Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 października 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 31 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Uzupełniła go Pani - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 2 grudnia 2024 r. (wpływ 2 grudnia 2024 r.) oraz pismem z 3 grudnia 2024 r. (wpływ 3 grudnia 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Od 7 sierpnia 2017 r. prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą zgodnie z wpisem do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Przychody Wnioskodawczyni uzyskiwane z tytułu prowadzonej działalności podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawczyni złożyła oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do właściwego dla niej naczelnika urzędu skarbowego. Oprócz pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni pozostawała w stosunku pracy ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terenie Polski (w dalszej części „Spółką”). Umowa o pracę została zawarta 1 września 2019 r. Umowa ta została następnie rozwiązana z dniem 30 września 2024 r. i z tym dniem ustał stosunek pracy pomiędzy Wnioskodawczynią a Spółką. Wnioskodawczyni i Spółka nie byli i nie są podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów podatkowych lub rachunkowych.
W okresie istotnym dla sprawy, tj.:
- od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. Wnioskodawczyni zajmowała stanowisko Kierownika Zespołu Ochrony Przeciwpożarowej;
- od 1 stycznia 2023 r. do ustania stosunku pracy 30 marca 2024 r. Wnioskodawczyni zajmowała stanowisko Starszego Inżyniera Ochrony Przeciwpożarowej.
Obowiązki na tych stanowiskach podzielone były na dwie kategorie i obejmowały następujące czynności:
I.Zadania ogólnofirmowe:
- Przestrzeganie i prawidłowe stosowanie wewnętrznych przepisów Spółki, w tym Regulaminu pracy, przepisów dotyczących BHP, bezpieczeństwa informacji prawnie chronionych, ochrony osób i mienia, wymagań misji firmy (patrz (…)), systemu I. i innych dokumentów właściwych dla Spółki
- Znajomość oraz przestrzeganie zasad polityki jakości obowiązujących w Spółce
- Prawidłowe, terminowe i efektywne wykonywanie przydzielonych zadań zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz dyspozycjami i wytycznymi bezpośredniego przełożonego
- Przestrzeganie zasad współdziałania, wywiązywanie się z obowiązków wobec innych komórek organizacyjnych (stanowisk pracy)
- Dbałość o miejsce pracy, eksploatacja systemów i użytkowanie sprzętu komputerowego oraz powierzonych narzędzi pracy wyłącznie w celach służbowych, zgodnie z przeznaczeniem oraz zasadami bezpieczeństwa systemów informatycznych, określonymi przepisami prawa i wewnętrznymi uregulowaniami Spółki
- Przestrzeganie zasad użytkowania systemów informatycznych, utrzymywanie porządku w katalogach projektów obsługiwanych przez pracownika
- Inicjowanie i wnioskowanie nowych rozwiązań w zakresie realizowanych zadań
- Dbałość o wizerunek Spółki
- Reprezentowanie własną postawą wartości i misji Spółki
- Zgłaszanie nieprawidłowości do jednostki odpowiedzialnej za obszar ryzyka i zgodności, zgłaszanie podejrzeń o mobbing lub dyskryminację zgodnie z wewnętrznymi przepisami Spółki
- Właściwe zabezpieczenie oraz utrzymanie w należytym stanie wszelkiej dokumentacji związanej z wykonywaną pracą i działalnością jednostki organizacyjnej
- Zachowanie w tajemnicy informacji zgodnie z obowiązującymi w Spółce przepisami
- Informowanie bezpośredniego przełożonego o przebiegu i wynikach realizacji wyznaczonych do wykonywania zadań oraz występujących i przewidywanych zagrożeniach ich realizacji
- Efektywne dzielenie się informacjami w ramach Spółki, czynny udział w pracy zespołu w zakresie realizowanych zadań zespołowych
II.Zadania stanowiskowe
- Projektowanie w zakresie systemów ochrony przeciwpożarowej
- Opracowywanie dokumentacji z zakresu ochrony przeciwpożarowej
- Opracowywanie scenariuszy pożarowych
- Opracowywanie Instrukcji Bezpieczeństwa Pożarowego
- Przygotowanie ofert technicznych zgodnie z założeniami
- Kontakt z klientem oraz dostawcami urządzeń
- Udział w ocenie ofert urządzeń
- Koordynacja rozwiązań projektowych w zakresie swojej branży
- Wydawanie dokumentacji w terminach wskazanych przez Kierownika Projektu (zgodnie z harmonogramem)
- Udział w spotkaniach wielobranżowych zespołów projektowych
- Współpraca z inżynierami z innych branż
- Nadzór nad pracą młodszych inżynierów
- Realizowanie zadań związanych z nadzorem autorskim
