, jeśli kontrahent Wnioskodawcy wyrazi taką wolę, zdarza się, że Wnioskodawca nadzoruje wywiązywanie się przez strony z zobowiązań zaciągniętych w umowie/zamówieniu (w dalszym ciągu bez podpisywania umów we własnym imieniu). W takim przypadku zadaniem Wnioskodawcy jest dopilnowanie, żeby zamówiony przez odbiorcą towar został dostarczony (przetransportowany) do klienta zgodnie z ustaleniami pomiędzy kontrahentem Wnioskodawcy a tym odbiorcą, zawartymi w umowie lub zamówieniu. Chodzi tu przede wszystkim o nadzór nad terminowością i miejscem dostawy. Podobnie, w przypadku gdy czynności realizowane przez Wnioskodawcę w związku z zakupem towarów przez kontrahenta Wnioskodawcy, zadaniem Wnioskodawcy jest dopilnowanie, by zamówiony przez kontrahenta Wnioskodawcy towar dotarł terminowo na miejsce, do którego został zamówiony.
Czynności wykonywane w tym zakresie przez Wnioskodawcę dotyczą tylko i wyłącznie tych odbiorców/dostawców kontrahenta Wnioskodawcy, z którymi ten kontrahent zawarł umowę w związku z wyświadczeniem przez Wnioskodawcę usług pośrednictwa komercyjnego opisanych we wniosku.
W przypadku, gdy z umowy zawartej przez kontrahenta, w wyniku wyświadczenia przez Wnioskodawcę usługi pośrednictwa komercyjnego wynika, że obowiązek transportu towaru od kontrahenta Wnioskodawcy do odbiorcy albo obowiązek transportu towaru od dostawcy do kontrahenta Wnioskodawcy, spoczywa na kontrahencie Wnioskodawcy, wówczas Wnioskodawca przekazuje firmie transportowej informacje niezbędne do przetransportowania takiego towaru (informacje na temat miejsca załadunku/rozładunku oraz terminu dostawy i wolumenu transportowanego towaru). Wnioskodawca nie świadczy usług transportu towarów samodzielnie a jedynie koordynuje transport (przekazuje firmie transportowej, z którą umowę zawartą ma kontrahent Wnioskodawcy) towarów, co do których Wnioskodawca wyświadczył daną usługę pośrednictwa komercyjnego. Efektem tych czynności jest terminowe i zgodne z umową zrealizowanie transportu towarów, których sprzedaż/zakup jest realizowana w wyniku umowy zawartej przez kontrahenta Wnioskodawcy w wyniku działań Wnioskodawcy.
h)Utrzymywanie kontaktu z klientami w celu realizacji zawartych umów, jak również podtrzymania współpracy z takimi klientami.
Wnioskodawca utrzymuje relacje z takim klientem swojego kontrahenta, w szczególności podtrzymując z nim kontakt i „badając” ewentualne zapotrzebowanie na kolejne partie towaru, jak również przedstawia oferty kontrahenta Wnioskodawcy.
W przypadku, gdy zawarta pomiędzy kontrahentem Wnioskodawcy a klientem umowa/zamówienie dotyczy jednej partii towaru wówczas działania Wnioskodawcy koncentruję się na koordynacji obiegu dokumentów związanych z realizacją zamówienia. Z kolei, w przypadku gdy umowa zawarta pomiędzy kontrahentem Wnioskodawcy a klientem ma charakter ramowy, wówczas Wnioskodawca wykonuje czynności związane z przedstawianiem ofert kontrahenta Wnioskodawcy dotyczących poszczególnych partii towarów objętych umową i doprowadzeniem do składania przez klientów kontrahenta Wnioskodawcy zamówień na takie poszczególne partie towarów/asortymentu. Czynności te obejmują w szczególności: przedstawienie oferty dotyczącej danego asortymentu, doprowadzenie do porozumienia w zakresie warunków dostawy tego asortymentu, koordynacja złożenia zamówienia przez klienta na dany towar/asortyment oraz nadzór nad realizacją poszczególnych zamówień.
i)Rozliczanie umów zawartych z kontrahentami oraz przygotowywania analiz dotyczących marż uzyskiwanych z umów z kontrahentami (z uwzględnieniem kosztów transportu towarów, ich magazynowania, kosztów przedstawicieli handlowych) oraz rozliczanie pośredników handlowych (handlowców) – na podstawie marży z ich sprzedaży do przypisanych klientów.
