Interpretacja indywidualna z dnia 6 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDWP.4011.198.2024.1.IG
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
- stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 12 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
A.A. (dalej: Wnioskodawca) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…), pod adresem (…) w (…), zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP (…) i numerem REGON (…). Działalność Wnioskodawcy jest prowadzona w jego własnym imieniu, w sposób zorganizowany i ciągły.
Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. 2024 poz. 226 ze zm.) (dalej: Ustawa o PIT).
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest pozarolniczą działalnością gospodarczą w rozumieniu Ustawy o PIT.
W ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy usługi polegające na tworzeniu i sprzedaży projektów lojalnościowych na rzecz wyspecjalizowanych agencji międzynarodowych, które zajmują się projektami lojalnościowymi dla sieci handlowych. Usługi te mają charakter kompleksowy i obejmują swym zakresem wszystkie etapy procesu tworzenia i sprzedaży danego programu - od znalezienia potencjalnego klienta, poprzez prowadzenie rozmów handlowych, negocjację warunków, wdrożenie, po wsparcie i obsługę klienta po finalizacji sprzedaży, w tym monitorowanie realizacji zamierzonych celów.
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi tworzenia i sprzedaży projektów lojalnościowych polegają w szczególności na:
1.Weryfikacji rynku i jego potrzeb, obejmującej:
- aktywne poszukiwanie nowych klientów,
- utrzymywanie relacji z dotychczasowymi klientami,
- zachęcanie do podjęcia współpracy,
- przedstawienie potencjalnych rozwiązań problemów.
2.Tworzeniu programu lojalnościowego, który jest „szyty na miarę" zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami Klienta, z wykorzystaniem know-how Wnioskodawcy oraz danych uzyskiwanych od innych działów agencji takich jak dane finansowe, dane sprzedażowe, zestawienia. Wnioskodawca dobiera odpowiednie produkty, które mają być użyte w programie lojalnościowym (uwzględniając przy tym zapasy magazynowe agencji w zakresie oferowanych w ramach programów towarów, dbając przy tym o ich wykorzystanie i poprawę cash flow agencji), tworzy cały mechanizm lojalnościowy, tj.:
- nazwę programu,
- czas trwania,
- grupę docelową do której ma być kierowany program,
- warunki uczestnictwa,
- etapy programu,
- nagrody, które konsumenci mogą otrzymać biorąc udział w programie lojalnościowym,
- progi sprzedażowe,
- wartość znaczka rabatowego,
- atrakcyjność oferty.
3.Oszacowaniu ryzyka/powodzenia konkretnego projektu lojalnościowego, weryfikowaniu ryzyka związanego z:
- sytuacją finansową Klienta,
- popularnością/modą na dany produkt (który ma stanowić narzędzie w programie lojalnościowym do osiągnięcia zamierzonego celu),
- konkurencją, w tym z istnieniem podobnych projektów lojalnościowych w innych sieciach handlowych,
- otoczeniem prawnym, w którym funkcjonuje klient np. wpływ zakazu handlu w niedzielę,
- zjawiskami niestandardowymi/siłą wyższą np. pandemia, wojna itp.
4.Przedstawieniu projektu klientowi, uwzględnieniu przekazanych przez niego uwag.
5.Negocjacji z klientem w zakresie procesu zwrotów, reklamacji, terminów płatności etc., a po zaakceptowaniu projektu programu lojalnościowego - wdrożeniu programu lojalnościowego, realizacji zamówienia produkcyjnego (przygotowanie oferowanych gadżetów/nagród oraz materiałów do realizacji programu) oraz wprowadzeniu go do sieci handlowej.
Świadczone usługi mają charakter kompleksowy - Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie za wykonanie pełnej (kompleksowej) usługi, nie zaś za pojedyncze jej elementy.
W dniu 11 maja 2024 roku Wnioskodawca wystąpił do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (…) [dalej: Ośrodek] z wnioskiem o wydanie informacji dotyczących obowiązujących standardów klasyfikacyjnych w zakresie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w odniesieniu do świadczonych przez niego usług, będących jednocześnie przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a szczegółowo opisanych powyżej. Zgodnie z opinią Ośrodka z dnia 15 października 2024 r. o sygn. (…) [dalej: Opinia Urzędu Statystycznego], zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (rozporządzenie Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, Dz. U. z 2015 r., poz. 1276 z późn. zm.) [dalej: PKWiU], wymienione we wniosku o klasyfikację usługi - tworzenie i sprzedaż projektów lojalnościowych, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
Wnioskodawca korzysta z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych począwszy od roku podatkowego 2024 (od momentu wznowienia wykonywania działalności gospodarczej w dniu 1 marca 2024 r.).
