Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.735.2024.2.MAP

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:

·nieprawidłowe - w części dotyczącej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.20.0;

·prawidłowe - w części dotyczącej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 72.22.20.0.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 1 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu świadczonych usług.

Uzupełnił go Pan– w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 listopada 2024 r. (wpływ 26 listopada 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Od 2 września 2022 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, zarejestrowaną w CEiDG. Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm.; dalej: „ustawa o PIT”). Rozliczał się Pan na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a wybraną przez Pana formą opodatkowania była skala podatkowa.

W ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej świadczy Pan następujące usługi:

1)dbanie o jednolite rozumienie zagadnień przez wszystkie strony procesu twórczego.

Czynności te polegają na weryfikacji czy osoby, które biorą udział w tworzeniu oprogramowania rozumieją zakres swoich zadań, czy rozumieją funkcjonalności, które ma posiadać konkretne wymaganie. Informacje zbierane są poprzez indywidualne oraz grupowe spotkania z osobami zaangażowanymi w proces, na których to spotkaniach przekazywane są informacje;

2)optymalizowanie projektów informatycznych oraz procesów wytwórczych i wdrożeniowych.

Optymalizowanie projektów informatycznych oraz procesów wytwórczych i wdrożeniowych oznacza ulepszanie tych projektów i procesów w celu osiągnięcia większej efektywności, skuteczności i jakości.

Są to następujące czynności:

a)zwiększenie wydajności redukcja czasu potrzebnego na realizację projektów i procesów,

b)obniżenie kosztów minimalizowanie wydatków związanych z tworzeniem i wdrażaniem projektów informatycznych;

c)poprawa jakości - zapewnienie, że produkty i usługi są wysokiej jakości i spełniają wymagana użytkowników,

d)usprawnienie zarządzania zasobami, efektywne wykorzystanie zasobów ludzkich, technologicznych i materialnych;

3)nadzorowanie rejestru wymagań produktów informatycznych.

Jest to niezwykle rzadka czynność wykonywana przez Scrum Mastera. Jeżeli już się zdarza to najczęściej w przypadku nieobecności Właściciela Produktu (np. urlop), gdzie w tym czasie Scrum Master wspiera zespół w ograniczonym zakresie. Nadzorowanie rejestru wymagań produktów informatycznych oznacza zarządzanie i monitorowanie listy wszystkich wymagań dotyczących danego projektu informatycznego.

Ten proces w ramach ewentualnego zaangażowania Scrum Mastera obejmuje kilka działań:

  • priorytetyzacja wymagań określanie, które wymagania są najważniejsze i powinny być zrealizowane w pierwszej kolejności (na podstawie informacji przekazanych przez Właściciela Produktu), śledzenie zmian monitorowanie i rejestrowanie wszelkich modyfikacji w wymaganiach na różnych etapach projektu,
  • weryfikacja i walidacja wymagań upewnianie się, że wymagania są kompletne, jednoznaczne i możliwe do spełnienia. Zarządzanie konfliktem wymagań rozwiązywanie sprzeczności między różnymi wymaganiami lub interesariuszami,
  • audyt i raportowane regularne sprawdzanie zgodności realizowanych funkcji z dokumentowanymi wymaganiami oraz raportowanie postępów i statusu wymagań;

4)automatyzowanie procesu wdrożeń systemów informatycznych.

Automatyzowanie procesu wdrożeń systemów informatycznych przez Scrum Mastera oznacza wprowadzanie automatycznych narzędzi i procedur w celu usprawnienia i przyspieszenia wdrażania nowych wersji oprogramowania. Scrum Master, choć zwykle odpowiedzialny za prowadzenie zespołu Serum, może również wspierać automatyzację wdrożeń, współpracując z zespołem deweloperskim i zespołem… . Scrum Master w tym kontekście pełni rolę wspierającą, pomagając zespołowi deweloperskiemu i zespołowi … w implementacji tych narzędzi i praktyk. Dba o to, aby procesy były zgodne z zasadami Scrum i promuje ciągłe doskonalenie procesu wdrożeń. Automatyzacja procesu wdrożeń pozwala na częstsze, bardziej niezawodne i mniej ryzykowne wdrażanie zmian, co z kolei przyczynia się do szybszego dostarczania wartości użytkownikom końcowym.

5)wspieranie w analizie wymagań i tworzeniu specyfikacji procesów automatyzacji dla systemów Komputerowych.

Wspieranie w analizie wymagań i tworzeniu specyfikacji procesów automatyzacji dla systemów komputerowych przez Scrum Mastera oznacza, że Scrum Master pomaga zespołowi w zrozumieniu i dokumentowaniu wymagań dotyczących automatyzacji, a także w definiowaniu szczegółowych specyfikacji tych procesów.

