Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.844.2024.1.DJD

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 14 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki ryczałtu dla przychodów ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A.A (dalej: „Wnioskodawca” lub „Podatnik”) od  lutego 2024 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą X…

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, tzn. podlega na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób fizycznych. Podatek dochodowy od osób fizycznych związany z dochodami/przychodami z działalności gospodarczej Wnioskodawca opodatkowuje na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W tym zakresie skutecznie zgłosił Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania.

Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy gospodarczej jest PKD 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi na rzecz podmiotów gospodarczych w oparciu o model współpracy B2B.

Wnioskodawca podjął współpracę z Kontrahentem, który zawodowo zajmuje się profesjonalnym świadczeniem usług inwestora zastępczego oraz wykonywaniem robót budowlano-montażowych. Wnioskodawcę i kontrahenta nie wiąże stała umowa o współpracę. Raczej jest to luźne porozumienie w rodzaju gentleman agreement (dalej: „Porozumienie”). Na podstawie Porozumienia Wnioskodawca będzie polecał usługi Kontrahenta oraz przekazywał mu kontakty do osób i firm zainteresowanych świadczonymi przez niego usługami. W przypadku, w którym na podstawie powyższego polecenia Kontrahent otrzyma zlecenie wykonania usług inwestora zastępczego lub/i usług budowlano-montażowych, wypłaci Wnioskodawcy wynagrodzenie prowizyjne.

Wysokość wynagrodzenia, zasady jego ustalania oraz wypłaty strony określą w odrębnej umowie pośrednictwa. Co do zasady, o wysokości wynagrodzenia będzie decydowała wartość podpisanej przez Kontrahenta umowy. Wynagrodzenie będzie ustalane kwotowo lub procentowo. Wnioskodawca nie będzie otrzymywał, żadnego stałego wynagrodzenia za czynności podjęte w celu pozyskania klientów dla Kontrahenta. Strony nie ustaliły, także jakie konkretne czynności ma podejmować Wnioskodawca w ramach Porozumienia, decyzja w tym zakresie należy do Jego wyłącznych kompetencji. W tym kontekście, Wnioskodawca wskazuje, że posiada rozległą sieć znajomości biznesowych i towarzyskich, dzięki którym może pozyskiwać informacje i docierać do potencjalnych klientów Kontrahenta.

Wnioskodawca w lipcu 2024 r. zwrócił się do Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego (dalej: „Prezes GUS”) z wnioskiem o wydanie opinii klasyfikacyjnej/interpretacji w zakresie ustalenia właściwego grupowania dla świadczonych w ramach Porozumienia usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU”).

W listopadzie 2024 r. Wnioskodawca otrzymał odpowiedź z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w ... że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), objęte wnioskiem usługi pozyskiwania klientów, polegające na polecaniu usługi kontrahenta oraz przekazywaniu mu kontaktów do osób i firm zainteresowanych świadczonymi przez Niego usługami inwestora zastępczego oraz wykonywaniem robót budowlano-montażowych, bez zawierania umów we własnym imieniu, mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 74.90.12.0 - „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

Wnioskodawca ma możliwość, na podstawie prowadzonej przez siebie ewidencji, wyodrębnienia poszczególnych kwot za świadczone usługi oraz przypisania im odpowiednich stawek podatku.

Doprecyzowując swój status jako podatnika ryczałtu Wnioskodawca wskazuje, że Jego przychód z prowadzonej działalności gospodarczej nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 powołanej ustawy, tzn. limitu 2 000 000 euro. Do wykonywanej działalności nie miały i nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 tej ustawy, wykluczające możliwość stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca nie korzysta i nie będzie korzystać z opodatkowania w formie karty podatkowej. Działalność Wnioskodawcy spełnia i będzie spełniać definicję działalności usługowej zdefiniowanej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

W ocenie Wnioskodawcy nie uzyskuje On przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU 46.1.), ponieważ usługa, którą wykonuje na rzecz Zleceniodawcy nie wiąże się ze sprzedażą hurtową towarów. Nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług fotograficznych (PKWiU 74.2), ani nie uzyskuje przychodów ze świadczenia tłumaczeń pisemnych i ustnych (PKWiU 74.3). Ponadto, Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1).

W związku z tak ułożonymi warunkami współpracy Wnioskodawca zastanawia się jaka stawka podatkowa ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będzie właściwa do opodatkowania przychodu osiągniętego z tytułu usług świadczonych na podstawie Porozumienia zawartego ze zleceniodawcą. Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej zakładając, że Prezes GUS w swojej interpretacji prawidłowo zakwalifikował usługi świadczone przez Niego do grupowania PKWiU 74.90.12.0.

