Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 7 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawek ryczałtu z tytułu świadczonych usług. Uzupełnił go Pan– w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 grudnia 2024 r. (wpływ 7 grudnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.).
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od 9 września 2019 r. Wniosek dotyczy lat podatkowych od 2022 r. do dnia złożenia wniosku (stan faktyczny) oraz kolejnych lat podatkowych (zdarzenie przyszłe).
Przeważający rodzaj działalności to PKD 59.11.Z - „Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych”.
Wnioskodawca jest opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych - złożył oświadczenie o wyborze formy opodatkowania (przychody Wnioskodawcy są opodatkowane według zasad właściwych dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od 2022 r.). W ramach wykonywanej działalności Wnioskodawca prowadzi transmisje na żywo za pośrednictwem serwisów... oraz ...oraz publikuje nagrania wykonanych przez siebie filmów. Przychody Wnioskodawcy nie przekraczają 2 000 000 euro w skali roku.
W przypadku Wnioskodawcy nie występują przesłanki wyłączające opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych określone w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776), zwanej dalej jako „ustawa o ryczałcie”.
Działalność Wnioskodawcy jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie. Wnioskodawca nie jest powiązany z serwisami, od których otrzymuje środki pieniężne - nie jest wspólnikiem, ani nie pełni funkcji w zarządzie tych spółek.
1. Działalność Wnioskodawcy na ... i ...
Dzięki działalności na ...Wnioskodawca uzyskuje przychody z następujących tytułów:
1)reklamy na stronie odtwarzania filmu - przed wyświetleniem filmu Wnioskodawcy prezentowane są komercyjne reklamy różnych firm. O wyborze reklamy decydują algorytmy stosowane przez ..., a nie Wnioskodawca. ... wypłaca Wnioskodawcy określone środki zależne od liczby wyświetleń reklam;
2)wspieranie kanału – widz ma możliwość wykupienia subskrypcji. W zamian za udzielenie wsparcia widz otrzymuje dostęp do określonych treści przygotowanych przez Wnioskodawcę oraz odznaki, które są publicznie widoczne na jego koncie;
3) ... - ... wypłaca Wnioskodawcy środki, jeżeli Jego transmisje i filmy cieszą się zainteresowaniem wśród osób, które wykupiły konto premium w serwisie;
4)starania otrzymane w prezencie - widz może zdecydować o wsparciu danego pakietu - w ten sposób ... przekazuje środki Wnioskodawcy;
5)superczat i supernaklejki - są to środki przekazywane Wnioskodawcy przez widzów za pośrednictwem serwisu ...
Podobne przychody Wnioskodawca uzyskuje z serwisu .... Widzowie mogą w tym serwisie wykupić płatną subskrypcję, która jest formą wsparcia Wnioskodawcy (donate) i są oni wyróżnieni na czacie. ... wypłaca także środki z tytułu reklam. Widzowie mogą udzielać wsparcia twórcy kanału za pośrednictwem portalu ...
Wnioskodawca otrzymuje miesięczne zestawienia, z których wynikają kwoty należne za poszczególne tytuły (np. reklamy, udzielone wsparcia, itd.). Następnie Wnioskodawca wystawia fakturę, która jest zgodna z kwotą wskazaną w miesięcznym podsumowaniu.
2. Udostępnianie powierzchni reklamowej
Na kanale Wnioskodawcy w serwisie ... widoczna jest reklama sklepu (…), na której widzowie mogą nabywać gry komputerowe i karty. Wnioskodawca wspomina o działalności sklepu (…) także podczas swoich transmisji, a w opisie transmisji umieszcza link do tej strony. W zamian Wnioskodawca otrzymuje stałą miesięczną kwotę, która jest wskazana na podsumowaniu przesłanym przez kontrahenta. Wnioskodawca nie zawarł umowy z tym kontrahentem.
Wnioskodawca wystawia faktury, na których jest wskazana kwota należności otrzymywana za promowanie sklepu (…).
