Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 11 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 grudnia 2024 r. (wpływ 11 grudnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca :
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą (dalej: „Wnioskodawca” lub „Podatnik”).
Złożony wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego. Wniosek dotyczy roku podatkowego 2023 i kolejnych.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna.
Wnioskodawca rok 2023 i lata kolejne planuje rozliczać się w zakresie jakiego dotyczy wniosek w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro.
Usługi Wnioskodawcy, które realizuje na podstawie umowy to:
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów związanych z danymi na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie definiowania wymagań systemowych (dotyczących systemów IT),
·doradztwo informatyczne w zakresie modelowania danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji powdrożeniowej dla systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy obecnych funkcjonalności systemów informatycznych.
Wszelkie wskazane powyżej zadania, które Wnioskodawca realizuje dotyczą usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki. W wyniku świadczonych usług wskazać należy, że Wnioskodawca doradza w zakresie informatyki i to jest efektem ich świadczenia. Podsumowując, charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na doradztwo w zakresie informatyki. Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.
Wnioskodawca nie wyklucza, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek pozostanie tożsamy.
Wnioskodawca zadecydował o stosowaniu opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm., dalej: „Ustawa o ryczałcie”). W tym celu, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie Wnioskodawca, złożył pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie z (…) o znaku (…) poinformował Wnioskodawcę, że opisane we wniosku o interpretację podatkową czynności związane ze świadczeniem usług obejmujących:
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów związanych z danymi na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie definiowania wymagań systemowych (dotyczących systemów IT),
·doradztwo informatyczne w zakresie modelowania danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji powdrożeniowej dla systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy obecnych funkcjonalności systemów informatycznych
mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Wnioskodawca nie uzyskał i nie uzyska z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będzie wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Wnioskodawca podkreśla, że świadczone usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWIU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem PKWIU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” PKWIU 62.01.2, nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWIU ex 62.02, nie są związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi PKWIU 62.03.1.
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Natomiast działalność Wnioskodawcy GUS w wydanej opinii zaklasyfikował pod PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.
Wnioskodawca miał i ma prawo do stosowania formy opodatkowania – ryczałt ewidencjonowany zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym w formie ryczałtu ewidencjonowanego, Wnioskodawca nie przekroczył i nie przekroczy dochodu 2 000 000 euro. W przypadku działalności wykonywanej w roku 2023 i latach kolejnych, zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne.
W piśmie z 11 grudnia 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1. Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?
Odpowiedź: Tak.
2. Jakie dokładnie czynności wykonuje Pan w ramach świadczonych usług będących przedmiotem wniosku? Należy wskazać na czym konkretnie polegały/polegają/będą polegały Pana czynności w zakresie:
a)doradztwa informatycznego w zakresie analizy danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
b)doradztwa informatycznego w zakresie analizy i modelowania procesów związanych z danymi na potrzeby rozwoju systemów IT,
c)doradztwa informatycznego w zakresie definiowania wymagań systemowych (dotyczących systemów IT),
d)doradztwa informatycznego w zakresie modelowania danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
e)doradztwa informatycznego w zakresie przygotowania dokumentacji powdrożeniowej dla systemów IT,
f)doradztwa informatycznego w zakresie analizy obecnych funkcjonalności systemów informatycznych.
Proszę o ich wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie:
1)na czym konkretnie polegały/polegają/będą polegały wymienione przez Pana czynności;
2)czego dotyczyły/dotyczą/będą dotyczyły?
3)jaki był/jest/będzie ich zakres?
4)co było/jest/będzie ich efektem?
Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z sześciu wyżej wymienionych w lit. a-f przez Pana czynności.
Odpowiedź: Wnioskodawca opisuje swoje usługi:
a.Doradztwo informatyczne w zakresie analizy danych na potrzeby rozwoju systemów IT:
1. Na czym polegały/polegają/będą polegały: Obejmuje zbieranie, przetwarzanie, analizę i interpretację danych z różnych źródeł w celu określenia obszarów wymagających poprawy lub rozbudowy w systemach IT. Analiza może dotyczyć wydajności, zgodności z wymaganiami biznesowymi, bezpieczeństwa czy optymalizacji istniejących procesów.
