Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 24 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia właściwej stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 listopada 2024 r. (wpływ 27 listopada 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Jest Pan polskim rezydentem podatkowym prowadzącym od 1 września 2021 r. jednoosobową działalność gospodarczą. Prowadzi Pan działalność w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców, jako osoba fizyczna. Chciałby Pan rozliczyć rok 2024, jak i lata kolejne w oparciu podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Doprecyzowanie stanu faktycznego:
1)Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy
2)Wniosek dotyczy przychodów roku 2024 oraz lat następnych.
3)Osiągnął Pan w 2023 r. przychód. Złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
4)W 2023 r. prowadził Pan działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem i nie przekroczył 2 mln euro.
5)Zgodnie z otrzymanym pismem z Urzędu Statystycznego, świadczone przez Pana usługi zostały sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki. Zakres wykonywanych czynności jest stały i niezmienny od momentu rozpoczęcia działalności, tj. od 1 września 2021 r.
6)Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.
7)Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
8)Do wykonywanej działalności nie mają/nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
9)Wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej za rok podatkowy 2023 nie przekroczyła i nie przekroczy za lata następne kwoty 2 000 000 Euro.
Usługi, które realizuje Pan na podstawie umowy to:
•zarządzanie dostępem użytkowników do systemów, zarządzanie dostępami administracyjnymi i kontami technicznymi, poprzez nadzór nad aktualnością rejestru użytkowników i kont, składanie oraz opiniowanie wniosków o nadanie i modyfikację uprawnień;
•monitorowanie bezpieczeństwa w systemie, poprzez udział w obiegu informacji o wykrytych zdarzeniach, kierowanie informacji o wykrytych zdarzeniach do odpowiednich administratorów technicznych, zgodnie z przyjętym obiegiem informacji;
•wdrażanie środków ochrony poprzez zlecanie wykonania zadań dedykowanym administratorom oraz raportowanie efektów ich prac;
•usuwanie zidentyfikowanych podatności, w przypadku wykrycia zdarzeń będących incydentem, podjęcie stosownych działań poprzez zlecanie wykonania zadań dedykowanym administratorom oraz raportowanie efektów ich prac;
•nadzór nad wprowadzanymi przez dostawcę zmianami i aktualizacjami systemu wynikającymi z utrzymania rozwoju systemu;
•opiniowanie projektów dokumentów dotyczących systemu;
•weryfikację zgodności wykonania zadań dokumentowanych przez administratorów;
•uczestnictwo w procesie obsługi incydentów/problemów – obieg informacji, zlecanie zadań, raportowanie;
•koordynację realizacji rekomendacji po incydentalnych w systemie – obieg informacji, zlecanie zadań, raportowanie;
•koordynację prac nad wdrożeniami zmian w systemie oraz testami – obieg informacji, zlecanie zadań, raportowanie;
•zarządzanie monitorowaniem działania systemów – zgłaszanie dedykowanym administratorom parametrów mających podlegać monitoringowi, bieżący monitoring parametrów systemów w dedykowanych narzędziach;
•ewidencję wykrytych awarii w zewnętrznym, przeznaczonym do tego systemie.
Zgodnie z otrzymaną 9 września 2024 r. decyzją Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 r. oraz w oparciu o przedstawiony powyżej opis, wymieniona działalność mieści się w grupowaniu PKD 62.02.Z „Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki”.
Faktycznie wykonywana działalność wskazana we wniosku w żadnym miejscu nie polega na programowaniu, lecz czynnościach wskazanych powyżej. W ramach świadczenia usług nie powstaje oprogramowanie komputerowe, ani żadne jego elementy gotowe do użycia przez użytkownika. Prowadzona działalność jest działalnością usługową.
Działania podejmowane w związku ze świadczeniem usług nie stanowią „usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” (PKD 62.02.10). Nie doradza Pan również Kontrahentowi w zakresie sprzętu komputerowego, zatem nie są to również „usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego” (PKD 62.02.20).
Usługi świadczone przez Pana to „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” (PKD 62.02.30), mające na celu zapewnienie bezpiecznej i stabilnej pracy środowiska teleinformatycznego.
Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 14 marca 2024 r. sygn. akt. I SA/Po 900/23, usługi sklasyfikowane jako usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego są odrębną jednostką od usługi związanej z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego, zatem podlegają 8,5% stawce ryczałtu. Sąd w uzasadnieniu powyższego wyroku dokonał rozróżnienia usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego od pojęcia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego. Sąd podzielił również opinie, że systemy (informatyczne) są technologią informatyczną, a nie oprogramowaniem i że sporne czynności (niezwiązane z tworzeniem oprogramowania) są ściśle związane z doradztwem w zakresie technologii informatycznych, a nie w zakresie oprogramowania.
W przyszłości może świadczyć Pan inne usługi zakwalifikowane do innych kodów PKWiU, które są opodatkowane inną stawką podatku ryczałtowego, lecz wtedy dokona Pan odpowiedniego rozdziału tych usług i opodatkuje je właściwym podatkiem, a wniosek nie dotyczy ewentualnej przyszłej części działalności. W tym zakresie będzie prowadzić Pan stosowną ewidencję, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Pytanie
Czy przychód osiągany przez Pana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02, obejmujących:
•zarządzanie dostępem użytkowników do systemów, zarządzanie dostępami administracyjnymi i kontami technicznymi, poprzez nadzór nad aktualnością rejestru użytkowników i kont, składanie oraz opiniowanie wniosków o nadanie i modyfikację uprawnień;
•monitorowanie bezpieczeństwa w systemie poprzez udział w obiegu informacji o wykrytych zdarzeniach, kierowanie informacji o wykrytych zdarzeniach do odpowiednich administratorów technicznych, zgodnie z przyjętym obiegiem informacji;
•wdrażanie środków ochrony poprzez zlecanie wykonania zadań dedykowanym administratorom oraz raportowanie efektów ich prac;
•usuwanie zidentyfikowanych podatności, w przypadku wykrycia zdarzeń będących incydentem, podjęcie stosownych działań poprzez zlecanie wykonania zadań dedykowanym administratorom oraz raportowanie efektów ich prac;
•nadzór nad wprowadzanymi przez dostawcę zmianami i aktualizacjami systemu wynikającymi z utrzymania rozwoju systemu;
•opiniowanie projektów dokumentów dotyczących systemu;
•weryfikację zgodności wykonania zadań dokumentowanych przez administratorów;
•uczestnictwo w procesie obsługi incydentów/problemów – obieg informacji, zlecanie zadań, raportowanie;
•koordynację realizacji rekomendacji po incydentalnych w systemie – obieg informacji, zlecanie zadań, raportowanie;
•koordynację prac nad wdrożeniami zmian w systemie oraz testami – obieg informacji, zlecanie zadań, raportowanie;
•zarządzanie monitorowaniem działania systemów – zgłaszanie dedykowanym administratorom parametrów mających podlegać monitoringowi, bieżący monitoring parametrów systemów w dedykowanych narzędziach;
•ewidencję wykrytych awarii w zewnętrznym, przeznaczonym do tego systemie,
podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie?
