Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 14 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Uzupełnił go Pan pismem z 29 listopada 2024 r. (data wpływu 29 listopada 2024 r.) oraz pismem z 8 grudnia 2024 r. (data wpływu 8 grudnia 2024 r.) w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Od (...) lutego 2007 r. Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Zgodnie z wpisem do CEiDG prowadzi Pan działalność określoną według kodów PKD jako:
- 85.59.B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;
- 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania;
- 62.02.Z - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki.
Ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od 1 stycznia 2022 r. Stosuje Pan opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.) oraz nie wystąpiły negatywne przesłanki wynikające z art. 8 tej ustawy.
Na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) wnosi Pan o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.
Pana działalność można podzielić na trzy zakresy:
1.Działalność konsultingowa na rzecz kontrahentów, w zakresie regulacji rynku finansowego, wymogów dla podmiotów infrastruktury rynku finansowego (takich jak giełdy, centralne depozyty papierów wartościowych itp.), rozwoju rynku finansowego lub kapitałowego;
2.Działalność konsultingowa na rzecz klientów (...) sp z o.o., w zakresie regulacji rynku (...), dotycząca np. (...); działalność ta jest prowadzona w formie konsultacji (telefonicznych, spotkań, wymiany e-email) i warsztatów, w których biorą udział tacy klienci Spółki oraz przedstawiciele Spółki;
3.Działalność doradcza na rzecz Spółki, dotycząca rozwoju aplikacji tworzonych przez Spółkę i wdrażanych u klientów Spółki.
Niniejszy wniosek o interpretację dotyczy wyłącznie zakresu nr 3 opisanego powyżej („Działalność doradcza na rzecz Spółki, dotycząca rozwoju aplikacji…”).
Prowadzi Pan ewidencję przychodów, zgodnie z którą jest w stanie określić przychód z każdego wymienionego powyżej rodzaju działalności, w sytuacji gdyby wystąpiła sytuacja opodatkowania ich różnymi stawkami:
- zakres nr 1 to przychody ze współpracy z odrębną grupą kontrahentów oraz bez pośrednictwa ani uczestnictwa Spółki;
- dla działalności w zakresie nr 2 i nr 3 wystawiane są odrębne faktury, z których wynika precyzyjnie, którego z rodzajów działalności dotyczy dana faktura.
Na rzecz Spółki lub z udziałem Spółki prowadzone są wyłącznie działalności w zakresie nr 2 i nr 3 powyżej - nie jest prowadzona działalność w zakresie nr 1.
Spółki (NIP: (...)) jest firmą będącą (...). Niektóre produkty tej firmy są przygotowywane z myślą o (...) - właśnie przy rozwoju tego typu produktów współpracuje Pan ze Spółką.
Poniżej jest opisany zakres Pana działalności na rzecz Spółki, w zakresie nr 3, którego dotyczy niniejszy wniosek o interpretację.
1.Zbieranie i opracowywanie wymagań dotyczących funkcjonalności od zewnętrznego klienta - proces, w którym gromadzi się informacje na temat oczekiwań i wymagań klienta dotyczących funkcjonalności aplikacji;
2.Analiza wymagań biznesowych związanych z nowymi i rozwijanymi aplikacjami lub wdrożeniem nowych funkcjonalności w aplikacjach, wynikających ze zmian lub wdrożenia nowych wymogów regulacyjnych i prawnych, np. zmiany w zakresie (...); Obejmuje to niezbędny opis wymagań oraz funkcji, którym powinna odpowiadać (lub je realizować) aplikacja i bez których spełnienia nie może ona funkcjonować całkowicie prawidłowo;
3.Prace przy projektowaniu koncepcji nowych funkcjonalności aplikacji, od strony wymagań biznesowych (nie zajmuje się Pan w ogóle wymaganiami niefunkcjonalnymi, technicznymi związanymi np. z wymogami sprzętowymi lub programistycznymi);
4.Prace nad ciągłym rozwojem istniejących i wprowadzaniem dodatkowych funkcjonalności w aplikacjach, związanych ze zmianami wymogów regulacyjnych;
5.Dostarczanie wymagań funkcjonalnych zespołowi programistycznemu - przekazuje Pan im szczegółowe informacje na temat oczekiwanych funkcjonalności aplikacji;
6.Warsztaty dla zespołu programistycznego Spółki, mające na celu przedstawienie wymogów biznesowych i regulacyjnych w kontekście funkcjonalności aplikacji;
7.Komunikacja z zespołem programistycznym Spółki w celu wyjaśnienia wymagań i odpowiedzi na pytania dotyczące funkcjonalności;
8.Analiza wymogów regulacyjnych w kontekście planowanej funkcjonalności aplikacji: analiza wymogów, które można zautomatyzować, wdrożyć w aplikacji, implikacje wymogów dla funkcjonalności aplikacji;
9.Prace przy tworzeniu dokumentacji do wprowadzanych zmian w aplikacji, np. „Functional Requirements Document” - dokumentacja zawiera szczegółowe opisy wymagań funkcjonalnych (biznesowych, regulacyjnych); Dokumentacja ta jest przekazywana klientowi i podlega jego zatwierdzeniu przed rozpoczęciem prac programistycznych;
10.Testy funkcjonalności w rozwijanych aplikacjach, w zakresie wymagań funkcjonalnych, optymalizacji procesów, zgodności z wymogami regulacyjnymi. Testy pozwalają określić, czy funkcjonalności działają zgodnie z wymaganiami i oczekiwaniami zdefiniowanymi powyżej.
