Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług.

Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 2 grudnia 2024 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym. W październiku 2022 r. Wnioskodawca założył działalność gospodarczą i zawarł umowę na świadczenie usług (dalej: Umowa) ze spółką, która posiada siedzibę w Wielkiej Brytanii. Przedmiotem Umowy jest wykonywanie przez Wnioskodawcę następujących usług konsultingowych.

1)Identify and connect with vertical software businesses across diverse sectors. Initiate and maintain outreach and communication with potential targets, their owners, and stakeholders - co można przetłumaczyć jako: Identyfikacja i nawiązywanie kontaktów z firmami oferującymi oprogramowanie wertykalne w różnych sektorach. Inicjowanie i utrzymywanie komunikacji z potencjalnymi celami, ich właścicielami i interesariuszami.

2)Collect and analyse data from various sources to effectively assess potential targets (incl. proper management of all CRM processes) - co można przetłumaczyć jako: Zbieranie i analizowanie danych z różnych źródeł w celu skutecznej oceny potencjalnych celów, w tym właściwe zarządzanie wszystkimi procesami CRM.

3)Prepare valuations and conduct comprehensive analyses during the origination and due diligence processes - co można przetłumaczyć jako: Przygotowywanie wycen i przeprowadzanie kompleksowych analiz podczas procesów pozyskiwania i due diligence.

  • Develop/revise marketing and transaction materials, as well as documentation for investment committee purposes - co można przetłumaczyć jako: Opracowywanie i weryfikowanie materiałów marketingowych i transakcyjnych oraz dokumentacji na potrzeby komitetu inwestycyjnego.
  • Demonstrate the capability and eagerness to manage the entire due diligence process in the future, gaining exposure to all aspects - co można przetłumaczyć jako: Demonstracja zdolności i chęci do zarządzania całym procesem due diligence w przyszłości, zdobywając doświadczenie we wszystkich jego aspektach.
  • Start building strong relationships with CEOs, investment bankers, and industry veterans to facilitate connections with target companies - co można przetłumaczyć jako: Nawiązywanie silnych relacji z CEO, bankierami inwestycyjnymi i weteranami branży, aby ułatwić kontakty z docelowymi firmami.
  • Lead and manage specific workstreams within the due diligence process - co można przetłumaczyć jako: Prowadzenie i zarządzanie konkretnymi strumieniami pracy w ramach procesu due diligence.
  • Enhance processes as the platform expands, continually refining the origination playbook as you gain experience as well - co można przetłumaczyć jako: Udoskonalanie procesów wraz z rozwojem platformy, ciągłe doskonalenie podręcznika pozyskiwania w miarę zdobywania doświadczenia.

Zbierając w całość ww. czynności, Wnioskodawca świadczy usługi polegające na kompleksowym zebraniu danych o wskazanych przez spółkę podmiotach (innych przedsiębiorstwach). Następnie na podstawie zebranych danych Wnioskodawca dokonuje wycen ww. podmiotów i przedstawia te wyceny właściwym osobom decyzyjnym zatrudnionym w Spółce bądź z nią współpracującymi. Na samym końcu procesu osoby te podejmują decyzje o ewentualnym zakupie (przejęciu) danego podmiotu, przy czym Wnioskodawca nie uczestniczy w procesie decyzyjnym. Wnioskodawca bierze udział w nadzorze i koordynacji procesu due dilligence, który ma na celu doprowadzenie do akwizycji podmiotów wytypowanych przez spółkę, jednakże czynności wykonywane przez Wnioskodawcę mają charakter analityczny i nie polegają na doradzaniu, a na dostarczeniu osobom decyzyjnym zagregowanych danych w postaci wyceny przedsiębiorstwa.

Przedmiotem działalności Spółki jest bowiem - zgodnie z zawartą Umową - „Mergers and Acquisitions of software companies” - co można przetłumaczyć jako: „dokonywanie fuzji i przejęć przedsiębiorstw zajmujących się dostarczaniem oprogramowania”.

Mając na uwadze wykonywane czynności, Wnioskodawca jako główny (przeważający) przedmiot działalności gospodarczej wybrał kod PKD 74.90.Z - pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana, gdyż w ramach tego kodu przewidziane są takie czynności jak działalność związana z wyceną oraz działalność związaną z opracowywaniem kosztorysów.

W związku z rozpoczęciem działalności gospodarczej Wnioskodawca wybrał najprostszy sposób rozliczenia podatku dochodowego w postaci zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z zasadami opisanymi w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 776; dalej: RyczałtPIT).

