Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 13 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowych. W ramach prowadzonej przez siebie jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy usługi na rzecz organizacji zrzeszającej firmy sektora MŚP (małe i średnie przedsiębiorstwa) (dalej: „Organizacja”).

Celem działalności Organizacji jest aktywna współpraca przedsiębiorców między sobą, przekazywanie sobie wzajemnych zleceń, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem. Organizacja zrzesza przedsiębiorców w Polsce oraz za granicą. W związku z rozwojem Organizacji podejmowane są działania zmierzające do utworzenia tzw. grup (dalej: Grupy) w każdym mieście w Polsce, co ma pozwolić przedsiębiorcom rozwijać prowadzone biznesy m.in. w oparciu o rekomendacje. Przez Grupy funkcjonujące w ramach Organizacji należy rozumieć członków Organizacji (przedsiębiorców) należących do jednej określonej grupy spośród grup działających w Polsce, składającej się co najmniej z 25 osób, w której warunkiem uczestnictwa jest w szczególności złożenie deklaracji, akceptacja oraz uiszczenie opłaty za pakiet usług. Wskazani członkowie stanowiący klientów Organizacji, korzystają ze świadczonych usług odpłatnie. Uczestnictwo w Grupie, zmierza do rozwoju prowadzonych przez klientów/uczestników ich firm, poprzez skalowanie biznesu, optymalizacji kosztów, dywersyfikacji ich działalności.

Zainteresowany świadczy usługi na rzecz Organizacji na podstawie umowy (dalej: Umowa), w ramach której pełni funkcję eksperta (dalej: Ekspert). Eksperci w ramach świadczonych usług pozyskują nowych członków Grup, dążąc do ich rozwoju. Oprócz pozyskania nowych członków Ekspert zobowiązany jest również do utrzymywania relacji z dotychczasowymi członkami Grupy, pozyskiwania opłat za pakiet usług. Ekspert pozyskuje Klienta poprzez ocenę potencjału prowadzonych przez Członka działalności, badając jego zdolność do zwierania, skalowania jego biznesu. Ekspert prowadzi/omawia z poszczególnymi klientami/ potencjalnymi klientami, którzy są zazwyczaj właścicielami tych spółek czy też CEO tzn. z kluczowymi osobami w zakresie zarządzania firmą oraz możliwościami rozwoju przedsiębiorstwa. W związku z tym Organizacja korzysta z Usług pośrednictwa świadczonych przez Wnioskodawcę.

Ekspert zobowiązany jest w szczególności do:

1) przestrzegania standardów Spółki, w tym m.in. używania znaków, sprzętów, zaopatrzenia, urządzeń, wyposażenia i zapasów zgodnych z wymaganymi standardami, tworzenia nowych Grup, wizytowania spotkań przyporządkowanych Grup, uczestnictwa w spotkaniach i szkoleniach,

2) niezwłocznego uwzględniania wytycznych Spółki w zakresie implementacji standardów,

3) wspierania przyporządkowanych Grup,

4) dbania o wysoki wskaźnik utrzymania klientów w Grupach (tzw. Retencję),

5) dbania o wysoki wskaźnik pozyskania klientów (tzw. Konwersję),

6) utrzymywania wysokiej jakości spotkań przyporządkowanych Grup,

7) kontroli aktualności danych w systemie Spółki,

8) niezwłocznego zawiadomienia Spółki o wszelkich zdarzeniach mających negatywny wpływ na prawidłową realizację obowiązków wynikających z Umowy bądź zagrażających prawidłowemu funkcjonowaniu Spółki;

9) przedkładania raportów z wykonanych czynności, działań oraz dzieł.

Ponadto do zadań Ekspertów należy wybieranie spośród członków Organizacji Dyrektorów tj. tych, którzy chcą działać nie tylko w swojej Grupie, ale i w innych Grupach, uczestniczenie w konferencji dla Dyrektorów, organizowanie spotkań z Dyrektorami i managerami, uczestnictwo w spotkaniach Dyrektorów i managerów, wspieranie Dyrektorów i nadzorowanie Dyrektorów. Z tytułu świadczonych usług pośrednictwa na rzecz Organizacji Wnioskodawcy przysługuje od niej wynagrodzenie.

Powyższa działalność usługowa Ekspertów będzie dalej zwana jako: Usługi. Zdaniem Strony Usługi świadczone przez Eksperta stanowią działalności oznaczoną kodem PKD 74.90.Z tj. „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana” (PKWiU 74.90.19.0).