Dodatkowe wyjaśnienia dotyczące punktów 1-5 powyżej:
a.Jako „zewnętrznego klienta” należy rozumieć podmioty prowadzące działalność gospodarczą, które korzystają z aplikacji Spółki; są to w szczególności (...);
b.Ten zakres działalności obejmuje pozyskanie od zewnętrznego klienta, w ramach wymiany informacji z nim (spotkania, wymiana e-mail) wymagań dotyczących zakresu funkcjonalności i trybu działania aplikacji oraz opracowanie ich pod kątem potrzeb Spółki (priorytetyzacja itp.);
c.W ramach tego zakresu działań podejmuje Pan szereg czynności w celu dokładnego zrozumienia potrzeb i oczekiwań klientów. Uczestniczy Pan w spotkaniach, warsztatach z klientami, warsztatach na których omawiane i dyskutowane są potrzeby klientów. Efektem „współpracy z klientami" w zakresie definicji wymagań jest to, iż w odpowiedni sposób jest Pan w stanie wytworzyć backlog produktu tak, aby zapewnić, że odpowiada on potrzebom klienta i jego wymaganiom. W ramach definicji wymagań nie powstaje, ani nie jest tworzony kod/oprogramowanie. Efektu Pana pracy nie da się przekształcić w/do kodu źródłowego /oprogramowania, ani nie jest nią kod źródłowy/oprogramowanie. Podczas współpracy z zespołem Spólki przy definicji wymagań produktu nie korzysta Pan z kodu źródłowego żadnego oprogramowania, nie tworzy go Pan, zaś efektem Pana prac nie jest kod lub też oprogramowanie. Efektem prac jest sprawnie działający i istniejący backlog produktu, który jest opisany w jasny i zrozumiały dla zespołu sposób;
d.Podczas definiowania wymagań dla aplikacji nie tworzę oprogramowania ani nie tworzę kodu źródłowego. Opis wymagań dla aplikacji ani żaden inny dokument wytwarzany / przygotowywany przez Pana nie posiada instrukcji przeznaczonych do programowania. Nie jest efektem prac instrukcja przeznaczona do programowania dająca się przekształcić do postaci kodu źródłowego;
e.W ramach świadczonych usług nie przygotowuje Pan i nie będzie przygotowywał wytycznych dla programistów. Programowaniem zajmuje się osobny dział Spółki, a Pan nie biorze udziału w opracowywaniu i wdrażaniu kodu programów.
Dodatkowe wyjaśnienia dotyczące punktu 2, 4, 6, 8 i 10 powyżej:
a.Jako „wymogi regulacyjne” należy rozumieć wymogi nakładane na klienta zewnętrznego przez powszechnie obowiązujące prawo (np. polskie ustawy, unijne rozporządzenia) lub wytyczne/ interpretacje organów nadzoru (KNF w Polsce, ESMA na terenie Unii); wymogi te mogą być związane z już obowiązującym prawem (np. kiedy planowana jest aplikacja wspierająca automatyzację istniejących wymogów) lub ze zmianami prawa/wytycznych (np. zmiana ustawy, która wejdzie w życie za kilka miesięcy i wymaga dostosowania funkcjonalności aplikacji);
b.Wynikiem tej analizy, w kontekście współpracy ze Spółką, są dokumenty określające zakres wymaganych zmian w funkcjonalności aplikacji lub sugestie dotyczące wdrożenia nowych funkcjonalności i trybu działania aplikacji.
