Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 września 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 23 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 października 2024 r. (data wpływu 31 października 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Jest Pani osobą fizyczną, nieprowadzącą działalności gospodarczej, która ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 6 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.).
Planuje Pani na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, założyć jednoosobową działalność gospodarczą pod roboczą nazwą X. Zgodnie z aktualnym Pani założeniami, planowana działalność gospodarcza miałaby być rozliczana na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W ramach planowanej indywidualnej działalności gospodarczej planuje Pani świadczyć usługi administracyjne oraz usługi pośrednictwa komercyjnego na rzecz Spółki.
Spółka, na rzecz której planuje Pani świadczyć usługi jest spółką komandytową. Nie pełni Pani oraz nie będzie pełniła żadnych funkcji związanych z zarządzaniem Spółką.
Wśród faktycznie realizowanych przez Panią na rzecz Spółki czynności należy wskazać:
−przyjmowanie zleceń w imieniu Spółki,
−ustalanie należnych kwot za wykonane usługi w imieniu Spółki,
−pośrednictwo w kontakcie między usługobiorcami, a Spółką,
−prowadzenie korespondencji w imieniu Spółki (przyjmowanie poczty oraz jej nadawanie, obsługa poczty e-mail),
−przygotowywanie spotkań biznesowych,
−prezentowanie oferty świadczonych usług przez Spółkę,
−pomoc w pozyskiwaniu klientów.
Świadczone przez Panią usługi będą każdorazowo obejmować wszystkie ww. czynności, które będą rozliczane łącznie. W związku ze świadczeniem ww. usług będzie Pani wystawiała fakturę obejmującą swoje wynagrodzenie o charakterze stałym.
Nie świadczy Pani żadnych usług wskazanych w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 z późn. zm. – dalej: u.z.p.d.), które wykluczałyby prawo do wyboru opodatkowania w formie ryczałtu.
W Pani ocenie, przedstawione wyżej usługi świadczone na rzecz Spółki należy zakwalifikować do kodu 82.11.10.0 „Usługi Administracyjne” lub kodu 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” (PKWiU 2015).
Zwróciła się Pani do Ośrodka Klasyfikacji Nomenklatur Urzędu Statystycznego o potwierdzenie PKWiU na podstawie opisu świadczonych usług. Na dzień złożenia niniejszego wniosku nie otrzymała Pani odpowiedzi zwrotnej z Urzędu Statystycznego.
Uzupełnienie
W odpowiedzi na pytanie: Pod jaką pozycją/pozycjami PKWiU (do 7 cyfr) – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) sklasyfikowane są świadczone przez Panią usługi w ramach opisywanej działalności gospodarczej, zacytowała Pani wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. II FSK 487/23), w którym to Sąd orzekł, że organy podatkowe nie mogą uzależniać decyzji o wydaniu interpretacji podatkowej od podania symbolu PKWiU. NSA wprost wskazał, że „(…) podanie przez zainteresowanego w rozumieniu art. 14b § 1 O.p. symbolu klasyfikacji statystycznej usługi nie może być uznane za element stanu faktycznego wymagany we wniosku o wydanie interpretacji, gdyż może on stanowić jedynie element oceny prawnej, którą organ interpretacyjny nie jest związany”.
Jednocześnie wskazała Pani, że opisane we wniosku usługi będą sklasyfikowane pod symbolem 82.11.10.0 „Usługi Administracyjne” lub 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” (PKWiU 2015).
Nie uzyskuje/nie będzie Pani uzyskiwała innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Nie posiada Pani udziałów w Spółce, na rzecz której planuje świadczyć usługi.
Pytanie
Czy przychód z działalności usługowej, związanej ze świadczeniem usług opisanych w zdarzeniu przyszłym będzie mógł podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 5 lit. a u.z.p.d.?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, przychód uzyskiwany z działalności usługowej, związanej ze świadczeniem wskazanych usług będzie mógł podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, ponieważ zarówno PKWiU 82.11.10.0, jak i 74.90.12.0 nie są wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776).
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 u.z.p.d opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „Spółką” (…).
Z kolei 6 ust. 4 u.z.p.d stanowi, że podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionych w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej ─ bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jednak nie będą miały one zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Zgodnie zaś z art. 4 ust. 1 pkt. 1 u.z.p.d. działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 u.z.p.d. Artykuł 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d. stanowi, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Wynika to z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.
Jak zostało przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego planuje Pani w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej świadczyć usługi na rzecz jednego, głównego Zleceniodawcy, będącego Spółką.
Usługi te będą polegać na wykonywaniu czynności z zakresu wsparcia administracyjnego, a także pośrednictwa w kontakcie pomiędzy Spółką a jej klientami. Usługi te obejmują m.in. przyjmowanie zleceń w imieniu Spółki, ustalaniu należnych kwot za wykonane usługi, pośrednictwo w kontakcie między klientami a Spółką, prowadzenie korespondencji w imieniu Zleceniodawcy, przygotowywanie spotkań biznesowych, a także prezentowanie oferty świadczonych przez Spółkę usług.