Po wykonaniu umowy/realizacji zamówienia, a także w trakcie wykonywania umów ramowych, Wnioskodawca zbiera dane dotyczące przychodów i kosztów związanych z realizacją takiej umowy/zamówienia a następnie analizuje te dane w celu uwzględnienia ich w warunkach finansowych proponowanych przez kontrahenta Wnioskodawcy w kolejnych ofertach składanych temu samemu lub innym klientom. Dane te służą ustaleniu opłacalności konkretnej dostawy realizowanej przez kontrahenta i są wykorzystywane przy ocenie możliwości negocjacyjnych w zakresie ofert kontrahenta Wnioskodawcy przedstawianych przez Wnioskodawcę potencjalnym klientom w przyszłości. Jednak przede wszystkim dane te służą ustaleniu wynagrodzenia Wnioskodawcy, należnego Mu z tytułu wyświadczenia danej usługi pośrednictwa komercyjnego.
Wnioskodawca pragnie pokreślić, że na żadnym etapie nie zawiera we własnym imieniu i na własną rzecz umów, których przedmiotem byłaby dostawa towarów ani ze swoim kontrahentem ani z klientem swojego kontrahenta.
Opisane powyżej czynności składają się na kompleksowy pakiet usług, za które Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie od swojego kontrahenta.
Na marginesie wspomnieć należy, że prawidłowość zastosowania opodatkowania ww. usług świadczonych przez Wnioskodawcę zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne według stawki 8,5% została wielokrotnie potwierdzona przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych. Jakkolwiek Wnioskodawca zdaje sobie sprawę, że rozstrzygnięcia zawarte w interpretacjach indywidualnych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji więżących w odniesieniu do innych zaistniałych stanów faktycznych, czy też zdarzeń przyszłych, niemniej jednak potwierdzenie prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy, w zakresie możliwości zastosowania 8,5% stawki ryczałtu właściwego dla działalności usługowej do usług pośrednictwa komercyjnego, świadczonych przez Wnioskodawcę, znaleźć można m.in. w:
·Interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 grudnia 2021 r., nr 0112-KDIL2-2.4011.778.2021.2.MM,
·Interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 lipca 2021 r., nr 0115-KDIT1.4011.293.2021.2.MST,
·Interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 czerwca 2021 r., nr 0114-KDIP3-2.4011.308.2021.MJ,
·Interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 marca 2021 r., nr 0112-KDIL2-2.4011.106.2021.1.AG
·Interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 czerwca 2021 r., nr 0113-KDIPT2-1.4011.271.2021.2.ISL.
Jednocześnie, Wnioskodawca wyjaśnia, że:
1.W opisie sprawy nastąpiła omyłka pisarska i świadczone przez Wnioskodawcę usługi będące przedmiotem wniosku nie były/nie są/nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W opisie sprawy art. 4 ust. 2 pkt 11 ustawy o ryczałcie został wskazany omyłkowo.
2.W przeszłości, do dnia złożenia wniosku o interpretację, począwszy od rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, Wnioskodawca trzykrotnie uzyskał, podlegający opodatkowaniu dochód ze sprzedaży towarów. Była to sytuacja incydentalna i Wnioskodawca nie planuje w przyszłości uzyskiwać takiego dochodu. Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, że ww. dochód uzyskany w przeszłości ze sprzedaży towarów nie jest objęty stanowiskiem własnym zaprezentowanym przez Wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i Wnioskodawca ma świadomość, że dochód ten nie podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na zasadach przedstawionych w ww. stanowisku własnym.