Świadczone usługi nie obejmują tworzenia oprogramowania, ani programowania (kodowania), jak również nie obejmują doradztwa w zakresie programowania (kodowania). Nie ma Pan kompetencji w zakresie kodowania, bowiem z wykształcenia oraz doświadczenia zawodowego jest Pan ekonomistą.
W rozliczeniu podatkowym od początku 2022 r. stosował Pan stawkę ryczałtu 15%. Stosowanie tej stawki wynikało z ostrożności, wobec braku pewności co do właściwej stawki opodatkowania. Przyjął Pan, że bezpieczniejszym rozwiązaniem będzie stosowanie stawki 15%. Wnioskiem tym dąży Pan do uzyskania potwierdzenia, że w rozliczeniu za 2022 r. oraz w latach kolejnych był i będzie Pan uprawniony do zastosowania stawki ryczałtu 8,5% w zakresie działalności wskazanej w zakresie nr 3 powyżej.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wniosek CEIDG-1 został wysłany drogą elektroniczną 03.02.2022 r.
Pierwszy przychód z działalności gospodarczej opodatkowanej w formie ryczałtu ewidencjonowanego osiągnął Pan 15.06.2022 r.
Ponosi Pan odpowiedzialność za rezultat i czynności, wykonane w ramach umowy z Kontrahentem:
- wszystkie umowy podpisywane przez Pana w zakresie Pana działalności zawierają klauzulę o odpowiedzialności za jakość i/lub rezultat (w zależności od zakresu usługi) działań na rzecz Kontrahenta;
- również, jeżeli chodzi o relacje Kontrahenta z osobami trzecimi (jego klientami), odpowiedzialność spoczywa kontraktowo na Panu - Kontrahent ma prawo dochodzić od Pan roszczeń, jeżeli by jakość usług lub ich rezultat nie spełniały określonych wymagań.
Żadna z czynności opisanych we wniosku nie jest wykonywana pod kierownictwem Kontrahenta, ani w miejscu czy czasie wskazanym przez niego. Oczywiście, czas wykonania czynności jest uzgadniany z Kontrahentem i w pewnym zakresie jest synchronizowany, jeżeli np. dotyczy to spotkań z osobami trzecimi (klientami Kontrahenta), tak samo czas ten wynika z uzgodnionych z Kontrahentem terminów dostarczenia rezultatów prac, ale w pozostałym zakresie o czasie ich wykonania decyduje Pan w pełni samodzielnie.
W pełni ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Po pierwsze, ilość i zakres usług świadczonych na rzecz Kontrahenta nie jest w żaden sposób gwarantowana i podlega negocjacjom między dwoma podmiotami prowadzącymi działalność, po drugie w pełni ponosi Pan odpowiedzialność (w pełni, swoim majątkiem) za rezultaty tej działalności.
Dodatkowo, dochody uzyskuje Pan od wielu kontrahentów: w 2024 wystawił Pan faktury na rzecz 5 kontrahentów, w 2023 r. na rzecz 4 kontrahentów.
Prowadzona przez Pana działalność spełnia powyższą definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Usługi wskazane w Pana wniosku na rzecz Spółki, dla których wnioskuje Pan o potwierdzenie stawki 8,5%, są elementem jednego świadczenia na rzecz kontrahenta (Spółki). Wystawia Pan za nie (tzn. za całościową usługę obejmującą wszystkie usługi wymienione w pkt 1-10 wniosku, jedną fakturę.
Natomiast inne usługi, nieobjęte tym wnioskiem o interpretację, również na rzecz Spółki (a więc np. „Działalność konsultingowa na rzecz klientów Spółki”) są wyodrębnione i są za nie wystawiane odrębne faktury.
Jeżeliby Dyrektor KIS uznał, że dla różnych usług wymienionych w pkt 1-10 Pana wniosku powinny mieć zastosowanie różne stawki podatkowe, wnioskuje Pan o jasne wskazanie tych usług i przypisanych im stawek - umożliwi to, po aneksowaniu umowy ze Spółką, wyodrębnienie różnych grup usług tak, aby móc stosować różne stawki opodatkowania. W ten sposób będzie prowadził ewidencję usług, dla których stosowane są różne stawki.
