Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDST2-2.4011.436.2024.2.BM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 11 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.436.2024.2.BM

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Uzupełnił go Pan pismem z 22 października 2024 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

„(...) dnia (...) 2024 z Ośrodku Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, powyższe usługi mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.”

Przez cały czas prowadzi Pan ewidencję, w sposób umożliwiający określenie przychodów z rodzaju prowadzonej przez Pana działalności. W związku z powyższym pismem, wszystkie usługi klasyfikowane przez OKiNUS jak takie co mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” i faktycznie wykonywane przez Pana są umieszczone w wystawionych przez Pana dla Kontrahenta fakturach pod nazwą „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

Działalność gospodarcza prowadzona przez Pana jest działalnością usługową, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ZPD. Usługi na rzecz Kontrahenta są świadczone z terytorium Polski. Nie przewiduje Pan możliwości osiągnięcia rocznego przychodu z prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej przekraczającego równowartość kwoty 2 000 000 euro. Nie byłe i nie jest Pan wspólnikiem ani członkiem zarządu Kontrahenta, ani nie pełni innych funkcji w jego organach. Niniejszy wniosek dotyczy zarówno lat 2023, 2024, jak też lat przyszłych.

Uzupełnienie wniosku

Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776).

Usługi, które Pan świadczy w ramach działalności gospodarczej są sklasyfikowane pod symbolem 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Wszystkie czynności w ramach jednej usługi są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0.

Według umowy podpisanej z kontrahentem, w ramach realizacji Umowy zleceniodawca zleca wykonywanie usług polegających na:

a.analizie wymagań klientów zleceniodawcy w zakresie rozwiązań informatycznych,

b.projektowaniu architektury tworzonych rozwiązań informatycznych,

c.tworzeniu i rozwijaniu rozwiązań informatycznych, w tym programów komputerowych,

d.testowaniu manualnym i wdrażaniu rezultatów prac,

e.wsparciu klientów kontrahenta w zakresie wdrażanych rozwiązań informatycznych.

Opisana we wniosku umowa jest jedyną umową, na podstawie której świadczy Pan usługi.

Od początku prowadzenia działalności świadczy Pan następujące usługi:

a.doradztwo informatyczne w zakresie budowania i opracowywania nowych rozwiązań w zakresie technologii informatycznych; zakres usługi obejmuje analizę potrzeb Klienta oraz istniejących na rynku rozwiązań, które mogłyby uspokoić potrzeby Klienta, przedstawienie Klientowi takich rozwiązań oraz konfiguracja rozwiązań zgodnie z wymaganiami Klienta,

b.doradztwo informatyczne w zakresie projektowania rozwiązań systemu informatycznego; zakres usługi obejmuje przygotowywanie dokładnego planu implementacji rozwiązania, integracji w istniejący system informatyczny oraz estymacji niezbędnych dla takich działań resursów – jak pieniężnych, tak i ludzkich,

c.doradztwo informatyczne w zakresie tworzenia dokumentacji technicznej systemów informatycznych; zakres usługi obejmuje tworzenie dokumentacji technicznej, która jest potrzebna do obsługi rozwiązania, integracji rozwiązania z innymi systemami informatycznymi oraz konfiguracji rozwiązania zgodnie z potrzebami klienta,

d.doradztwo informatyczne w zakresie analizy systemów komputerowych; zakres usługi obejmuje analizę wpływu nowych rozwiązań na istniejący system informatyczny, analizę zmian wydajności istniejącego systemu informatycznego związanych z implementacją nowego rozwiązania oraz analizę kosztów wynikających z implementacji nowego rozwiązania,

e.wykonywanie dokumentacji niezbędnej do wdrożenia i rozwoju systemów IT; zakres usługi obejmuje tworzenie oraz dokumentowanie procesów, reguł oraz praktyk, według których Klient musi implementować oraz zmieniać systemy IT,

f.tworzenie specyfikacji funkcjonalnych oraz technicznych w zakresie systemów IT; zakres usługi obejmuje tworzenie wymagań do istniejącego systemu informatycznego, m. in. to w jaki sposób musi zachowywać system IT oraz jaka konfiguracja jest wymagana od systemu IT dla poprawnego działania.

