Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.568.2024.2.MO
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 października 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 15 października 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 listopada 2024 r. (wpływ 14 listopada 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą (dalej: „Wnioskodawca” lub „Podatnik”).
Złożony wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego. Wniosek dotyczy roku podatkowego 2023 i kolejnych.
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna.
Wnioskodawca rok 2023 i lata kolejne planuje rozliczać w zakresie jakiego dotyczy wniosek w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro.
Zakres wykonanych usług mieści się w grupie usług opisanych kodem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. W praktyce działalność obejmuje świadczenie usług obejmujących:
- analizę zapytań użytkowników dotyczących oprogramowania,
- diagnostykę problemów, związanych z oprogramowaniem,
- rozwiązanie powstałych problemów z oprogramowaniem,
- określenie przyczyn problemów z oprogramowaniem,
- przeprowadzenie profilaktycznej analizy możliwych problemów,
- diagnostykę problemów, związanych ze sprzętem,
- analizę zapytań użytkowników dotyczących sprzętu,
- zdalne podłączenie i rozwiązanie problemów związanych z oprogramowaniem i sprzętem,
- określenie wymagań dotyczących testowania,
- przygotowanie przykładów i scenariuszy testowania na podstawie wymagań biznesowych i analizy systemowej,
- przygotowanie danych do testowania,
- poinformowanie o błędach i incydentach,
- przeprowadzenie testu po naprawieniu błędów,
- określenie zakresu ręcznego testowania dla nowych funkcji oprogramowania.
Wszelkie wskazane powyżej zadania, które Wnioskodawca realizuje dotyczą usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. W wyniku świadczonych usług wskazać należy, że Wnioskodawca udziela pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie i to jest efektem ich świadczenia.
Podsumowując, charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na udzielanie pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.
Wnioskodawca nie wyklucza, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek pozostanie tożsamy.
Wnioskodawca zadecydował o stosowaniu opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm., dalej: „Ustawa o ryczałcie”). W tym celu, zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o ryczałcie Wnioskodawca złożył pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (...) w piśmie z (…) 2024 r. o znaku (…) poinformował Wnioskodawcę, że opisane we wniosku o interpretację podatkową czynności związane ze świadczeniem usług obejmujących:
- analizę zapytań użytkowników dotyczących oprogramowania,
- diagnostykę problemów, związanych z oprogramowaniem,
- rozwiązanie powstałych problemów z oprogramowaniem,
- określenie przyczyn problemów z oprogramowaniem,
- przeprowadzenie profilaktycznej analizy możliwych problemów,
- diagnostykę problemów, związanych ze sprzętem,
- analizę zapytań użytkowników dotyczących sprzętu,
- zdalne podłączenie i rozwiązanie problemów związanych z oprogramowaniem i sprzętem,
- określenie wymagań dotyczących testowania,
- przygotowanie przykładów i scenariuszy testowania na podstawie wymagań biznesowych i analizy systemowej,
- przygotowanie danych do testowania,
- poinformowanie o błędach i incydentach,
- przeprowadzenie testu po naprawieniu błędów,
- określenie zakresu ręcznego testowania dla nowych funkcji oprogramowania
mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Wnioskodawca nie uzyskał i nie uzyska z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będzie wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Wnioskodawca podkreśla, że świadczone usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWiU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem PKWiU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWiU ex 62.02, nie są związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi PKWiU 62.03.1.
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Natomiast działalność Wnioskodawcy GUS w wydanej opinii zaklasyfikował pod PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.
Wnioskodawca miał i ma prawo do stosowania formy opodatkowania – ryczałt ewidencjonowany, zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym w formie ryczałtu ewidencjonowanego.
Wnioskodawca nie przekroczył i nie przekroczy dochodu 2 000 000 euro. W przypadku działalności wykonywanej w roku 2023 i latach kolejnych, zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne.
W piśmie, które wpłynęło do mnie 14 listopada 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zadane pytania:
1.Od kiedy prowadzi Pan działalność gospodarczą?
Odpowiedź: (…) 2024 r.
2.Czy prowadzona przez Pana działalność była/jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?
Odpowiedź: Tak.
3.Kiedy (dd-mm-rrrr) osiągnął Pan pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku i którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?