Analizując „Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) - wersja z dnia 25.03.2019 r.”, opublikowane przez GUS, według Pana usługi opisane przez Pana we wniosku są najbliższe zakresowi działań wskazanych w klasie „62.02.10.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”. Świadczy o tym np. następujący fragment opisu zakresu tej klasy: „Grupowanie to obejmuje: […] usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym […]”.
Uzyskuje i planuje uzyskiwać Pan przychody ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) - zgodnie ze szczegółowym opisem w punkcie powyżej. Nie uzyskuje ani nie planuje uzyskiwać Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Nie uzyskuje ani nie planuje Pan uzyskiwać przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:
- pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
- pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
- pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
- oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
Nie uzyskuje ani nie planuje Pan uzyskiwać przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Tak jak opisał Pan we wniosku, uzyskuje Pan, w ramach swojej działalności gospodarczej, dochody z trzech typów usług, przy czym źródła (rozumiane, jako podmioty, którym wystawiana jest faktura za usługi) można podzielić na dwie grupy:
1)podmioty rynku finansowego (takie jak banki, domy maklerskie, giełdy, centralne depozyty papierów wartościowych) lub inne firmy konsultingowe (takie jak (...)) - im świadczone są usługi opisane w Pana wniosku jako „zakres nr 1” („Działalność konsultingowa na rzecz kontrahentów, w zakresie regulacji rynku finansowego, […]”);
2)Spółka, któremu to podmiotowi wystawiane są faktury za dwa różny zakresy usług:
a)zakres opisany przez Pana we wniosku jako „zakres nr 2” („Działalność konsultingowa na rzecz klientów Spółki […]”);
b)działalność doradcza w zakresie rozwoju aplikacji, opisana przez Pana we wniosku jako „zakres nr 3” („Działalność doradcza na rzecz Spółki, dotycząca rozwoju aplikacji tworzonych […]”).
Pana wniosek dotyczy wyłącznie zakresu opisanego powyżej w pkt 2.b (a więc, odnosząc się do numeracji w Pana wniosku, do zakresu działalności wskazanej w pkt 3 wniosku). Tak jak wskazał Pan we wniosku, dla działalności, której dotyczy wniosek (a więc wskazanej w pkt 2.b powyżej), wystawiane są odrębne faktury, co pozwala na dokładną ewidencję dochodów wynikających z zakresów 2.a i 2.b powyżej.
Pytanie
Czy w odniesieniu do usług wymienionych we wniosku, dotyczącego zakresu nr 3 („Działalność doradcza na rzecz Spółki, dotycząca rozwoju aplikacji…”), znajduje zastosowanie stawka 8,5%zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.; dalej „ustawa”)?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem do świadczonych usług opisanych we wniosku znajduje zastosowanie stawka 8,5% zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolnicza działalność gospodarcza. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy: „Osoby fizyczne (...) osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”.
Prowadzi Pan działalność gospodarczą opisaną powyżej w zakresie nr 3, dotyczącą pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego wykonywane są w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Wobec powyższego, przychody uzyskiwane z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Z przytoczonych na wstępie przepisów wynika, że przychody z tego źródła mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o ile spełnione zostaną wszystkie ustawowe przesłanki.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Stosownie do treści art. 4 ust. 2 ww. ustawy, kwoty wyrażone w euro przelicza się na walutę polską według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym przewiduje przy tym ograniczenia w zakresie możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzona w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzona samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzona samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmiana opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie z ustępem 2 tego artykułu, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku nie zachodzi żadna z powyższych okoliczności wyłączających możliwość opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzona działalnością gospodarcza zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Zatem, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. I tak, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).
Według Pana, analiza cytowanych przepisów art. 12 ustawy prowadzi do wniosku, że przychody uzyskiwane ze świadczenia opisanych we wniosku usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg 8,5% stawki zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a tej ustawy, tj. w ramach działalności usługowej, o ile spełnione zostaną pozostałe wymogi określone w cyt. wyżej ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według Pana, ponieważ przychodów ze świadczonych usług nie można zakwalifikować do żadnych z wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4, 6-8 ww. ustawy przychodów, stanowią one przychody z działalności usługowej określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a tej ustawy.