Do Wnioskodawcy nie znajdą zastosowania wyłączenia z art. 8 Ryczałt PIT, gdyż Wnioskodawca nie świadczy usług na rzecz byłego pracodawcy, Wnioskodawca nie jest podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie korzysta z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie prowadzi apteki, nie sprzedaje ani nie kupuje wartości dewizowych oraz nie handluje częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Wnioskodawca nie wytwarza również wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym.

Uzupełnienie wniosku

Ad. 1

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie kompleksowego zbierania danych o wskazanych przez Usługodawcę podmiotach (przedsiębiorstwach) i dokonuje wycen tych podmiotów.

Zdaniem Wnioskodawcy zawarta ze spółką umowa, o której mowa we wniosku, nie ma charakteru kontraktu menadżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umowy o podobnym charakterze.

Uzasadnienie:

Przedmiotem umowy nie jest ani powierzenie sprawowania zarządu nad jakąkolwiek z komórek w ramach struktury organizacyjnej spółki, ani powierzenie sprawowania zarządu czy to w spółce, czy w jakimkolwiek podmiocie zależnym spółki. Jak wskazał Wnioskodawca w stanie faktycznym, celem umowy jest dostarczeniu osobom decyzyjnym zagregowanych danych w postaci wyceny przedsiębiorstwa. Z powyższego wynika, że nie będzie on przynależał do osób zarządzających (decyzyjnych) w spółce, tj. do osób na szczeblu menadżerskim czy też do zarządu.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane przez niego czynności najprawdopodobniej podlegać będą pod kod PKWiU z działu 74 sekcji M - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, tj. pod kod 74.90.12 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, przy czym Wnioskodawca nie może tego stwierdzić z całą stanowczością. Wnioskodawca pragnie jednocześnie zauważyć, że powyższa kwestia w istocie stanowi dokonanie wykładni art. 12 ust 1 RyczałtPIT, zgodnie z którym stawka ryczałtu zależy od klasyfikacji usługi do kodu PKWiU.

W ramach wniosku o wydanie interpretacji Wnioskodawca zadał pytanie, cyt:

„Czy do opisanych w stanie faktycznym usług Wnioskodawca może zastosować stawkę ryczałtu 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. (a) Ryczałt PIT?”.

na które udzielenie odpowiedzi jest możliwe jedynie po dokonani wykładni całego art. 12 ust. 1 Ryczałt PIT, tj. po ustaleniu przez Organ, że wykonywane czynności nie będą podlegać pod usługi wskazane w każdym z przypadków wskazanych w art. 12 ust. 1 Ryczałt PIT, za wyjątkiem art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. (a) Ryczałt PIT, który na potrzeby stawek w podatku ryczałtowym określa się katalogiem „usług pozostałych”. W związku z tym dokonanie wykładni art. 12 ust. 1 Ryczałt PIT, w tym sklasyfikowanie usług do właściwego PKWiU (będącego w danym przypadku częścią normy prawnopodatkowej), pozostaje obowiązkiem Dyrektora KIS. Zgodnie bowiem z art. 18b § 1 ordynacji podatkowej, to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydaje, w indywidualnej sprawie zainteresowanego, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Wnioskodawca nie może więc, w ramach uzupełnienia stanu faktycznego, sam odpowiedzieć na zadane przez siebie pytanie, tym samym dokonując interpretacji przepisów prawa. Gdyby tak zrobił, wówczas wydana interpretacja nie spełniałaby wymogów prawa i nie posiadałaby żadnej mocy ochronnej, o której mowa m.in. w art. 14k ordynacji podatkowej, w przypadku ewentualnej kontroli organów administracji skarbowej. Ponadto należy zauważyć, że gdyby Wnioskodawca wiedział pod jaką pozycją PKWiU sklasyfikowane są usługi, które będzie świadczył w ramach działalności gospodarczej, to nie składałby wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dot. art. 12 ust. 1 Ryczałt PIT ponieważ byłoby to bezcelowe.

W ramach stanu faktycznego Wnioskodawca przedstawił wyczerpująco wszystkie informacje niezbędne do tego, by Dyrektor KIS mógł na ich podstawie dokonać wykładni art. 12 ust.1 Ryczałt PIT i, przedstawiając wyniki tej wykładni, był w stanie ocenić czy Wnioskodawca wykonuje czynności, które klasyfikują się pod działalność określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. (a) Ryczałt PIT (lub też pod inny z przypadków wymienionych w art. 12 ust. 1 Ryczałt PIT, jeżeli zdaniem organu inny przypadek będzie właściwy). Natomiast, jeśli według Dyrektora KIS informacje merytoryczne dot. wykonywanych czynności są niewystarczające, to Wnioskodawca jest gotowy odpowiedzieć na wszelkie dodatkowe pytania w tej materii.