W tej roli Scrum Master może:

a)facylitować spotkania organizowanie i prowadzenie spotkania z interesariuszami i zespołem, aby zebrać i zrozumieć wymagania dotyczące automatyzacji,

b)pomagać w komunikacji, ułatwiać komunikację między zespołem deweloperskim a interesariuszami, zapewniając, że wszystkie wymagania są jasne i dobrze zrozumiane,

c)ułatwiać priorytetyzację - współpracuje Pan z Product Ownerem i zespołem w celu priorytetyzacji wymagań automatyzacji, zapewniając, że najważniejsze i najbardziej wartościowe funkcje są realizowane jako pierwsze,

d)promować najlepsze praktyki zachęcać zespół do stosowania najlepszych praktyk w analizie wymagań i tworzeniu specyfikacji, takich jak pisanie testowalnych i jednoznacznych wymagań;

6)projektowanie koncepcji systemów komputerowych.

Rola Scrum Mastera w projektowaniu koncepcji systemów komputerowych jest bardziej wspierająca niż bezpośrednia. Scrum Master nie jest zazwyczaj odpowiedzialny za techniczne aspekty projektowania systemów, ale pełni kluczową rolę w zapewnianiu, że zespół działa efektywnie i zgodnie z zasadami Scrum.

Główne zadania Scrum Mastera w tym kontekście obejmują:

a)facylitację współpracy: organizowanie i prowadzenie spotkań zespołu, takich jak: …, …, ... i ... . Ułatwianie komunikacji między zespołem deweloperskim, Product Ownerem oraz interesariuszami, aby zapewnić jasne zrozumienie wymagań i celów projektu,

b)usuwanie przeszkód: identyfikowanie i eliminowanie przeszkód, które mogą utrudniać pracę zespołu w trakcie projektowania i wdrażania systemu. Wspieranie zespołu w rozwiązywaniu problemów technicznych i organizacyjnych,

c)promowanie Agile i Scrum: zapewnianie, że zespół przestrzega zasad Agile i Scrum, promując iteracyjne i przyrostowe podejście do projektowania systemów. Zachęcanie do praktyk takich jak ciągłe doskonalenie, regularne retrospektywy i szybkie reagowanie na zmiany,

d)wspieranie Product Ownera: pomaganie Product Ownerowi w zarządzaniu backlogiem, priorytetyzacji wymagań oraz zapewnianiu, że wizja produktu jest jasna i dobrze komunikowana zespołowi. Ułatwianie zbierania i analizy wymagań od interesariuszy,

e)budowanie zespołu: dbanie o dobre relacje i atmosferę w zespole, co sprzyja efektywnej współpracy i kreatywności podczas projektowania systemu. Organizowanie warsztatów i szkoleń, które mogą pomóc zespołowi w rozwijaniu umiejętności niezbędnych do realizacji projektu,

f)monitorowanie postępów: śledzenie postępów zespołu w realizacji zadań i celów projektu, zapewniając, że zespół pozostaje na dobrej drodze,

g)pomaganie zespołowi w dostosowywaniu planów i strategii w odpowiedzi na nowe informacje i zmieniające się warunki.

W tym zakresie wykonuje Pan następujące czynności:

·szkoli zespół w zakresie samoorganizacji i wielofunkcyjności.

Kiedy Scrum Master szkoli zespół w zakresie samoorganizacji, oznacza to, że uczy ich, jak samodzielnie podejmować decyzje, zarządzać swoją pracą i brać odpowiedzialność za wyniki. W zakresie wielofunkcyjności Scrum Master wspiera rozwój różnorodnych umiejętności w zespole, aby każdy członek mógł wykonywać różne role i zadania. Dzięki temu zespół staje się bardziej elastyczny, zdolny do szybszego reagowania na zmieniające się wymagania i lepiej współpracuje;

·szkoli w kwestiach współpracy środowiska okołoprojektowego z zespołem.

Kiedy Scrum Master szkoli w kwestiach współpracy środowiska okołoprojektowego z zespołem, uczy wszystkich zainteresowanych, jak efektywnie komunikować się i współpracować z zespołem Scrum. To obejmuje interesariuszy, menedżerów i inne zespoły. Celem jest zapewnienie, że wszyscy mają wspólne zrozumienie celów projektu, priorytetów i oczekiwań, co sprzyja płynnej realizacji projektu i lepszym wynikom;

·szkoli w zakresie zarządzania projektami informatycznymi i zwinnego wytwarzania Produktów.

Kiedy Scrum Master szkoli zespół w zakresie zarządzania projektami informatycznymi, uczy ich, jak skutecznie planować, monitorować i realizować projekty IT. W zakresie zwinnego wytwarzania produktów, Scrum Master wprowadza praktyki Agile, takie jak iteracyjne podejście do rozwoju, regularne dostarczanie wartości i elastyczność w reagowaniu na zmiany. Celem jest zwiększenie efektywności, jakości i adaptacyjności zespołu w tworzeniu oprogramowania;

·prowadzi działalność szkoleniową.

