Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych – w zakresie pytania pierwszego – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania prawidłowej stawki ryczałtu. Wniosek został uzupełniony – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 listopada 2024 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Od (...) 2021 r. Wnioskodawca prowadził jednoosobową działalność gospodarczą, którą zawiesił (...) 2024 r. w związku z brakiem zamówień. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy były usługi sklasyfikowane pod kodem PKD 74.90.Z – Pozostała działalność profesjonalna i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.
W najbliższym czasie Wnioskodawca zamierza odwiesić swoją działalność, ponieważ nawiązał współpracę z dużym klientem z branży (...), dla którego zamierza wykonywać usługi pośrednictwa biznesowego, które w ocenie Wnioskodawcy będą również zawierały się w klasyfikacji PKD 74.90.Z. Dokładnie, wykonywane przez Wnioskodawcę usługi będą polegały na:
1)wyszukiwaniu potencjalnych kontrahentów według przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów, w tym zarówno potencjalnych klientów, jak i dostawców;
2)przedstawieniu (prezentacji) zleceniodawcy informacji o kontrahentach;
3)negocjowaniu warunków handlowych z kontrahentami w imieniu zleceniodawcy, w tym zakresu pracy, ceny oraz warunków płatności;
4)kontakcie telefonicznym i mailowym z kontrahentami w celu wyjaśniania wszelkich pytań i wątpliwości;
5)pośrednictwa w przekazywaniu dokumentów handlowych,
6)utrzymywaniu relacji z kontrahentami (okazjonalne telefony, maile),
7)pełnieniu roli osoby kontaktowej pomiędzy zleceniodawcą a kontrahentami.
Z potencjalnym zleceniodawcą nie łączą Wnioskodawcy żadne relacje poza czysto biznesowymi. Wnioskodawca nie będzie również wykonywał żadnych usług związanych z zarządzaniem przedsiębiorstwem zleceniodawcy, w tym na przykład doradztwem czy zarządzaniem projektami, a jego usługi będą ograniczone jedynie do pośrednictwa w pozyskaniu kontrahenta i utrzymaniu z nim relacji handlowych zgodnie z wytycznymi zleceniodawcy. Ponieważ potencjalny zleceniodawca Wnioskodawcy zamierza podjąć współpracę z klientem z Malezji, może pojawić się konieczność wynajęcia firmy doradczej z Malezji w celu znalezienia potencjalnych dostawców z tamtego regionu i konieczność zapłaty za usługi pośrednictwa biznesowego obejmujące podobny zakres, co usługi wymienione wyżej w pkt 1-7.
Co do zasady, przy płatnościach transgranicznych dla nierezydentów za usługi doradcze, księgowe, badania rynku, usługi prawne, reklamowe itd. występuje tzw. podatek u źródła w wysokości 20%, chyba że pobranie takiego podatku wyłącza umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarta pomiędzy Polską a krajem nierezydenta. W przypadku Polski i Malezji jest taka umowa, która w art. 13 ust. 1 określa, że: „Opłaty za usługi techniczne powstające w Umawiającym się Państwie i wypłacone osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie”.
W tym samym art. 13 ust. 3 doprecyzowane jest, co kryje się pod pojęciem usług technicznych: „Określenie „opłaty za usługi techniczne” użyte w tym artykule oznacza wszelkiego rodzaju płatności na rzecz jakiejkolwiek osoby, innej niż osoba zatrudniona przez osobę dokonującą płatności, w związku z jakimikolwiek usługami technicznymi, zarządczymi lub doradczymi”.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy w takim wypadku, mając certyfikat rezydencji dostawcy z Malezji, płatności za usługi pośrednictwa biznesowego, wchodzące w zakres usług technicznych opisanych w art. 13 ust. 3 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Polską i Malezją, zostaną wyłączone z pobrania podatku u źródła.