3. Wpłaty od widzów przekazywane za pośrednictwem ..., ... i (donate)
Wnioskodawca osiąga przychody także z dobrowolnych wpłat od widzów, którzy wysyłają płatność na dowolnie wybraną kwotę w trakcie prowadzenia transmisji. Nick osoby wpłacającej oraz wpłacona kwota są wyświetlane na ekranie transmisji w czasie rzeczywistym. Osoba wpłacająca może wysłać wiadomość o dowolnie wybranej przez siebie treści, która również jest udostępniana na ekranie transmisji. Płatność jest dokonywana przez ... W dalszej kolejności Wnioskodawca otrzymuje od ... raport, na którym widnieją m.in. dane stron, wysokość wynagrodzenia oraz tytuł należności. Należność jest następnie wypłacana Wnioskodawcy.
Na podobnych zasadach funkcjonują wypłaty należności z ...
4. Podsumowanie
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w ramach swojej działalności nie świadczy jednej usługi kompleksowej, lecz kilka odrębnych usług:
1.usługa produkcji nagrań wideo oraz transmisji „na żywo” - klasyfikowana do grupowania 59.11.13.0 PKWiU - „Usługi związane z produkcją pozostałych programów telewizyjnych i nagrań wideo”;
2.usługa udostępniania powierzchni reklamowej - klasyfikowana do grupowania 63.12.20.0 PKWiU - „Sprzedaż miejsca reklamowego na portalach internetowych”;
3.usługa udostępniania transmisji na żywo, w zamian za którą Wnioskodawca otrzymuje wpłaty od widzów - klasyfikowana do grupowania 63.11.19.0 PKWiU „Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych”.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że nie zawarł umów pisemnych z serwisami ... oraz ... Wnioskodawca jest właścicielem kanału na ... i ..., na którym prowadzi transmisje na żywo oraz publikuje nagrania wykonanych przez siebie filmów.
Zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU dział 60 obejmuje:
·usługi związane z nadawaniem programów radiofonicznych i telewizyjnych, które mogą być programami rozrywkowymi, informacyjnymi, mogą dotyczyć wywiadów, rozmów itp., łącznie z tworzeniem treści tych programów czy nabywaniem praw do ich dystrybucji,
·transmisję danych, zazwyczaj zintegrowaną z programami radiofonicznymi lub telewizyjnymi,
·programy radiowe i telewizyjne przeznaczone do późniejszej emisji, zazwyczaj dla określonej grupy odbiorców, a dotyczą programów informacyjnych, sportowych, edukacyjnych oraz programów dla młodzieży, na podstawie abonamentu lub opłaty przekazywanej osobom trzecim.
Opis, który został przedstawiony we wniosku, wskazuje, że Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych.
Zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU, grupowanie 63.11.11.0 - „Usługi przetwarzania danych” obejmuje usługi przetwarzania danych, włączając kompletną obróbkę i specjalistyczne raporty z danych dostarczonych przez klienta lub zapewnienie automatycznego przetwarzania danych oraz wprowadzania danych, włącznie z prowadzeniem bazy danych.
Opis, który został przedstawiony we wniosku, wskazuje, że Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług przetwarzania danych.
Zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU, grupowanie 59.11.25.0 „Usługi przesyłania strumieni wideo przez Internet” obejmuje usługi przesyłania danych za pośrednictwem strumieni wideo przez Internet.
Opis, który został przedstawiony we wniosku, wskazuje, że Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług przesyłania strumieni wideo przez Internet (Wnioskodawca tworzy treści w formie nagrań, natomiast przesyłaniem strumieni zajmuje się dana platforma, np. ...).
Zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU, grupowanie 59.20.36.0 „Usługi przesyłania strumieni audio przez Internet” obejmuje usługi przesyłania strumieni audio danych przez Internet.
