Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.751.2024.1.KD
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
11 października 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 11 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowany będący stroną postępowania:
2)Zainteresowana niebędąca stroną postępowania:
Opis zdarzenia przyszłego
Pan (…) (Zainteresowany będący stroną postępowania „Wnioskodawca 1”) oraz Pani (…) (Zainteresowana niebędąca stroną postępowania „Wnioskodawca 2”) są udziałowcami w spółce (…) Sp. z o.o. („Spółka”). Każdy z Wnioskodawców posiada po 50 udziałów o wartości nominalnej 50 zł. Kapitał zakładowy Spółki wynosi 5 000 zł.
Zgodnie z umową spółki, przedmiotem działalności są:
·roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych (PKD 41.20.Z),
·rozbiórka i burzenie obiektów budowlanych (PKD 43.11.Z),
·przygotowywanie terenu pod budowę (PKD 43.12.Z),
·kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (PKD 68.10.Z),
·zarządzanie nieruchomościami wykonywane na zlecenie (PKD 68.32.Z),
·wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn, urządzeń oraz dóbr materialnych, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 77.39.Z),
·działalność usługowa związana z zagospodarowaniem terenów zieleni (PKD 81.30.Z),
·wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń budowlanych (PKD 77.32.Z.)
Spółka posiada lokal użytkowy, który stanowi jej środek trwały (w pełni zamortyzowany) („Lokal użytkowy”). Obecnie, przychody Spółki pochodzą z wynajmu Lokalu użytkowego. Spółka jest polskim rezydentem podatkowym oraz jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
Wnioskodawca 1 oraz Wnioskodawca 2 są również wspólnikami w Spółce jawnej (…) sp. j. („Spółka jawna”). Udział w zysku wspólników Spółki jawnej jest równy (każdy z nich ma po 50% udziału w zysku Spółki jawnej). Przedmiotem działalności Spółki jawnej jest opieka medyczna (PKD 86), tj. Spółka jawna prowadzi gabinet dentystyczny, zapewniający kompleksowe leczenie dzieci i dorosłych. Spółka jawna prowadzi działalność w lokalu stanowiącym jej środek trwały. Spółka wynajmuje również gabinet/miejsca w gabinecie, przy czym dochody z najmu są niskie i stanowiły jedynie ok. 2% łącznego dochodu Spółki w okresie styczeń - sierpień 2024 r.
Bez względu na powyższe, Wnioskodawca 1 prowadzi również indywidualną praktykę lekarską w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej (Praktyka lekarska specjalistyczna PKD 86.22.Z).
Spółka jawna oraz Wnioskodawca 1 świadczą usługi na rzecz innych pacjentów, tzn. pacjenci leczeni przez Spółkę jawną nie są pacjentami indywidualnej praktyki lekarskiej Wnioskodawcy 1.
Wnioskodawca 1 nie świadczy również usług na rzecz Spółki jawnej. Wnioskodawca 2 nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej.
Wnioskodawca 1 oraz Wnioskodawca 2 z tytułu udziału w zysku Spółki jawnej wybrali opodatkowanie w formie podatku liniowego, o którym mowa w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dochody Wnioskodawcy 1 z tytułu prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej są również opodatkowane podatkiem liniowym.
Wnioskodawcy rozpoczęli proces przekształcenia Spółki w Spółkę jawną. Przekształcenie nastąpi dopiero w trakcie 2025 r.; tj. w trakcie 2025 r. Spółka jawna powstała z przekształcenia Spółki („Nowa Spółka”) zostanie wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego). Wspólnikami Nowej Spółki będą wyłącznie Wnioskodawca 1 oraz Wnioskodawca 2, posiadający po 50% udziału w zysku tej Spółki.
Po przekształceniu Spółki w Nową Spółkę, Wnioskodawcy zamierzają opodatkowywać przychody z tytułu udziału w zysku w Nowej Spółce ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Dla celów rozliczania ryczałtu, Wnioskodawcy będą prowadzili ewidencję, o której mowa w art. 15 URycz.
Po powstaniu Nowej spółki, Wnioskodawca 1 będzie kontynuował prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej i opodatkowanie dochodów podatkiem liniowym.