Uzupełnienie wniosku
Cała odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultaty oraz za wykonywanie przez Wnioskodawcę czynności w ramach usług pośrednictwa biznesowego będzie spoczywała na zleceniodawcy. Zakres usług Wnioskodawcy ogranicza się jedynie do wyszukania i przekazania zleceniodawcy potencjalnych kontrahentów oraz prowadzenie negocjacji handlowych. Ostateczna decyzja co do wyboru kontrahenta, zaakceptowania proponowanych warunków, wszelkie transakcje finansowe oraz nadzór nad realizacją kontraktu jest wyłączną domeną zleceniodawcy.
Czynności zlecone w ramach usług pośrednictwa biznesowego nie będą wykonywane przez Wnioskodawcę pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności.
Czynności związane zarówno z poszukiwaniem potencjalnych kontrahentów, jak i utrzymywaniem z nimi kontaktu, negocjowanie ofert itp. będą realizowane przez Wnioskodawcę samodzielnie bez nadzoru zewnętrznego. Zleceniodawca będzie otrzymywał od Wnioskodawcy informację o kontrahentach i poczynionych ustaleniach i na tej podstawie będzie poodejmował decyzję o nawiązaniu współpracy lub nie. Oczywiście może się zdarzyć, że w przypadku gdy wynik negocjacji nie będzie do końca akceptowalny, Zleceniodawca poprosi o kontynuowanie negocjacji i poda swoje oczekiwania albo sam je będzie kontynuował.
Wykonując czynności w ramach usług pośrednictwa biznesowego Wnioskodawca będzie ponosił ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Ryzyko gospodarcze jakie w tym wypadku będzie spoczywało na Wnioskodawcy ograniczy się do bezpośrednich kosztów związanych z prowadzoną działalnością, takich jak:
•poświęcony czas na wyszukiwanie i utrzymywanie kontaktu z potencjalnymi kontrahentami,
•koszty prowadzenia komunikacji (telefon, Internet),
•koszty przejazdów i ewentualne koszty delegacyjne jeżeli będzie tego wymagała sytuacja.
Ryzyko to związane jest z tym, że Zleceniodawca może uznać, że pomimo zrealizowanych przez Wnioskodawcę czynności wyniki są dla niego niezadowalające i umowa na pośrednictwo biznesowe nie została wykonana zgodnie z jej zapisami.
Zgodnie z PKWiU (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) prowadzoną przez Wnioskodawcę działalność można sklasyfikować następująco:
-usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń – 74.90.12, albo
-pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane – 74.90.20.
W praktyce obie te kwalifikacje byłyby prawidłowe, jeżeli ustalenia negocjacyjne z kontrahentami można by uznać jako usługi wyceny, co nie jest takie oczywiste, bo w przypadku Wnioskodawcy nie będzie on dokonywał wyceny, a jedynie ustalał wycenę w drodze negocjacji z kontrahentem.
W pierwotnym wniosku o interpretację Wnioskodawca wstawił klasyfikację 74.90.Z, która jest najbardziej ogólna i niestety zawiera również usługi, którymi Wnioskodawca nie będzie się zajmował (jak kontrola dokumentów przewozowych – 74.90.11, doradztwo w sprawach środowiska – 74.90.13, Usługi w zakresie prognozowania pogody i usługi meteorologiczne – 74.90.13, czy też Usługi doradztwa w zakresie bezpieczeństwa – 74.90.15). Dlatego w CEIDG jako rodzaj działalności przeważającej Wnioskodawca ma wpisane 74.90.Z (obowiązuje tam symbol 5-znakowy), ale w systemie 6-znakowym rodzaj prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności określiłby jako: 74.90.12 oraz 74.90.20.
Klient, z którym Wnioskodawca zamierza podjąć współpracę prowadzi zaawansowane rozmowy z klientem z Malezji i w przypadku podpisania wieloletniej umowy z tym klientem może pojawić się konieczność sprowadzania z Malezji pewnych materiałów i elementów niezbędnych do realizacji poszczególnych projektów. Ponieważ Wnioskodawca sam nie posiada wystarczającego rozeznania na tym rynku, to w celu wyszukania potencjalnych dostawców może zaistnieć potrzeba zaangażowania firmy doradczej z tamtego regionu.