Organizuje i prowadzi szkolenia oraz warsztaty dla zespołu i interesariuszy na temat zasad, praktyk i narzędzi Scrum. Celem jest zwiększenie wiedzy i umiejętności w zakresie zwinnych metodyk pracy, poprawa efektywności zespołu oraz lepsze zrozumienie ról i procesów Scrum przez wszystkich zaangażowanych w projekt.

Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w … wydaną 5 stycznia 2024 r. Nr:… , powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.20.0 – „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” w przypadku, gdy zasadniczy charakter kompleksowej usłudze nadają czynności związane z doradztwem w zakresie systemów informatycznych lub oprogramowania komputerowego oraz PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” w przypadku, gdy zasadniczy charakter kompleksowej usłudze nadają czynności związane z zarządzaniem projektami informatycznymi.

Jako formę opodatkowania wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a osiągnięty przychód zamierza opodatkować 8,5% stawką ryczałtu - rozpoczynając od 2024 r. W tym celu, złożył Pan do 20 lutego 2024 r., elektroniczne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ponadto w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

2.Jaki jest pełny zakres usług świadczonych przez Pana w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU:

- 62.02.20.0,

- 70.22.20.0?

Prosiliśmy o podanie konkretnych zadań/czynności wykonywanych przez Pana w odniesieniu do każdego symbolu PKWiU stanowiącego przedmiot złożonego wniosku.

Odpowiedź: Już w samym wniosku wskazał Pan pełny zakres usług świadczonych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej oraz powielił Pan część informacji podanych w opisie wniosku.

Dodał Pan, że ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w … w wydanej opinii z 5 stycznia 2024 r.Nr: … wskazał, że „wymienione usługi wykonywane przez Scrum Mastera, mieszczą się w grupowaniach:

a)dbanie o jednolite rozumienie zagadnień przez wszystkie strony procesu twórczego,

b)optymalizowanie projektów informatycznych oraz procesów wytwórczych i wdrożeniowych,

c)nadzorowanie rejestru wymagań produktów informatycznych,

d)automatyzowanie procesu wdrożeń systemów informatycznych,

e)wspieranie w analizie wymagań i tworzeniu specyfikacji procesów automatyzacji dla systemów komputerowych,

f)projektowanie koncepcji systemów komputerowych.

- w przypadku, gdy zasadniczy charakter kompleksowej usłudze nadają czynności związane z doradztwem w zakresie systemów informatycznych lub oprogramowania komputerowego PKWiU 62.02.20.0 - „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”;

- w przypadku, gdy zasadniczy charakter kompleksowej usłudze nadają czynności związane z zarządzaniem projektami informatycznymi PKWiU 70.22.20.0 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Zgodnie z powyższym wskazane czynności zostały przyporządkowane do jednego kodu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.), w zależności od tego, czy świadczone usługi związane są z zarządzaniem projektami informatycznymi PKWiU 70.22.20.0 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, czy z doradztwem w zakresie systemów informatycznych lub oprogramowania komputerowego PKWiU 62.02.20.0 - „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”.

W związku z powyższym wystąpił Pan z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej celem ustalenia, które z wymienionych czynności są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego, a które związane są z zarządzaniem projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Decyzja ta ma bezpośredni wpływ na wybór prawidłowej stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

3.Czy do wykonywanej działalności przez Pana będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odp. :W kontekście wykonywanej działalności gospodarczej nie będą miały zastosowania wyłączenia opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w rozumieniu art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

4. Czy prowadzi/będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, w której będzie Pan w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja)?

Odp.: Będzie Pan w stanie określić w sposób precyzyjny przychód z każdego rodzaju działalności oraz zakwalifikować niniejsze przychody pod prawidłową stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego poprzez prowadzoną ewidencję przychodów, oraz dokumentację zgodnie z art. 15 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

5.Czy i ewentualnie z jakich innych źródeł przychodów uzyskuje Pan dochody podlegające opodatkowaniu?

Odp.: Poza przychodami z działalności gospodarczej uzyskuje dochody z tytułu zysków kapitałowych. Przeprowadzane transakcje obejmują akcje, udziały, waluty wirtualne oraz fundusze typu … . Jeżeli chodzi o działalność gospodarczą wskazuje Pan, że planuje świadczyć usługi wyłącznie wskazane we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, które zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.20.0 - „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” lub PKWiU 70.22.20.0 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Jednocześnie nie wyklucza Pan, że w przyszłości zakres świadczonych usług może ulec zmianie.

6.Czy w odniesieniu do Pana zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odp.: Warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zostaną przez Pana zachowane ze względu na nieprzekroczenie wskazanych limitów przychodów w ww. przepisie.

7.Czy uzyskuje (uzyska) Pan przychody ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)?