Odpowiedź: (…) 2024 r.
4.Jakie konkretnie usługi/czynności wykonywał/wykonuje/będzie Pan wykonywał w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”?
We wniosku wskazał Pan, że:
W praktyce działalność obejmuje świadczenie usług obejmujących:
oAnaliza zapytań użytkowników dotyczących oprogramowania;
oDiagnostyka problemów, związanych z oprogramowaniem;
oRozwiązanie powstałych problemów z oprogramowaniem;
oOkreślenie przyczyn problemów z oprogramowaniem;
oPrzeprowadzenie profilaktycznej analizy możliwych problemów;
oDiagnostyka problemów, związanych ze sprzętem;
oAnaliza zapytań użytkowników dotyczących sprzętu;
oZdalne podłączenie i rozwiązanie problemów związanych z oprogramowaniem i sprzętem;
oOkreślenie wymagań dotyczących testowania;
oPrzygotowanie przykładów i scenariuszy testowania na podstawie wymagań biznesowych i analizy systemowej;
oPrzygotowanie danych do testowania;
oPoinformowanie o błędach i incydentach;
oPrzeprowadzenie testu po naprawieniu błędów;
oOkreślenie zakresu ręcznego testowania dla nowych funkcji oprogramowania.
Proszę – w odniesieniu do każdej z ww. czynności szczegółowo opisać charakter tych czynności, tj. wskazać:
- na czym one polegają,
- czego dotyczą, jaki jest ich zakres,
- co jest ich efektem.
Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z czternastu ww. przez Pana czynności.
Odpowiedź: Wnioskodawca przedstawia swoje usługi:
1.Analiza zapytań użytkowników dotyczących oprogramowania
Opis: Analiza zapytań użytkowników polega na weryfikacji zgłaszanych przez nich problemów związanych z działaniem oprogramowania. Analiza obejmuje klasyfikację i wstępną ocenę zgłoszeń, co pozwala na identyfikację problemów wymagających szybkiego rozwiązania.
Zakres: Dotyczy wszelkich problemów zgłaszanych przez użytkowników końcowych. Zakres obejmuje zrozumienie problemu, zadawanie dodatkowych pytań użytkownikowi oraz przygotowanie raportu opisującego zgłoszenie.
Efekt: Ustalenie priorytetu zgłoszenia oraz opracowanie podstawowych informacji potrzebnych do dalszej diagnostyki i rozwiązania problemu.
2.Diagnostyka problemów związanych z oprogramowaniem
Opis: Diagnostyka problemów obejmuje identyfikację przyczyn trudności w funkcjonowaniu oprogramowania, w tym analizę logów systemowych, sprawdzanie konfiguracji oraz symulację błędów.
Zakres: Diagnostyka dotyczy awarii, błędów i innych nieprawidłowości. Zakres może obejmować przeszukiwanie logów, weryfikację konfiguracji systemu oraz sprawdzenie ustawień sieciowych.
Efekt: Określenie źródła problemu oraz sporządzenie raportu z rekomendacją działań naprawczych.
3.Rozwiązanie powstałych problemów z oprogramowaniem
Opis: Proces ten obejmuje naprawę lub modyfikację oprogramowania, tak aby przywrócić jego prawidłowe funkcjonowanie. Często obejmuje rekonfigurację systemu, instalację poprawek lub zaktualizowanie oprogramowania.
Zakres: Dotyczy wszelkich działań mających na celu rozwiązanie konkretnego problemu z oprogramowaniem, zarówno prostych, jak i skomplikowanych.
Efekt: Oprogramowanie działa prawidłowo, a użytkownik zostaje poinformowany o zakończeniu naprawy.
4.Określenie przyczyn problemów z oprogramowaniem
Opis: Czynność polega na analizie systemowej w celu ustalenia przyczyn powstawania błędów. Może obejmować analizę kodu, dokumentacji i warunków pracy systemu.
Zakres: Dotyczy dogłębnej analizy źródeł problemów, które mogą obejmować błędy w kodzie, konflikt zależności, błędne dane wejściowe itp.
Efekt: Wygenerowanie raportu z diagnozą problemu i rekomendacjami na przyszłość, mającego na celu uniknięcie podobnych problemów.
