Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.564.2024.2.JN

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 9 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 listopada 2024 r. (wpływ 18 listopada 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą (dalej: „Wnioskodawca” lub „Podatnik”). Złożony wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego. Wniosek dotyczy roku podatkowego 2023 i kolejnych.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna. Wnioskodawca rok 2023 i lata kolejne planuje rozliczać się, w zakresie jakiego dotyczy wniosek, w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro.

Usługi Wnioskodawcy, które realizuje na podstawie umowy, to:

•    doradztwo informatyczne w zakresie analizy wymagań funkcjonalnych i specyfikacji systemów informatycznych,

•    doradztwo informatyczne w zakresie spójności wymagań biznesowych projektu informatycznego,

•    doradztwo informatyczne dotyczące funkcjonalności biznesowych wraz z kryteriami akceptacji,

•    prezentowanie rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych,

•    doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji technicznej dla systemów komputerowych, procesów automatyzacji ich wdrażania, integracji, konfiguracji, standaryzacji,

•    aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych (bez projektowania i programowania).

Wszelkie wskazane powyżej zadania, które Wnioskodawca realizuje dotyczą usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki. W wyniku świadczonych usług wskazać należy, że Wnioskodawca doradza w zakresie informatyki i to jest efektem ich świadczenia.

Podsumowując, charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na doradztwo w zakresie informatyki.

Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.

Wnioskodawca nie wyklucza, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek pozostanie tożsamy.

Wnioskodawca zadecydował o stosowaniu opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm., dalej: „Ustawa o ryczałcie”). W tym celu, zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie Wnioskodawca złożył pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (…) w piśmie z (…) o znaku (…) poinformował Wnioskodawcę, że opisane we wniosku o interpretację podatkową czynności związane ze świadczeniem usług obejmujących:

•    doradztwo informatyczne w zakresie analizy wymagań funkcjonalnych i specyfikacji systemów informatycznych,

•    doradztwo informatyczne w zakresie spójności wymagań biznesowych projektu informatycznego,

•    doradztwo informatyczne dotyczące funkcjonalności biznesowych wraz z kryteriami akceptacji,

•    prezentowanie rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych,

•    doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji technicznej dla systemów komputerowych, procesów automatyzacji ich wdrażania, integracji, konfiguracji, standaryzacji,

•    aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych (bez projektowania i programowania), mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

Wnioskodawca nie uzyskał i nie uzyska z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będzie wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Wnioskodawca podkreśla, że świadczone usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWiU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem PKWiU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” PKWiU 62.01.2, nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWiU ex 62.02, nie są związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi PKWiU 62.03.1.

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Natomiast działalność Wnioskodawcy GUS w wydanej opinii zaklasyfikował pod PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.

Wnioskodawca miał i ma prawo do stosowania formy opodatkowania – ryczałt ewidencjonowany zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym w formie ryczałtu ewidencjonowanego, Wnioskodawca nie przekroczył i nie przekroczy dochodu 2 000 000 euro. W przypadku działalności wykonywanej w roku 2023 i latach kolejnych, zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne.

W piśmie z 18 listopada 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.Czy prowadzona przez Pana działalność była/jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776)?

Odpowiedź: Tak.

2.Jakie dokładnie czynności wykonuje Pan w ramach świadczonych usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.? Należy wskazać na czym konkretnie polegają Pana czynności obejmujące swym zakresem:

a)  doradztwo informatyczne w zakresie analizy wymagań funkcjonalnych i specyfikacji systemów informatycznych,

b)  doradztwo informatyczne w zakresie spójności wymagań biznesowych projektu informatycznego,

c)  doradztwo informatyczne dotyczące funkcjonalności biznesowych wraz z kryteriami akceptacji,

d)  prezentowanie rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych,

e)  doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji technicznej dla systemów komputerowych, procesów automatyzacji ich wdrażania, integracji, konfiguracji, standaryzacji,

f)  aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych (bez projektowania i programowania).

Proszę o ich wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie, na czym konkretnie polegają wymienione przez Pana usługi/czynności:

1)czego dotyczą?

2)jaki jest ich zakres?

3)co jest ich efektem?

Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z sześciu wyżej wymienionych w lit. a-f przez Pana usług/czynności.

Odpowiedź: Wnioskodawca opisuje swoje usługi:

a)Doradztwo informatyczne w zakresie analizy wymagań funkcjonalnych i specyfikacji systemów informatycznych

1)  Czego dotyczą: Czynności te dotyczą analizy potrzeb biznesowych i technicznych klienta w odniesieniu do projektowanych lub istniejących systemów informatycznych. Analiza obejmuje ustalenie funkcjonalności systemu, jakie powinien spełniać, aby sprostać oczekiwaniom użytkowników i celom biznesowym.