Formułując w wezwaniu z dnia 27 listopada 2024 r. prośbę o dokonanie przez Wnioskodawcę klasyfikacji opisanych usług do kodu PKWiU Dyrektor KIS w istocie dokonuje przerzucenia spoczywającego na nim obowiązku interpretacji przepisów prawa podatkowego na Wnioskodawcę.

W tym miejscu należy wskazać, że praktyka przerzucania obowiązku interpretacyjnego na podatnika w ramach wezwań do uzupełnienia braków formalnych była wielokrotnym przedmiotem postępowań sądowoadministracyjnych, gdzie spotykała się z dezaprobatą zarówno wojewódzkich sądów administracyjnych jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego. Tytułem przykładu spośród wielu wyroków można wskazać:

wyrok WSA w Lublinie z dnia 16 kwietnia 2021 r. (sygn. I SA/Lu 648/20), zgodnie z którym:

Oczywistym przy tym jest, o czym była już mowa powyżej, że obowiązkiem wnioskodawcy jest wyczerpujące przedstawienie faktów (które wiążą organ), niemniej jednak w ramach opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego nie mogą mieścić się oceny mające charakter ocen prawnych. W imię wymogu lojalności państwa wobec obywatela, a także innych podmiotów będących adresatami norm prawnych (wyprowadza się ją z art. 2 Konstytucji RP i kształtowanej tam zasady demokratycznego państwa prawnego), organ nie może uwalniać się od zobowiązania do wydania interpretacji formułując żądanie uzupełnienia stanu faktycznego, nie mające podstaw prawnych, a następnie pozostawiając wniosek bez rozpatrzenia.;

wyrok NSA z dnia 23 listopada 2021 r. (sygn. II FSK 1049/21), zgodnie z którym:

Zasadnie Sąd pierwszej instancji stwierdził, że ewentualne wezwanie do sprecyzowania wniosku nie mogło prowadzić do żądania, aby to sam wnioskodawca, przesądził rzeczoną kwestię, o którą wprost zapytał, lecz jedynie do sprecyzowania danych faktycznych dotyczących prowadzonej działalności, niezbędnych do ich oceny w kontekście definicji owej działalności. Następnie na gruncie obowiązujących przepisów należało ocenić ten rodzaj działalności, a pozostawienie wniosku bez rozpoznania dopuszczalne byłoby tylko w przypadku, jeśli wnioskodawca nie przedstawiłby wystarczających okoliczności faktycznych do oceny.;

wyrok NSA z dnia 12 października 2021 r. (sygn. II FSK 851/21), zgodnie z którym:

Jak trafnie stwierdzono w wyroku NSA z 21 października 2020 r. (sygn. akt I FSK 150/18, opubl. CBOSA): użyte w treści art. 14b § 3 OrdPU zwroty "zaistniały stan faktyczny" czy "zdarzenie przyszłe" należy rozumieć, jako wyczerpujące przedstawienie przez wnioskodawcę danego zdarzenia, faktu lub czynności, które mają istotne znaczenie dla oceny możliwości zastosowania prawa podatkowego. Od przedstawienia tych zdarzeń, faktów lub czynności odróżnić trzeba ich kwalifikację prawną.

(...) treść art. 14b § 3 i art. 14c § 2 OrdPU wskazuje w sposób wyraźny, że poprzez interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego podatnicy mają się dowidzieć, jak stany faktyczne opisane przez nich we wniosku o wydanie interpretacji oceniane będą przy wymiarze zobowiązań podatkowych. Ten cel interpretacji indywidualnych determinuje też przyznanie podatnikom ochrony na wypadek zastosowania się do interpretacji, która została następnie zmieniona lub która nie została uwzględniona przy załatwieniu sprawy podatkowej (art. 14k i 14m OrdPU). Ocena ta ma wskazywać kwalifikację prawnopodatkową stanów faktycznych opisanych we wniosku o wydanie interpretacji. Zatem te elementy, stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji, które mogą być poddane ocenie prawnopodatkowej w toku postepowania wymiarowego mogą być też poddane takiej ocenie w postępowaniu prowadzonym w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego (zob. wyrok z 26 maja 2021 r., sygn. akt IFSK 576/18, opubl. CBOSA).