Odp.: Jak wskazano w opisie sprawy świadczy Pan następujące usługi:

a)optymalizacja i monitorowanie projektów informatycznych oraz procesów wytwórczych i wdrożeniowych oprogramowania komputerowego, zwłaszcza co do ich zakresu i harmonogramu;

b)wspomaganie identyfikacji i zarządzania ryzykiem w projekcie informatycznym. Wizualizacja ryzyk tak, by organizacja jak i zespół był świadomy ich występowania;

c)efektywne zarządzanie rejestrem wymagań produktów informatycznych. Śledzenie miar zdefiniowanych przez organizacje i upewnianie się czy wymagania są realizowane w poprawnej kolejności,

d)wsparcie analizy wymagań i tworzenia specyfikacji procesów automatyzacji dla systemów komputerowych np. poprzez facylitowanie spotkań i zadawanie pytań, które usprawniają zrozumienie wymagań biznesowych, jak i procesowych.

Jednocześnie wskazuje Pan, że precyzyjnie i wyczerpująco opisał usługi, jakie świadczy w ramach działalności gospodarczej. Co więcej, w opisie sprawy wskazał, pod jakim PKWiU (zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w …) mieszczą się usługi. Dodatkowo, dołączył do niniejszego wezwania opinię. Przy tym oczekuje Pan od Organu interpretacji w zakresie możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%. Zatem to, czy działalność opisana powyżej związana jest ze świadczeniem usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) lub działalnością związaną z usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0) i usługami doradztwa związanych z zarządzaniem projektami (PKWiU 70.22.20.0) – stwierdzając, czy jest możliwość czy też nie ma możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%. Skoro oczekuje Pan interpretacji w zakresie możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5% uważa Pan, że Organ powinien przeanalizować na podstawie przedstawionego przez Pana opisu świadczonych usług, czy nie znajduje do nich żadne wyłączenie z możliwości stosowania ryczałtu oraz czy nie znajduje do nich inna stawka podatku niż 8,5%. Skoro przepisy ustawy wykluczają możliwość stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5% dla usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 6202), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) lub działalnością związaną z usługami doradztwa związanych z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 7022.11.0) i usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem projektami (PKWiU 70.22.20.0) - to w gestii Organu jest ocenienie czy usługi świadczone przez Pana wpisują się w te usługi.

Potwierdza to m.in. wyrok NSA I FSK 2364/19 z 31 marca 2021 r., czy też NSA II FSK1049/21 z 23 listopada 2021 r. Co prawda wskazane wyroki nie dotyczą konkretnie u.z.p.d. ale wnioski płynące z tych wyroków należy przełożyć na niniejszą sprawę. W wyroku NSA I FSK 2364/19 wskazano m.in. „(...) Tymczasem zgodzić się należy ze skarżącą, że okoliczność określenia danej usługi (czynności) w przepisach prawa podatkowego sprawia, że określenie to staje się elementem normy prawno-podatkowej i może podlegać wykładni oraz ocenie zastosowania w drodze interpretacji indywidualnej”.

W wyroku NSA II FSK 1049/21 wskazano m.in. „(...) Zasadne było zatem żądanie skarżącego o wydanie interpretacji, czy prowadzona przez niego działalność może zostać uznana za badawczo-rozwojową, skoro ustawodawca posłużył się w treści art. 30ca ust. 2 u.p.d.o.f. pojęciem działalności badawczo-rozwojowej, a w art. 5a pkt 38 oraz związanych z nim punktach 39 i 40 tego artykułu, odwołuje się do jej rozumienia w kontekście ustawy poza podatkowej. Wobec tego kluczowa z punktu widzenia skutków podatkowych była ocena charakteru prowadzonej działalności na kanwie właśnie tej ustawy (...)”.

Potwierdza to również interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 stycznia 2022 r. Nr 0115-KDIT1.4011.785.2021.2JG, w której to wnioskodawca nie musiał deklarować w stanie faktycznym wniosku, czy jego czynności sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.01.12.0 są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), czy związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

8. Czy świadczy Pan usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), tj. uczestniczy w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, doradza w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, uczestniczy w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta; usługi doradztwa związane z zarządzaniem projektami (PKWiU 70.22.20.0), tj. koordynuje etap przygotowania, uruchomienia oraz zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta?

W odpowiedzi na powyższe pytanie powielił Pan informacje podane powyżej oraz dodał, że: potwierdza to m.in. wyrok NSA I FSK 2364/19 z dnia 31 2021 r. czy też NSA II FSK 1049/21 z 23 listopada 2021 r. Co prawda wskazane wyroki nie dotyczą konkretnie u.z.p.d., ale wnioski płynące z tych wyroków należy przełożyć na niniejszą sprawę. W wyroku NSA I FSK 2364/19 wskazano m.in. „(...) Tymczasem zgodzić się należy ze skarżącą, że okoliczność określenia danej usługi (czynności) w przepisach prawa podatkowego sprawia, że określenie to staje się elementem normy prawno-podatkowej i może podlegać wykładni oraz ocenie zastosowania w drodze interpretacji indywidualnej”.