Zakres usług świadczonych przez firmę z Malezji byłby analogiczny do zakresu usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz polskiego kontrahenta, z tym że obejmowałby rynek malezyjski. Dodatkowo istnieje też możliwość, że oprócz dostawców firma z Malezji byłaby zaangażowana w poszukiwanie potencjalnych klientów. W ten sposób Wnioskodawca miałby możliwość rozszerzenia swojej działalności na innych klientów w Polsce, dla których mógłby świadczyć usługi pośrednictwa biznesowego, ale tym razem oferując pośrednictwo w poszukiwaniu i negocjowaniu warunków współpracy z klientami z Malezji, którzy byliby zainteresowani działalnością w Polsce.
Wnioskodawca nie jest w stanie określić czy podmiot malezyjski świadczący usługi pośrednictwa biznesowego będzie osobą fizyczną czy osobą prawną albo podmiotem, który jest traktowany jak osoba prawna dla celów podatkowych. Jeżeli z jakichkolwiek powodów będzie korzystniej nawiązać współprace z podmiotem gospodarczym, a nie osobą fizyczną, to oczywiście będzie to osoba prawna dla celów podatkowych. Ale jeżeli nie będzie to miało istotnego znaczenia jeżeli chodzi o rozliczenia w Polsce, to może to być zarówno osoba fizyczna, jak i prawna.
Podmiot malezyjski świadczący usługi pośrednictwa biznesowego będzie rezydentem podatkowym Malezji. Najprawdopodobniej będzie to podmiot mający siedzibę na wyspie (...). Podmiot malezyjski świadczący usługi pośrednictwa biznesowego nie będzie świadczył tych usług poprzez swój zakład bądź stałą placówkę położoną na terytorium Polski. Wnioskodawca planuje nawiązać ewentualną współpracę z podmiotem, który nie ma żadnych tego typu związków z Polską.
Wnioskodawca nie posiada, ani nie planuje uruchomienia placówki w Malezji, a ewentualne wszelkie płatności byłyby realizowane bezpośrednio do Malezji z banku w Polsce.
Pytania
1.Czy w takim przypadku Wnioskodawca może zastosować zryczałtowaną stawkę podatku dochodowego w wysokości 8,5%?
2.Czy w przypadku płatności na rzecz podmiotu malezyjskiego świadczącego usługi pośrednictwa biznesowego, wchodzące w zakres usług technicznych, są one zwolnione w Polsce z pobierania tzw. podatku u źródła?
Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1
Wnioskodawca zamierza odwiesić jednoosobową działalność gospodarczą i wykonywać usługi doradztwa biznesowego na rzecz swojego zleceniodawcy. Ograniczają się one do pośrednictwa w poszukiwaniu kontrahentów, nawiązywaniu z nimi kontaktu oraz prowadzeniu negocjacji w celu określenia warunków handlowych współpracy pomiędzy zleceniodawcą Wnioskodawcy a kontrahentem.
Nie mają charakteru usług doradczych, ani konsultingowych i w całości mieszczą się w kategorii PKD 74.90.Z – pozostała działalność profesjonalna i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Ponieważ przed zawieszeniem działalności, które miało miejsce (...) 2024 r., Wnioskodawca rozliczał się z podatku dochodowego w postaci ryczałtu, to stoi na stanowisku, że po odwieszeniu działalności powinien kontynuować rozliczanie się na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. A biorąc pod uwagę profil działalności zakwalifikowany do kategorii PKD 74.90.Z prawidłową zryczałtowaną stawką podatku jest 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie pierwszego pytania jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.),
ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy,
opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.),
ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 tej ustawy.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy,
sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Na podstawie art. 9 ust. 1b ww. ustawy,
dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że w ramach działalności gospodarczej zamierza świadczyć usługi mieszczące się w grupowaniu PKWIU 74.90.12 (Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń) i PKWIU 74.90.20 (Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane).
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej ww. usług są opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przepis ten wskazuje bowiem, że:
ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
a Pana usługi nie są wskazane w pkt 1-4 oraz 6-8 ust. 1 art. 12 tej ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
W zakresie wątpliwości wyrażonych w pytaniu drugim zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.