5.Przeprowadzenie profilaktycznej analizy możliwych problemów
Opis: Profilaktyczna analiza polega na identyfikacji potencjalnych zagrożeń i słabych punktów w oprogramowaniu.
Zakres: Dotyczy przeglądu logów, monitorowania wskaźników wydajności oraz oceny ryzyka dla różnych funkcjonalności.
Efekt: Wykrycie potencjalnych problemów zanim wystąpią oraz sporządzenie rekomendacji dotyczących zapobiegania im.
6.Diagnostyka problemów związanych ze sprzętem
Opis: Diagnostyka sprzętu obejmuje identyfikację problemów związanych z urządzeniami komputerowymi, np. (…), dyskami twardymi czy zasilaniem.
Zakres: Obejmuje przegląd działania sprzętu, analizę błędów i wykonanie testów diagnostycznych.
Efekt: Określenie przyczyn problemów sprzętowych oraz zaproponowanie działań naprawczych.
7.Analiza zapytań użytkowników dotyczących sprzętu
Opis: Analiza zapytań dotyczących sprzętu polega na gromadzeniu informacji o zgłaszanych problemach i określeniu, czy są one związane ze sprzętem.
Zakres: Dotyczy szeroko rozumianych problemów zgłaszanych przez użytkowników, które mogą mieć przyczynę w sprzęcie.
Efekt: Utworzenie szczegółowego zgłoszenia serwisowego oraz przekazanie informacji do działu zajmującego się naprawą sprzętu.
8.Zdalne podłączenie i rozwiązanie problemów związanych z oprogramowaniem i sprzętem
Opis: Czynność ta polega na zdalnym podłączeniu do urządzenia użytkownika w celu diagnozy i naprawy problemów.
Zakres: Obejmuje oprogramowanie i sprzęt, którego problemy można rozwiązać zdalnie.
Efekt: Szybkie usunięcie usterki bez konieczności fizycznej obecności przy urządzeniu.
9.Określenie wymagań dotyczących testowania
Opis: Określenie wymagań obejmuje analizę, jakie elementy oprogramowania wymagają testów oraz wybór metod testowych.
Zakres: Dotyczy kluczowych funkcji oprogramowania, które mają wpływ na jego stabilność i wydajność.
Efekt: Opracowanie listy wymagań testowych jako podstawa do stworzenia planu testów.
10.Przygotowanie przykładów i scenariuszy testowania na podstawie wymagań biznesowych i analizy systemowej
Opis: Czynność ta polega na przygotowaniu konkretnych przypadków testowych opartych o wymagania biznesowe.
Zakres: Dotyczy scenariuszy testowych, które odzwierciedlają rzeczywiste użycie oprogramowania.
Efekt: Scenariusze testowe, które zapewniają kompleksowe pokrycie testowe kluczowych funkcji.
11.Przygotowanie danych do testowania
Opis: Przygotowanie danych do testowania polega na utworzeniu lub zgromadzeniu danych niezbędnych do przeprowadzenia testów,
Zakres: Dotyczy danych zarówno statycznych, jak i dynamicznych, koniecznych do przeprowadzenia testów,
Efekt: Gotowy zestaw danych do uruchomienia testów zgodnie ze scenariuszami testowymi.
12.Poinformowanie o błędach i incydentach
Opis: Czynność ta obejmuje zgłoszenie błędów wykrytych podczas testów lub użytkowania systemu.
Zakres: Dotyczy wszystkich błędów, które wpływają na funkcjonowanie oprogramowania.
Efekt: Raport o błędach, który umożliwia deweloperom szybszą reakcję i naprawę problemów.
13.Przeprowadzenie testu po naprawieniu błędów
Opis: Test ten ma na celu sprawdzenie, czy po naprawie błąd już się nie pojawia i czy oprogramowanie działa prawidłowo.
Zakres: Obejmuje testowanie funkcji, których dotyczą naprawione błędy.
Efekt: Potwierdzenie poprawności naprawionych błędów oraz stabilności oprogramowania.
14.Określenie zakresu ręcznego testowania dla nowych funkcji oprogramowania
Opis: Zakres ręcznego testowania ustalany jest na podstawie wprowadzonych zmian i nowych funkcjonalności.