W 2025 r. będzie również kontynuowana działalność Spółki jawnej. Wnioskodawca 1 oraz Wnioskodawca 2 będą kontynuować rozliczenie dochodów z tytułu udziału w zysku Spółki jawnej podatkiem liniowym.
Przychody Wnioskodawcy osiągnięte w 2025 r. z tytułu udziału w zysku w Nowej Spółce nie przekroczą równowartości 2 000 000 euro. Przychody Wnioskodawcy 1 oraz Wnioskodawcy 2 z tytułu udziału w zysku Spółki jawnej nie przekroczą w 2024 r., ani w 2025 r. równowartości 2 000 000 euro. Przychody Wnioskodawcy 1 z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej nie przekroczą w 2024 r., ani w 2025 r. równowartości 2 000 000 euro. Wnioskodawca 1 oraz Wnioskodawca 2 są małżeństwem, w którym obowiązuje ustrój ustawowej wspólności majątkowej.
Pytania
1.Czy Wnioskodawca 1 oraz Wnioskodawca 2 będą mogli wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla Nowej Spółki powstałej z przekształcenia Spółki?
2.Czy termin na złożenie oświadczeń o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 9 ust. 2 URycz, to 20 dzień następnego miesiąca, w którym Wspólnicy Nowej Spółki osiągną pierwszy przychód z tytułu udziału w zysku tej Nowej Spółki, tj. pierwszy przychód Nowej Spółki powstałej z przekształcenia Spółki w trakcie 2025 r.?
Stanowisko Zainteresowanych w sprawie
Ad. 1.
W ocenie Wnioskodawców, Wnioskodawca 1 oraz Wnioskodawca 2 będą mogli wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla Nowej Spółki powstałej z przekształcenia Spółki.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 URycz, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych.
Zgodnie z art. 12 ust. 5 URycz, przychody z udziału w spółce w odniesieniu do każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. W razie braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.
A zatem, Wnioskodawca 1 oraz Wnioskodawca 2 mogą być opodatkowani ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w przypadku prowadzenia działalności w formie Nowej Spółki będącej Spółką jawną, a przychodem każdego z Wnioskodawców będzie połowa przychodu Nowej Spółki ze względu na to, że Wnioskodawcy będą posiadać równe udziały w zysku Nowej Spółki.
Ponadto, zgodnie z art. 6 ust. 4 URycz, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
3)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 URycz, do podatników rozpoczynających działalność w roku podatkowym, którzy w poprzednim roku podatkowym nie prowadzili działalności, opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stosuje się od dnia uzyskania pierwszego przychodu.
W przypadku nowoutworzonej spółki za rozpoczęcie działalności uważa się datę uzyskania pierwszego przychodu przez tę spółkę, przy czym, zgodnie z art. 7 ust. 2 URycz, nie stanowi rozpoczęcia działalności w roku podatkowym:
1)całkowita lub częściowa zmiana branży lub przedmiotu działalności;
2)zmiana umowy spółki lub zmiana wspólnika;
3)powstanie przedsiębiorstwa w spadku.
Z powyższych przepisów wynika, że podatnicy mają prawo do opłacania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej.
Uzyskanie przychów Wnioskodawcy 1 oraz Wnioskodawcy 2 z tytułu udziału w zysku Nowej Spółki, która powstanie z przekształcenia Spółki będzie rozpoczęciem wykonywania działalności w roku podatkowym, w rozumieniu art. 7 ust. 1 URycz.