Pana stanowisko w sprawie
Przychód osiągany przez Pana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02, obejmujących:
•zarządzanie dostępem użytkowników do systemów, zarządzanie dostępami administracyjnymi i kontami technicznymi, poprzez nadzór nad aktualnością rejestru użytkowników i kont, składanie oraz opiniowanie wniosków o nadanie i modyfikację uprawnień;
•monitorowanie bezpieczeństwa w systemie poprzez udział w obiegu informacji o wykrytych zdarzeniach, kierowanie informacji o wykrytych zdarzeniach do odpowiednich administratorów technicznych, zgodnie z przyjętym obiegiem informacji;
•wdrażanie środków ochrony poprzez zlecanie wykonania zadań dedykowanym administratorom oraz raportowanie efektów ich prac;
•usuwanie zidentyfikowanych podatności, w przypadku wykrycia zdarzeń będących incydentem, podjęcie stosownych działań poprzez zlecanie wykonania zadań dedykowanym administratorom oraz raportowanie efektów ich prac;
•nadzór nad wprowadzanymi przez dostawcę zmianami i aktualizacjami systemu wynikającymi z utrzymania rozwoju systemu;
•opiniowanie projektów dokumentów dotyczących systemu;
•weryfikację zgodności wykonania zadań dokumentowanych przez administratorów;
•uczestnictwo w procesie obsługi incydentów/problemów – obieg informacji, zlecanie zadań, raportowanie;
•koordynację realizacji rekomendacji po incydentalnych w systemie – obieg informacji, zlecanie zadań, raportowanie;
•koordynację prac nad wdrożeniami zmian w systemie oraz testami – obieg informacji, zlecanie zadań, raportowanie;
•zarządzanie monitorowaniem działania systemów – zgłaszanie dedykowanym administratorom parametrów mających podlegać monitoringowi, bieżący monitoring parametrów systemów w dedykowanych narzędziach;
•ewidencję wykrytych awarii w zewnętrznym, przeznaczonym do tego systemie,
powinien podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
c)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że jest Pan polskim rezydentem podatkowym prowadzącym od 1 września 2021 r. jednoosobową działalność gospodarczą. Prowadzona działalność jest działalnością usługową. Złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W 2023 r. prowadził Pan działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem i nie przekroczył 2 000 000 euro. Zgodnie z otrzymanym pismem z Urzędu Statystycznego, świadczone przez Pana usługi zostały sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki. Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Do wykonywanej działalności nie mają/nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Faktycznie wykonywana działalność wskazana we wniosku w żadnym miejscu nie polega na programowaniu. W ramach świadczenia usług nie powstaje oprogramowanie komputerowe, ani żadne jego elementy gotowe do użycia przez użytkownika. Działania podejmowane w związku ze świadczeniem usług nie stanowią „usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” (PKD 62.02.10). Nie doradza Pan również Kontrahentowi w zakresie sprzętu komputerowego, zatem nie są to również „usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego” (PKD 62.02.20). Usługi świadczone przez Pana to „usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” (PKD 62.02.30), mające na celu zapewnienie bezpiecznej i stabilnej pracy środowiska teleinformatycznego.
W tym miejscu jednak pokreślić należy, że objaśnienia do PKWiU z 2015 r., wydane przez Główny Urząd Statystyczny, dla „usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki” zawierają następującą charakterystykę klasy 62.02.
W klasie PKWiU 62.02 mieszczą się „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Klasa ta nie obejmuje:
·usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w 62.01.1;
·usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0.
W klasie PKWiU 62.02 znajdują się następujące pozycje:
·62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”,
·62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”,
·62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS grupowanie 62.02.20.0 obejmuje:
·usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:
-doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
-systemy zabezpieczające.
Jak wynika z wcześniej cytowanego art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ustawodawca określił stawkę ryczałtu w wysokości 12% m.in. dla usług objętych klasą 62.02, ale wyłącznie tych, które są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia, czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Ponadto, dyspozycją tego przepisu objęte są również usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0).
Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresie oprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.
Z kolei doradzać to udzielać porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie.
Jak wynika z wniosku działania podejmowane w związku ze świadczeniem usług nie stanowią „usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”. Nie doradza Pan również Kontrahentowi w zakresie sprzętu komputerowego, zatem nie są to również „usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”. Usługi świadczone przez Pana to „usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, mające na celu zapewnienie bezpiecznej i stabilnej pracy środowiska teleinformatycznego.
Zatem na podstawie informacji zawartych we wniosku - skoro usługi świadczone przez Pana to „usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, mające na celu zapewnienie bezpiecznej i stabilnej pracy środowiska teleinformatycznego - to świadczone przez Pana usługi, objęte grupowaniem PKWiU 62.02 - nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania i sprzętu komputerowego.
Uwzględniając powyższe, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu ww. usług, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02, które nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania i sprzętu komputerowego, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W związku z powyższym, Pana stanowisko uznaję za prawidłowe.
Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi były jednak usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania, bądź doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego - uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz
·zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i przedstawionego opisu świadczonych usług.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku stan faktyczny i zdarzenie przyszłe będą zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym przedstawionych we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pana zapytania (określenia stawki ryczałtu). Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.
W odniesieniu do powołanego przez Pana wyroku sądu administracyjnego zaznaczam, że został on wydany w indywidualnej sprawie innego podmiotu i nie ma zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).