2. Czego dotyczyły/dotyczą/będą dotyczyły: Analiza obejmuje dane operacyjne, biznesowe, techniczne oraz logi systemowe w kontekście projektów IT, takich jak tworzenie nowych funkcjonalności, integracje systemów czy migracje danych.
3. Jaki był/jest/będzie ich zakres: Zakres obejmuje pracę z dużymi zbiorami danych, identyfikację trendów, opracowywanie rekomendacji oraz ich przedstawienie zespołowi technicznemu lub decydentom.
4. Co było/jest/będzie ich efektem: Raporty analityczne, rekomendacje dotyczące modyfikacji lub rozwoju systemów IT, wskazania obszarów do optymalizacji oraz usprawnienia procesów opartych na danych.
b.Doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów związanych z danymi na potrzeby rozwoju systemów IT:
1. Na czym polegały/polegają/będą polegały: Analiza istniejących procesów biznesowych i technologicznych związanych z przetwarzaniem danych oraz projektowanie modeli procesów, które poprawią efektywność, dokładność lub jakość danych.
2. Czego dotyczyły/dotyczą/będą dotyczyły: Dotyczy procesów gromadzenia, przetwarzania, przechowywania, wymiany i analizy danych w systemach IT.
3. Jaki był/jest/będzie ich zakres: Obejmuje analizę procesów, identyfikację wąskich gardeł, projektowanie optymalnych przepływów danych oraz ich implementację w środowisku IT.
4. Co było/jest/będzie ich efektem: Udoskonalone modele procesów, mapy przepływów danych oraz rekomendacje wdrożeniowe, które wspierają rozwój systemów IT.
c.Doradztwo informatyczne w zakresie definiowania wymagań systemowych (dotyczących systemów IT):
1. Na czym polegały/polegają/będą polegały: Opracowanie szczegółowych wymagań systemowych na podstawie wymagań biznesowych oraz technicznych. Obejmuje identyfikację potrzeb użytkowników, analizę istniejących rozwiązań i przygotowanie specyfikacji funkcjonalnych oraz technicznych.
2. Czego dotyczyły/dotyczą/będą dotyczyły: Dotyczy określenia, jakie funkcjonalności i parametry system IT musi spełniać, aby zrealizować cele biznesowe, np. nowe moduły, integracje czy optymalizacje istniejących rozwiązań.
3. Jaki był/jest/będzie ich zakres: Obejmuje analizę wymagań, konsultacje z interesariuszami, przygotowanie dokumentacji wymagań systemowych oraz wsparcie przy ich implementacji.
4. Co było/jest/będzie ich efektem: Kompleksowe specyfikacje wymagań systemowych, które służą jako podstawa dla zespołów projektowych.
d.Doradztwo informatyczne w zakresie modelowania danych na potrzeby rozwoju systemów IT:
1. Na czym polegały/polegają/będą polegały: Tworzenie struktur danych oraz projektowanie schematów baz danych, które wspierają rozwój systemów IT. Obejmuje analizę istniejących danych, projektowanie relacji między danymi oraz optymalizację pod kątem wydajności.
2. Czego dotyczyły/dotyczą/będą dotyczyły: Dotyczy struktur danych wykorzystywanych w aplikacjach IT, np. relacyjnych baz danych, modeli danych w chmurze czy struktur (…).
3. Jaki był/jest/będzie ich zakres: Analiza potrzeb danych, projektowanie schematów i struktur, optymalizacja modeli danych pod kątem wydajności i skalowalności.
4. Co było/jest/będzie ich efektem: Wdrożone modele danych, które wspierają wydajne i skalowalne przechowywanie, przetwarzanie oraz analizę danych.
e.Doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji powdrożeniowej dla systemów IT:
1. Na czym polegały/polegają/będą polegały: Przygotowanie dokumentacji opisującej sposób działania, konfigurację oraz procedury obsługi wdrożonych systemów IT. Obejmuje również instrukcje dla użytkowników końcowych oraz administratorów systemów.