W Pani ocenie, przedstawione wyżej usługi świadczone należy zakwalifikować do kodu 82.11.10.0 „Usługi Administracyjne” lub kodu 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” (PKWiU 2015).
W świetle powyższego, usługi które zamierza Pani świadczyć na rzecz Spółki, jako objęte grupowaniem PKWiU 82.11.10.0/74.90.12.0, stanowią działalność usługową, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d. Jednocześnie, działalność ta nie została wymieniona w art. 12 ust. 1 pkt 1-4, 6-8 u.z.p.d.
W związku z tym, przychody osiągane z tytułu świadczenia tych usług podlegają opodatkowaniu według stawki 8,5%.
Dodatkowo, zwraca Pani uwagę na wydane interpretacje indywidualne, które odnoszą się do analogicznego stanu prawnego oraz podobnego profilu prowadzonej działalności gospodarczej:
·DKIS w interpretacji z 16 sierpnia 2024 r., o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.459.2024.2.AP wskazał:
„Planuje Pani prowadzenie działalności gospodarczej dotyczącej świadczenia usług w następującym zakresie:
1)jako profesjonalny pośrednik handlowy – działalność zaklasyfikowana jako PKD 74.90.Z ─ Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana;
2)jako podmiot świadczący usługi profesjonalnej obsługi administracyjnej biura – działalność zaklasyfikowana jako PKD 82.11.Z ─ Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura.
Jako profesjonalny pośrednik handlowy planuje Pani wykonywanie następujących czynności na rzecz podmiotu Powierzającego,
−promowanie działalności Powierzającego wśród potencjalnych klientów oraz usług świadczonych przez Powierzającego,
−przekazywanie klientom informacji na temat działalności Powierzającego,
−nawiązywanie kontaktów biznesowych z nowymi klientami,
−przygotowywanie ofert do konkretnych zamówień w imieniu Powierzającego,
−odpowiadanie na zapytania ofertowe,
−udzielanie wsparcia potencjalnym klientom, którzy są zainteresowani skorzystaniem z usług Powierzającego,
−negocjowanie warunków umów w imieniu Powierzającego,
−kontrola nad procesem realizacji umowy zakresie efektywnej współpracy Powierzającego i Inwestora,
−sporządzanie dokumentacji z realizacji świadczonych przez siebie usług pośrednictwa (…).
W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej planuje Pani również świadczenie usług jako podmiot świadczący usługi profesjonalnej obsługi administracyjnej biura.
W tym zakresie planuje Pani wykonywanie następujących czynności:
−wspieranie kontrahenta w koordynowaniu ważnych wydarzeń, spotkań, terminów,
−wspieranie kontrahenta w wystawianiu i wysyłaniu faktur,
−wspieranie kontrahenta w obsłudze e-maila oraz odbieraniu telefonu komórkowego,
−wspieranie kontrahenta w dokonywaniu rozliczeń, sporządzaniu dokumentów i pism,
−prowadzenie innych usług administracyjnych, jak np.: sprawdzanie i aktualizacja informacji oraz przygotowywanie raportów i zestawień na podstawie danych uzyskanych od kontrahenta (…).
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że uzyskiwane przez Panią w przyszłości przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług objętych grupowaniem PKWiU 74.90.12.0 ─ Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń oraz PKWiU 82.11.10.0 ─ Usługi związane z administracyjną obsługą biura, będą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”
·DKIS w interpretacji z 17 kwietnia 2023 r., o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.43.2023.2.KD wskazał: „(…) zakres Pani usług ulegać może zmianie, ich trzonem pozostaną usługi pośrednictwa komercyjnego ─ pośrednictwa w interesach (zwanych dalej łącznie „Usługami Pośrednictwa”), który tworzyć będą następujące usługi realizowane na zlecenie Klienta:
1)zbieranie i weryfikacja ofert w ramach sieci biznesowej lub na rynku usług oferowanych w branży (...) ─ tzw. research, prowadzony np. w celu zebrania danych rynkowych, ułatwienia zawarcia umowy handlowej, dokonania transakcji, podjęcia decyzji biznesowej;
2)wyszukiwanie dostawców towarów (w szczególności dystrybutorów; dalej łącznie: „Dostawców”) na podstawie kryteriów podanych i ustalonych przez Klienta;
3)kontaktowanie się z potencjalnymi Dostawcami w celu uzyskania ofert i sprawdzenia dostępności lub charakterystyki usług (świadczeń), przedstawianie Klientowi oferty Dostawców, negocjowanie umów i warunków współpracy z Dostawcami w imieniu Klienta;
4)udział w targach, na konferencjach i spotkaniach networkingowych z potencjalnymi Dostawcami z ramienia Klienta oraz nabywcami tych towarów i usług w celu nawiązania lub zebrania kontaktów oraz ułatwienia prowadzenia działalności gospodarczej Klienta;
5)prezentowanie oferty produktów i usług Klienta (...);
6)organizacja szkoleń sprzedażowych oraz wewnętrznych (dla personelu) dotyczących systemów produktów Klienta, właściwości i wykorzystania;
7)przygotowywanie ofert oraz negocjowanie warunków transakcji sprzedażowych, nadzór nad ich realizacją;
8)podtrzymywanie relacji handlowych, z uwzględnieniem wizyt w lokalach przedsiębiorstwa lub na nieruchomościach Klienta, gdzie znajdują się (lub mają zostać zlokalizowane) (...);
9)wspieranie Klienta w tworzeniu zespołów lub członków personelu Klienta odpowiedzialnych za wdrażanie strategii sprzedażowych oraz prowadzenie transakcji i relacji handlowych inicjowanych lub nadzorowanych przez Panią;
10)opcjonalnie, np. na dodatkowe życzenie klienta, ułatwianie zawierania umów pomiędzy Dostawcami a Klientem oraz nadzór nad wypełnianiem zobowiązań wynikających z umowy zawartej pomiędzy Dostawcami i innymi kontrahentami a Klientem (…).