Wracając do przedmiotu wezwania należy wskazać dodatkowo, że Dyrektor KIS błędnie:

- podpiera się komunikatem prezesa GUS z dnia 24 stycznia 2005 r., jakoby zobowiązywał on podatników do klasyfikacji usług do kodów PKWiU w toku procedury wydawania interpretacji indywidualnej;

- wskazuje, że sklasyfikowanie przez Wnioskodawcę usług do kodu PKWiU jest niezbędne do ustalenia możliwości opodatkowania ryczałtem.

Przepisy Rozdziału 1A Ordynacji podatkowej dot. wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego nie zawierają odesłania do stosowania aktów prawa publikowanych wewnętrznie w ramach dziennika urzędowego GUS.

Należy nie zgodzić się również ze sformułowaniem tut. Organu zawartym na końcu pytania drugiego, cyt.:

„W celu ustalenia możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych niezbędne jest żeby wskazał Pan symbol PKWiU (Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług) świadczonych usług”,

gdyż teza ta stanowi nieuprawnioną zmianę przedmiotu wniosku. Przedmiotem wniosku jest bowiem nie sama możliwość skorzystania z formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a możliwość opodatkowania konkretnych usług konkretną stawką ryczałtu (czyli dokonanie wykładni art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. (a) RyczałtPIT, a nie wszystkich przesłanek zezwalających na opodatkowanie ryczałtem). Warto w tym miejscu wskazać, że w toku wydawania interpretacji indywidualnej Dyrektor KIS jest związany zarówno stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę, jak również zadanym przez niego pytaniem i nie może ich dowolnie modyfikować.

Powyższe działanie odnosi się do zagadnienia właściwego dokonywania wykładni norm prawnopodatkowych zawierających pojęcia z innych gałęzi prawa (w tym wypadku do klasyfikacji PKWIU). Wśród wyroków sądów administracyjnych znaleźć można wiele orzeczeń wskazujących na obowiązek dokonania wykładni przepisów prawa podatkowego, których normy składają się - jak w danym przypadku - zarówno z ustaw stricte podatkowych, jak i z aktów prawnych innych gałęzi prawa. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na aktualny wyrok WSA w Poznaniu, który zapadły na kanwie tożsamego problemu, tj. na wyrok z dnia 9 maja 2024 r. (sygn. Akt I SA/Po 154/24), zgodnie z którym:

W ocenie Sądu rację w tym sporze należy przyznać stronie skarżącej.

W orzecznictwie sądowoadministracyjnym, w tym w szczególności w orzecznictwie N. S. A., jednolicie i w sposób nie budzący wątpliwości przyjmowane jest stanowisko, że podanie symbolu klasyfikacji PKWiU dla konkretnej usługi nie może być uznane za element stanu faktycznego, wymagany we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w rozumieniu art. 14b § 3 o.p. Świadczą o tym jednobrzmiące wyroki N. S. A.: z dnia 18 maja 2022 r. (II FSK 2306/19), z dnia 21 czerwca 2022 r. (II FSK 2776/19), z dnia 26 stycznia 2021 r. (I FSK 581/19), z dnia 27 stycznia 2021 r. (I FSK 640/19), czy z dnia 10 lutego 2021 r. (II FSK 2840/18). Sąd wskazany kierunek wykładni art. 14b § 3 o.p. w pełni podziela, potwierdzając tym samym prawidłowość poglądu wyrażonego przez skarżącą, że podanie symbolu klasyfikacji statystycznej usługi nie może być uznane za element stanu faktycznego wymagany we wniosku o wydanie interpretacji. Stanem faktycznym są opisane zdarzenia rzeczywiste sprawy, które powodować mogą określone konsekwencje na gruncie prawa podatkowego, a nie ich ocena prawna. Skarżąca opisała we wniosku jakie usługi świadczy, na czym one polegają i czym się charakteryzują. Rzeczą organu było zatem wydanie interpretacji podatkowej, zawierającej ocenę prawną stanowiska skarżącej. Uzależnianie wydania interpretacji od podania symbolu PKWiU nie znajduje oparcia w przepisach prawa.