Wnioskodawca spełnia warunki do opodatkowania go ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych określone w ustawie z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. 2022 poz. 2540 ze zm.) [dalej: Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym], a w szczególności:
- Wnioskodawca spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W roku podatkowym 2023 Wnioskodawca nie wykonywał działalności gospodarczej z uwagi na jej zawieszenie - nie osiągał więc przychodów z działalności gospodarczej. W roku podatkowym 2024 przychody Wnioskodawcy z działalności gospodarczej nie przekroczą kwoty 2 000 000 euro. Limit ten nie zostanie również przekroczony w 2025 r., jak i w latach następnych.
- W odniesieniu do Wnioskodawcy nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
- Wnioskodawca nie podlega wyłączeniu z opodatkowania osiąganych przychodów ryczałtem, o którym mowa w art. 8 ust. 2 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, bowiem nie świadczy on i nie będzie świadczył usług na rzecz kontrahentów, u których był lub jest zatrudniony na podstawie stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
- Wnioskodawca złożył Naczelnikowi Urzędu Skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Oświadczenie to złożone zostało w sposób określony w art. 9 ust. 1c Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Wniosek dotyczy opodatkowania za rok 2024 oraz kolejne.
Pytanie
Czy w przypadku świadczenia przedstawionych we wniosku kompleksowych usług tworzenia i sprzedaży projektów lojalnościowych, w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, Wnioskodawca może opodatkowywać osiągany z tego tytułu przychód w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosując stawkę podatku wskazaną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. w wysokości 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 9a ust. 1 Ustawy o PIT osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tę formę opodatkowania stosują również osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w przypadku, w którym osiągają one przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 1 ust. 2 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).
Stosownie do art. 6 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają m.in. przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 Ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.
W myśl art. 14 ust. 1 Ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 Ustawy o PIT (tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym wynika, że użyte przez ustawodawcę określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2015 r. (z zastrzeżeniami). Pozarolniczą działalnością gospodarczą jest natomiast pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu Ustawy o PIT (art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).
Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. m.in. jeśli podatnik uzyskuje przychody z prowadzenia apteki, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii).
Ponadto, jak wynika z treści art. 8 ust. 2 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, podatnik, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie może m.in. świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy i w roku podatkowym w ramach stosunku pracy.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro. Na podstawie natomiast art. 6 ust. 4 pkt 2 wspomnianej ustawy, podatnik rozpoczynający wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystający z opodatkowania w formie karty podatkowej opłacać może ryczałt od przychodów ewidencjonowanych bez względu na wysokość przychodów.
Ponadto, skorzystanie przez podatnika z opodatkowania ryczałtem, zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, uwarunkowane jest złożeniem naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że Wnioskodawca spełnia i będzie spełniał wszystkie wyżej wymienione ustawowe warunki do opodatkowania przychodów osiąganych z pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych. Skoro więc wszystkie wymogi zostaną spełnione, to konieczne jest określenie prawidłowej wysokości stawki podatku zryczałtowanego w stosunku do świadczonych przez Wnioskodawcę usług.
W art. 12 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, wymienione zostały kategorie przychodów, wobec których stosowane są różne wysokości stawki podatku zryczałtowanego. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych może wynosić m.in.:
- 15 % dla przychodów ze świadczenia usług,
- 8,5 % dla przychodów z działalności usługowej i świadczenia usług,
- 5,5 % dla przychodów z działalności wytwórczej.
Zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do świadczonych przez niego usług tworzenia i sprzedaży projektów lojalnościowych, w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, właściwą stawką zryczałtowanego podatku dochodowego będzie 8,5 %.
Usługi tworzenia i sprzedaży projektów lojalnościowych zostały zaklasyfikowane przez Ośrodek w wydanej Wnioskodawcy Opinii Urzędu Statystycznego jako mieszczące się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych dotyczący przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 wynosi 8,5 %.
Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych dotyczący przychodów firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, wynosi 15%.