Opis, który został przedstawiony we wniosku, wskazuje, że Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług przesyłania strumieni audio przez Internet (Wnioskodawca tworzy treści w formie nagrań, natomiast przesyłaniem strumieni zajmuje się dana platforma, np. ...).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie zajmuje się gromadzeniem bieżących informacji i udostępnianiem ich innym środkom masowego przekazu. Zatem usługi Wnioskodawcy nie są klasyfikowane do klasy 63.91 PKWiU „Usługi agencji informacyjnych”. Usługi Wnioskodawcy nie są także klasyfikowane do klasy 63.99 PKWiU „Pozostałe usługi w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Dział 90 PKWiU „Usługi kulturalne i rozrywkowe” składa się z następujących klas:
1)Usługi artystów wykonawców;
2)Usługi wspomagające wystawianie przedstawień artystycznych
3)Usługi w zakresie artystycznej i literackiej działalności twórczej
4)Usługi związane z działalnością obiektów kulturalnych
Posiłkując się wyjaśnieniami do działu 90 PKWiU, Wnioskodawca zaznacza, że:
·nie świadczy usług aktorów, lektorów, piosenkarzy, śpiewaków, muzyków, tancerzy, kaskaderów, prezenterów programów telewizyjnych i radiowych, artystów cyrkowych, innych artystów wykonawców ani niezależnych modelek i modeli;
·nie świadczy usług produkcji i wystawiania przedstawień teatralnych, operetkowych, operowych, baletowych, muzycznych, lalkowych i innych przedstawień, koncertów, przedstawień cyrkowych;
·nie świadczy usług promocji i organizacji przedstawień teatralnych, operetkowych, operowych, baletowych, muzycznych, lalkowych i innych przedstawień, koncertów, przedstawień cyrkowych;
·nie świadczy usług zarządzania prawami związanymi z twórczością artystyczną, literacką, muzyczną, włączając obrót prawami autorskimi;
·nie świadczy usług wspomagających wystawianie widowisk artystycznych świadczone przez reżyserów (włączając reżyserów oświetlenia i dźwięku), scenografów, projektantów kostiumów, choreografów i projektantów oświetlenia;
·nie świadczy usług obsługi technicznej, oświetleniowej i akustycznej związanej z produkcją i wystawianiem widowisk artystycznych;
·nie świadczy pozostałych usług wspomagających wystawianie widowisk artystycznych, gdzie indziej niesklasyfikowane,
·nie świadczy usług indywidualnych artystów, takich jak: kompozytorzy, rzeźbiarze, malarze, rysownicy, rytownicy, artyści uprawiający kwasoryt, itp.,
·nie świadczy usług indywidualnych pisarzy wszystkich dziedzin, włączając fikcję literacką, literaturę popularno-naukową, itp.,
·nie świadczy usług niezależnych dziennikarzy, ani usług w zakresie renowacji dzieł sztuki,
·nie świadczy usług związanych z działalnością sal koncertowych, teatralnych, operowych, włączając usługi biletowe ani usług związanych z działalnością centrów wielofunkcyjnych i podobnych obiektów służących różnym celom, ale z przewagą na cele kulturalne.
W związku z powyższym należy przyjąć, że Wnioskodawca nie osiąga przychodów ze świadczenia usług kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90).
W odniesieniu do działań Wnioskodawcy polegających na sprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe:
·Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie ww. czynności - z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych,
·ww. czynności nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
·Wnioskodawca ponosi ryzyko gospodarcze związane z ww. działaniami.
W ocenie Wnioskodawcy dobrowolne wpłaty od widzów („donejty”) otrzymywane podczas transmisji nie stanowią klasycznych darowizn w rozumieniu art. 888 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, ponieważ są to jednostronne świadczenia pochodzące od konkretnych osób. W zamian za otrzymanie darowizny Wnioskodawca nie ma obowiązku spełniania świadczenia wzajemnego. Wpłaty mają charakter w pełni dobrowolny.
