Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock

Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDST2-2.4011.429.2024.2.MS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie 4 listopada 2024 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Ma Pan w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy i od (...) 2001 r. prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą. W roku 2024 stosuje Pan metodę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych oraz zamierza kontynuować stosowanie tej metody w kolejnych latach, w myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776, dalej: „Ustawa o ryczałcie”). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej osiąga Pan przychody z tytułu świadczenia usług szczegółowo scharakteryzowanych poniżej.

Od 1 lutego 2024 r. jest Pan stroną umowy odpłatnego świadczenia usług związanych z reprezentowaniem interesów handlowych na rzecz zleceniodawcy będącego spółką kapitałową („Spółka”), która w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się hurtową sprzedażą (...). Umowa została zawarta w formie, do której należy odpowiednio stosować przepisy o umowie zlecenie zgodnie z art. 750 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.). Zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług pośrednictwa obejmuje dokonywanie następujących czynności:

a)opracowywanie polityki sprzedażowej zleceniodawcy, która wyznacza cele zleceniodawcy w zakresie sprzedaży towarów na rzecz przedsiębiorstw obsługiwanych przez zleceniobiorcę, co obejmuje przede wszystkim określanie zakładanych wielkości planowanej sprzedaży w danym okresie;

b)aktywne działania na rzecz zleceniodawcy w celu poszukiwania nowych kanałów współpracy z obecnymi lub nowymi kontrahentami;

c)opracowywanie profesjonalnej wyceny oferowanych towarów, w tym zarówno zakupionych artykułów gotowych do odsprzedaży, jak i produktów marki własnej;

d)przygotowanie ogólnych oraz zindywidualizowanych ofert na sprzedawane przez zleceniodawcę towary;

e)bezpośrednie prezentowanie ofert zleceniodawcy wobec jego kontrahentów;

f)dbałość o zachowanie stałej relacji z klientami zleceniodawcy, w tym organizowanie spotkań o charakterze informacyjnym i promocyjnym;

g)reprezentacja interesów zleceniodawcy w zakresie ustalania warunków umów sprzedaży, w tym informowanie kontrahentów zleceniodawcy o warunkach sprzedaży towarów oraz o zasadach płatności i stosowanych zabezpieczeniach;

h)prowadzenie negocjacji z kontrahentami zleceniodawcy w zakresie umów sprzedaży towarów oferowanych przez zleceniodawcę;

i)sprawowanie ogólnego nadzoru nad prawidłową i terminową realizacją zamówień od klientów zleceniodawcy;

j)sprawowanie nadzoru w zakresie ściągania wymagalnych należności od klientów zleceniodawcy oraz określanie działań podejmowanych w przypadku trwałego braku spłaty przez klientów zleceniodawcy

(dalej łącznie jako „Usługi Pośrednictwa”).

Tym samym świadczone Usługi Pośrednictwa są formą kompleksowego reprezentowania Spółki wobec kontrahentów w zakresie sprzedaży oferowanych przez nią produktów. Należy wskazać, że świadczy Pan złożoną usługę całościowego przeprowadzenia danej transakcji tj. nawiązuje kontakty handlowe, prowadzi negocjacje, uczestniczy w spotkaniach z klientami, ustala warunki zawieranych umów, a także sprawuje ogólny nadzór nad prawidłowym wykonaniem kontraktów oraz monitoruje realizację dokonywanych płatności.

Łączna kwota osiąganych przez Wnioskodawcę przychodów z tytułu prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej nie przekroczyła w 2023 r. kwoty 2 000 000 euro, obliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedniego.

Szacuje Pan, że ww. limit 2 000 000 euro nie zostanie przekroczony w roku 2024. Ponadto:

czynności wykonywane przez Pana stanowią działalność usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie;

w dniu 18 lutego 2024 r. skutecznie złożył Pan za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) oświadczenie o wyborze formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na rok 2024;

czynności określone we wniosku nie są i nie będą wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego; ponosi Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich oraz ryzyko gospodarcze;

nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy o ryczałcie;

usługi nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu zdefiniowanego w art. 4 ust. 2 pkt 11 Ustawy o ryczałcie;

prowadzi Pan ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności;

w roku 2023, jak i w roku 2024 nie był Pan związany ze Spółką stosunkiem pracy w rozumieniu Ustawy z dnia 26 września 1974 r. Kodeks Pracy (Dz. U. z 2023 r. poz. 1465 ze zm.).