Do Nowej Spółki nie znajdą bowiem zastosowania okoliczności nieuznawane za rozpoczęcie prowadzenia działalności wskazane w art. 7 ust. 2 URycz, tzn.:
1.„całkowita lub częściowa zmiana branży lub przedmiotu działalności” dotyczy sytuacji w której następuje całkowita lub częściowa zmiana branży lub przedmiotu działalności w ramach tego samego podmiotu; Nowa Spółka natomiast powstała z przekształcenia Spółki, będzie odrębnym podmiotem posiadającym odrębny nr KRS; status Nowej Spółki będzie również odrębny na gruncie podatku CIT - Nowa Spółka nie będzie podatnikiem CIT;
2.„zmiana umowy spółki lub zmiana wspólnika” dotyczy sytuacji, w której następuje zmiana umowy spółki tej samej spółki lub zmiana wspólnika w tej spółce; Nowa Spółka natomiast powstała z przekształcenia Spółki, będzie odrębnym podmiotem posiadającym odrębny nr KRS;
3.„powstanie przedsiębiorstwa w spadku” jest szczególną sytuacją regulowaną ustawą o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej z 5 lipca 2018 r. i nie ma zastosowania w niniejszej sprawie.
Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust.1 URycz, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii.
Żaden z Wnioskodawców nie osiąga przychodów z tytułu prowadzenia ww. rodzajów działalności.
Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 5 URycz, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, nie stosuje się również do podatników podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W ocenie Wnioskodawców, wyłączenie, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 URycz również nie znajdzie zastosowania, ponieważ dotychczasowe formy prowadzenia działalności przez Wnioskodawcę 1 oraz Wnioskodawcę 2 pozostaną bez zmian, tj. Wnioskodawca 1 będzie kontynuował prowadzenie działalności gospodarczej oraz Wnioskodawcy wspólnie będą kontynuowali prowadzenie działalności w formie Spółki jawnej (gabinetu dentystycznego).
Przychody z tytułu udziału w zysku Nowej Spółki będą dodatkową formą prowadzenia działalności przez Wnioskodawców - nie dojdzie zatem do żadnej zmiany w formach prowadzenia działalności, o której mowa ww. przepisie.
Mając na uwadze, że Wnioskodawca 1 oraz Wnioskodawca 2 rozpoczną prowadzenie działalności w formie Nowej Spółki w trakcie 2025 r. oraz nie zachodzą przesłanki wyłączające prawo do opodatkowania ryczałtem wskazane w art. 7 ust. 2 URycz oraz 8 ust. 1 i 2 URycz, Wnioskodawca 1 oraz Wnioskodawca 2 będą mieli prawo do opodatkowania przychodów z tytułu udziału w zysku Nowej Spółki ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Ad. 2.
W ocenie Wnioskodawców, termin na złożenie oświadczeń o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 9 ust. 2 URycz, to 20 dzień następnego miesiąca, w którym Wspólnicy Nowej Spółki (Wnioskodawcy) osiągną pierwszy przychód z tytułu udziału w zysku tej Nowej Spółki, tj. pierwszy przychód Nowej Spółki powstałej z przekształcenia Spółki w trakcie 2025 r.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 URycz, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 URycz, do podatników rozpoczynających działalność w roku podatkowym, którzy w poprzednim roku podatkowym nie prowadzili działalności, opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stosuje się od dnia uzyskania pierwszego przychodu.
W przypadku nowoutworzonej spółki za rozpoczęcie działalności uważa się datę uzyskania pierwszego przychodu przez tę spółkę, przy czym zgodnie z art. 7 ust. 2 URycz, nie stanowi rozpoczęcia działalności w roku podatkowym:
1)całkowita lub częściowa zmiana branży lub przedmiotu działalności;
2)zmiana umowy spółki lub zmiana wspólnika;
3)powstanie przedsiębiorstwa w spadku.
Z powyższych przepisów wynika, że Nowa Spółka powstała na skutek przekształcenia Spółki będzie nowoutworzoną spółką rozpoczynającą działalność w trakcie 2025 r.
W konsekwencji, uzyskanie przychodów Wnioskodawcy 1 oraz Wnioskodawcy 2 z tytułu udziału w zysku Nowej Spółki, będzie rozpoczęciem wykonywania działalności w roku podatkowym, w rozumieniu art. 7 ust. 1 URycz.