Jednakże widzowie wpłacają „donejty” za pośrednictwem operatora, który pobiera prowizję za swoją usługę i resztę środków przekazuje przelewem na rachunek bankowy Wnioskodawcy.
Wnioskodawca nie jest w stanie ustalić tożsamości widzów-darczyńców. Osoby te posługują się pseudonimami (nickami), bardzo rzadko ujawniają swoje prawdziwe dane.
W ocenie Wnioskodawcy otrzymywane „donejty” mają ścisły związek z podstawową i przeważającą działalnością, którą są usługi produkcji nagrań wideo oraz transmisji „na żywo” – klasyfikowane do grupowania 59.11.13.0 PKWiU „Usługi związane z produkcją pozostałych programów telewizyjnych i nagrań wideo”. Widzowie przekazują „donejty” na rzecz Wnioskodawcy, ponieważ chcą nagrodzić Jego starania oraz kreatywność, licząc że podobne nagrania powstaną w przyszłości.
Takie powiązanie „donejtów” i realizowanej usługi potwierdza fakt, że „donejty” powinny być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Udostępnianie reklam przez Wnioskodawcę polega jedynie na udostępnieniu miejsca, powierzchni reklamowej na „profilu” Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest właścicielem kanału, z którego uzyskuje przychód oraz kanałów, na których są wyświetlane reklamy.
Wszystkie źródła przychodów, które uzyskuje Wnioskodawca, zostały opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
Pytania
1.Jaką stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych powinny być opodatkowane przychody Wnioskodawcy uzyskiwane z ... oraz ...?
2.Jaką stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych powinny być opodatkowane przychody Wnioskodawcy uzyskiwane z udostępniania powierzchni reklamowej?
3.Jaką stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych powinny być opodatkowane przychody Wnioskodawcy uzyskiwane z wpłat od widzów przekazywane za pośrednictwem... i ...(donate)?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1.
W ocenie Wnioskodawcy przychody Wnioskodawcy uzyskiwane z ... oraz ... powinny być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Ad. 2.
W ocenie Wnioskodawcy przychody uzyskiwane z udostępniania powierzchni reklamowej powinny być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Ad. 3.
W ocenie Wnioskodawcy przychody uzyskiwane z wpłat od widzów przekazywane za pośrednictwem ... i ... (donate) powinny być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy określona została definicja legalna pojęcia „pozarolnicza działalność gospodarcza”, w myśl którego jest to pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Podatnik może korzystać z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli nie wystąpią przesłanki negatywne określone w art. 8 ustawy.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona),
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona),
e)(uchylona),
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;
6)(uchylony).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W zakresie opodatkowania przychodów właściwymi stawkami ryczałtu Wnioskodawca przedstawia następujące stanowisko:
Ad. 1.
Usługa produkcji nagrań wideo oraz transmisji „na żywo” – w ocenie Wnioskodawcy klasyfikowana jest do grupowania 59.11.13.0 PKWiU „Usługi związane z produkcją pozostałych programów telewizyjnych i nagrań wideo”.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca tworzy autorskie transmisje emitowane na żywo oraz nagrania wideo, które następnie są transmitowane przez serwisy ... oraz ... Operatorzy tych serwisów są zainteresowani uzyskaniem jak największej oglądalności, gdyż gwarantuje to im spore przychody z reklam oraz wpłat od widzów z różnych tytułów (np. konta premium, subskrypcje, itp.). ... oraz ... przekazują Wnioskodawcy środki, których wysokość jest uzależniona od liczby widzów transmisji prowadzonych na żywo oraz wyświetleń opublikowanych nagrań. Przychody Wnioskodawcy nie stanowią zatem działalności z tytułu publikowania reklam, gdyż to nie firmy zainteresowane wyświetlaniem ich reklam wpłacają wynagrodzenie bezpośrednio Wnioskodawcy, lecz podmiotem wypłacającym środki jest ...
Zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU, grupowanie 59.11.13.0 obejmuje usługi związane z produkcją pozostałych programów telewizyjnych, na żywo lub odtwarzanych z nagrań, takich jak: talk show, programy rozrywkowe, sportowe, itp.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Dla grupowania 59.11.13.0 PKWiU ustawodawca nie przewidział żadnej szczególnej stawki ryczałtu, wobec czego należy przyjąć, że właściwa stawka wynosi 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.
Ad. 2.
Wnioskodawca zarządza swoim kanałem na ..., w rezultacie czego ma wpływ na udostępniane treści. Wnioskodawca ma możliwość umieszczania określonych hiperłączy w postaci banerów stron internetowych, za pośrednictwem których osoba zainteresowana ma możliwość przejścia do konkretnej strony internetowej. W zamian za udostępnienie przestrzeni na umieszczenie takiego banneru Wnioskodawca otrzymuje określone wynagrodzenie.
W ocenie Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane w zamian za udostępnienie powierzchni reklamowej na Jego kanale są klasyfikowane do grupowania 63.12.20.0 PKWiU „Sprzedaż miejsca reklamowego na portalach internetowych” i podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, ponieważ prawodawca nie przewidział żadnej szczególnej stawki ryczałtu dla tego typu usług.
Ad. 3.
Wnioskodawca nie otrzymuje wpłat od widzów bezpośrednio. Widzowie wpłacają dobrowolnie wybraną przez siebie kwotę na rzecz operatora (...), który po pobraniu prowizji wypłaca zgromadzone środki Wnioskodawcy.
Wpłacane środki z jednej strony stanowią dobrowolne wsparcie działalności Wnioskodawcy, a z drugiej strony są pewną formą odpłatności. Wnioskodawca nie warunkuje dostępu do transmisji od wpłaty za pośrednictwem .... Widzowie Wnioskodawcy są jednak na tyle zainteresowani bieżącą działalnością Wnioskodawcy, że chcą jej kontynuacji w przyszłości, dlatego decydują się na taką formę wsparcia.
W ocenie Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane są w związku z udostępnianiem transmisji gry na żywo (w czasie rzeczywistym), dlatego taka usługa powinna zostać zaklasyfikowana do grupowania 63.11.19.0 PKWiU „Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych”, ponieważ zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU grupowanie to obejmuje „strumieniową transmisję audio i wideo, tj. przesyłanie danych wideo i audio przez Internet i dostarczanie usług powiązanych z przechowywaniem, produkcją (włącznie z kodowaniem) i utrzymanie strumienia wideo i audio w Internecie”.
W ocenie Wnioskodawcy, przychody z takiej działalności podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, ponieważ prawodawca nie przewidział żadnej szczególnej stawki ryczałtu dla tego typu usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)uchylona
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)- e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony).
Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z powyższego przepisu wynika, że wszelka działalność usługowa nieprzypisana wprost w ustawie do innych stawek ryczałtu będzie opodatkowana wg stawki 8,5%.
Działalność usługowa, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, oznacza - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Przy czym w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (...)
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą od 9 września 2019 r. Przeważający rodzaj działalności to PKD 59.11.Z „Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych”. Jest Pan opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych - złożył oświadczenie o wyborze formy opodatkowania od 2022 r.
W ramach wykonywanej działalności prowadzi Pan transmisje na żywo za pośrednictwem serwisów ... oraz... oraz publikuje nagrania wykonanych przez siebie filmów. Pana przychody nie przekraczają 2 000 000 euro w skali roku. W Pana przypadku nie występują przesłanki wyłączające opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pana Działalność jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie. Nie jest Pan powiązany z serwisami, od których otrzymuje środki pieniężne - nie jest wspólnikiem, ani nie pełni funkcji w zarządzie tych spółek.
