Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.786.2024.1.MM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 19 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.786.2024.1.MM

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 4 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą pod firmą (…).

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, posiadającym nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Wnioskodawca jest z zawodu technikiem dentystycznym. Przedmiotem jego działalności w przeważającym stopniu jest wytwarzanie nowych wyrobów protetycznych, w zakresie protetyki stomatologicznej. Do wyrobów protetycznych, jakie wytwarza Wnioskodawca, należą ruchome i stałe protezy zębowe, protezy zębowe z tworzyw sztucznych, cyrkonu czy ceramiki, protezy z materiału światłoutwardzalnego.

Wnioskodawca zatrudnia też na umowę o pracę kilku pracowników.

Wykonywane czynności przez Wnioskodawcę klasyfikowane są na podstawie Polskiej Klasyfikacji Działalności pod oznaczeniem PKD 32.50.Z., jako produkcja urządzeń, instrumentów oraz wyrobów medycznych, włączając dentystyczne.

Dla klasyfikacji swoich wyrobów Wnioskodawca stosuje PKWiU 32.50.22 – sztuczne stawy; sprzęt i aparaty ortopedyczne; sztuczne zęby; wyroby protetyki dentystycznej; protezy pozostałych części ciała, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Działalność Wnioskodawcy jest działalnością wytwórczą (produkcją), gdyż Wnioskodawca wytwarza wyroby protetyczne z własnych materiałów, które kupuje (gdyby wykonywał wyroby protetyczne z powierzonego materiału, to wtedy jego działalność byłaby działalnością usługową).

Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 20 listopada 1998 r. (t. j. z dnia 12 kwietnia 2024 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 776)).

Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę nie mieści się w definicji tzw. wolnego zawodu, o którym mowa wart. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W poprzednim roku podatkowym, stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Wnioskodawca uzyskał przychody z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

PLANOWANA ZMIANA FORMY OPODATKOWANIA NA RYCZAŁT EWIDENCJONOWANY

Wnioskodawca planuje zmianę formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (dalej Ryczałt). Aktualnie rozlicza swoje dochody według stawki liniowej wynoszącej 19% podstawy opodatkowania.

Pytanie

W kontekście zaistniałego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca zwraca się z następującym pytaniem: według jakiej stawki Ryczałtu Wnioskodawca powinien opodatkować przychód osiągnięty ze sprzedaży wyrobów protetyki dentystycznej?

Pana stanowisko w sprawie

W świetle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, w opinii Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej PKD 32.50.Z związane z wytwarzaniem protez zębowych mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5 % określonym w art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym:

osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

1) ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych; [...].

Natomiast pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej zostało wyjaśnione w art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym:

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia z dnia 26 lipca 1991 r. (tj. z dnia 9 lutego 2024 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 226)); (dalej: ustawa o PIT):

ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

(...)

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 5b ust. 1 ustawy o PIT:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)  odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)  są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)  wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W odniesieniu do powyższego Wnioskodawca jako osoba fizyczna osiągająca dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej spełnia ustawowe przesłanki umożliwiające opodatkowanie osiągniętych dochodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ponadto, Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat swojej pracy. Wnioskodawca ponosi również ryzyko związane z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym:

przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług, zgodnie z postanowieniem 4.1. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), przewiduje:

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) jest klasyfikacją produktów pochodzenia krajowego oraz z importu, przy czym, pod pojęciem produktów rozumie się wyroby i usługi:

wyroby stanowią: surowce, półfabrykaty wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów – o ile występują w obrocie,

usługi stanowią:

·    wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,

·    wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.

Zgodnie z powyższym czynności, których efektem jest wytworzenie wyrobów, nie stanowią usług, ponieważ Wnioskodawca sam zaopatruje się w materiały niezbędne do wytworzenia oferowanych przez siebie wyrobów protetycznych, a jego działalność opiera się na indywidualnych zamówieniach klientów.

Do określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych sięgnąć należy do art. 12 ust. 1 pkt 6 lit a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym:

ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

5,5%:

a) przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Jak już wyżej wskazano, wytwarzanie wyrobów protetycznych z materiałów własnych przedsiębiorstwa nie stanowi usług w rozumieniu omawianej ustawy. Tym samym, dla prawidłowego określenia stawki ryczałtu ewidencjonowanego należy przeanalizować pojęcie działalności wytwórczej.

W art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym została wskazana definicja legalna działalności wytwórczej:

użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność wytwórcza – działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Według powyższego, aby działalność spełniała przesłanki działalności wytwórczej, w wyniku jej prowadzenia muszą powstać nowe wyroby. Ustawodawca w omawianym przepisie przewidział, że przedmiotem działalności wytwórczej jest również sprzedaż tych wyrobów. W odniesieniu do opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, w wyniku działalności Wnioskodawcy powstają nowe wyroby, dostosowane do potrzeb indywidualnego klienta. Podkreślenia wymaga fakt, że w celu wykonania protez zębowych niezbędne jest pobranie wycisków z jamy ustnej klienta, tym samym każdy wyrób Wnioskodawcy jest tworzony od podstaw i dedykowany konkretnej osobie.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, będzie on uprawniony do stosowania stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5 %, ponieważ prowadzona przez niego działalność gospodarcza wypełnia ustawową definicję działalności wytwórczej, a jego wyroby są nowe i wytworzone z nabytych przez siebie materiałów.

Podobne stanowisko zostało wyrażone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacjach indywidualnych:

-   z dnia 19 grudnia 2023 r. nr 0112-KDSL1-1.4011.396.2023.2.DS:

Zgodnie z definicją słownikową «wytwarzać» to «produkować coś, tworząc wydzielać coś, powodować powstanie czegoś». O zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej decyduje więc przede wszystkim końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych, czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu.

-   z dnia 21 marca 2023 r. nr 0112-KDSL1-2.4011.66.2023.1.PS:

Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa podatkowego oraz treść wniosku, należy stwierdzić, że przychody, które będzie Pan uzyskiwał z działalności wytwórczej świadczonej w ramach działalności gospodarczej sklasyfikowanej według PKWiU pod symbolem 32.50.22, polegające na wytwarzaniu protez zębowych ruchomych i stałych (np. protezy zębowe z tworzyw sztucznych, cyrkonu czy ceramiki, protezy z materiału światłoutwardzalnego), zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, można opodatkować ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5% przychodów uzyskanych z działalności wytwórczej.

-   z dnia 10 lutego 2023 r. nr 0115-KDIT3.4011.815.2022.3.MJ:

Jak wskazano wyżej przychody z działalności wytwórczej podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5%, o ile dany rodzaj działalności nie jest objęty innymi stawkami przewidzianymi w art. 12 omawianej ustawy podatkowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.