Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.754.2024.2.PT

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 6 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.754.2024.2.PT

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 października 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie prawa do opodatkowania przychodów ze świadczonych usług stawką ryczałtu w wysokości 8,5%. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 grudnia 2024 r. (wpływ 3 grudnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od 15 sierpnia 2024 roku prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie koordynowania projektów (PKD 70.22.Z). Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Od początku formą opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej jest ryczałt ewidencjonowany. Od sierpnia 2024 roku uzyskuje Pani dochód z działalności określonej we wniosku.

Pani główną działalnością jest zarządzanie projektami z zakresu wytwarzania oprogramowania, obejmujące:

  • opracowywanie strategii dotyczącej nowych produktów, strategii biznesowej i technicznej,
  • tworzenie i opracowywanie dokumentacji projektowej,
  • prowadzenie projektów krótko i długoterminowych,
  • współpracę ze wszystkimi działami firmy,
  • koordynację działań w procesie przygotowania do realizacji zadania,
  • kontrolę pracy zespołu zaangażowanego w rozwój produktu.

Usługi świadczone w 2024 r. i przyszłych okresach były i będą związane z usługami opisanymi w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj.: prowadzona działalność gospodarcza dotyczy świadczenia usług jako kierownik projektu (Project Manager). Pani działalność dotyczy usług związanych z koordynacją projektów lub samodzielnego wykonywania czynności mających na celu finalizację projektu. Przedmiotem działalności gospodarczej, którą Pani prowadzi jest działalność usługowa, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zadania, które wykonuje Pani w ramach wskazanego grupowania PKWiU 70.22.20.0:

Opracowywanie strategii dotyczącej nowych produktów. Strategia biznesowa i techniczna obejmuje:

  • Analizę rynku i identyfikację możliwości biznesowych: analizę sytuacji rynkowej, wspólnie z zespołem ds. produktu, w celu określenia potrzeb klientów, luk rynkowych, trendów, konkurentów i potencjalnego popytu; udział w identyfikacji docelowych segmentów klientów i tworzeniu szczegółowych person w celu zrozumienia ich preferencji, problemów i zachowań;
  • Oświadczenie o wizji produktu: pomoc w opracowaniu jasnej, zwięzłej wizji tego, co produkt ma osiągnąć i jaki będzie jego wpływ na użytkowników i rynek;
  • Koordynowanie opracowania strategii technicznej przez dział techniczny, tj. aranżowanie spotkań z osobami działu technicznego, przedstawienie problematyki, przetworzenie i przekazanie wymagań deweloperów i klientów odnośnie projektu.

Tworzenie i opracowywanie dokumentacji projektowej oznacza, że projekt wymaga od początku do końca koordynacji poszczególnych komórek, warunków oraz dokumentacji, w której zawarte są informacje, takie jak:

  • Szczegółowy plan rozwoju produktu, obejmujący kamienie milowe i cechy produktu;
  • Harmonogram prac pokazujący postęp projektu i datę jego zakończenia;
  • Plan zarządzania ryzykiem, zmianą, jakością i zasobami;
  • Plan komunikacji w zespole;
  • Dokumentacja śledzenia wydajności zespołu, raporty o stanie i raporty o problemach.

Prowadzenie projektów krótko i długoterminowych to:

  • Na przykładzie krótkoterminowego projektu stworzenie prototypu aplikacji (...): inicjowanie i prowadzenie rozmów z klientem, zbieranie wymagań i życzeń wspólnie z zespołem produktowym, konsultacje z działem technicznym w zakresie rozwoju i użytkowania produktu, koordynacja praca projektanta przy tworzeniu prototypów, prezentacja wyników pracy klientowi, stworzenie dokumentacji końcowej dla klienta. Czas trwania: 1-6 tygodni.
  • Na przykładzie długoterminowego projektu opracowania aplikacji (...): inicjowanie i prowadzenie rozmów z klientem, zbieranie wymagań i życzeń wspólnie z zespołem produktowym, koordynacja działu technicznego w tworzeniu dokumentacji technicznej, ustalanie stosu technologii, narzędzi, platform wykorzystywanych w rozwój, tworzenie dokumentacji projektowej, takiej jak plan zarządzania projektem, plan komunikacji, ryzyko, zmiana, plan zarządzania zasobami, plan kontroli jakości, harmonogram pracy, raportowanie czasu poświęconego zespołowi na rozwój, przeprowadzanie wewnętrznych spotkań z zespołem w celu osiągnięcia lepszych wyników, komunikacja z wszystkich osób zaangażowanych w projekt, zatwierdzenie wszystkich przygotowanych materiałów i współpracę z klientem. Czas trwania: od 1 roku do 3 lat.