1. Pana działalność na ... i ...
Dzięki działalności na ... uzyskuje Pan przychody z następujących tytułów:
1)reklamy na stronie odtwarzania filmu - przed wyświetleniem Pana filmu prezentowane są komercyjne reklamy różnych firm. O wyborze reklamy decydują algorytmy stosowane przez ..., a nie Pan. ... wypłaca Panu określone środki zależne od liczby wyświetleń reklam;
2)wspieranie kanału - widz ma możliwość wykupienia subskrypcji. W zamian za udzielenie wsparcia widz otrzymuje dostęp do określonych treści przygotowanych przez Pana oraz odznaki, które są publicznie widoczne na Pana koncie;
3) ... Premium - ... wypłaca Panu środki, jeżeli Pana transmisje i filmy cieszą się zainteresowaniem wśród osób, które wykupiły konto premium w serwisie;
4)starania otrzymane w prezencie - widz może zdecydować o wsparciu danego pakietu – w ten sposób ... przekazuje środki Panu;
5)superczat i supernaklejki - są to środki przekazywane Panu przez widzów za pośrednictwem serwisu ...
Podobne przychody uzyskuje Pan z serwisu .... Widzowie mogą w tym serwisie wykupić płatną subskrypcję, która jest Pana formą wsparcia (donate) i są oni wyróżnieni na czacie. ... wypłaca także środki z tytułu reklam. Widzowie mogą udzielać wsparcia twórcy kanału za pośrednictwem portalu ...
Otrzymuje Pan miesięczne zestawienia, z których wynikają kwoty należne za poszczególne tytuły (np. reklamy, udzielone wsparcia, itd.). Następnie wystawia Pan fakturę, która jest zgodna z kwotą wskazaną w miesięcznym podsumowaniu.
2. Udostępnianie powierzchni reklamowej
Na Pana kanale w serwisie ... widoczna jest reklama sklepu (…), na której widzowie mogą nabywać gry komputerowe i karty. Wspomina Pan o działalności sklepu (…) także podczas swoich transmisji, a w opisie transmisji umieszcza link do tej strony. W zamian otrzymuje Pan stałą miesięczną kwotę, która jest wskazana na podsumowaniu przesłanym przez kontrahenta. Nie zawarł Pan umowy z tym kontrahentem. Wystawia Pan faktury, na których jest wskazana kwota należności otrzymywana za promowanie sklepu (…).
3. Wpłaty od widzów przekazywane za pośrednictwem ..., ... i (donate)
Osiąga Pan przychody także z dobrowolnych wpłat od widzów, którzy wysyłają płatność na dowolnie wybraną kwotę w trakcie prowadzenia transmisji. Nick osoby wpłacającej oraz wpłacona kwota są wyświetlane na ekranie transmisji w czasie rzeczywistym. Osoba wpłacająca może wysłać wiadomość o dowolnie wybranej przez siebie treści, która również jest udostępniana na ekranie transmisji. Płatność jest dokonywana przez ... W dalszej kolejności otrzymuje Pan od ... raport, na którym widnieją m.in. dane stron, wysokość wynagrodzenia oraz tytuł należności. Należność jest następnie wypłacana Panu. Na podobnych zasadach funkcjonują wypłaty należności z ...
W ramach swojej działalności nie świadczy Pan jednej usługi kompleksowej, lecz kilka odrębnych usług:
1.Usługa produkcji nagrań wideo oraz transmisji „na żywo” - klasyfikowana do grupowania 59.11.13.0 PKWiU „Usługi związane z produkcją pozostałych programów telewizyjnych i nagrań wideo”,
2.Usługa udostępniania powierzchni reklamowej - klasyfikowana do grupowania 63.12.20.0 PKWiU „Sprzedaż miejsca reklamowego na portalach internetowych”,
3.Usługa udostępniania transmisji na żywo, w zamian za którą Wnioskodawca otrzymuje wpłaty od widzów - klasyfikowana do grupowania 63.11.19.0 PKWiU „Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych”.