Pytania
1. Czy przychód z działalności usługowej, związanej ze świadczeniem usług opisanych we wniosku, może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%?
2. Czy – w przypadku udzielenia twierdzącej odpowiedzi na pytanie nr 1 – Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% w rozliczeniu zryczałtowanego podatku dochodowego za lata ubiegłe, tj. 2019-2023?
Pana stanowisko w sprawie
Wnioskodawca uważa, że do przychodów osiąganych przez Niego z tytułu opisanych powyżej usług w zakresie pośrednictwa komercyjnego, może zastosować stawkę 8,5%, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Tym samym, w związku z błędnym kwalifikowaniem przychodów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę w latach 2019-2023, Wnioskodawca będzie uprawniony do skorygowania rozliczenia i zastosowania prawidłowej stawki zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 8,5%.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1 f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Według art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. przepisem opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1 b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka,
jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i prowadzi działalność gospodarczą od 15 października 2019 r.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza była/jest/będzie działalnością usługową w myśl przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczyła, nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro.
W latach podatkowych, których dotyczy wniosek (tj. 2019 r. oraz latach kolejnych), w odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie miały, nie mają i nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Usługi będące przedmiotem wniosku są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” i obejmują:
•prowadzenie sukcesywnej analizy rynku, na którym działa kontrahent w celu identyfikacji podmiotów, które mogą być zainteresowane ofertą kontrahenta;
•wyszukiwanie potencjalnych klientów dla kontrahenta i przedstawianie ich kontrahentowi drogą elektroniczną;
•nawiązywanie kontaktu z podmiotami zainteresowanymi ofertą kontrahenta;
•przygotowywanie ofert składanych następnie wyszukanym potencjalnym klientom;
•organizację i udział w spotkaniach z potencjalnymi klientami;
•negocjowanie treści zawieranych umów;
•doradztwo w zakresie warunków umownych z klientami;
•doprowadzenie do zawarcia przez kontrahenta umów z klientami;
•utrzymywanie kontaktu z klientami w celu realizacji zawartych umów, jak również podtrzymania współpracy z takimi klientami;
•organizowanie i koordynacja transportu towarów sprzedawanych klientom;
•rozliczanie umów zawartych z kontrahentami oraz przygotowywanie analiz dotyczących marż uzyskiwanych z umów z kontrahentami (z uwzględnieniem kosztów transportu towarów, ich magazynowania, kosztów przedstawicieli handlowych);
•rozliczanie pośredników handlowych (handlowców) – na podstawie marży z ich sprzedaży do przypisanych klientów;
•wyszukiwanie potencjalnych dostawców dla kontrahenta;
•organizowanie i koordynacja transportu towarów kupowanych przez kontrahenta.