Uzupełnienie

Doprecyzował Pan, na czym polegają realizowane przez Pana w ramach świadczonych usług czynności:

a)Opracowywanie polityki sprzedażowej zleceniodawcy, która wyznacza cele zleceniodawcy w zakresie sprzedaży towarów na rzecz przedsiębiorstw obsługiwanych przez zleceniobiorcę, co obejmuje przede wszystkim określanie zakładanych wielkości planowanej sprzedaży w danym okresie.

Zadania i działania: analizuje Pan aktualne wyniki sprzedaży, trendy rynkowe i potrzeby zleceniodawcy, by określić cele sprzedażowe na dany okres. Uczestniczy w wyznaczaniu wielkości sprzedaży i określaniu strategicznych kierunków działań.

Efekt: utworzona polityka sprzedażowa stanowi wytyczne dla zespołów sprzedażowych oraz podstawę do podejmowania decyzji dotyczących działań sprzedażowych.

Wykorzystanie przez zleceniodawcę: zleceniodawca stosuje wytyczne do planowania sprzedaży i motywowania działu handlowego, co pozwala na efektywne monitorowanie postępów i osiąganie zakładanych wyników.

b)Aktywne działania na rzecz zleceniodawcy w celu poszukiwania nowych kanałów współpracy z obecnymi lub nowymi kontrahentami.

Zadania i działania: bada Pan rynek, identyfikuje potencjalnych kontrahentów i kanały dystrybucji, a także opracowuje strategie w celu pozyskania kontrahentów.

Efekt: utworzone raporty, wnioski i rekomendacje nowych kanałów sprzedaży.

Wykorzystanie przez zleceniodawcę: zleceniodawca wykorzystuje te informacje do zwiększenia zasięgu sprzedaży i dywersyfikacji swojej bazy klientów.

c)Opracowywanie profesjonalnej wyceny oferowanych towarów, w tym zarówno zakupionych artykułów gotowych do odsprzedaży, jak i produktów marki własnej.

Zadania i działania: przygotowuje Pan wyceny, analizuje koszty zakupu i produkcji oraz dostosowuje marżę odpowiednio do strategii sprzedażowej.

Efekt: kompleksowa wycena towarów gotowych do sprzedaży.

Wykorzystanie przez zleceniodawcę: zleceniodawca stosuje wyceny do ustalania cen sprzedaży oraz jako narzędzie do negocjacji z klientami.

d)Przygotowanie ogólnych oraz zindywidualizowanych ofert na sprzedawane przez zleceniodawcę towary.

Zadania i działania: opracowuje Pan zindywidualizowane oferty handlowe dla potencjalnych i obecnych klientów.

Efekt: gotowe oferty dostosowane do potrzeb klientów zleceniodawcy.

Wykorzystanie przez zleceniodawcę: oferty są wykorzystywane w procesie sprzedaży, co zwiększa konkurencyjność i skuteczność pozyskiwania nowych kontraktów.

e)Bezpośrednie prezentowanie ofert zleceniodawcy wobec jego kontrahentów.

Zadania i działania: przedstawia Pan kontrahentom oferty zleceniodawcy, w tym odpowiada na pytania i szczegółowo omawia warunki współpracy.

Efekt: spotkania i prezentacje, które zwiększają zainteresowanie klientów produktami zleceniodawcy.

Wykorzystanie przez zleceniodawcę: prezentacje ułatwiają nawiązywanie relacji biznesowych i zwiększają szanse na doprowadzenie do zawarcia transakcji.

f)Dbałość o zachowanie stałej relacji z klientami zleceniodawcy, w tym organizowanie spotkań o charakterze informacyjnym i promocyjnym.

Zadania i działania: organizuje Pan spotkania oraz wydarzenia promujące ofertę zleceniodawcy.

Efekt: zacieśnienie relacji z klientami, które skutkuje lojalnością i większą skłonnością do długotrwałej współpracy.

Wykorzystanie przez zleceniodawcę: zleceniodawca korzysta z pozytywnych relacji w celu budowania stabilnej bazy klientów.

g)Reprezentacja interesów zleceniodawcy w zakresie ustalania warunków umów sprzedaży, w tym informowanie kontrahentów zleceniodawcy o warunkach sprzedaży towarów oraz o zasadach płatności i stosowanych zabezpieczeniach.