Według Pana wiedzy, usługi nie są świadczone na jakimś etapie tworzenia oprogramowania, nie mają/będą miały wpływu na przebieg procesu tworzenia oprogramowania, nie usprawniają/będą usprawniać działania oprogramowania.

Pytanie

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego przychody uzyskiwane przez Pana z tytułu usług świadczonych na rzecz Kontrahenta mogą zostać opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ZPD?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, przychody uzyskiwane z tytułu usług świadczonych na rzecz Kontrahenta mogą zostać opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ZPD.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ZPD osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Na gruncie ustawy o ZPD (art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ZPD) pojęcie „pozarolniczej działalności gospodarczej” jest rozumiane analogicznie jak w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 226 ze zm.; dalej: „ustawa o PIT”). Tym samym będzie to działalność zarobkowa, w tym m.in. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa, prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do określonych przychodów z innych źródeł (art. 5a pkt 6 ustawy o PIT).

Z kolei działalność usługowa będzie rozumiana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i sług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556; dalej: „PKWiU 2015”), z zastrzeżeniem działalności gastronomicznej i usługowej w zakresie handlu (art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ZPD).

Mając na uwadze powyższe, w Pana ocenie, usługi świadczone na rzecz Kontrahenta mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z Klasyfikacją w odniesieniu do usług świadczonych na rzecz Kontrahenta mogą znaleźć zastosowanie wskazane poniżej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w przypadku usług które zostały objęte PKWiU 62.02 („Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”):

12% jeżeli wskazane powyżej usługi są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) lub są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ZPD;

8,5% jeżeli wskazane powyżej usługi nie spełniają przesłanek do zastosowania stawki 12%, tj. stanowią przychody z innej działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ZPD.

Jak wskazano powyżej, potencjalne zastosowanie 12% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla czynności wykonywanych kompleksowo dotyczących zarządzania projektem, połączonego ze specjalistycznymi usługami w zakresie informatyki w ramach opiniowania, planowania i projektowania systemów komputerowych, oprogramowania (bez programowania), będzie możliwe, gdy czynności te będą:

- związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) lub

- związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że w myśl art. 4 ust. 4 ustawy o ZPD, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny (dalej: „Wyjaśnienia”) symbol PKWiU 62.02.10.0 (tj. usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego) obejmuje m.in.:

usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,

usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,

usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,

usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.

Pana zdaniem, przedmiotowe usługi świadczone na rzecz Kontrahenta, mając na uwadze ich charakter, nie odpowiadają usługom przypisanym do powyższego symbolu PKWiU. Szczególnie, nie mają charakteru usług doradczych i nie są z nimi związane.

Podobnie nie odpowiadają one także usługom związanym z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), które zgodnie z Wyjaśnieniami odnoszą się m.in. do usług związanych z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takich jak doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia, czy systemów zabezpieczających.

Tym samym do usług świadczonych na rzecz Kontrahenta nie powinna znaleźć zastosowania 12% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. To z kolei prowadzi do wniosku, że zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ZPD powinny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Należy przy tym mieć na uwadze konstrukcję ustawy o ZPD, w tym konstrukcję samego przepisu art. 12 ustawy o ZPD. Ich analiza prowadzi do wniosku, że stawka ryczałtu w wysokości 8,5% w stosunku do działalności usługowej jest quasi stawką podstawową. Tym samym, jest stosowana, jeżeli nie znajdują zastosowania inne stawki, z zasady szczegółowo określające przedmiot (zakres) danego rodzaju usługi.

Reasumując, Pana zdaniem, należy stwierdzić, że w świetle przedstawionego stanu faktycznego przychody uzyskiwane z tytułu usług świadczonych na rzecz Kontrahenta mogą zostać opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o ZPD.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt i pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie oznacza:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie oznacza:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

− 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W przedstawionym we wniosku opisie wskazał Pan, że w ramach działalności gospodarczej świadczy usługi, które są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

W ramach realizacji Umowy zleceniodawca zleca wykonywanie usług polegających na:

a.analizie wymagań klientów Zleceniodawcy w zakresie rozwiązań informatycznych,

b.projektowaniu architektury tworzonych rozwiązań informatycznych,

c.tworzeniu i rozwijaniu rozwiązań informatycznych, w tym programów komputerowych,

d.testowaniu manualnym i wdrażaniu rezultatów prac,

e.wsparciu klientów kontrahenta w zakresie wdrażanych rozwiązań informatycznych.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

I tak, klasa PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” obejmuje następujące grupowania:

·62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”;

·62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”;

·62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS do PKWiU 2015:

Należy zauważyć, że grupowanie PKWiU 62.02.10.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego obejmuje:

-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,

-usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,

-usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,

-usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.

Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego obejmuje:

-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:

·doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,

·systemy zabezpieczające.

Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje:

-usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

-udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,

-usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,

-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,

-udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,

-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,

-udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Podkreślić trzeba, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, na wprost wymienia usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), a w przypadku PKWiU ex 62.02, wskazuje na związek świadczonych usług z doradztwem w zakresie oprogramowania, przy czym – zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku – związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresie oprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.

Z kolei doradzać to udzielać porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych przez Pana usług prowadzi do stwierdzenia, że będące przedmiotem zapytania usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki, dla których wskazał Pan klasyfikację PKWiU 62.02.30.0, mają związek z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Wskazał Pan, że świadczone usługi polegają m.in. na analizie wymagań klientów zleceniodawcy w zakresie rozwiązań informatycznych, projektowaniu architektury tworzonych rozwiązań informatycznych, tworzeniu i rozwijaniu rozwiązań informatycznych, w tym programów komputerowych, wsparciu klientów kontrahenta w zakresie wdrażanych rozwiązań informatycznych. Wskazał Pan również, że usługi te obejmują doradztwo informatyczne w zakresie budowania i opracowywania nowych rozwiązań w zakresie technologii informatycznych, doradztwo informatyczne w zakresie projektowania rozwiązań systemu informatycznego, doradztwo informatyczne w zakresie tworzenia dokumentacji technicznej systemów informatycznych, doradztwo informatyczne w zakresie analizy systemów komputerowych, wykonywanie dokumentacji niezbędnej do wdrożenia i rozwoju systemów IT, tworzenie specyfikacji funkcjonalnych oraz technicznych w zakresie systemów IT.

Skoro system informatyczny to potocznie zespół systemów komputerowych, sieci i specyficznego, dedykowanego indywidualnym potrzebom kontrahenta oprogramowania, służący do przetwarzania informacji, świadcząc ww. usługi nie sposób twierdzić, że nie dotyczą one oprogramowania.

Jakkolwiek sprzęt komputerowy (hardware) jest niezbędnym elementem systemu informatycznego przedsiębiorstwa, przy czym co do zasady jest to sprzęt typowy, powszechnie dostępny na rynku, to dopiero zaprojektowane pod indywidualne zapotrzebowanie klienta, odpowiadające charakterowi jego działalności, stworzone i zaimplementowane na nim oprogramowanie (software) decyduje o możliwości zbierania, przechowywania, przetwarzania i komunikowania informacji przez przedsiębiorstwo.

Z tego powodu, w ocenie tutejszego organu, wszelkie analizy, ustalenia, działania weryfikacyjne i nadzorcze co do celów, kształtu i funkcji systemu informatycznego klienta wskazują na ścisły związek z doradztwem w zakresie oprogramowania, nawet jeżeli bezpośrednio nie uczestniczy Pan w procesie tworzenia oprogramowania.

W świetle powyższego, skoro Pana usługi skupiają się na doradztwie dotyczącym wymagań klientów Zleceniodawcy w zakresie rozwiązań informatycznych, tworzeniu i rozwijaniu rozwiązań informatycznych, w tym programów komputerowych i jednocześnie dotyczą oprogramowania – systemu informatycznego, którego podstawowym składnikiem jest oprogramowanie, trudno zaprzeczyć, że Pana usługi, dla których wskazał klasyfikację PKWiU 62.02.30.0, nie stanowią usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jednocześnie należy zauważyć, że opisane przez Pana zadania nie są jedynie nieskomplikowanymi czynnościami w zakresie usuwania usterek oprogramowania i sprzętu, które jako jedyne w ramach grupowania PKWiU 62.02.30.0 objęte są stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług, dla których wskazał Pan klasyfikację PKWiU 62.02.30.0 i które – jak wynika z przeprowadzonej analizy – są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 12%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.

Zatem Pana stanowisko w tym zakresie jest nieprawidłowe.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy

-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku, a nie załączonych do niego dokumentów. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).