Do Nowej Spółki nie znajdą bowiem zastosowania okoliczności nieuznawane za rozpoczęcie prowadzenia działalności wskazane w art. 7 ust. 2 URycz, tzn.:
1.„całkowita lub częściowa zmiana branży lub przedmiotu działalności” dotyczy sytuacji w której następuje całkowita lub częściowa zmiana branży lub przedmiotu działalności w ramach tego samego podmiotu; Nowa Spółka natomiast powstała z przekształcenia Spółki, będzie odrębnym podmiotem posiadającym odrębny nr KRS; status Nowej Spółki będzie również odrębny na gruncie podatku CIT - Nowa Spółka nie będzie podatnikiem CIT;
2.„zmiana umowy spółki lub zmiana wspólnika” dotyczy sytuacji, w której następuje zmiana umowy spółki tej samej spółki lub zmiana wspólnika w tej spółce; Nowa Spółka natomiast powstała z przekształcenia Spółki, będzie odrębnym podmiotem posiadającym odrębny nr KRS;
3.„powstanie przedsiębiorstwa w spadku” jest szczególną sytuacją regulowaną ustawą o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej z 5 lipca 2018 r. i nie ma miejsca w niniejszej sprawie.
Stosownie do art. 9 ust. 1 URycz, oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 2 URycz 2, w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki oświadczenie składają wszyscy wspólnicy naczelnikom urzędów skarbowych właściwym według miejsca zamieszkania każdego ze wspólników.
Biorąc pod uwagę, że rejestracja w Krajowym Rejestrze Sądowym Nowej Spółki (powstałej z przekształcenia Spółki) będzie stanowiła dla Wnioskodawców rozpoczęcie wykonywania działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, oświadczenie o wyborze ryczałtu będzie zobowiązany złożyć zarówno Wnioskodawca 1 oraz Wnioskodawca 2 w terminie do 20 dnia następującego po miesiącu, w którym osiągną pierwszy przychód z tytułu udziału w zysku Nowej Spółki.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 3 ww. ustawy:
Przychodów (dochodów) opodatkowanych w formach zryczałtowanych nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł podlegającymi opodatkowaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.
Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Jak wskazuje art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
W myśl art. 6 ust. 5 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy prowadził działalność samodzielnie, a także w formie spółki, opłaca w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych:
1) odrębnie z działalności wykonywanej samodzielnie i odrębnie z działalności wykonywanej w formie spółki, gdy spełnia warunki określone w ust. 4 pkt 1, albo
2) z działalności wykonywanej samodzielnie, gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. a), a z działalności wykonywanej w formie spółki - gdy spełnia warunek określony w ust. 4 pkt 1 lit. b).
Zgodnie z art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Do podatników rozpoczynających działalność w roku podatkowym, którzy w poprzednim roku podatkowym nie prowadzili działalności, opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stosuje się od dnia uzyskania pierwszego przychodu. W przypadku nowo utworzonej spółki za rozpoczęcie działalności uważa się datę uzyskania pierwszego przychodu przez tę spółkę.
Nie stanowi rozpoczęcia działalności w roku podatkowym:
1) całkowita lub częściowa zmiana branży lub przedmiotu działalności;
2) zmiana umowy spółki lub zmiana wspólnika;
3) powstanie przedsiębiorstwa w spadku.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylony
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) - e) uchylony
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 2 ww. ustawy:
Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki składają wszyscy wspólnicy naczelnikom urzędów skarbowych właściwym według miejsca zamieszkania każdego ze wspólników, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy. Wspólnicy spółki cywilnej osób fizycznych mogą złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.
W myśl art. 12 ust. 5 ww. ustawy:
Przychody z udziału w spółce w odniesieniu do każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. W razie braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe.
Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany będący stroną postępowania oraz Zainteresowana niebędąca stroną postępowania są udziałowcami w spółce (…) Sp. z o.o. Każdy z Wnioskodawców posiada po 50 udziałów o wartości nominalnej 50 zł. Kapitał zakładowy Spółki wynosi 5 000 zł. Obecnie, przychody Spółki pochodzą z wynajmu Lokalu użytkowego. Spółka jest polskim rezydentem podatkowym oraz jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
Wnioskodawcy rozpoczęli proces przekształcenia Spółki w spółkę jawną. Przekształcenie nastąpi dopiero w trakcie 2025 r., tj. w trakcie 2025 r. Spółka jawna powstała z przekształcenia Spółki („Nowa Spółka”) zostanie wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego). Wspólnikami Nowej Spółki będą wyłącznie Wnioskodawca 1 oraz Wnioskodawca 2, posiadający po 50% udziału w zysku tej Spółki.