W wyroku II FSK 487/23 wskazano m.in. „(…) Ponadto jak trafnie wskazano w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 października 2021 r. sygn. akt I FSK 748/18 (publ. CBOSA), gdyby symbol PKWiU był uznawany za element stanu faktycznego, to organ interpretacyjny, tym symbolem byłby związany, co w zasadzie przekreślałoby w niektórych przypadkach, gdzie tak jak w niniejszej sprawne od odpowiedniego grupowania zależy stawka podatku VAT, sens interpretacji, gdyż organ nie mogąc zmienić klasyfikacji statystycznej usługi, musiałby podzielić stanowisko wnioskodawcy, w tej kwestii, a co za tym idzie w kwestii stawki podatku. To zaś powodowałaby, że funkcja ochronna interpretacji indywidualnej byłaby iluzoryczna. Ewentualny błąd Skarżącej w tym zakresie mógłby w przyszłości skutkować utratą aktualności udzielonej odpowiedzi wyrażonej w interpretacji indywidualnej i wynikającej z niej funkcji ochronnej, gdyż organ podatkowy mógłby w przyszłości dokonać innej oceny grupowania PKWiU jako okoliczności faktycznej. Z tych powodów podanie przez zainteresowanego w rozumieniu art. 14b § 1 O.p. symbolu klasyfikacji statystycznej usługi nie może być uznane za element stanu faktycznego wymagany we wniosku o wydanie interpretacji, gdyż może on stanowić jedynie element oceny prawnej, którą organ interpretacyjny nie jest związany. Tym samym żądanie podania grupowania statystycznego usług stanowiłoby niedopuszczalną ingerencję w stan faktyczny przedstawiony we wniosku i prowadziło tym samym do odstąpienia od podatkowej oceny usług świadczonych przez Skarżącą, z naruszeniem wymogów z art. 14b § 3 O.p. Tym samym nie doszło do naruszenia przez WSA w Poznaniu normy wynikającej z art. 145 § 1 pkt 1 lit. c) p.p.s.a. w zw. z art. 169 § 1 i 4 i w zw. z art. 14h w zw. z art. 14b § 1 i 3 i art. 14c § 1 oraz art. 14g O.p.

Dodatkowo w wyroku I SA/Po 154/24, wskazano m.in. „(...) Gdyby podzielić prezentowane przez organ stanowisko, to organ w takim przypadku, nie mogąc wskazać prawidłowej klasyfikacji statystycznej opisanych we wniosku usług czy towaru, musiałby podzielić stanowisko wnioskodawcy w tej kwestii, a co za tym idzie także stawki podatku. Włączenie do ustawy podatkowej identyfikacji towarów i usług na podstawie przepisów o statystyce publicznej sprawia, że symbole klasyfikacji statystycznych mają znaczenie prawno-podatkowe, skoro z woli ustawodawcy ich uwzględnienie jest niezbędne do określenia przedmiotu i stawki opodatkowania. Ani obowiązek podatnika przypisania świadczonym usługom symboli PKWiU, ani wydawanie opinii statystycznych przez właściwe organy statystyczne, nie zwalniają organów podatkowych z obowiązku dokonania własnych ustaleń w tym zakresie. Nie ma więc podstaw prawnych, aby klasyfikacja statystyczna, przez którą identyfikowany jest obowiązek podatkowy, była wyłączona z przedmiotu interpretacji wydawanej na podstawie art. 14b o.p. (zob. wyroki NSA z 27 stycznia 2021 r. sygn. akt I FSK 640/19, z 13 czerwca 2019 r. sygn. akt I FSK 1077/17, z 26 kwietnia 2018 r. sygn. akt I FSK 938/16)”.

9.Czy w przypadku osiągania przychodów opodatkowanych różnymi stawkami będzie Pan prowadził ewidencję, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Oświadcza Pan, że w przypadku osiągania przychodów opodatkowanych różnymi stawkami będzie prowadzić ewidencję, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, dzięki czemu będzie w sposób precyzyjny mógł ustalić podstawę opodatkowania oraz należną zaliczkę wynikającą z uzyskiwanych przychodów w określonym okresie.

Pytanie

Czy przychód z działalności prowadzonej przez Pana, opisanej we wniosku, będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a więc w stawce 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tę formę opodatkowania mogą również stosować osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w przypadku, w którym osiągają one przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 1 ust. 2 ustawy o ryczałcie).

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z powołanych przepisów wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (określone w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT).

Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że, użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj.: jeśli podatnik nie uzyskuje przychodów z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii). Ponadto podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.

Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka,

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto, podatnik nie może opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt.

W Pana przypadku nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki.

Podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie). Nie osiągnął Pan przychodów w wysokości wyższej niż 2 000 000 euro w roku poprzedzającym rok podatkowy, od którego zamierza zastosować formę zryczałtowanego podatku dochodowego.