Zadania i działania: udziela Pan informacji kontrahentom o warunkach sprzedaży i innych szczegółach umów.

Efekt: wynegocjowane warunki umów korzystne dla zleceniodawcy.

Wykorzystanie przez zleceniodawcę: zleceniodawca może podpisywać umowy na atrakcyjnych warunkach, co poprawia rentowność sprzedaży.

h)Prowadzenie negocjacji z kontrahentami zleceniodawcy w zakresie umów sprzedaży towarów oferowanych przez zleceniodawcę.

Zadania i działania: prowadzi Pan rozmowy mające na celu ustalenie optymalnych warunków umów sprzedaży.

Efekt: umowy zawarte na korzystnych dla zleceniodawcy warunkach.

Wykorzystanie przez zleceniodawcę: uzyskane warunki pozwalają na efektywniejszą sprzedaż i minimalizację ryzyka.

i)Sprawowanie ogólnego nadzoru nad prawidłową i terminową realizacją zamówień od klientów zleceniodawcy.

Zadania i działania: monitoruje Pan proces zamówienia i rozwiązywanie ewentualnych problemów.

Efekt: prawidłowo i terminowo zrealizowane zamówienia.

Wykorzystanie przez zleceniodawcę: sprawny proces realizacji zamówień zwiększa zaufanie klientów i zadowolenie ze współpracy.

j)sprawowanie nadzoru w zakresie ściągania wymagalnych należności od klientów zleceniodawcy oraz określanie działań podejmowanych w przypadku trwałego braku spłaty przez klientów zleceniodawcy.

Zadania i działania: monitoruje Pan płatności i inicjuje działania windykacyjne w razie potrzeby.

Efekt: skuteczna windykacja należności.

Wykorzystanie przez zleceniodawcę: utrzymanie płynności finansowej i minimalizacja strat z tytułu zaległych płatności.

Wskazuje Pan, że dla faktycznie wykonywanych w ramach działalności gospodarczej Usług Pośrednictwa właściwym symbolem klasyfikacyjnym według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2015, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. 2015, nr 1676 z dnia 23 października 2015 r.), jest pozycja 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

Umowa zawarta przez Pana ze Spółką nie ma charakteru umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze z uwagi na:

1)brak przejęcia odpowiedzialności zarządczej za spółkę – w ramach tej umowy nie przejmuje Pan pełnej odpowiedzialności za działalność spółki, ani uprawnień zarządczych, które miałyby wpływ na funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa; obowiązki ograniczają się do specyficznych, wyodrębnionych zadań dotyczących sprzedaży i relacji z klientami, a nie do szerokiego zarządzania całością działalności firmy;

2)brak pełnej samodzielności decyzyjnej – decyzje strategiczne dotyczące spółki podejmuje zarząd, a Pana rola jest podporządkowana określonym przez zleceniodawcę celom w zakresie operacyjnym, takim jak przygotowywanie ofert czy negocjacje umów, ale nie zarządzaniem całością przedsiębiorstwa ani podejmowaniem decyzji w jego imieniu poza zakresem opisanym w umowie;

3)wykonywanie czynności wspierających sprzedaż, a nie zarządzanie – Pana działania dotyczą wsparcia sprzedaży, kontaktów z klientami oraz realizacji zamówień; są to czynności wykonawcze, które nie obejmują prowadzenia Spółki (Zleceniodawcy) ani nadzorowania całokształtu działalności firmy; w ramach tej umowy wykonuje Pan jedynie ściśle określone zadania związane z polityką sprzedażową oraz współpracą z kontrahentami;

4)brak odpowiedzialności za wyniki całej firmy – wyniki Spółki (Zleceniodawcy) jako całości nie są Pana, a umowa nie przewiduje celów czy wyników biznesowych, które musiałby Pan osiągnąć w odniesieniu do całej firmy; zakres zadań dotyczy głównie wybranych procesów związanych z przygotowaniem ofert, wycen i realizacji zamówień.

Nie jest Pan powiązany ze Spółką (Zleceniodawcą) w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 Ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.).

Nie jest Pan udziałowcem Spółki (Zleceniodawcy). Nie pełni Pan funkcji w zarządzie Spółki (Zleceniodawcy).