Nie sposób więc podzielić wyrażonego przez organ zapatrywania, jakoby wezwanie skarżącej do uzupełnienia wniosku o klasyfikację PKWiU faktycznie wykonywanych czynności z zakresu pośrednictwa, było niezbędne do jego prawidłowego merytorycznego rozpatrzenia i dla prawidłowego wydania interpretacji indywidualnej. Myli się bowiem organ interpretacyjny twierdząc, iż tego rodzaju okoliczność stanowi element stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), którym jest związany. Przeciwnie, jest to element oceny prawnej, którym organ interpretacyjny związany nie jest i którą to ocenę powinien wyrazić, aprobując bądź negując ocenę wyrażoną przez podatnika (zainteresowanego w postępowaniu interpretacyjnym). Dlatego też należy potwierdzić, że ewentualne wskazanie takiej klasyfikacji przez podatnika nie jest dla organu wiążące. Ustawodawca w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne określił stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Ustawodawca w omawianym przepisie nie odniósł się do klasyfikacji statystycznych PKWiU. Można dodać, że nawet, gdyby klasyfikacja statystyczna była elementem takiej normy prawnej, zainteresowany również mógłby zasadnie oczekiwać oceny organu interpretacyjnego co do prawidłowości wykładni i zastosowania odwołującego się do tej normy przepisu prawa podatkowego. Istotne jest bowiem, że organ dokonuje oceny wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej na podstawie opisu usługi, a nie na podstawie podanej przez wnioskodawcę klasyfikacji PKWiU. W tym miejscu warto odnieść się do uzasadnienia wydanego w poszerzonym składzie postanowienia NSA. z 20 stycznia 2020 r. sygn. akt IFPS 3/19, z którego wynika, że w postępowaniu o wydanie interpretacji indywidualnej wnioskodawca według własnego uznania podejmuje swobodną decyzję co do tego, o jaką kwestię podatkową pyta i w otoczeniu jakich okoliczności (zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego) do tej kwestii odnoszących się. W konsekwencji to, co jednym razem jest elementem stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego, innym razem może być ważną częścią prawną interpretacji indywidualnej, w której wnioskodawca oczekuje oceny swojego stanowiska w ramach merytorycznej wypowiedzi organu podatkowego. W odniesieniu do klasyfikacji PKWiU oznacza to, że podatnik we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej może nie lokować ziszczenia się tej części normy prawnopodatkowej w ramach podania stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego, bądź uczynić ją (tę klasyfikację) elementem części faktycznej wniosku i nie objąć wątpliwościami prawnymi. Zbędne było więc, w realiach analizowanej sprawy, pytanie o pozycję PKWiU właściwą dla opisanych przez skarżącą usług pośrednictwa. Bez względu na odpowiedź, obowiązkiem organu jest rozstrzygnięcie wątpliwości prawnych dotyczących przepisów prawa podatkowego, które powinna zastosować.

Sąd podziela również pogląd wyrażony w orzecznictwie, że w sytuacji, gdy na sposób opodatkowania wpływ ma symbol PKWiU, to przyjęcie, że stanowi on jedynie element stanu faktycznego wniosku o interpretację, z pominięciem również jego normatywnego charakteru, w rezultacie skutkowałoby związaniem organu wskazaniem wnioskodawcy w tym zakresie i przekreślałoby w takim przypadku cel interpretacji.

Ze względu na wyjątkowo obszerne i trafne stanowisko zawarte w ww. wyroku, Wnioskodawca nie będzie powielał podobnej argumentacji przedstawionej w ww. orzecznictwie, w tym w uchwale NSA.

Mając zatem na uwadze powyższe rozważania, Wnioskodawca nie może wprost stwierdzić pod jaką pozycją PKWiU sklasyfikowane są usługi, które będzie świadczył w ramach działalności gospodarczej, chociaż zdaniem Wnioskodawcy najbliższy temu jest kod 74.90.12- usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Ad. 3

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (jest wpisany do CEIDG). Pytanie zawarte w ramach przedmiotowego wniosku dotyczy usług świadczonych w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca jest również wspólnikiem w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, jednak jest to podmiot, który nie prowadzi i nie prowadził żadnej działalności operacyjnej.

Ad. 4

W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów (ściślej - technicznie prowadzi ją za niego biuro rachunkowe).

Ad. 5

Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania w formie ryczałtu zostało złożone właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w momencie wysłania zgłoszenia o rejestrację w CEIDG.

Ad. 6

Pierwszy przychód z przedmiotowej działalności gospodarczej Wnioskodawca osiągnął w pierwszym miesiącu po założeniu działalności (uzyskaniu wpisu w CEIDG).

Ad. 7

Przedmiotem zapytania nie jest konkretny okres podatkowy, a możliwość opodatkowania konkretnych usług 8,5% stawką ryczałtu. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy pytanie o okres nie jest w tym wypadku zasadne, gdyż nie dotyczy bezpośrednio meritum wniosku.

Oczywistym jest, że aby móc zastosować konkretną stawkę ryczałtu, to uprzednio należy zweryfikować, czy nie doszło do spełniania przesłanek negatywnych, wyłączających możliwość rozliczenia w formie ryczałtu. Jedynym takim przypadkiem (odnoszącym się do uwarunkowań czasowych) jest kwestia świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy lub przekroczenia limitu 2 mln EUR przychodu.