2. Czego dotyczyły/dotyczą/będą dotyczyły: Dotyczy systemów IT po ich wdrożeniu, w tym nowych funkcjonalności, integracji lub modernizacji istniejących rozwiązań.
3. Jaki był/jest/będzie ich zakres: Zakres obejmuje tworzenie instrukcji obsługi, przewodników konfiguracyjnych, list kontrolnych oraz dokumentacji technicznej.
4. Co było/jest/będzie ich efektem: Kompleksowa dokumentacja powdrożeniowa, która ułatwia zarządzanie i użytkowanie systemu IT przez użytkowników i administratorów.
f.Doradztwo informatyczne w zakresie analizy obecnych funkcjonalności systemów informatycznych:
1. Na czym polegały/polegają/będą polegały: Przegląd istniejących funkcjonalności systemów IT w celu oceny ich efektywności, wydajności, zgodności z wymaganiami biznesowymi oraz możliwości dalszej optymalizacji lub rozwoju.
2. Czego dotyczyły/dotyczą/będą dotyczyły: Dotyczy funkcji, modułów i procesów implementowanych w systemach IT, takich jak interfejsy użytkownika, przepływy danych, moduły raportowania czy mechanizmy bezpieczeństwa.
3. Jaki był/jest/będzie ich zakres: Zakres obejmuje identyfikację luk w istniejących funkcjonalnościach, analizę użyteczności oraz rekomendacje dotyczące modernizacji.
4. Co było/jest/będzie ich efektem: Raporty z analizą obecnych funkcjonalności oraz rekomendacje dotyczące ich ulepszeń lub dalszego rozwoju.
3.Na potrzeby rozwoju jakich systemów IT świadczy Pan ww. usługi?
Proszę o precyzyjne wyjaśnienie, czym są „systemy IT”, na potrzeby rozwoju których świadczy Pan ww. usługi? (proszę w sposób niebudzący wątpliwości opisać z czym należy utożsamiać „systemy IT” w kontekście realizacji Pana usług, do czego one służą, w jaki sposób są wykorzystywane).
Odpowiedź: „Systemy IT” w kontekście realizacji usług Wnioskodawcy to zestawy zintegrowanych aplikacji, baz danych, interfejsów użytkownika i infrastruktur informatycznych, które wspierają realizację procesów biznesowych, zarządzanie danymi oraz automatyzację działań w firmach. Systemy IT wspierają szeroką gamę działań biznesowych, takich jak: (…).
Systemy IT są wykorzystywane przez użytkowników końcowych (…).
4. Co należy rozumieć przez stwierdzenie, że wykonuje Pan doradztwo informatyczne „na potrzeby rozwoju systemów IT”?
Odpowiedź:
a. Definicja doradztwa „na potrzeby rozwoju systemów IT”. Doradztwo informatyczne na potrzeby rozwoju systemów IT oznacza udzielanie profesjonalnych wskazówek, rekomendacji oraz podejmowanie działań analitycznych, projektowych i wdrożeniowych w celu usprawnienia lub rozbudowy istniejących systemów IT bądź stworzenia nowych rozwiązań.
b. Główne obszary, które obejmuje doradztwo:
·Analiza potrzeb biznesowych i technicznych – identyfikacja wymagań użytkowników i przekładanie ich na specyfikacje techniczne.
·Projektowanie nowych funkcjonalności – tworzenie modułów i rozwiązań dostosowanych do wymagań klienta.
·Optymalizacja istniejących systemów – poprawa wydajności, bezpieczeństwa i użyteczności.
·Integracja systemów – zapewnienie płynnego przepływu danych pomiędzy różnymi narzędziami i platformami.
·Wsparcie powdrożeniowe – szkolenia użytkowników, monitoring wydajności i usuwanie błędów po wdrożeniu.
c. Cel doradztwa: Zapewnienie, że systemy IT spełniają wymagania użytkowników, są zgodne z aktualnymi standardami technologicznymi oraz wspierają rozwój biznesowy klienta.