Mając zatem na uwadze, że świadczone przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego" - opisane we wniosku - mogą podlegać opodatkowaniu stawka 8,5% przewidziana w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy - przychody z działalności usługowej - ponieważ usługi te nie są usługami doradztwa związanymi z zarzadzaniem.
Jeśli zdaniem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej świadczone usługi podlegają innej klasyfikacji, to organ powinien w ramach oceny prawnej tych usług przedstawić swoje stanowisko w tym zakresie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Natomiast według art. 9 ust. 1c tej ustawy:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m tej ustawy:
firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z opisu sprawy wynika, że świadczone przez Pana usługi sklasyfikowane są pod „62.02.10.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”.
Zakres Pana działalności na rzecz Spółki, w zakresie nr 3, którego dotyczy niniejszy wniosek o interpretację, obejmuje:
1)Zbieranie i opracowywanie wymagań dotyczących funkcjonalności od zewnętrznego klienta - proces, w którym gromadzi się informacje na temat oczekiwań i wymagań klienta dotyczących funkcjonalności aplikacji;
2)Analiza wymagań biznesowych związanych z nowymi i rozwijanymi aplikacjami lub wdrożeniem nowych funkcjonalności w aplikacjach, wynikających ze zmian lub wdrożenia nowych wymogów regulacyjnych i prawnych, np. zmiany w zakresie (...); Obejmuje to niezbędny opis wymagań oraz funkcji, którym powinna odpowiadać (lub je realizować) aplikacja i bez których spełnienia nie może ona funkcjonować całkowicie prawidłowo;
3)Prace przy projektowaniu koncepcji nowych funkcjonalności aplikacji, od strony wymagań biznesowych (nie zajmuje się Pan w ogóle wymaganiami niefunkcjonalnymi, technicznymi związanymi np. z wymogami sprzętowymi lub programistycznymi);
4)Prace nad ciągłym rozwojem istniejących i wprowadzaniem dodatkowych funkcjonalności w aplikacjach, związanych ze zmianami wymogów regulacyjnych;
5)Dostarczanie wymagań funkcjonalnych zespołowi programistycznemu - przekazuje Pan im szczegółowe informacje na temat oczekiwanych funkcjonalności aplikacji;
6)Warsztaty dla zespołu programistycznego Spółki, mające na celu przedstawienie wymogów biznesowych i regulacyjnych w kontekście funkcjonalności aplikacji;
7)Komunikacja z zespołem programistycznym Spółki w celu wyjaśnienia wymagań i odpowiedzi na pytania dotyczące funkcjonalności;
8)Analiza wymogów regulacyjnych w kontekście planowanej funkcjonalności aplikacji: analiza wymogów, które można zautomatyzować, wdrożyć w aplikacji, implikacje wymogów dla funkcjonalności aplikacji;
9)Prace przy tworzeniu dokumentacji do wprowadzanych zmian w aplikacji, np. „Functional Requirements Document” - dokumentacja zawiera szczegółowe opisy wymagań funkcjonalnych (biznesowych, regulacyjnych); Dokumentacja ta jest przekazywana klientowi i podlega jego zatwierdzeniu przed rozpoczęciem prac programistycznych;
10)Testy funkcjonalności w rozwijanych aplikacjach, w zakresie wymagań funkcjonalnych, optymalizacji procesów, zgodności z wymogami regulacyjnymi. Testy pozwalają określić, czy funkcjonalności działają zgodnie z wymaganiami i oczekiwaniami zdefiniowanymi powyżej.
Usługi na rzecz Spółki, będące przedmiotem wniosku są elementem jednego świadczenia na rzecz kontrahenta (Spółki). Wystawia Pan za nie (tzn. za całościową usługę obejmującą wszystkie usługi wymienione w pkt 1-10 Pana wniosku), jedną fakturę.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku ww. usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Grupowanie 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego” obejmuje:
- usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
- usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,
- usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,
- usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.
Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje 12% stawkę m.in. dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0).
Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, na wprost wymienia usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), przy czym - związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.
Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że do przychodów uzyskanych z tytułu usług sklasyfikowanych przez Pana w klasie PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego” opodatkowane są 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
- zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że wskazane w opisie stanu faktycznego grupowania PKWiU są prawidłowe. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tych klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).