W związku z powyższym, Wnioskodawca odpowiadając na pytanie numer 7 wskazuje, że okres podatkowy będący przedmiotem zapytania dotyczy wszystkich lat podatkowych od momentu rozpoczęcia działalności do momentu zakończenia świadczenia usług sporządzania wycen. Wnioskodawca zakłada również, że w ww. okresie podatkowym nie dojdzie do spełnienia negatywnych przesłanek uniemożliwiających wybór formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ad. 8

W żadnym z lat podatkowych, w których Wnioskodawca korzysta i zamierza korzystać z opodatkowania w formie ryczałtu nie uzyskał (ani sam, ani jako wspólnik) przychodu powyżej 2 mln. EUR.

Ad. 9

Wnioskodawca nie uzyskuje innych przychodów niż te osiągane w ramach działalności gospodarczej.

Ad. 10

Wnioskodawca prowadzi ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, przy czym osiąga on jedynie jeden rodzaj przychodów - z tytułu świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku.

Pytanie

Czy do opisanych w stanie faktycznym usług może Pan zastosować stawkę ryczałtu 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. (a) Ryczałt PIT?

Pana stanowisko w sprawie

W art. 12 ust. 1 Ryczałt PIT zostały określone stawki podatkowe mające zastosowanie do poszczególnych kategorii działalności opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Każda z tych kategorii jest opisana definicją legalną, bądź jest do niej przypisany kod PKWiU. Wnioskodawca, jak zostało wskazane w stanie faktycznym, świadczy usługi, których najważniejszą częścią i głównym celem jest sporządzenie wycen podmiotów zewnętrznych oraz dostarczenie wycen spółce, która następnie podejmie decyzje dot. tzw. M&A (fuzje i przejęcia).

W związku z tym, że działania Wnioskodawcy (pomimo różnych elementów pobocznych) skupiają się na sporządzaniu wycen przedsiębiorstw, toteż Wnioskodawca jako przedmiot swojej działalności wskazał następujący kod PKD: 74.90.Z - pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. W ramach tego kodu bowiem przewidziane są takie czynności jak działalność związana z wyceną oraz działalność związaną z opracowywaniem kosztorysów. Odpowiednikiem ww. kodu PKD w ramach klasyfikacji PKWiU jest zdaniem Wnioskodawcy dział 74 w sekcji M - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, w ramach którego występuje taki kod jak 74.90.12 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Przechodząc do analizy art. 12 ust. 1 Ryczałt PIT zdaniem Wnioskodawcy nie świadczy on usług opisanych poniżej.

1) Wnioskodawca nie świadczy usług jako przedstawiciel wolnego zawodu wymienionych w punkcie 1 artykułu 12 ustępu 1 Ryczałt PIT. Przez wolne zawody rozumie się, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 11 Ryczałt PIT, pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu. Wnioskodawca nie jest przedstawicielem żadnego z ww. korporacyjnych zawodów ani nie wykonuje czynności związanych z istotą ww. zawodów. Rolą Wnioskodawcy nie jest doradzać, a jedynie analizować dane i przedstawić je osobom decyzyjnym w sposób zagregowany, w formie wyceny.

2) Wnioskodawca nie świadczy usług wymienionych w punkcie 2 artykułu 12 ustępu 1 Ryczałt PIT, tj.:

a) reprodukcji komputerowych nośników informacji (PKWiU 18.20.30.0);

b) pośrednictwa w sprzedaży motocykli oraz części i akcesoriów do nich (PKWiU 45.40.40.0); c) pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1);

d) magazynowania i przechowywania cieczy i gazów (PKWiU 52.10.12.0), magazynowania i przechowywania towarów w strefach wolnocłowych (PKWiU ex 52.10.19.0), parkingowych (PKWiU 52.21.24.0), obsługi centrali wzywania radio-taxi (PKWiU ex 52.21.29.0), pilotowania na wodach morskich i przybrzeżnych (PKWiU ex 52.22.13.0), pilotowania na wodach śródlądowych (PKWiU ex 52.22.14.0);

e) licencyjnych związanych z: - nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map itp. (PKWiU 58.11.60.0), - nabywaniem praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.30.0), - nabywaniem praw do czasopism i pozostałych periodyków (PKWiU 58.14.40.0), - nabywaniem praw do pozostałych wyrobów drukowanych (PKWiU 58.19.30.0), - nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0), - nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0),