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od (...) 2001 r. W ramach tej działalności, do dnia złożenia niniejszego wniosku, świadczył usługi na rzecz różnych podmiotów. Obecnie wykonuje Pan czynności wyłącznie na rzecz Spółki zleceniodawcy, jednak nie wyklucza świadczenia usług również dla innych podmiotów w przyszłości.

Bezpośrednio przed stosowaniem opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym tj. do 31 grudnia 2023 r., stosował Pan formę opodatkowania na zasadach ogólnych według skali podatkowej jednoosobowej działalności gospodarczej.

Na moment sporządzenia niniejszego pisma nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu.

Pana wolą jest uzyskania interpretacji indywidualnej w zakresie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego.

Pytanie

Czy przychód z działalności usługowej, związanej ze świadczeniem usług opisanych we wniosku, sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, w przypadku świadczenia Usług Pośrednictwa w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, może stosować opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stosując stawkę podatku wskazaną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie, tj. stawkę w wysokości 8,5%.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 w zw. art. 6 ust. 1 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 12 Ustawy o ryczałcie, w zw. z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm., dalej: „Ustawa o PIT”), za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont, przy czym u podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Natomiast zgodnie z art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT, pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

1)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

2)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

3)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1,2 i 4-9 Ustawy o PIT.

W świetle art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, tylko jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Jednocześnie, zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników:

1.opłacających podatek w formie karty podatkowej;

2.korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

c)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 – jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 Ustawy o ryczałcie zastrzeżono, że jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, należy uznać, że będzie Pan spełniał wszystkie powyżej wymienione ustawowe warunki do opodatkowania przychodów osiąganych z pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.

Zatem:

1)jest Pan osobą fizyczną osiągającą przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu Ustawy o PIT, oraz

2)przychody z prowadzonej działalności nie przekroczą w 2022 roku kwoty 2 000 000 euro, oraz

3)nie znajduje wobec niego zastosowania żadna z przesłanek wyłączających wskazanych w art. 8 ust. 1 Ustawy,

4)nie będzie świadczył Pan usług na rzecz obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy, oraz

5)złożył Pan w terminie ustawowym w poprzednich latach odpowiednie oświadczenie do naczelnika urzędu skarbowego o wyborze opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, mający skutek również na 2024 rok.

Biorąc pod uwagę, że spełnił Pan wszystkie wymogi do opodatkowania osiąganych przychodów z tytułu Usług Pośrednictwa ryczałtem ewidencjonowanym, koniecznym jest prawidłowe określenie stawki ryczałtu.

Artykuł 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie wymienia kategorie osiąganych przychodów, wobec których stosowane są różne wysokości stawki podatku.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (tj. pozostałych źródeł uzyskiwanych przychodów, dla których ustalone zostały odmienne stawki).

Zapis ten należy więc odczytywać jako zasadę, wedle której przychody ze świadczenia usług są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju działalności do innych kategorii czynności precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy, do których stosowane są odmienne stawki.

W Pana ocenie brak jest możliwości dopasowania Usług Pośrednictwa do którejkolwiek z kategorii czynności wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy. Jak zostało wskazane w powyższym opisie zdarzenia przyszłego, Usługi Pośrednictwa są formą kompleksowego reprezentowania Spółki wobec kontrahentów w zakresie sprzedaży oferowanych przez Spółkę usług.

Jak opisano powyżej, świadczy Pan Usługi Pośrednictwa, na które składają się różnorodne czynności o niejednolitym charakterze. Tym samym jednoznaczne przyporządkowanie świadczonych usług do jednego grupowania PKWiU jest znacznie utrudnione, niemniej w Pana ocenie Usługi Pośrednictwa powinny zostać zakwalifikowane na podstawie PKWiU do grupowania nr 74.90.12.0 jako: „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

Wedle Wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2015 grupowanie to obejmuje:

usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową,

usługi wyceny antyków, biżuterii itp.

Natomiast w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy nie została wyszczególniona grupa przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług kwalifikujących się do PKWiU nr 74.90.12.0.

Tym samym stoi Pan na stanowisku, że Usługi Pośrednictwa należą wyłącznie do otwartego katalogu „działalności usługowej”, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a i w związku z tym powinny być opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%.