5. Co dokładnie obejmuje przygotowywana przez Pana dokumentacja powdrożeniowa dla systemów IT?
a. Zakres dokumentacji powdrożeniowej:
·Instrukcje użytkownika – szczegółowe opisy funkcjonalności systemu oraz sposobu ich użycia.
·Dokumentacja techniczna – opis architektury systemu, użytych technologii, konfiguracji serwerów oraz sposobu integracji z innymi systemami.
·Procedury administracyjne – wytyczne dla administratorów dotyczące zarządzania, konserwacji i aktualizacji systemu.
·Przewodniki wdrożeniowe – opis kroków podjętych podczas wdrożenia, w tym konfiguracji środowiska testowego i produkcyjnego.
·Raporty z testów – dokumentacja wyników testów przeprowadzonych przed wdrożeniem, w tym testów funkcjonalnych, integracyjnych i wydajnościowych.
·Listy kontrolne – listy zadań do wykonania przed i po wdrożeniu, w tym procedury bezpieczeństwa.
·Materiały szkoleniowe – prezentacje, przewodniki i inne materiały ułatwiające szkolenie użytkowników końcowych.
b. Cel dokumentacji: Zapewnienie użytkownikom i administratorom kompleksowych informacji umożliwiających prawidłowe użytkowanie systemu, jego rozwój oraz szybkie reagowanie na ewentualne problemy.
c. Efekty dokumentacji powdrożeniowej:
·Zmniejszenie ryzyka błędów podczas użytkowania systemu.
·Lepsze zrozumienie funkcjonalności przez użytkowników końcowych.
·Ułatwienie rozbudowy i integracji systemu w przyszłości.
·Skrócenie czasu reakcji na problemy techniczne.
Pytanie
Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów związanych z danymi na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie definiowania wymagań systemowych (dotyczących systemów IT),
·doradztwo informatyczne w zakresie modelowania danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji powdrożeniowej dla systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy obecnych funkcjonalności systemów informatycznych,
które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów związanych z danymi na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie definiowania wymagań systemowych (dotyczących systemów IT),
·doradztwo informatyczne w zakresie modelowania danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji powdrożeniowej dla systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy obecnych funkcjonalności systemów informatycznych,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o ryczałcie, na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego (dalej: „ewidencja przychodów”), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów. Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015.
W świetle art. 12 ust. 3 ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.
W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.
Artykuł 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.
Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b (od 1 stycznia 2022 r.) ustawy o ryczałcie zostało wskazane, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12% (od roku 2022).
Ponadto art. 12 ust. 1 pkt 2h przewiduje stawkę 15% w przypadku świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).
Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12%-owej (od roku 2022) oraz 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług obejmujących:
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów związanych z danymi na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie definiowania wymagań systemowych (dotyczących systemów IT),
·doradztwo informatyczne w zakresie modelowania danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji powdrożeniowej dla systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy obecnych funkcjonalności systemów informatycznych,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Trzeba zwrócić uwagę, iż na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.
Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów z działalności Wnioskodawcy obejmujących:
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów związanych z danymi na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie definiowania wymagań systemowych (dotyczących systemów IT),
·doradztwo informatyczne w zakresie modelowania danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji powdrożeniowej dla systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy obecnych funkcjonalności systemów informatycznych,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” nie powinna znaleźć zastosowania 12%-owa (od roku 2022) oraz odpowiednio 15% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), oraz nie są usługami związanymi z oprogramowaniem.
Ze względu na fakt, iż ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług obejmujących:
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów związanych z danymi na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie definiowania wymagań systemowych (dotyczących systemów IT),
·doradztwo informatyczne w zakresie modelowania danych na potrzeby rozwoju systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji powdrożeniowej dla systemów IT,
·doradztwo informatyczne w zakresie analizy obecnych funkcjonalności systemów informatycznych,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Według art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zwracam uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Przy czym w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Czynności związane ze świadczeniem usług obejmujących doradztwo informatyczne w zakresie analizy danych na potrzeby rozwoju systemów IT, doradztwo informatyczne w zakresie analizy i modelowania procesów związanych z danymi na potrzeby rozwoju systemów IT, doradztwo informatyczne w zakresie definiowania wymagań systemowych (dotyczących systemów IT), doradztwo informatyczne w zakresie modelowania danych na potrzeby rozwoju systemów IT, doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji powdrożeniowej dla systemów IT i doradztwo informatyczne w zakresie analizy obecnych funkcjonalności systemów informatycznych, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Wszelkie wskazane powyżej zadania, które Pan realizuje dotyczą usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki. W wyniku świadczonych usług doradza Pan w zakresie informatyki i to jest efektem ich świadczenia. Charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na doradztwo w zakresie informatyki.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku ww. usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.02 mieszczą się „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Klasa ta nie obejmuje:
- usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w 62.01.1,
- usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0.