W kwestii właściwej stawki podatku należy wspomnieć, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest wyjątkowym podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowanie wielu stawek podatku jednocześnie. Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 15%; 14%; 12%, 10%; 8,5%/12,5%; 8,5%; 5,5%; 3% oraz 2%. Stosowanie poszczególnych stawek zależy od wykonywanych przez podatnika usług. Stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług). Niestety klasyfikacja ze względu na swój ograniczony charakter nie odnosi się wprost do wszystkich usług.

Pana zdaniem, opisana we wniosku działalność, powinna zostać sklasyfikowana pod PKWiU 62.02.20.0 - „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” w przypadku, gdy zasadniczy charakter kompleksowej usłudze nadają czynności związane z doradztwem w zakresie systemów informatycznych lub oprogramowania komputerowego oraz PKWiU 70.22.20.0 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych w przypadku, gdy zasadniczy charakter kompleksowej usłudze nadają czynności związane z zarządzaniem projektami informatycznymi.

W ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej świadczy Pan następujące usługi:

1)dbanie o jednolite rozumienie zagadnień przez wszystkie strony procesu twórczego.

Czynności te polegają na weryfikacji czy osoby, które biorą udział w tworzeniu oprogramowania rozumieją zakres swoich zadań, czy rozumieją funkcjonalności, które ma posiadać konkretne wymaganie. Informacje zbierane są poprzez indywidualne oraz grupowe spotkania z osobami zaangażowanymi w proces, na których to spotkaniach przekazywane są informacje,

2)optymalizowanie projektów informatycznych oraz procesów wytwórczych i wdrożeniowych.

Optymalizowanie projektów informatycznych oraz procesów wytwórczych i wdrożeniowych oznacza ulepszanie tych projektów i procesów w celu osiągnięcia większej efektywności, skuteczności i jakości.

Są to następujące czynności:

a)zwiększenie wydajności redukcja czasu potrzebnego na realizację projektów i procesów,

b)obniżenie kosztów minimalizowanie wydatków związanych z tworzeniem i wdrażaniem projektów informatycznych;

c)poprawa jakości - zapewnienie, że produkty i usługi są wysokiej jakości i spełniają wymagana użytkowników,

d)usprawnienie zarządzania zasobami, efektywne wykorzystanie zasobów ludzkich, technologicznych i materialnych,

3)nadzorowanie rejestru wymagań produktów informatycznych.

Jest to niezwykle rzadka czynność wykonywana przez Scrum Mastera. Jeżeli już się zdarza to najczęściej w przypadku nieobecności Właściciela Produktu (np. urlop), gdzie w tym czasie Scrum Master wspiera zespół w ograniczonym zakresie. Nadzorowanie rejestru wymagań produktów informatycznych oznacza zarządzanie i monitorowanie listy wszystkich wymagań dotyczących danego projektu informatycznego.

Ten proces w ramach ewentualnego zaangażowania Scrum Mastera obejmuje kilka działań:

a)priorytetyzacja wymagań określanie, które wymagania są najważniejsze i powinny być zrealizowane w pierwszej kolejności (na podstawie informacji przekazanych przez Właściciela Produktu) śledzenie zmian monitorowanie i rejestrowanie wszelkich modyfikacji w wymaganiach na różnych etapach projektu,

b)weryfikacja i walidacja wymagań upewnianie się. że wymagania są kompletne, jednoznaczne i możliwe do spełnienia. Zarządzanie konfliktem wymagań rozwiązywanie sprzeczności między różnymi wymaganiami lub interesariuszami.

c)audyt i raportowane regularne sprawdzanie zgodności realizowanych funkcji z dokumentowanymi wymaganiami oraz raportowanie postępów i statusu wymagań,

4)automatyzowanie procesu wdrożeń systemów informatycznych.

Automatyzowanie procesu wdrożeń systemów informatycznych przez Scrum Mastera oznacza wprowadzanie automatycznych narzędzi i procedur w celu usprawnienia i przyspieszenia wdrażania nowych wersji oprogramowania. Scrum Master, choć zwykle odpowiedzialny za prowadzenie zespołu Serum, może również wspierać automatyzację wdrożeń, współpracując z zespołem deweloperskim i zespołem ... . Scrum Master w tym kontekście pełni rolę wspierającą, pomagając zespołowi deweloperskiemu i zespołowi ...  w implementacji tych narzędzi i praktyk. Dba o to, aby procesy były zgodne z zasadami Scrum i promuje ciągłe doskonalenie procesu wdrożeń. Automatyzacja procesu wdrożeń pozwala na częstsze, bardziej niezawodne i mniej ryzykowne wdrażanie zmian, co z kolei przyczynia się do szybszego dostarczania wartości użytkownikom końcowym,

5)wspieranie w analizie wymagań i tworzeniu specyfikacji procesów automatyzacji dla systemów komputerowych.

Wspieranie w analizie wymagań i tworzeniu specyfikacji procesów automatyzacji dla systemów komputerowych przez Scrum Mastera oznacza, że Scrum Master pomaga zespołowi w zrozumieniu i dokumentowaniu wymagań dotyczących automatyzacji, a także w definiowaniu szczegółowych specyfikacji tych procesów.