- Odbywanie wizyt na budowach w ramach realizowanych projektów
- Wykonywanie poleceń przełożonego, w ramach posiadanych przez pracownika kwalifikacji i kompetencji, jak również zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa
Co istotne - zakres obowiązków objęty umową o pracę nie obejmował żadnych czynności wymagających posiadania uprawnień rzeczoznawcy ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych. W czasie pozostawania w stosunku pracy ze Spółką, Wnioskodawczyni opracowywała dokumentację projektową i podpisywała ją jako inżynier w specjalności bezpieczeństwo pożarowe. Obecnie Wnioskodawczyni rozważa zawarcie ze Spółką umowy o świadczeniu usług. Umowa miałaby obejmować wykonanie przedmiotu wymagającego posiadania uprawnień rzeczoznawcy ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych polegającego na konsultowaniu, opiniowaniu i uzgodnieniu (podpisaniu jako uprawniony rzeczoznawca do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych) opracowywanej przez Spółkę dokumentacji projektowej na etapie projektów wykonawczych oraz projektu budowlanego zamiennego, a w tym w szczególności do:
1)Opiniowania i uzgadniania projektów wykonawczych
2)Opiniowania i uzgadniania w zakresie koordynacji międzybranżowej dokumentacji wykonawczej
3)Opracowania zaktualizowanego scenariusza pożarowego wraz z opisem algorytmu sterowania
4)Sporządzenia ekspertyzy technicznej w celu uzyskania odstępstwa od wymagań Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w zakresie stosowania przeciwpożarowych wyłączników prądów
5)Sporządzenia ekspertyzy technicznej w celu uzyskania odstępstwa od wymagań Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w zakresie:
i. stosowania hydrantów 52 oraz
ii. od zapewnienia odległości pomiędzy zbiornikiem z zapasem wody do zasilania instalacji wodociągowej, a budynkami wysokimi z tą instalacją
6)Sporządzenia ekspertyzy technicznej w celu uzyskania odstępstwa od wymagań Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie wody i dróg pożarowych w zakresie:
i. sposobu zasilania sieci wodociągowej przeciwpożarowej obwodowej w dwóch punktach oddalonych od siebie o co najmniej ¼ obwodu sieci
7)Uzgadniania Projektu Budowlanego Zamiennego po uzyskanych ww. odstępstwach
8)Uzgodnienia Projektu Budowlanego powykonawczego z naniesionymi zmianami nieistotnymi z zakresu ochrony przeciwpożarowej
9)Bieżącej współpracy ze Zleceniodawcą oraz udziału w czynnościach kontrolno - rozpoznawczych i odbiorowych
Doprecyzowując powyższe, dokumentacja projektowa objęta umową będzie sprawdzana i opiniowana przez Wnioskodawczynię w zakresie wynikającym z ustawy o ochronie przeciwpożarowej oraz ustawy prawo budowlane i wymagań inwestora.
Przedmiot Umowy obejmować ma więc także:
a)bieżące konsultacje i doradztwo w zakresie rozwiązań architektonicznych, budowlanych, technologicznych, instalacyjnych, funkcjonalnych, organizacyjnych, planu zagospodarowania terenu, doboru urządzeń technicznych, wyposażenia, materiałów, w tym konstrukcyjnych i wykończeniowych w trakcie wykonywania prac projektowych na poszczególnych etapach projektowych;
b)opiniowanie, przygotowywanie uwag do dokumentacji projektowej (opisów, obliczeń, symulacji, rysunków) w zakresie zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej, przepisami prawa przez rzeczoznawcę do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych;
c)wsparcie Spółki w procesie koordynacji międzybranżowej w zakresie ochrony przeciwpożarowej;
d)podpisanie i opieczętowanie pieczątką uzgodnienia papierowej wersji dokumentacji wymagającej uzgodnienia pod względem zgodności projektu z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej;
e)współpracę ze Spółką, jej klientami, B. i inwestorami, jednostkami organizacyjnymi Państwowej Straży Pożarnej, organami administracji publicznej wydającymi Decyzję Pozwolenie na Budowę i Decyzję Pozwolenie na Użytkowanie;
f)każdorazowo na życzenie Spółki: udział w czynnościach kontrolno - rozpoznawczych Państwowej Straży Pożarnej w zakresie oceny zgodności wykonania obiektu budowlanego z Projektem budowlanym lub innych czynnościach związanych z odbiorem obiektu;
g)udział w wymaganych przez Spółkę spotkaniach, naradach koordynacyjnych i projektowych oraz uzgodnieniach, w (…) - w formule on-line oraz w formie stacjonarnej;
h)udział w spotkaniach i naradach na każde życzenie Spółki poza (...), np. w siedzibie klienta lub inwestora, jak i w innym miejscu wskazanym przez Koordynatora.