W klasie tej znajdują się następujące grupowania:
-62.02.10.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego;
-62.02.20.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego;
-62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Należy zauważyć, że grupowanie PKWiU 62.02.10.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego obejmuje:
- usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
- usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,
- usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,
- usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.
Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego obejmuje:
- usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:
- doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
- systemy zabezpieczające.
Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
- udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
- usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
- udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
- udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
- udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02 zwracam uwagę, że z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresie oprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.
Należy podkreślić, że oznaczenie „ex” przy grupowaniu PKWiU 62.02, o którym mowa jest w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Zgodnie z definicją zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.
Z kolei doradzać to udzielać porady, wskazywać sposób postępowania w jakiejś sprawie.
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego przez Pana opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych przez Pana usług doradztwa informatycznego mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Pana przedmiotowe usługi mają związek z doradztwem w zakresie oprogramowania. Za uznaniem tych usług za związane z doradztwem w zakresie oprogramowania wskazuje opis i zakres wykonywanych przez Pana czynności, jak i ich efekty.
Opisując wykonywane czynności w ramach usług doradztwa informatycznego, wskazał Pan, że ich efektem są m.in.: rekomendacje dotyczące modyfikacji lub rozwoju systemów IT, rekomendacje wdrożeniowe, które wspierają rozwój systemów IT, kompleksowe specyfikacje wymagań systemowych, które służą jako podstawa dla zespołów projektowych, rekomendacje dotyczące modernizacji, raporty z analizą obecnych funkcjonalności oraz rekomendacje dotyczące ich ulepszeń lub dalszego rozwoju, dokumentacja powdrożeniowa obejmująca wytyczne dla administratorów dotyczące zarządzania, konserwacji i aktualizacji systemu. Ponadto wyjaśnił Pan, że doradztwo informatyczne na potrzeby rozwoju systemów IT oznacza udzielanie profesjonalnych wskazówek, rekomendacji oraz podejmowanie działań analitycznych, projektowych i wdrożeniowych w celu usprawnienia lub rozbudowy istniejących systemów IT bądź stworzenia nowych rozwiązań. Wskazał Pan także, że systemy IT w kontekście realizacji Pana usług to zestawy zintegrowanych aplikacji, baz danych, interfejsów użytkownika i infrastruktur informatycznych, które wspierają realizację procesów biznesowych, zarządzanie danymi oraz automatyzację działań w firmach. Systemy IT wspierają szeroką gamę działań biznesowych, takich jak: (…). Systemy IT są wykorzystywane przez użytkowników końcowych (…).
Należy wskazać, że systemy IT wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem usługi doradztwa z nimi związane spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.
Zatem odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku oraz jego uzupełnieniu wskazuję, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności w ramach grupowania PKWiU 62.02, które Pan wykonywał/wykonuje/będzie wykonywał, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone przez Pana usługi nie stanowią usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania. W mojej ocenie czynności, które Pan wskazał w opisie sprawy, mieszczą się w pojęciu usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Jak wynika z wcześniej cytowanych przepisów ustawodawca określił stawkę ryczałtu dla usług PKWiU ex 62.02 w wysokości 12%, tj. wyłącznie dla usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług doradztwa informatycznego sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02, które były/są/będą usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania podlegały/podlegają/będą podlegać opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak Pan wskazał – 8,5%.
Stawka ta miała/ma/będzie miała zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione były/są/będą warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).