Nie zawarł Pan umów pisemnych z serwisami ... oraz ... Jest Pan właścicielem kanału na ... i ..., na którym prowadzi transmisje na żywo oraz publikuje nagrania wykonanych przez siebie filmów.
Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług:
·związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych;
·przetwarzania danych;
·przesyłania strumieni wideo przez Internet (tworzy Pan treści w formie nagrań, natomiast przesyłaniem strumieni zajmuje się dana platforma, np. ...);
·przesyłania strumieni audio przez Internet (tworzy Pan treści w formie nagrań, natomiast przesyłaniem strumieni zajmuje się dana platforma, np. ...).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie zajmuje się Pan gromadzeniem bieżących informacji i udostępnianiem ich innym środkom masowego przekazu. Pana usługi nie są klasyfikowane do klasy 63.91 PKWiU „Usługi agencji informacyjnych”. Usługi nie są także klasyfikowane do klasy 63.99 PKWiU „Pozostałe usługi w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Nie osiąga Pan przychodów ze świadczenia usług kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90).
W odniesieniu do Pana działań polegających na sprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe:
·ponosi Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie ww. czynności - z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych,
·ww. czynności nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
·ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z ww. działaniami.
Dobrowolne wpłaty od widzów („donejty”) otrzymywane podczas transmisji nie stanowią klasycznych darowizn w rozumieniu art. 888 § 1 ustawy Kodeks cywilny, ponieważ są to jednostronne świadczenia pochodzące od konkretnych osób. W zamian za otrzymanie darowizny nie ma Pan obowiązku spełniania świadczenia wzajemnego. Wpłaty mają charakter w pełni dobrowolny. Jednakże widzowie wpłacają „donejty” za pośrednictwem operatora, który pobiera prowizję za swoją usługę i resztę środków przekazuje przelewem na Pana rachunek bankowy. Nie jest Pan w stanie ustalić tożsamości widzów-darczyńców. Osoby te posługują się pseudonimami (nickami), bardzo rzadko ujawniają swoje prawdziwe dane. Otrzymywane „donejty” mają ścisły związek z podstawową i przeważającą działalnością, którą są usługi produkcji nagrań wideo oraz transmisji „na żywo” - klasyfikowane do grupowania 59.11.13.0 PKWiU „Usługi związane z produkcją pozostałych programów telewizyjnych i nagrań wideo”. Widzowie przekazują „donejty” na Pana rzecz, ponieważ chcą nagrodzić jego starania oraz kreatywność, licząc że podobne nagrania powstaną w przyszłości.
Skoro ustawodawca w art. 12 ust. 1 nie przewidział innych stawek ryczałtu w odniesieniu do usług produkcji nagrań wideo oraz transmisji „na żywo” - klasyfikowanych do grupowania PKWiU 59.11.13.0 - „Usługi związane z produkcją pozostałych programów telewizyjnych i nagrań wideo”; usług udostępniania powierzchni reklamowej - klasyfikowanych do grupowania PKWiU 63.12.20.0 - „Sprzedaż miejsca reklamowego na portalach internetowych” oraz usług udostępniania transmisji na żywo, w zamian za którą otrzymuje Pan wpłaty od widzów - klasyfikowanych do grupowania PKWiU 63.11.19.0 „Pozostałe usługi związane z zapewnieniem infrastruktury dla technologii informatycznych i komputerowych”, a także jeśli usługi sklasyfikowane pod symbolem 63.11.19.0 - nie stanowią usług przetwarzania danych, to przychody z tych usług podlegają opodatkowaniu wg stawki przewidzianej dla działalności usługowej, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na względzie powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że uzyskane przez Pana przychody z tytułu świadczenia usług, które zostały przez Pana sklasyfikowane w grupowaniach PKWiU: 59.11.13.0, 63.12.20.0 oraz 63.11.19.0, podlegają opodatkowaniu wg 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stanowisko Pana należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku grupowań PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pana zapytania (określenia stawki ryczałtu). Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).