Umowa o świadczenie usług obejmowałaby zatem czynności wymagające dedykowanych uprawnień rzeczoznawcy ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych, wynikających z art. 11i Ustawy o ochronie przeciwpożarowej: „Art. 11i. 1. Rzeczoznawca jest uprawniony do: 1) uzgadniania projektów zagospodarowania działki lub terenu, projektów architektoniczno-budowlanych, projektów technicznych i projektów urządzeń przeciwpożarowych, o których mowa w art. 6b; 2) uzgadniania projektów innych niż określone w art. 6b; 3) sporządzania ekspertyz technicznych i innych opracowań technicznych z zakresu ochrony przeciwpożarowej; 4) wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 2a. Osoby nieposiadające uprawnień rzeczoznawcy ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych nie mogą świadczyć usług w pełnym zakresie objętym planowaną do zawarcia umową o świadczenie usług. Ponadto, zgodnie z art. 11i ust. 3 Ustawy o ochronie przeciwpożarowej „Rzeczoznawca nie może uzgadniać opracowanego przez siebie projektu zagospodarowania działki lub terenu, projektu architektoniczno-budowlanego, projektu technicznego oraz projektu urządzenia przeciwpożarowego.”
Zgodnie z przytoczonymi przepisami oraz praktyką prowadzenia prac projektowych, funkcje projektanta opracowującego projekt oraz rzeczoznawcy ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych uzgadniającego projekt zawsze są pełnione przez dwie różne osoby, posiadające różne uprawnienia. W opisywanej w przedmiotowym wniosku sytuacji, Wnioskodawczyni na podstawie umowy o pracę pełniła funkcję projektanta, a na podstawie umowy o świadczenie usług planuje pełnić funkcję rzeczoznawcy ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
1)Wnioskodawczyni posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
2)Przedmiotem wniosku jest zdarzenie przyszłe. Zawarcie umowy z byłym pracodawcą Wnioskodawczyni może nastąpić w roku 2024 lub 2025. Umowa ma być zawarta na czas nieokreślony i obejmować rok 2024 lub 2025 oraz lata przyszłe.
3)Pierwszy przychód z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni osiągnęła w roku 2017. Nie świadczyła jednak do tej pory usług na rzecz byłego pracodawcy. Natomiast pierwszy przychód w związku z planowaną Umową o świadczenie usług z byłym pracodawcą Wnioskodawczyni osiągnie w roku 2024 lub 2025.
4)Co do zasady usługi świadczone przez Wnioskodawczynię kwalifikowane są jako usługi związane ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom pod numerem 84.25.11.0 PKWiU.
5)Wskazane wyłączenia nie będą miały zastosowania.
6)Osiągany przez Wnioskodawczynię przychód dotychczas nie przekroczył wskazanego progu (w żadnym okresie prowadzenia działalności gospodarczej). Wnioskodawczyni nie zakłada, że stanie się tak w przyszłości.
7)Na moment składania wniosku działalność gospodarcza jest jedynym źródłem przychodów Wnioskodawczyni. Poza prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawczyni może uzyskiwać przychody z działalności wykonywanej osobiście w rozumieniu art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (takich jak umowa zlecenia lub umowa dzieło zawieranych poza prowadzoną działalnością gospodarczą). Umowy te mogą być zawierane z byłym pracodawcą.
8)Prowadzenie takiej ewidencji jest możliwe i będzie realizowane.
9)Szczegółowe porównanie zakresów umów zostało zawarte w złożonym wniosku, w części „opis stanu faktycznego”. Wnioskodawczyni wskazała tam na różnice pomiędzy zakresami zadań i obowiązków wynikających z tych umów. Opisane zostały także istotne okoliczności potwierdzające rozbieżność pełnionych funkcji - fakt posiadania stosownych uprawnień i ich wykorzystania wyłącznie do realizacji zadań planowanej do zawarcia umowy o świadczenie usług rzeczoznawcy ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych (które to usługi nie były przedmiotem objętym umową o pracę na stanowisku projektanta).
Pytanie
Czy przychody Wnioskodawczyni podlegać będą opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, pomimo świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy, w trakcie roku w którym ustał stosunek pracy oraz roku po nim następującym?