Pytanie

Czy Wnioskodawca może opodatkować przychody uzyskiwane z tytułu świadczonych usług, sklasyfikowanych w ramach PKWiU 74.90.12.0, w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Przychody uzyskiwane ze świadczonych usług sklasyfikowanych w ramach PKWiU 74.90.12.0, Wnioskodawca może opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776; dalej: „Ustawa”), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 6 ust. 1 ww. Ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w art. 6 ust. 1 ww. Ustawy, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy).

Zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 Ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w art. 6 ust. 1 tej Ustawy, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

W odniesieniu do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1 b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona),

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona),

e)(uchylona),

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 Ustawy, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-   w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca:

1)w żadnym z poprzednich lat podatkowych nie przekroczył limitu przychodów w wysokości 2 mln euro,

2)nie korzystał i nie korzysta z opodatkowania działalności gospodarczej w formie karty podatkowej,

3)w stosunku do wykonywanych usług nie mają i będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy,

4)dokonał skutecznego wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jako formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, Wnioskodawca może opodatkowywać przychody z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Obowiązujące stawki ryczałtu zostały wskazane w art. 12 Ustawy, a ich wysokość zależy od rodzaju wykonanego świadczenia lub prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z powyższego przepisu wynika, że wszelka działalność usługowa nieprzypisana wprost w Ustawie do innych stawek ryczałtu będzie opodatkowana wg stawki 8,5%.

Działalność usługowa, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy, oznacza - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W związku z powyższym, prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza, polegająca na świadczeniu Usług, wpisuje się w definicję działalności usługowej, o której mowa w powyżej przywołanym przepisie.

Główny Urząd Statystyczny w swojej interpretacji uznał, że Wnioskodawca wykonuje usługę pośrednictwa w interesach, polegającą na pozyskaniu klientów dla Kontrahenta i sklasyfikował ją w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 - „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Wnioskodawca zgadza się z taką klasyfikacją. W Jego ocenie, Prezes GUS prawidłowo dokonał powyższej kwalifikacji w oparciu o zasady metodyczne Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (tzw. PKWiU 2015) - stanowiące integralną część klasyfikacji.

Stosownie do pkt 5.3.2 zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

Ze względu na możliwość zaliczenia opisanych usług do kilku grupowań pkt 7.6.2 zasad metodycznych nakazuje przyjąć następujące reguły klasyfikacyjne:

·grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności, powinno być uprzywilejowane (wybrane) w stosunku do grupowania zawierającego opis ogólny,

·usługę złożoną, składająca się z kombinacji różnych czynności, której nie można zaklasyfikować zgodnie ze wskazanym sposobem, powinna być zaklasyfikowana jak usługa, która nadaje całości zasadniczy charakter,

·usługę, której nie można zaklasyfikować zgodnie z (tiret 1, 2) należy zaklasyfikować w grupowaniu odpowiednim dla usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.

I tak, zgodnie z tytułem Sekcji M PKWiU 2015, sekcja ta obejmuje „Usługi Profesjonalne, Naukowe i Techniczne”, gdzie zawarto m.in.: usługi prawne, usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu, usługi doradztwa podatkowego, usługi firm centralnych (head offices), usługi doradztwa związane z zarządzaniem, usługi architektoniczne i inżynierskie i związane z nimi doradztwo techniczne, usługi w zakresie badań i analiz technicznych, usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych, usługi reklamowe, usługi badania rynku i opinii publicznej, usługi fotograficzne, usługi tłumaczeń pisemnych i ustnych, usługi w zakresie prognozowania pogody i usługi meteorologiczne, usługi profesjonalne, naukowe i techniczne wymagające wiedzy specjalistycznej, gdzie indziej niesklasyfikowane, usługi weterynaryjne.

W sekcji tej zawarty jest m.in. Dział 74, który obejmuje „Pozostałą działalność profesjonalną, naukową i techniczną”. W dziale tym zawarta jest m.in. grupa 74.9 „Pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne gdzie indziej niesklasyfikowane”, w skład której wchodzi grupowanie PKWiU 74.90.12.0 - „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Grupowanie to obejmuje w szczególności:

·usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową, a także

·usługi wyceny antyków, biżuterii, itp.

Uwzględniając powyższe, w ocenie Wnioskodawcy opisywane w stanie faktycznym usługi mieszczą się w ramach kodu PKWiU 74.90.12.0 - tj. usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, świadczone Usługi mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem 8,5% stawki wynikającej z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ponieważ nie zostały przewidziane przepisy szczególne ustalające inną stawkę.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny na podstawie art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanego pytania, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej, które nie były przedmiotem zapytania.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.