Zakres: Dotyczy manualnego testowania funkcji kluczowych, które wpływają na działanie całego systemu.
Efekt: Zdefiniowany zakres testów zapewniający pełne pokrycie manualne dla kluczowych zmian wprowadzonych do oprogramowania.
Pytanie
Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
- analizę zapytań użytkowników dotyczących oprogramowania,
- diagnostykę problemów, związanych z oprogramowaniem,
- rozwiązanie powstałych problemów z oprogramowaniem,
- określenie przyczyn problemów z oprogramowaniem,
- przeprowadzenie profilaktycznej analizy możliwych problemów,
- diagnostykę problemów, związanych ze sprzętem,
- analizę zapytań użytkowników dotyczących sprzętu,
- zdalne podłączenie i rozwiązanie problemów związanych z oprogramowaniem i sprzętem,
- określenie wymagań dotyczących testowania,
- przygotowanie przykładów i scenariuszy testowania na podstawie wymagań biznesowych i analizy systemowej,
- przygotowanie danych do testowania,
- poinformowanie o błędach i incydentach,
- przeprowadzenie testu po naprawieniu błędów,
- określenie zakresu ręcznego testowania dla nowych funkcji oprogramowania
wskazanych we wniosku, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
- analizę zapytań użytkowników dotyczących oprogramowania,
- diagnostykę problemów, związanych z oprogramowaniem,
- rozwiązanie powstałych problemów z oprogramowaniem,
- określenie przyczyn problemów z oprogramowaniem,
- przeprowadzenie profilaktycznej analizy możliwych problemów,
- diagnostykę problemów, związanych ze sprzętem,
- analizę zapytań użytkowników dotyczących sprzętu,
- zdalne podłączenie i rozwiązanie problemów związanych z oprogramowaniem i sprzętem,
- określenie wymagań dotyczących testowania,
- przygotowanie przykładów i scenariuszy testowania na podstawie wymagań biznesowych i analizy systemowej,
- przygotowanie danych do testowania,
- poinformowanie o błędach i incydentach,
- przeprowadzenie testu po naprawieniu błędów,
- określenie zakresu ręcznego testowania dla nowych funkcji oprogramowania,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Na podstawie art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 Ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Na postawie art. 15 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego (dalej: „ewidencja przychodów”), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów.
Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015.
W świetle art. 12 ust. 3 Ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.
W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.
Artykuł 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.
Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b (od 1 stycznia 2022 r.) Ustawy o ryczałcie zostało wskazane, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12% (od roku 2022 r.).
Ponadto art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h przewiduje stawkę 15% w przypadku świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).
Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12%-owej (od roku 2022) oraz 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług obejmujących:
- analizę zapytań użytkowników dotyczących oprogramowania,
- diagnostykę problemów, związanych z oprogramowaniem,
- rozwiązanie powstałych problemów z oprogramowaniem,
- określenie przyczyn problemów z oprogramowaniem,
- przeprowadzenie profilaktycznej analizy możliwych problemów,
- diagnostykę problemów, związanych ze sprzętem,
- analizę zapytań użytkowników dotyczących sprzętu,
- zdalne podłączenie i rozwiązanie problemów związanych z oprogramowaniem i sprzętem,
- określenie wymagań dotyczących testowania,
- przygotowanie przykładów i scenariuszy testowania na podstawie wymagań biznesowych i analizy systemowej,
- przygotowanie danych do testowania,
- poinformowanie o błędach i incydentach,
- przeprowadzenie testu po naprawieniu błędów,
- określenie zakresu ręcznego testowania dla nowych funkcji oprogramowania,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU: 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Trzeba zwrócić uwagę, iż na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.
Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów z działalności Wnioskodawcy obejmujących:
- analizę zapytań użytkowników dotyczących oprogramowania,
- diagnostykę problemów, związanych z oprogramowaniem,
- rozwiązanie powstałych problemów z oprogramowaniem,
- określenie przyczyn problemów z oprogramowaniem,
- przeprowadzenie profilaktycznej analizy możliwych problemów,
- diagnostykę problemów, związanych ze sprzętem,
- analizę zapytań użytkowników dotyczących sprzętu,
- zdalne podłączenie i rozwiązanie problemów związanych z oprogramowaniem i sprzętem,
- określenie wymagań dotyczących testowania,
- przygotowanie przykładów i scenariuszy testowania na podstawie wymagań biznesowych i analizy systemowej,
- przygotowanie danych do testowania,
- poinformowanie o błędach i incydentach,
- przeprowadzenie testu po naprawieniu błędów,
- określenie zakresu ręcznego testowania dla nowych funkcji oprogramowania,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” nie powinna znaleźć zastosowania 12%-owa (od roku 2022) oraz odpowiednio 15% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), oraz nie są usługami związanymi z oprogramowaniem.