Pani stanowisko w sprawie
Wnioskodawczyni zachowa prawo do stosowania zryczałtowanego podatku dochodowego w sytuacji zawarcia z byłym pracodawcą umowy o świadczenie usług o przedmiocie opisanym w stanie faktycznym. Zgodnie z art. 8 ust. Ustawy jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Przepis ten wyłącza możliwość stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych m.in. w przypadku świadczenia usług na rzecz aktualnego lub byłego pracodawcy. Kluczowe jest przy tym, że ograniczenie to obejmuje jedynie przypadki świadczenia usług odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonywał w ramach stosunku pracy. W rezultacie o możliwości stosowania zryczałtowanego podatku od przychodów, w przedstawionym stanie faktycznym, decydujące znaczenie ma ustalenie, czy czynności wykonywane na podstawie umowy o pracę oraz te z umowy o świadczeniu usług, można uznać za odpowiadające. Jako odpowiadające sobie traktowane mogą być czynności o tożsamym charakterze tzn. nieróżniącym się co do zasady zakresie. W ocenie Wnioskodawczyni porównanie zakresu obowiązków wykonywanych na podstawie o umowy o pracę oraz przedmiotu planowanej umowy o świadczenie usług prowadzi do wniosku, że czynności te nie mogą być uznane za odpowiadające. Zakres obowiązków w stosunku pracy obejmuje zadania ogólnofirmowe tj. niezbędne lub pożądane w kontekście całokształtu obowiązków pracowniczych. Umowa o świadczenie usług takich aktywności nie obejmuje. Zadania stanowiskowe w sposób bezpośredni opisują aktywność zawodową z umowy o pracę Wnioskodawczyni. Z treści umowy o pracę wynika, że zadania te obejmują istotnie różne czynności niż te, które mają być wykonywane na mocy umowy o świadczenie usług. Ta ostatnia ma zostać zawarta ze względu na uzyskane przez Wnioskodawczynię uprawnienia rzeczoznawcy do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych i obejmują czynności, które wykonywać mogą wyłącznie osoby posiadające te uprawnienia. Czynności te nie zostały wskazane jako zakres obowiązków wynikający z umowy o pracę.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Konstrukcja podatku dochodowego od osób fizycznych zakłada zróżnicowanie sposobu opodatkowania poszczególnych rodzajów dochodów (przychodów) osób fizycznych na podstawie systemu przyporządkowywania ich do odpowiedniego źródła przychodów.
Ustawodawca, tworząc system opodatkowania dochodów osób fizycznych, miał na względzie, że przysporzenia uzyskiwane przez osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń na podstawie kryterium źródła przychodów i system ich opodatkowania uwzględniający specyfikę poszczególnych źródeł.
Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są:
- stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta,
- pozarolnicza działalność gospodarcza.
W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do treści art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.).
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zwracam uwagę, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 8 ust. 1ww. ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)uchylona,
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)uchylona,
e)uchylona,
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;
6)(uchylony).
W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Z powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych pozbawiony jest podatnik, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyska przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te odpowiadają czynnościom, które podatnik wykonywał na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy.
Ponadto, warunkiem koniecznym dla skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług związanych ze zwalczaniem pożarów i zapobieganiem pożarom (PKWiU 84.25.11.0).
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Podkreślić należy, że możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał (wykonuje) w ramach stosunku pracy.
W opisie sprawy wskazała Pani, że zakres obowiązków objęty umową o pracę nie obejmował żadnych czynności wymagających posiadania uprawnień rzeczoznawcy ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych. W czasie pozostawania w stosunku pracy ze Spółką, opracowywała Pani dokumentację projektową i podpisywała ją jako inżynier w specjalności bezpieczeństwo pożarowe. Obecnie rozważa Pani zawarcie ze Spółką umowy o świadczeniu usług. Umowa miałaby obejmować wykonanie przedmiotu wymagającego posiadania uprawnień rzeczoznawcy ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych polegającego na konsultowaniu, opiniowaniu i uzgodnieniu (podpisaniu jako uprawniony rzeczoznawca do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych) opracowywanej przez Spółkę dokumentacji projektowej na etapie projektów wykonawczych oraz projektu budowlanego zamiennego. Zgodnie z przytoczonymi przepisami oraz praktyką prowadzenia prac projektowych, funkcje projektanta opracowującego projekt oraz rzeczoznawcy ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych uzgadniającego projekt zawsze są pełnione przez dwie różne osoby, posiadające różne uprawnienia. W opisywanej w przedmiotowym wniosku sytuacji na podstawie umowy o pracę pełniła Pani funkcję projektanta, a na podstawie umowy o świadczenie usług planuje pełnić funkcję rzeczoznawcy ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych.
Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że skoro wykonywane w przyszłości przez Panią w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej czynności opisane we wniosku nie będą tożsame z czynnościami, które wykonywała Pani na rzecz pracodawcy na podstawie umowy o pracę, to nie będą zachodziły okoliczności określone w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ograniczające prawo do opodatkowania przez Panią przychodów z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tym samym po spełnieniu pozostałych warunków opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychody z działalności gospodarczej będzie Pani mogła opodatkować w formie uproszczonej - ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, o ile okoliczności opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz stan prawny nie ulegną zmianie.
Tym samym, stanowisko Pani jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).