2)  Jaki jest ich zakres:

Konsultacje z interesariuszami w celu zebrania wymagań.

Analiza dokumentów, specyfikacji technicznych i biznesowych.

Przełożenie wymagań biznesowych na szczegółowe specyfikacje techniczne i funkcjonalne.

Weryfikacja, czy wymagania są zgodne z najlepszymi praktykami oraz możliwościami technologicznymi.

3)  Co jest ich efektem: Efektem jest szczegółowa dokumentacja zawierająca wymagania funkcjonalne i specyfikację systemu, która służy jako podstawa dla projektantów, deweloperów i testerów systemu.

b)Doradztwo informatyczne w zakresie spójności wymagań biznesowych projektu informatycznego

1)Czego dotyczą: Dotyczą oceny i weryfikacji, czy wymagania biznesowe projektu są wzajemnie zgodne, realistyczne i możliwe do zrealizowania w kontekście technologicznym.

2)Jaki jest ich zakres:

Analiza dokumentacji projektowej pod kątem spójności wymagań.

Weryfikacja, czy wymagania nie są sprzeczne, dublujące się lub niewystarczająco szczegółowe.

Zapewnienie zgodności wymagań z założonymi celami projektu i strategią biznesową klienta.

3)Co jest ich efektem: Efektem jest zaktualizowana, ujednolicona i spójna dokumentacja wymagań biznesowych, gotowa do wdrożenia przez zespoły projektowe.

c)Doradztwo informatyczne dotyczące funkcjonalności biznesowych wraz z kryteriami akceptacji

1)  Czego dotyczą: Dotyczą opracowania szczegółowych opisów funkcjonalności systemów informatycznych w sposób zrozumiały zarówno dla interesariuszy biznesowych, jak i zespołów technicznych, z uwzględnieniem kryteriów, które decydują o ich poprawnym działaniu.

2)  Jaki jest ich zakres:

Opisanie funkcjonalności biznesowych w formie przypadków użycia lub historii użytkowników.

Definiowanie kryteriów akceptacji dla każdej funkcjonalności, aby możliwe było jednoznaczne stwierdzenie, czy działa ona zgodnie z wymaganiami.

Konsultacje z interesariuszami w celu potwierdzenia zgodności oczekiwań z proponowanymi funkcjonalnościami.

3)  Co jest ich efektem: Efektem jest dokument zawierający szczegółowe opisy funkcjonalności biznesowych oraz ich kryteria akceptacji, który wspiera prace zespołów programistycznych i testujących.

d)Prezentowanie rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych

1)  Czego dotyczą: Czynności te dotyczą demonstracji nowych funkcjonalności, modułów lub całych systemów informatycznych użytkownikom końcowym w celu zapoznania ich z możliwościami i sposobem użytkowania systemu.

2)  Jaki jest ich zakres:

Przygotowanie prezentacji i scenariuszy demonstracyjnych systemu.

Przeprowadzanie sesji demonstracyjnych na żywo lub za pomocą narzędzi zdalnych.

Odpowiadanie na pytania i wyjaśnianie wątpliwości użytkowników końcowych.

Zbieranie uwag i sugestii od użytkowników na temat prezentowanego rozwiązania.

3)  Co jest ich efektem: Efektem jest zaznajomienie użytkowników z działaniem systemu oraz zebranie informacji zwrotnych, które mogą wpłynąć na dalszy rozwój lub modyfikację systemu.

e)  Doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji technicznej dla systemów komputerowych, procesów automatyzacji ich wdrażania, integracji, konfiguracji, standaryzacji

1)  Czego dotyczą: Dotyczą opracowywania szczegółowej dokumentacji opisującej techniczne aspekty działania systemów, procesy ich wdrażania, integracji z innymi systemami, konfiguracji i standardów wymaganych do ich utrzymania.

2)  Jaki jest ich zakres:

Tworzenie dokumentacji technicznej opisującej architekturę i komponenty systemu.

Dokumentowanie procesów automatyzacji wdrożeń (np. …).

Opisywanie procedur integracji systemów zewnętrznych i wewnętrznych.

Opracowanie standardów i najlepszych praktyk dotyczących konfiguracji i utrzymania systemów.

3)  Co jest ich efektem: Efektem jest kompleksowa dokumentacja techniczna, która służy zespołom IT i operacyjnym jako instrukcja obsługi, utrzymania i rozwijania systemów informatycznych.

f)  Aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych (bez projektowania i programowania)

1)Czego dotyczą: Dotyczą uczestnictwa w spotkaniach zespołów projektowych w celu omówienia postępów, potrzeb i zmian związanych z rozwojem systemów komputerowych.