Współpraca ze wszystkimi działami firmy to koordynowanie wyżej wymienionych projektów, która wymaga zaangażowania różnych jednostek firmy (dział techniczny, produktowy, projektowy, sprzedaży, zasobów).

Koordynacja działań w procesie przygotowania do realizacji zadania, której celem jest zakończenie projektu, wiąże się z podjęciem przez podmioty wyznaczone przez zleceniodawcę działań, konkretnie przez dział realizacji. Aby dział realizacji mógł przystąpić do podjęcia zadania, należy przygotować materiał do wydania, dokładnie określić obszar zadania, zaangażowanie działu księgowego oraz działu prawnego w celu przygotowania odpowiednich protokołów odbioru oraz faktur. Odpowiada Pani bezpośrednio za koordynację wszystkich ww. działów, aby działania były wykonywane przez nie na czas, zgodnie z podanym zakresem.

Kontrola pracy zespołu zaangażowanego w rozwój produktu obejmuje nadzorowanie harmonogramu projektu, zapewnienie, że zadania są wykonywane zgodnie z harmonogramem, monitorowanie alokacji i wykorzystania zasobów, zarządzanie ryzykiem i problemami, utrzymywanie jasnej komunikacji między interesariuszami, śledzenie postępów w stosunku do kamieni milowych i KPI, ułatwianie współpracy zespołowej, rozwiązywanie przeszkód i wprowadzanie niezbędnych korekt, aby projekt był zgodny z celami, budżetem i standardami jakości. Celem jest zapewnienie, że rozwój pozostaje na kursie, w zakresie i osiąga pożądane rezultaty skutecznie i wydajnie.

Nie świadczy Pani usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W ramach świadczonych usług nie wykonuje Pani czynności związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, takich jak doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia, czy systemy zabezpieczające.

Usługi świadczone w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej, nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), tj. uczestniczeniem w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, doradzaniem w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, uczestniczeniem w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta. Na chwilę obecną wszystkie usługi, które świadczy Pani w ramach prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej objęte są grupowaniem PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

Uzupełnienie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Używa Pani (...) do prowadzenia działalności gospodarczej. Za pośrednictwem tego systemu wystawia Pani faktury kontrahentom, prowadzi księgę przychodów i rozchodów (KPiR), składa deklaracje PIT i ZUS, wysyła ZUS DRA.

Nie uzyskuje Pani dochodu podlegającego opodatkowaniu z innych źródeł przychodów. Obecnie Pani jedynym kontrahentem jest (...) z USA.

Otwierając jednoosobową działalność gospodarczą 15 sierpnia 2024 r. wybrała Pani formę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Informacje te są zawarte w formularzu CEIDG-1 Wniosku do Centralnej Ewidencji I Informacji o Działalności Gospodarczej.

Do Pani działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776).

Pani przychód nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1.

Pytanie

Według jakiej stawki procentowej powinno nastąpić rozliczenie świadczonych usług zarządzania projektami (które nie są usługami doradztwa) w ramach działalności gospodarczej?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, świadczone usługi odnoszą się do art. 12 ust. 1 punkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podatek od świadczonych przez Panią usług w ramach działalności gospodarczej, na podstawie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, powinien być rozliczany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, ponieważ świadczone usługi mają charakter opisany w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj.:

  • usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
  • usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.,
  • usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że:

  • Od 15 sierpnia 2024 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność dotyczącą świadczenia usług jako kierownik projektu sklasyfikowaną w ramach grupowania PKWiU 70.22.20.0.
  • będą zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz nie wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ww. ustawy.
  • Oprócz wskazanej działalności nie uzyskuje Pani innych dochodów podlegających opodatkowaniu.

Na podstawie powołanych przepisów i opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia usług na stanowisku kierownika projektu (Projekt Managera), sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, Pani stanowisko jest prawidłowe.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyska Pani przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu oraz spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.  

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego grupowaniu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).