Przyporządkowuje Pani Usługi Pośrednictwa do klasyfikacji PKWiU 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Realizuje Pani (i może realizować) na rzecz Klienta także usługi związane z administracyjną obsługą biura („Usługi Administracyjne”), polegające w szczególności na realizacji dla Klienta powtarzalnych i rutynowych, codziennych czynności tzw. „biurowych”, w ramach których:
1)prowadzi ewidencję magazynowo-księgową Klienta ─ wprowadzanie zamówień, generowanie zamówień i raportów,
2)obsługuje sprzedaż Klienta (obsługa email, edycja zamówień, obsługa reklamacji);
3)utrzymuje porządek w dokumentacji Klienta;
4)kontroluje przepływ dokumentów Klienta;
5)kontroluje zobowiązania i należności od kontrahentów Klienta (pilnowanie i ponaglanie w przypadku niedochowania terminu zapłaty, zlecanie przelewów za zakupione towary oraz drukowanie potwierdzeń pod faktury);
6)kontroluje narzut na systemach Klienta według ustalonej skali oraz dokonuje ich korekty;
7)tworzy prognozy sprzedaży (na podstawie zebranych danych z systemu sprzedaży oraz trendów panujących w danym roku);
8)sporządza na zlecenie Klienta analizy: sprzedaży, zysku, narzutu;
9)organizuje logistykę związaną z realizacją kontraktów zawartych z kontrahentami Klienta.
Przyporządkowuje Pani Usługi Administracyjne do klasyfikacji PKWiU 82.11.10.0 (…). Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” oraz PKWiU 82.11.10.0 – „Usługi związane z administracyjną obsługą biura”, mogą być opodatkowane stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
·prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
·jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylona).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
·w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Co do zasady – przychody z działalności usługowej, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, o ile usługi te nie są objęte inną stawką wymienioną w art. 12 tej ustawy, a także jeśli świadczenie tych usług nie zostało wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 8 ww. ustawy.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że planuje Pani na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej założyć jednoosobową działalność gospodarczą. Planowana działalność gospodarcza miałaby być rozliczana na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W ramach działalności gospodarczej planuje Pani świadczyć usługi administracyjne oraz usługi pośrednictwa komercyjnego na rzecz Spółki.
Wśród faktycznie realizowanych na rzecz Spółki czynności wskazała Pani:
−przyjmowanie zleceń w imieniu Spółki,
−ustalanie należnych kwot za wykonane usługi w imieniu Spółki,
−pośrednictwo w kontakcie między usługobiorcami, a Spółką,
−prowadzenie korespondencji w imieniu Spółki (przyjmowanie poczty oraz jej nadawanie, obsługa poczty e-mail),
−przygotowywanie spotkań biznesowych,
−prezentowanie oferty świadczonych usług przez Spółkę,
−pomoc w pozyskiwaniu klientów.
Świadczone przez Panią usługi będą każdorazowo obejmować wszystkie ww. czynności, które będą rozliczane łącznie. W związku ze świadczeniem ww. usług będzie Pani wystawiała fakturę obejmującą wynagrodzenie o charakterze stałym. Dla opisanych usług – jako właściwe – wskazała Pani następujące grupowania PKWiU: PKWiU 82.11.10.0 „Usługi Administracyjne”, 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że zarówno w przypadku przychodów z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU: 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, jak i usług mieszczących w grupowaniu PKWiU 82.11.10.0 „Usługi związane z administracyjną obsługą biura”, zastosowanie będzie miała stawka ryczałtu w wysokości 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełni Pani ustawowe warunki przewidziane dla tej formy opodatkowania.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiednich grupowań PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości wskazanych klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem interpretacyjnym odnoszącym się do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, tj. dotyczącym stawek ryczałtu dla opisanych usług. Inne kwestie poruszane we wniosku nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stany faktyczne są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).