W tej roli Scrum Master może:

a)facylitować spotkania organizowanie i prowadzenie spotkania z interesariuszami i zespołem, aby zebrać i zrozumieć wymagania dotyczące automatyzacji,

b)pomagać w komunikacji ułatwiać komunikację między zespołem deweloperskim a interesariuszami, zapewniając, że wszystkie wymagania są jasne i dobrze zrozumiane,

c)ułatwiać priorytetyzację - współpracuje Pan z Product Ownerem i zespołem w celu priorytetyzacji wymagań automatyzacji, zapewniając, że najważniejsze i najbardziej wartościowe funkcje są realizowane jako pierwsze.

d)promować najlepsze praktyki zachęcać zespół do stosowania najlepszych praktyk w analizie wymagań i tworzeniu specyfikacji, takich jak pisanie testowalnych i jednoznacznych wymagań,

6)projektowanie koncepcji systemów komputerowych.

Rola Scrum Mastera w projektowaniu koncepcji systemów komputerowych jest bardziej wspierająca niż bezpośrednia. Scrum Master nie jest zazwyczaj odpowiedzialny za techniczne aspekty projektowania systemów, ale pełni kluczową rolę w zapewnianiu, że zespół działa efektywnie i zgodnie z zasadami Scrum.

Główne zadania Serum Mastera w tym kontekście obejmują:

a)facylitację współpracy: organizowanie i prowadzenie spotkań zespołu, takich jak: ..., ..., ... i ... . Ułatwianie komunikacji między zespołem deweloperskim, Product Ownerem oraz interesariuszami, aby zapewnić jasne zrozumienie wymagań i celów projektu,

b)usuwanie przeszkód: identyfikowanie i eliminowanie przeszkód, które mogą utrudniać pracę zespołu w trakcie projektowania i wdrażania systemu. Wspieranie zespołu w rozwiązywaniu problemów technicznych i organizacyjnych,

c)promowanie Agile i Scrum: zapewnianie, że zespół przestrzega zasad Agile i Scrum, promując iteracyjne i przyrostowe podejście do projektowania systemów. Zachęcanie do praktyk takich jak ciągłe doskonalenie, regularne retrospektywy i szybkie reagowanie na zmiany,

d)wspieranie Product Ownera: pomaganie Product Ownerowi w zarządzaniu backlogiem, priorytetyzacji wymagań oraz zapewnianiu, że wizja produktu jest jasna i dobrze komunikowana zespołowi. Ułatwianie zbierania i analizy wymagań od interesariuszy,

e)budowanie zespołu: dbanie o dobre relacje i atmosferę w zespole, co sprzyja efektywnej współpracy i kreatywności podczas projektowania systemu. Organizowanie warsztatów i szkoleń, które mogą pomóc zespołowi w rozwijaniu umiejętności niezbędnych do realizacji projektu,

f)monitorowanie postępów: śledzenie postępów zespołu w realizacji zadań i celów projektu, zapewniając, że zespół pozostaje na dobrej drodze.

g)pomaganie zespołowi w dostosowywaniu planów i strategii w odpowiedzi na nowe informacje i zmieniające się warunki.

W tym zakresie wykonuje Pan następujące czynności:

·szkoli zespół w zakresie samoorganizacji i wielofunkcyjności.

Kiedy Scrum Master szkoli zespół w zakresie samoorganizacji, oznacza to, że uczy ich, jak samodzielnie podejmować decyzje, zarządzać swoją pracą i brać odpowiedzialność za wyniki. W zakresie wielofunkcyjności Scrum Master wspiera rozwój różnorodnych umiejętności w zespole, aby każdy członek mógł wykonywać różne role i zadania. Dzięki temu zespół staje się bardziej elastyczny, zdolny do szybszego reagowania na zmieniające się wymagania i lepiej współpracuje,

·szkoli w kwestiach współpracy środowiska okołoprojektowego z zespołem.

Kiedy Scrum Master szkoli w kwestiach współpracy środowiska okołoprojektowego z zespołem, uczy wszystkich zainteresowanych, jak efektywnie komunikować się i współpracować z zespołem Scrum. To obejmuje interesariuszy, menedżerów i inne zespoły. Celem jest zapewnienie, że wszyscy mają wspólne zrozumienie celów projektu, priorytetów i oczekiwań, co sprzyja płynnej realizacji projektu i lepszym wynikom,

·szkoli w zakresie zarządzania projektami informatycznymi i zwinnego wytwarzania Produktów.

Kiedy Scrum Master szkoli zespół w zakresie zarządzania projektami informatycznymi, uczy ich, jak skutecznie planować, monitorować i realizować projekty IT. W zakresie zwinnego wytwarzania produktów, Scrum Master wprowadza praktyki Agile, takie jak iteracyjne podejście do rozwoju, regularne dostarczanie wartości i elastyczność w reagowaniu na zmiany. Celem jest zwiększenie efektywności, jakości i adaptacyjności zespołu w tworzeniu oprogramowania,

·prowadzi działalność szkoleniową.