Dodatkowo stanowisko, że usługi pośrednictwa o zbliżonym zakresie czynności do opisanych powyżej Usług Pośrednictwa są kwalifikowane do grupowania 74.90. PKWiU i tym samym podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu 8,5%, zostało potwierdzone w następujących interpretacjach indywidualnych wydanych w zbliżonych stanach faktycznych:

Interpretacja Dyrektora KIS z dnia 4 marca 2022 r., o nr 0114-KDIP3-2.4011.52.2022.2.MJ: „Jak zostało wskazane w powyższym opisie zdarzenia przyszłego, Usługi Pośrednictwa są formą kompleksowego reprezentowania Zleceniodawcy wobec kontrahentów zarówno w zakresie organizacji zaopatrzenia Zleceniodawcy w oferowane przez niego produkty, jak i w zakresie następczej sprzedaży roślin, cebulek roślin oraz artykułów dekoracyjnych. (...) Dlatego stwierdzamy, że osiągane przez Pana przychody z tytułu świadczonych usług objętych grupowaniem PKWiU 74.90.12.0, tj. Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń - będą mogły skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają one opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.”

Interpretacja Dyrektora KIS z dnia 12 sierpnia 2021 r., o nr 0113-KDIPT2 1.4011.586.2021.1.KO: „Wnioskodawca świadczy usługi polegające na wykonywaniu czynności z zakresu obsługi handlowej Klientów oraz reprezentowania Zleceniodawców na zewnątrz w ramach obsługi handlowej, organizuje i uczestniczy w spotkaniach handlowych (negocjacyjnych), nawiązuje i utrzymuje bezpośrednie relacje z kontrahentami m.in. poprzez osobiste wizyty i spotkania w siedzibie kontrahentów; przedstawia kontrahentom zastosowania i możliwości produktów oferowanych przez jego Zleceniodawców. Ww. usługi są sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem 74.90.2. (...) W świetle powyższego, mając na względzie podane przez Wnioskodawcę grupowanie PKWiU oraz zakres świadczonych usług, należy stwierdzić, że przychód uzyskany przez Niego z tego tytułu może podlegać opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w wysokości 8,5% uzyskanych przychodów.”

Interpretacja Dyrektora KIS z dnia 14 lipca 2021 r., o nr 0115-KDIT1.4011.335.2021.1.KR: „Wnioskodawca planuje w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, której Główny Urząd Statystyczny przyporządkował kod PKD 74.90.Z (...) Wnioskodawca będzie świadczył usługi na rzecz Zleceniodawcy w postaci (...) oferowaniu produktów Zleceniodawcy potencjalnym kontrahentom, negocjowaniu warunków umów i współpracy handlowej, aranżowanie spotkań handlowych i promocyjnych, udział w spotkaniach handlowych, przedstawienie Kontrahentom lub potencjalnym Kontrahentom umów, których zawarciem zainteresowany jest Zleceniodawca, udzielaniu kontrahentom wszelkich informacji dotyczących produktów, cen oraz warunków handlowych Zleceniodawcy niezbędnych przy zawieraniu umów z kontrahentami, nadzoru nad realizacją zawartych umów, nawiązywaniu i aktywnym utrzymywaniu kontaktów handlowych z kluczowymi klientami; nawiązywania kontaktów z nowymi klientami, promowania produktów Zleceniodawcy w szczególności poprzez uczestnictwo i organizację akcji marketingowych, imprez handlowych, promocji, kampanii reklamowych prowadzonych lub wskazanych przez Zleceniodawcę i zaakceptowanych przez Dyrektora lub wskazanych przez Dyrektora i zaakceptowanych przez Zleceniodawcę; doradztwa technicznego w zakresie użycia materiałów pod względem ich optymalnego zastosowania itp., wyceny projektów oraz optymalizacji zastosowań materiałowych, ustalania parametrów technicznych i wytycznych w projektach, negocjowania umów; (.) W świetle powyższego, mając na względzie podane przez Wnioskodawcę grupowanie i zakres planowanych usług, należy stwierdzić, że przychód uzyskany przez Niego z tego tytułu będzie podlegał opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.”