Przy czym, zgodnie z art. 4 ust. 4 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy tym samym tylko określonej usługi z danego grupowania, a umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Przenosząc powyższe na grunt analizowanego przepisu stwierdzić więc należy, że symbol "ex" oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%. Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zatem w ocenie Wnioskodawcy opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi:
- klasa 70.10 - usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
- kategoria 70.22.1 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z "usługami firm centralnych (head offices)" a także "usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem" tj.:
- klasa 70.21 - usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
- kategoria 70.22.2 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
- kategoria 70.22.3 - pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Analogiczną interpretację prezentuje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w wydawanych przez siebie interpretacjach indywidualnych, przykładowo:
- interpretacja indywidualna z dnia 7 grudnia 2023 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.720.2023.1.ID,
- interpretacja indywidualna z dnia 17 kwietnia 2024 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.79.2024.4.AP,
- interpretacja indywidualna z dnia 24 czerwca 2024 r., sygn. 0112-KDSL1-2.4011.245.2024.2.MO,
- interpretacja indywidualna z dnia 15 lipca 2024 r., sygn. 0112-KDSL1-1.4011.302.2024.2.MW.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy Wnioskodawca uważa, przychody uzyskane przez niego w 2024 r. i w latach następnych ze świadczenia w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej kompleksowych usług tworzenia i sprzedaży projektów lojalnościowych, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0, co potwierdzone zostało uzyskaną Opinią Urzędu Statystycznego, podlegają opodatkowaniu stawką 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (tak długo jak spełniane będą przez Wnioskodawcę pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie).
Uzupełniająco Wnioskodawca pragnie wskazać, że przedstawione przez niego stanowisko co do właściwej dla symbolu PKWIU 70.22.20.0 stawki ryczałtu znajduje potwierdzenie między innymi w:
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 stycznia 2024 r. sygn. 0112-KDIL2-2.4011.804.2023.3.AG, w której wskazano iż: "W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%. Oznacza to, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ponieważ usługi te nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem".
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 czerwca 2022 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.24.2022.1.MN, w której wskazano, iż „Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn. że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych powinny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne."
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 kwietnia 2024 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.79.2024.4.AP, w której Organ wskazał, że „Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane wyżej przepisy prawne wskazać należy, że przychody uzyskiwane przez Pana w ramach działalności gospodarczej ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 70.22.20.0, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”
- interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 października 2024 r., sygn. 0115-KDST2-1.4011.424.2024.2.AP, w której wskazano, iż „dla przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 i - jak wynika z okoliczności sprawy - niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełnia Pani warunki formalne przewidziane dla tej formy opodatkowania”.
Wnioskodawca prosi o potwierdzenie stanowiska przedstawionego we wniosku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w ramach której świadczy Pan usługi polegające na tworzeniu i sprzedaży projektów lojalnościowych na rzecz wyspecjalizowanych agencji międzynarodowych, które zajmują się projektami lojalnościowymi dla sieci handlowych.
Usługi te mają charakter kompleksowy - otrzymuje Pan wynagrodzenie za wykonanie pełnej (kompleksowej) usługi, nie zaś za pojedyncze jej elementy. Obejmują one swym zakresem wszystkie etapy procesu tworzenia i sprzedaży danego programu - od znalezienia potencjalnego klienta, poprzez prowadzenie rozmów handlowych, negocjację warunków, wdrożenie, po wsparcie i obsługę klienta po finalizacji sprzedaży, w tym monitorowanie realizacji zamierzonych celów.
Zgodnie z opinią Ośrodka Urzędu Statystycznego z dnia 15 października 2024 r. o sygn. (…) świadczone przez Pana usługi - tworzenie i sprzedaż projektów lojalnościowych, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
Korzysta Pan z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych począwszy od roku podatkowego 2024 (od momentu wznowienia wykonywania działalności gospodarczej w dniu 1 marca 2024 r.).
Ponadto wskazał Pan, że:
- Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W roku podatkowym 2023 nie wykonywał Pan działalności gospodarczej z uwagi na jej zawieszenie - nie osiągał więc przychodów z działalności gospodarczej. W roku podatkowym 2024 Pana przychody z działalności gospodarczej nie przekroczą kwoty 2 000 000 euro. Limit ten nie zostanie również przekroczony w 2025 r., jak i w latach następnych.
- W odniesieniu do Pana nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
- Nie podlega Pan wyłączeniu z opodatkowania osiąganych przychodów ryczałtem, o którym mowa w art. 8 ust. 2 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, bowiem nie świadczy i nie będzie Pan świadczył usług na rzecz kontrahentów, u których był lub jest Pan zatrudniony na podstawie stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
- Złożył Pan Naczelnikowi Urzędu Skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Oświadczenie to złożone zostało w sposób określony w art. 9 ust. 1c Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Na podstawie powołanych przepisów i opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskane przez Pana w 2024 r. oraz w latach następnych ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli przedstawione okoliczności sprawy oraz stan prawny nie ulegną zmianie.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu.
Zatem, Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
- zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k - 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Końcowo zauważam, że wydając niniejszą interpretację indywidualną zapoznałem się z powołanymi przez Pana interpretacjami indywidualnymi. Podkreślam jednak, że są one wiążące jedynie w sprawach, w których zostały wydane i nie mają wpływu na ocenę stanowiska w Pana sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), ul. (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).