f) związanych ze sprzedażą miejsca reklamowego w wykazach i listach (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.40.0);

h) związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60);

i) przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99);

j) finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

k) związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3);

l) prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

m) firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

o) reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73);

q) fotograficznych (PKWiU 74.2);

r) tłumaczeń pisemnych i ustnych (PKWiU 74.3), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,

s) związanych z zatrudnieniem (PKWiU dział 78);

t) przez organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych oraz pozostałych usług rezerwacji i usług z nią związanych (PKWiU dział 79);

u) detektywistycznych i ochroniarskich (PKWiU dział 80), z wyjątkiem robót związanych z instalowaniem systemów przeciwpożarowych i przeciwwłamaniowych z późniejszym monitoringiem,

v) obsługi nieruchomości wykonywanych na zlecenie, polegających m.in. na utrzymaniu porządku w budynkach, kontroli systemów ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji, wykonywaniu drobnych napraw (PKWiU 81.10.10.0), dezynfekcji i tępienia szkodników (PKWiU 81.29.11.0), związanych ze wspomaganiem prowadzenia działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 82.9), centrów telefonicznych (call center) (PKWiU 82.20.10.0), powielania (PKWiU 82.19.11.0), związanych z organizowaniem kongresów, targów i wystaw (PKWiU 82.30);

x) w zakresie pomocy społecznej bez zakwaterowania (PKWiU ex dział 88), z wyłączeniem usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie odwiedzania i pomocy domowej świadczonych osobom niepełnosprawnym (PKWiU 88.10.14), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej świadczonych osobom dorosłym niepełnosprawnym (PKWiU 88.10.15), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi, z wyłączeniem opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi (PKWiU 88.91.11), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania w zakresie opieki dziennej nad dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną (PKWiU 88.91.12), usług pomocy społecznej bez zakwaterowania świadczonych przez opiekunki do dzieci (PKWiU 88.91.13), pozostałych usług pomocy społecznej bez zakwaterowania, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 88.99.19);

y) kulturalnych i rozrywkowych (PKWiU dział 90); z) związanych ze sportem, rozrywką i rekreacją (PKWiU dział 93); gdyż żadna z ww. usług nie dotyczy sporządzania wycen przedsiębiorstw.

3) Wnioskodawca nie świadczy usług wymienionych w punkcie 2a artykułu 12 ustępu 1 Ryczałt PIT, tj.:

a) w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86);

b) architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71);

c) w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1); gdyż żadna z ww. usług nie dotyczy sporządzania wycen.

4) Wnioskodawca nie świadczy usług wymienionych w punkcie 2b artykułu 12 ustępu 1 Ryczałt PIT, gdyż opisane tam usługi dot. branży IT i żadna z opisanych usług nie dotyczy sporządzania wycen.

5) Wnioskodawca nie świadczy usług wymienionych w punkcie 3 artykułu 12 ustępu 1 Ryczałt PIT, gdyż opisane tam usługi dot. kupna i sprzedaży nieruchomości na własny rachunek i nie dotyczą sporządzania wycen.

6) Wnioskodawca nie świadczy usług wymienionych w punkcie 4 artykułu 12 ustępu 1 Ryczałt PIT, tj.:

a) przychodów z tzw. „nieodpłatnych świadczeń”;

b) przychodów z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;

c) świadczenia usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU dział 55);

d) świadczenia usług wynajmu i obsługi nieruchomości własnych lub dzierżawionych (PKWiU 68.20.1);

e) wykonywania usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU dział 72);

f) wynajmu i dzierżawy: - samochodów osobowych i furgonetek, bez kierowcy (PKWiU 77.11.10.0); - pozostałych pojazdów samochodowych (z wyłączeniem motocykli), bez kierowcy (PKWiU 77.12.1); - środków transportu wodnego bez załogi (PKWiU 77.34.10.0); - środków transportu lotniczego bez załogi (PKWiU 77.35.10.0); - pojazdów szynowych (bez obsługi) (PKWiU 77.39.11.0); - kontenerów (PKWiU 77.39.12.0); - motocykli, przyczep kempingowych i samochodów z częścią mieszkalną, bez kierowcy (PKWiU 77.39.13.0); - własności intelektualnej i podobnych produktów z wyłączeniem prac chronionych prawem autorskim (PKWiU 77.40);

g) świadczenia usług pomocy społecznej z zakwaterowaniem (PKWiU dział 87); gdyż żadna z opisanych tam czynności nie dotyczy sporządzania wycen.

7) Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów z tytułów wymienionych w punkcie 6 artykułu 12 ustępu 1 Ryczałt PIT, tj.:

a) przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton;

b) prowizji uzyskanej z działalności handlowej w zakresie sprzedaży jednorazowych biletów komunikacji miejskiej, znaczków do biletów miesięcznych, znaczków pocztowych, żetonów i kart magnetycznych do automatów;

c) przychodów z odpłatnego zbycia świadectw pochodzenia; gdyż żadna z opisanych tam czynności nie dotyczy sporządzania wycen.

8) Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów z tytułów wymienionych w punkcie 7 artykułu 12 ustępu 1 Ryczałt PIT, tj.:

a) z działalności gastronomicznej, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%;

b) z działalności usługowej w zakresie handlu;

c) ze świadczenia usług związanych z produkcją zwierzęcą (PKWiU 01.62.10.0);

d) z działalności rybaków morskich i zalewowych w zakresie sprzedaży ryb i innych surowców pochodzących z własnych połowów, z wyjątkiem sprzedaży konserw oraz prezerw z ryb i innych surowców z połowów;

e) o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2, 5-10 i 19-21 ustawy o podatku dochodowym;

f) z odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku wykorzystywanych w pozarolniczej działalności gospodarczej, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z tej działalności gospodarczej, a pomiędzy pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składnik majątku został wycofany z działalności, i dniem jego zbycia nie upłynęło sześć lat, będących: - środkami trwałymi podlegającymi ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych; - składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa, ustalona zgodnie z art. 22g ustawy o podatku dochodowym, nie przekracza 1500 zł; - składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy rokowi lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych;

g) z odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku przedsiębiorstwa w spadku; gdyż żadna z opisanych czynności nie dotyczy sporządzania wycen.

9) Wnioskodawca nie otrzymuje przychodów z tytułu określonego w punkcie 8 artykułu 12 ustępu 1 Ryczałt PIT, gdyż dotyczy on sprzedaży przetworzonych w sposób inny niż przemysłowy produktów roślinnych i zwierzęcych, i nie dotyczy sporządzania wycen.

10) Wnioskodawca nie otrzymuje również przychodów z tytułów określonych w literach od (b) do (h) punktu 5 artykułu 12 ustępu 1 Ryczałt PIT, tj.:

b) przychodów ze świadczenia usług związanych ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom (PKWiU 84.25.11.0);

c) przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85);

d) przychodów ze świadczenia usług związanych z działalnością bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostałych usług w zakresie kultury (PKWiU dział 91);

e) przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego;

f) prowizji uzyskanej przez komisanta ze sprzedaży na podstawie umowy komisu;

g) prowizji uzyskanej przez kolportera prasy na podstawie umowy o kolportaż prasy;

h) przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 12 ustawy o podatku dochodowym; gdyż żadna z opisanych czynności nie dotyczy sporządzania wycen.

W efekcie jedyną kategorią działalności wymienioną w art. 12 ust. 1 Ryczałt PIT, która pasuje do czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę jest wymieniona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. (a) Ryczałt PIT kategoria: „przychody z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8”, opodatkowana stawką 8,5%.

Dodatkowo Wnioskodawca pragnie zauważyć, że Dyrektor KIS w interpretacji z dnia 15 kwietnia 2022 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4011.200.2022.2.PD, pozytywnie odniósł się do klasyfikacji czynności wykonywanych w ramach PKWIU 74.90.12.0 do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. (a) Ryczałt PIT: „Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przychody, które będzie Pani uzyskiwać w 2022 r. ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 74.90.12.0 - będą stanowić przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne mogą podlegać opodatkowaniu 8,5 % stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.” W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy do opisanych w stanie faktycznym usług Wnioskodawca może stosować stawkę ryczałtu 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. (a) RyczałtPIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt i pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie oznacza:

pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie oznacza:

działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że w ramach działalności gospodarczej świadczy Pan usługi polegające na kompleksowym zbieraniu danych o wskazanych przez Usługodawcę podmiotach (przedsiębiorstwach) i dokonywaniu wycen tych podmiotów. Według Pana najbardziej prawdopodobną klasyfikacją dla świadczonych usług jest grupowanie PKWiU 74.90.12 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Analiza przedstawionego opisu sprawy na tle obowiązujących przepisów prawa prowadzi do wniosku, że dla przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90.12 właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełnia Pan ustawowe warunki przewidziane dla tej formy opodatkowania. Ustawodawca nie przewidział bowiem dla tego typu usług innej stawki ryczałtu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis stanu faktycznego przedstawionego we wniosku. Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Odnosząc się do powołanej interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników, dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).