Dyrektor KIS w analogiczny sposób wypowiedział się m.in. w:

Interpretacji indywidualnej z dnia 3 września 2024 r. 0112-KDSL1-2.4011.396.2024.2.AP;

Interpretacji indywidualnej z dnia 3 września 2024 r. 0113-KDIPT2-1.4011.547.2024.2.DJD;

Interpretacji indywidualnej z dnia 29 sierpnia 2024 r. 0114-KDWP.4011.119.2024.2.AS1;

Interpretacji indywidualnej z dnia 26 lutego 2024 r. 0112- KDIL2-2.4011.105.2024.1.MW;

Interpretacji indywidualnej z dnia 18 września 2023 r. 0115- KDST2-1.4011.346.2023.2.MR.

Uzupełniająco należy zaznaczyć, że zasada, wedle której w przypadku braku możliwości przyporządkowania do innych stawek ryczałtu, przychody ze świadczenia usług powinny być opodatkowane stawką 8,5%, została wprost wskazana w uzasadnieniu projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 642; ustawa przyjęta 28.11.2020 r.): „Ponadto, utrzymana zostanie zasada, zgodnie z którą według stawki 8,5% opodatkowane będą przychody ze świadczenia usług, które nie zostały przyporządkowane do innych stawek ryczałtu.”

Natomiast stanowisko, że w przypadku niemożności zakwalifikowania danej usługi do jakiejkolwiek z kategorii czynności przypisanych do innych stawek ryczałtu z art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy, to koniecznym jest stosowanie stawki 8,5%, potwierdzają liczne interpretacje indywidualne:

Interpretacja Dyrektora KIS z dnia 23 sierpnia 2021 r., o nr 0113-KDIPT2-1 .4011.429.2021.2.MAP: „Działalność Wnioskodawcy będzie polegała na sprzedaży produktów tj. suplementów diety. Przeważające PKD planowanej działalności to 47.19.Z - Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach. (...) W punktach 1-4 oraz 6-8 art. 12 ww. ustawy, nie przewidziano innego rodzaju działalności, który odpowiadałby opisowi działalności gospodarczej przedstawionej przez Wnioskodawcę, a zatem właściwą stawką podatku dla aktywności zarobkowej Wnioskodawcy będzie stawka 8,5% przychodu.”

Interpretacja Dyrektora KIS z dnia 14 lipca 2021 r., o nr 0115-KDIT1.4011.328.2021.1.MK: „Wnioskodawca otworzył działalność gospodarczą, w ramach której będą świadczone następujące usługi: projektowanie, testowanie i prototypowanie nowych elementów interfejsu, ulepszanie istniejącego interfejsu (...). Będzie to działalność związana z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 oraz działalność związana z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 62.01.11.0. (...). Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) (...), a nie jak wskazał Wnioskodawca art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b).”

Mając na uwadze powyższe, w Pana ocenie, działalność gospodarcza w zakresie świadczenia Usługi Pośrednictwa będzie mogła podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o ile złoży Pan w ustawowym terminie odpowiednie oświadczenie do naczelnika właściwego urzędu skarbowego wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, nie zachodzą pozostałe przesłanki negatywne określone w art. 8 ust. 1 Ustawy oraz Usługi Pośrednictwa nie odpowiadają czynnościom świadczonym na rzecz obecnego pracodawcy, o których mowa w art. 8 ust. 2 Ustawy. Jednocześnie z uwagi na to, że w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 Ustawy nie przewidziano źródła przychodów, którego zakres odpowiadałby opisanej we wniosku Pana działalności usługowej, to właściwą stawką podatku dla Usług Pośrednictwa będzie stawka 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy.

Dyrektor KIS w analogiczny sposób wypowiedział się m.in. w:

Interpretacji indywidualnej z dnia 2 sierpnia 2024 r. 0112-KDSL1-1.4011.306.2024.2.JB;

Interpretacji indywidualnej z dnia 9 lipca 2024 r. 0114-KDIP3-1.4011.429.2024.2.LS.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie oznacza:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie oznacza:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wskazał Pan, że w ramach działalności gospodarczej świadczy usługi sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 74.90.12.0 – usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90.12.0 podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełnia Pan warunki przewidziane dla tej formy opodatkowania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie zagadnienie objęte pytaniem. Inne kwestie poruszane we wniosku, w tym rozważania dotyczące klasyfikacji PKWiU świadczonych usług, nie były przedmiotem oceny przez tut. organ.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Odnosząc się do powołanych interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników, dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).