Ze względu na fakt, iż Ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług obejmujących:
- analizę zapytań użytkowników dotyczących oprogramowania,
- diagnostykę problemów, związanych z oprogramowaniem,
- rozwiązanie powstałych problemów z oprogramowaniem,
- określenie przyczyn problemów z oprogramowaniem,
- przeprowadzenie profilaktycznej analizy możliwych problemów,
- diagnostykę problemów, związanych ze sprzętem,
- analizę zapytań użytkowników dotyczących sprzętu,
- zdalne podłączenie i rozwiązanie problemów związanych z oprogramowaniem i sprzętem,
- określenie wymagań dotyczących testowania,
- przygotowanie przykładów i scenariuszy testowania na podstawie wymagań biznesowych i analizy systemowej,
- przygotowanie danych do testowania,
- poinformowanie o błędach i incydentach,
- przeprowadzenie testu po naprawieniu błędów,
- określenie zakresu ręcznego testowania dla nowych funkcji oprogramowania,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług.
Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz z jego uzupełnienia wynika, że od (…) 2024 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Prowadzona przez Pana działalność była/jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku i którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku osiągnął Pan (…) 2024 r. Zakres wykonanych przez Pana usług mieści się w grupie usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Pana działalność obejmuje:
- analizę zapytań użytkowników dotyczących oprogramowania,
- diagnostykę problemów, związanych z oprogramowaniem,
- rozwiązanie powstałych problemów z oprogramowaniem,
- określenie przyczyn problemów z oprogramowaniem,
- przeprowadzenie profilaktycznej analizy możliwych problemów,
- diagnostykę problemów, związanych ze sprzętem,
- analizę zapytań użytkowników dotyczących sprzętu,
- zdalne podłączenie i rozwiązanie problemów związanych z oprogramowaniem i sprzętem,
- określenie wymagań dotyczących testowania,
- przygotowanie przykładów i scenariuszy testowania na podstawie wymagań biznesowych i analizy systemowej,
- przygotowanie danych do testowania,
- poinformowanie o błędach i incydentach,
- przeprowadzenie testu po naprawieniu błędów,
- określenie zakresu ręcznego testowania dla nowych funkcji oprogramowania.
Jak Pan wskazał, zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania. Podał Pan również, że charakter Pana usług jest ściśle ukierunkowany na udzielanie pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne złożył Pan pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, w stosunku do Pana działalności zachowane zostają warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne oraz miał i ma Pan prawo do stosowania formy opodatkowania – ryczałt ewidencjonowany, zgodnie z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, które to usługi nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podsumowując, przychody osiągane przez Pana w ramach działalności gospodarczej z tytułu wykonywania usług wskazanych we wniosku obejmujących:
•analizę zapytań użytkowników dotyczących oprogramowania,
•diagnostykę problemów, związanych z oprogramowaniem,
•rozwiązanie powstałych problemów z oprogramowaniem,
•określenie przyczyn problemów z oprogramowaniem,
•przeprowadzenie profilaktycznej analizy możliwych problemów,
•diagnostykę problemów, związanych ze sprzętem,
•analizę zapytań użytkowników dotyczących sprzętu,
•zdalne podłączenie i rozwiązanie problemów związanych z oprogramowaniem i sprzętem,
•określenie wymagań dotyczących testowania,
•przygotowanie przykładów i scenariuszy testowania na podstawie wymagań biznesowych i analizy systemowej,
•przygotowanie danych do testowania,
•poinformowanie o błędach i incydentach,
•przeprowadzenie testu po naprawieniu błędów,
•określenie zakresu ręcznego testowania dla nowych funkcji oprogramowania,
które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” i które nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, podlegały/podlegają i będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione były/są/będą warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).