2)Jaki jest ich zakres:

Przygotowywanie agendy i raportów na potrzeby spotkań projektowych.

Udział w dyskusjach dotyczących specyfikacji, wymagań i harmonogramów.

Przedstawianie analiz, rekomendacji i rozwiązań w odpowiedzi na problemy projektowe.

Monitorowanie zgodności realizacji projektu z założeniami.

3)  Co jest ich efektem: Efektem jest bieżące wsparcie zespołu projektowego w podejmowaniu decyzji oraz dokumentacja zawierająca ustalenia, zadania i harmonogram działań wynikających ze spotkań projektowych.

3.Czy oprócz opisanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów pochodzą i czy prowadzi Pan ewidencję, która umożliwia Panu identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami?

Odpowiedź: Nie.

Pytanie

Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

•    doradztwo informatyczne w zakresie analizy wymagań funkcjonalnych i specyfikacji systemów informatycznych,

•    doradztwo informatyczne w zakresie spójności wymagań biznesowych projektu informatycznego,

•    doradztwo informatyczne dotyczące funkcjonalności biznesowych wraz z kryteriami akceptacji,

•    prezentowanie rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych,

•    doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji technicznej dla systemów komputerowych, procesów automatyzacji ich wdrażania, integracji, konfiguracji, standaryzacji,

•    aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych (bez projektowania i programowania),

które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

•    doradztwo informatyczne w zakresie analizy wymagań funkcjonalnych i specyfikacji systemów informatycznych,

•    doradztwo informatyczne w zakresie spójności wymagań biznesowych projektu informatycznego,

•    doradztwo informatyczne dotyczące funkcjonalności biznesowych wraz z kryteriami akceptacji,

•    prezentowanie rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych,

•    doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji technicznej dla systemów komputerowych, procesów automatyzacji ich wdrażania, integracji, konfiguracji, standaryzacji,

•    aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych (bez projektowania i programowania),

które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Na podstawie art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 Ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Na postawie art. 15 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego (dalej: „ewidencja przychodów”), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów.

Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015.

W świetle art. 12 ust. 3 Ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.

W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.

Artykuł 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.

Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b (od 1 stycznia 2022 r.) Ustawy o ryczałcie zostało wskazane, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12% (od roku 2022).

Ponadto art. 12 ust. 1 pkt 2h przewiduje stawkę 15% w przypadku świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).

Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12%-owej (od roku 2022) oraz 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług obejmujących:

•    doradztwo informatyczne w zakresie analizy wymagań funkcjonalnych i specyfikacji systemów informatycznych,

•    doradztwo informatyczne w zakresie spójności wymagań biznesowych projektu informatycznego,

•    doradztwo informatyczne dotyczące funkcjonalności biznesowych wraz z kryteriami akceptacji,

•    prezentowanie rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych,

•    doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji technicznej dla systemów komputerowych, procesów automatyzacji ich wdrażania, integracji, konfiguracji, standaryzacji,

•    aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych (bez projektowania i programowania),

które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

Trzeba zwrócić uwagę, iż na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu.

Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.

Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów z działalności Wnioskodawcy obejmujących:

•    doradztwo informatyczne w zakresie analizy wymagań funkcjonalnych i specyfikacji systemów informatycznych,

•    doradztwo informatyczne w zakresie spójności wymagań biznesowych projektu informatycznego,

•    doradztwo informatyczne dotyczące funkcjonalności biznesowych wraz z kryteriami akceptacji,

•    prezentowanie rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych,

•    doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji technicznej dla systemów komputerowych, procesów automatyzacji ich wdrażania, integracji, konfiguracji, standaryzacji,

•    aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych (bez projektowania i programowania), które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” nie powinna znaleźć zastosowania 12%-owa (od roku 2022) oraz odpowiednio 15% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60) oraz nie są usługami związanymi z oprogramowaniem.

Ze względu na fakt, iż Ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług obejmujących:

•    doradztwo informatyczne w zakresie analizy wymagań funkcjonalnych i specyfikacji systemów informatycznych,

•    doradztwo informatyczne w zakresie spójności wymagań biznesowych projektu informatycznego,

•    doradztwo informatyczne dotyczące funkcjonalności biznesowych wraz z kryteriami akceptacji,

•    prezentowanie rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych,

•    doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji technicznej dla systemów komputerowych, procesów automatyzacji ich wdrażania, integracji, konfiguracji, standaryzacji,

•    aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych (bez projektowania i programowania), które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Według art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. przepisem:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)  wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)  podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług.

Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz jego uzupełnieniu wynika, że zakres wykonanych przez Pana usług mieści się w grupie usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Pana działalność obejmuje: doradztwo informatyczne w zakresie analizy wymagań funkcjonalnych i specyfikacji systemów informatycznych, doradztwo informatyczne w zakresie spójności wymagań biznesowych projektu informatycznego, doradztwo informatyczne dotyczące funkcjonalności biznesowych wraz z kryteriami akceptacji, prezentowanie rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych, doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji technicznej dla systemów komputerowych, procesów automatyzacji ich wdrażania, integracji, konfiguracji, standaryzacji, aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych (bez projektowania i programowania). Szczegółowo opisał Pan czego dotyczą, jaki jest zakres Pana usług oraz co jest ich efektem. Ponadto wskazał Pan, że w wyniku świadczenia usług doradza Pan w zakresie informatyki. Pana wniosek dotyczy roku podatkowego 2023 i lat kolejnych. Złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Miał Pan i ma prawo do stosowania formy opodatkowania – ryczałt ewidencjonowany zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym w formie ryczałtu ewidencjonowanego, nie przekroczył Pan i nie przekroczy dochodu 2 000 000 euro. W 2023 r. i latach kolejnych zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku ww. usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.02 mieszczą się USŁUGI ZWIĄZANE Z DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI. Klasa ta obejmuje grupowania:

-62.02.10.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego;

-62.02.20.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego;

-62.02.30.0 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Należy zauważyć, że grupowanie PKWiU 62.02.10.0 Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego obejmuje:

-    usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,

-    usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,

-    usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,

-    usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.

Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego obejmuje:

-     usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:

-doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,

-systemy zabezpieczające.

Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

-    udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,

-    usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,

-    udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,

-    udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,

-    udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,

-    udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02 zwracam uwagę, że z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresie oprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.

Należy podkreślić, że oznaczenie „ex” przy grupowaniu PKWiU 62.02, o którym mowa jest w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.

Z kolei doradzać to udzielać porady, wskazywać sposób postępowania w jakiejś sprawie.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych usług, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Pana usługi, będące przedmiotem zapytania, objęte klasą PKWiU 62.02 mają związek z doradztwem w zakresie oprogramowania. Wykonywane przez Pana czynności w zakresie usług będących przedmiotem wniosku niewątpliwie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Za uznaniem tych usług za związane z doradztwem w zakresie oprogramowania wskazuje opis i zakres wykonywanych przez Pana czynności, jak i ich efekty.

Pana usługi, które realizuje Pan na podstawie umowy obejmują bowiem m.in.

-    doradztwo informatyczne w zakresie analizy wymagań funkcjonalnych i specyfikacji systemów informatycznych,

-    doradztwo informatyczne w zakresie spójności wymagań biznesowych projektu informatycznego,

-    doradztwo informatyczne dotyczące funkcjonalności biznesowych wraz z kryteriami akceptacji (opracowanie szczegółowych opisów funkcjonalności systemów informatycznych),

-    doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji technicznej dla systemów komputerowych, procesów automatyzacji ich wdrażania, integracji, konfiguracji, standaryzacji.

W tym miejscu wskazuję, że systemy informatyczne, systemy komputerowe wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem usługi doradztwa z nimi związane spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.

Skoro zatem charakter Pana usług jest ściśle ukierunkowany na doradztwo i jednocześnie usługi te dotyczą oprogramowania uznać należy, że stanowią one usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Okoliczność, że na żadnym etapie świadczenia przez Pana usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania nie jest wystarczającą przesłanką do uznania braku związku świadczonych usług z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku wskazuję, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności w ramach grupowania PKWiU 62.02, które Pan wykonuje, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone przez Pana usługi nie stanowią usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania. W mojej ocenie czynności, które Pan wskazał w opisie sprawy, mieszczą się w pojęciu usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Dlatego też przychody uzyskiwane przez Pana w 2023 r. oraz w latach przyszłych w ramach działalności gospodarczej z tytułu wykonywania usług wskazanych we wniosku obejmujących: doradztwo informatyczne w zakresie analizy wymagań funkcjonalnych i specyfikacji systemów informatycznych, doradztwo informatyczne w zakresie spójności wymagań biznesowych projektu informatycznego, doradztwo informatyczne dotyczące funkcjonalności biznesowych wraz z kryteriami akceptacji, prezentowanie rozwiązań w systemie informatycznym dla użytkowników końcowych, doradztwo informatyczne w zakresie przygotowania dokumentacji technicznej dla systemów komputerowych, procesów automatyzacji ich wdrażania, integracji, konfiguracji, standaryzacji, aktywny udział w spotkaniach projektowych związanych z rozwojem i zmianami systemów komputerowych (bez projektowania i programowania), które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” – jako usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania – podlegały/podlegają/będą podlegały opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak Pan wskazał – stawką 8,5%.

Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione były/są/będą warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).