Organizuje i prowadzi szkolenia oraz warsztaty dla zespołu i interesariuszy na temat zasad, praktyk i narzędzi Scrum. Celem jest zwiększenie wiedzy i umiejętności w zakresie zwinnych metodyk pracy, poprawa efektywności zespołu oraz lepsze zrozumienie ról i procesów Scrum przez wszystkich zaangażowanych w projekt.

Pana stanowisko potwierdza również opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w … wydana 5 stycznia 2024 r. Nr… .

Jednakże art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie nie odnosi się wprosi do powołanego symbolu PKWiU. Nie oznacza to że w Pana przypadku niemożliwy jest wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Oznacza to. że przedmiotowa działalność powinna zostać zakwalifikowana jako działalność usługowa, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) podlegająca opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu. Pana zdaniem, to właśnie wskazana stawka byłaby właściwa dla przychodów uzyskanych z opisanej we wniosku działalności.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku, jest :

·nieprawidłowe - w części dotyczącej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.20.0;

·prawidłowe - w części dotyczącej w części dotyczącej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 72.22.20.0.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

g)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

h)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

i)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Podkreślenia wymaga fakt, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Jak wynika z treści wniosku, prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. Złożył Pan do 20 lutego 2024 r., elektroniczne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Świadczone przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.20.0 – „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” w przypadku, gdy zasadniczy charakter kompleksowej usłudze nadają czynności związane z doradztwem w zakresie systemów informatycznych lub oprogramowania komputerowego oraz PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” w przypadku, gdy zasadniczy charakter kompleksowej usłudze nadają czynności związane z zarządzaniem projektami informatycznymi. W przypadku osiągania przychodów opodatkowanych różnymi stawkami będzie Pan prowadzić ewidencję, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, dzięki czemu będzie w sposób precyzyjny mógł ustalić podstawę opodatkowania oraz należną zaliczkę wynikającą z uzyskiwanych przychodów w określonym okresie. Zatem, będzie Pan w stanie określić w sposób precyzyjny przychód z każdego rodzaju działalności oraz zakwalifikować niniejsze przychody pod prawidłową stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego poprzez prowadzoną ewidencję przychodów, oraz dokumentację zgodnie z art. 15 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W kontekście wykonywanej działalności gospodarczej nie będą miały zastosowania wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w rozumieniu art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy zostaną przez Pana zachowane ze względu na nieprzekroczenie wskazanych limitów przychodów w ww. przepisie.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że w opisanych okolicznościach będzie miał Pan prawo do opodatkowania ryczałtem przychodów ewidencjonowanych z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan m.in. usługi sklasyfikowane wg PKWiU 62.02.20.0 - „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” oraz PKWiU 70.22.20.0 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

I tak, w odniesieniu do usług objętych grupowaniem PKWiU 62.02.20.0 - „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego – zauważyć należy, że w klasie PKWiU 62.02 mieszczą się „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS klasa ta nie obejmuje:

  • usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w 62.01.1;
  • usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0.

W klasie PKWiU 62.02 znajdują się następujące pozycje:

·62.02.10.0 - „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”,

·62.02.20.0 - „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”,

·62.02.30.0 - „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS grupowanie 62.02.20.0 obejmuje:

·usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:

- doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,

- systemy zabezpieczające.

W tym miejscu zauważyć trzeba, że z powołanego art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że do przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12%.

Skoro świadczone przez Pana usługi sklasyfikowane zostały wg PKWiU pod symbolem 62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”, to niewątpliwie objęte są dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, uzyskane przez Pana przychody z tytułu świadczenia usług, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU: 62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”, dla których ustawodawca w treści ww. przepisu wprost przewidział stawkę podatku w wysokości 12%, podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, Pana stanowisko w tym zakresie jest nieprawidłowe.

W odniesieniu zaś  świadczonych przez Pana usług, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, należy dokonać analizy art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważamy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi:

·klasa 70.10 – Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

·kategoria 70.22.1 – Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z ,,usługami firm centralnych (head offices)’’ a także ,,usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” tj.:

·klasa 70.21 – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

·kategoria 70.22.2 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

·kategoria 70.22.3 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).

Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn., że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.

Zatem przychody uzyskane ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, które nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem podlegają opodatkowaniu 8,5 % stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że skoro - jak sam Pan wskazał - będzie Pan w stanie określić w sposób precyzyjny przychód z każdego rodzaju działalności oraz zakwalifikować uzyskane przychody pod prawidłową stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego, to przychody uzyskiwane ze świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU: 

·62.02.20.0 - podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

·70.22.20.0, które nie będą usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
  • zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku grupowań PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej oraz powołanych wyroków sądów administracyjnych zaznaczam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w… .  Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).