Jak wynika z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 nie zostały objęte stawkami podatku wskazanymi w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stanowisko w zakresie pytania 1
Podsumowując – przychód z działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę w zakresie usług opisanych powyżej podlegał/podlega/będzie podlegał opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stanowisko w zakresie pytania 2
Jednocześnie, w związku ze stanowiskiem własnym przedstawionym w zakresie pytania 1, Wnioskodawca uważa, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 8,5% w rozliczeniu zryczałtowanego podatku dochodowego za lata ubiegłe, tj. 2019-2023 na zasadzie korekty zeznania rocznego złożonego za ww. okresy rozliczeniowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Według art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Jak stanowi art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast według art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. przepisem:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2004 r.:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2021 r.:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Dodatkowo podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą od 15 października 2019 r. Dotychczas, do całości przychodów stosował Pan stawkę ryczałtu w wysokości 15%. Po przeprowadzonej analizie, powziął Pan wątpliwość, czy stosowana ww. stawka zryczałtowanego podatku dochodowego (15%) jest stawką prawidłową dla przychodów uzyskiwanych przez Pana ze świadczonych usług. W ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej stale współpracuje Pan z podmiotem prowadzącym działalność handlową (dalej: kontrahent). Pana zdaniem, zakres wykonanych na rzecz kontrahenta usług mieści się w grupowaniu PKWiU usług opisanym kodem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
W praktyce działalność obejmuje świadczenie usług obejmujących:
·prowadzenie sukcesywnej analizy rynku, na którym działa kontrahent w celu identyfikacji podmiotów, które mogą być zainteresowane ofertą kontrahenta;
·wyszukiwanie potencjalnych klientów dla kontrahenta i przedstawianie ich kontrahentowi drogą elektroniczną;
·nawiązywanie kontaktu z podmiotami zainteresowanymi ofertą kontrahenta;
·przygotowywanie ofert składanych następnie wyszukanym potencjalnym klientom;
·organizację i udział w spotkaniach z potencjalnymi klientami;
·negocjowanie treści zawieranych umów;
·doradztwo w zakresie warunków umownych z klientami;
·doprowadzenie do zawarcia przez kontrahenta umów z klientami;
·utrzymywanie kontaktu z klientami w celu realizacji zawartych umów, jak również podtrzymania współpracy z takimi klientami;
·organizowanie i koordynacja transportu towarów sprzedawanych klientom;
·rozliczanie umów zawartych z kontrahentami oraz przygotowywanie analiz dotyczących marż uzyskiwanych z umów z kontrahentami (z uwzględnieniem kosztów transportu towarów, ich magazynowania, kosztów przedstawicieli handlowych);
·rozliczanie pośredników handlowych (handlowców) – na podstawie marży z ich sprzedaży do przypisanych klientów;
·wyszukiwanie potencjalnych dostawców dla kontrahenta;
·organizowanie i koordynacja transportu towarów kupowanych przez kontrahenta.
Nie jest Pan i nie był nigdy podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie korzysta i nie będzie Pan korzystał z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie prowadzi i nie będzie prowadzić apteki, nie sprzedaje i nie będzie Pan sprzedawać, ani kupować wartości dewizowych oraz nie będzie sprzedawać części oraz akcesoriów do pojazdów mechanicznych. Ponadto, nie wytwarza Pan wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Nie świadczył i nie będzie Pan świadczył usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Nie występuje i nie wystąpiła również sytuacja, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Działalność wykonywana przez Pana jest to działalność usługowa, w myśl przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Usługi nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu zdefiniowanego w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie. Wysokość Pana przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro. Pana wniosek dotyczy roku podatkowego 2019 i kolejnych.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że osiągane przez Pana od 15 października 2019 r. przychody ze świadczenia usług wymienionych w opisie sprawy, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, podlegały/podlegają i będą podlegały opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%:
-w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2020 r., na postawie art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz
-w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2021 r., na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione były/są/będą warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jak wynika z art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy są obowiązani złożyć w urzędzie skarbowym zeznanie według ustalonego wzoru o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym; zeznanie złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.
Z kolei, w świetle ust. 4 powołanego przepisu:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynikający z zeznania jest podatkiem należnym za dany rok podatkowy, chyba że naczelnik urzędu skarbowego wyda decyzję, w której określi inną wysokość podatku.
Z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) wynika, że:
Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.
Natomiast stosownie do art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej:
Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.
Przy czym, zgodnie z art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej:
Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.
Korekta deklaracji może dotyczyć każdej jej pozycji, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji.
Zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej:
Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Podatnik ma zatem prawo skorygować daną deklarację w okres pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.
Tym samym w sytuacji zastosowania błędnej stawki ryczałtu ma Pan prawo dokonać korekty rocznych zeznań o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i zastosować właściwą stawkę podatku.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Odnośnie powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).