Po przekształceniu Spółki w Nową Spółkę, Wnioskodawcy zamierzają opodatkowywać przychody z tytułu udziału w zysku w Nowej Spółce ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że zarówno przepisy prawa handlowego - ustawa z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 ze zm.), jak i przepisy prawa podatkowego - ustawa z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.) zawierają regulację prawną dotyczącą przekształcania spółek oraz skutki prawne - cywilistyczne i podatkowe tych przekształceń.
Zgodnie z art. 551 § 1 Kodeksu spółek handlowych:
Spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).
Spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru. Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla z rejestru spółkę przekształcaną (dzień przekształcenia) - art. 552 Kodeksu spółek handlowych.
Zgodnie z treścią art. 553 § 1 Kodeksu spółek handlowych:
Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej.
Skutki prawno-podatkowe przekształceń podmiotów gospodarczych uregulowane są w art. 93a § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej.
Zgodnie z treścią tego artykułu:
Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:
1. przekształcenia innej osoby prawnej,
2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej
- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.
Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:
1) osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
a) innej spółki niemającej osobowości prawnej,
b) spółki kapitałowej.
Jak wynika z art. 551 § 1 Kodeksu spółek handlowych i art. 93a § 2 Ordynacji podatkowej, prawo dopuszcza możliwość przekształcenia spółek kapitałowych w osobowe, a dniem przekształcenia jest dzień wpisu spółki powstałej w wyniku przekształcenia do stosownego rejestru. Jednocześnie w art. 553 § 1 Kodeksu spółek handlowych i art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej sformułowana została ogólna norma, mająca postać klauzuli generalnej, chroniąca prawa nabyte podmiotów przekształcanych oraz prawa wierzycieli cywilistycznych i publicznoprawnych w stosunku do tych podmiotów.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym, do czasu przekształcenia podatnikiem podatku dochodowego jest Spółka z o.o. i jej przychody opodatkowane są na podstawie przepisów ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Z dniem przekształcenia ustanie byt prawny Spółki jako podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, a dotychczasowi udziałowcy Spółki z o. o., jako wspólnicy Spółki jawnej staną się zgodnie z treścią art. 8 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnikami tego podatku.
Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w treści art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Skoro w świetle cytowanych przepisów, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym w wyniku przekształcenia Spółki w trakcie 2025 r. będziemy mieć do czynienia ze spółką przekształconą a nie nowo utworzoną, a zmiana umowy spółki nie stanowi rozpoczęcia działalności gospodarczej, lecz jest jej dalszą kontynuacją tylko w innej formie prawnej - to pomimo, że wspólnicy Spółki jawnej rozpoczynają swój byt jako podatnicy podatku dochodowego z tytułu prowadzonej działalności, w tym przypadku przepis art. 7 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie może mieć zastosowania i do końca tego roku podatkowego będą opodatkowani w trybie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowiące odstępstwo od generalnych zasad opodatkowania osób fizycznych winny być interpretowane w sposób zgodny z ich literalnym brzmieniem, a interpretacja rozszerzająca nie powinna być stosowana. Tak więc dopiero od nowego roku podatkowego (następującego po 2025 r.) - po spełnieniu przesłanek ustawowych - wspólnicy Spółki jawnej mogą być opodatkowani na podstawie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Państwa stanowisko, że rozpoczną Państwo prowadzenie działalności w formie Nowej Spółki w trakcie 2025 r. i będą mieli prawo do opodatkowania przychodów z tytułu udziału w zysku Nowej Spółki ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oraz, że termin na złożenie oświadczeń o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 9 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, to 20 dzień następnego miesiąca, w którym Państwo jako wspólnicy Nowej Spółki osiągną pierwszy przychód z tytułu udziału w zysku tej Nowej Spółki, powstałej z przekształcenia Spółki w trakcie 2025 r. - należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
Pan (…) (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 ustawy Ordynacja podatkowa) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).