Zainteresowany prowadzi indywidualną działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W roku poprzedzającym rok podatkowy rozpoczęcia działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych Wnioskodawca osiągnął przychody w wysokości nieprzekraczającej kwoty 2 000 000 euro. W odniesieniu do Wnioskodawcy nie zachodzą negatywne przesłanki opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 8 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W szczególności zarówno w roku rozpoczęcia działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jak i w roku poprzedzającym wskazany rok podatkowy Strona nie wykonywała na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, czynności odpowiadających usługom wchodzącym w zakres działalności opodatkowanej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Pytanie

Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu Usług podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w okolicznościach przedstawionych we wniosku w ramach opisu zdarzenia przyszłego, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu Usług podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Ponadto w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 przedmiotowej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Natomiast stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1128 ze zm.) (dalej: Ustawa o PIT), pod pojęciem działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej rozumie się działalność zarobkową: a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Kolejno należy zaznaczyć, że w myśl art. 6 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 Ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Stosownie natomiast do art. 6 ust. 4 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje, jeżeli: 1) w roku poprzedzającym rok podatkowy: a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro, 2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów. Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z tytułu wykonywania działalności zostały uregulowane w art. 12 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Przedmiotowy przepis przedstawia katalog rodzajów działalności, w tym usługowej (często odnosząc się do konkretnego kodu PKWiU) przyporządkowując do nich konkretne stawki ryczałtu - od 17% w przypadku przychodów osiąganych w ramach wolnych zawodów do 2% w przypadku przychodów o których mowa w art. 20 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a przedmiotowej ustawy, wskazana została stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% w odniesieniu do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Mając na uwadze fakt, iż w pozostałych punktach art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym wskazane zostały stawki dla konkretnych usług, z kolei powołany punkt 5 lit. a odnosi się do działalności usługowej bez sprecyzowania o jaki konkrety rodzaj działalności chodzi, należy uznać, iż w odniesieniu do przychodów z działalności usługowej innej niż wymieniona w pozostałych punktach art. 12 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, należy stosować stawkę opodatkowania w wysokości 8,5%.

Odnosząc się natomiast do pojęcia działalności usługowej należy wskazać, że w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, działalność usługowa stanowi pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Biorąc pod uwagę powyższe, jak wskazano w niniejszym wniosku, Wnioskodawca pełni funkcję Eksperta w ramach Umowy zawartej ze Spółką. Eksperci w ramach świadczonych usług pozyskują nowych członków Organizacji, mają na celu utrzymywanie relacji z członkami wskazanych Grup oraz pozyskują opłaty za pakiet usług. W ramach powyższego Eksperci są zobowiązani w szczególności do:

1) przestrzegania standardów Spółki, w tym m.in. używania znaków, sprzętów, zaopatrzenia, urządzeń, wyposażenia i zapasów zgodnych z wymaganymi standardami, tworzenia nowych Grup, wizytowania spotkań przyporządkowanych Grup, uczestnictwa w spotkaniach i szkoleniach,

2) niezwłocznego uwzględniania wytycznych Spółki w zakresie implementacji standardów,

3) wspierania przyporządkowanych Grup,

4) dbania o wysoki wskaźnik utrzymania klientów w Grupach (tzw. Retencję),

5) dbania o wysoki wskaźnik pozyskania klientów (tzw. Konwersję),

6) utrzymywania wysokiej jakości spotkań przyporządkowanych Grup,

7) kontroli aktualności danych w systemie Spółki,

8) niezwłocznego zawiadomienia Spółki o wszelkich zdarzeniach mających negatywny wpływ na prawidłową realizację obowiązków wynikających z Umowy bądź zagrażających prawidłowemu funkcjonowaniu Spółki;

9) przedkładania raportów z wykonanych czynności, działań oraz dzieł.

Ponadto do zadań Ekspertów należy wybieranie spośród członków Organizacji Dyrektorów, czyli tych, którzy chcą działać nie tylko w swojej Grupie, ale i w innych Grupach, uczestniczenie w konferencjach dla Dyrektorów, organizowanie spotkań z Dyrektorami i managerami, uczestnictwo w spotkaniach Dyrektorów i managerów, wspieranie Dyrektorów i nadzorowanie Dyrektorów. Ekspert prowadzi szereg spotkań z potencjalnymi klientami, poszukuje potencjalnych firm, które generują odpowiednie wyniki, które pozwalają na skalowanie ich biznesu, optymalizacje kosztową oraz są otwarci na rozwój swoich firm. Eksperci nawiązują kontakty wyłącznie z włościanami tych firm, którzy zarządzają firmą. W przypadku spełnienia przez potencjalnego klienta wskaźników kwalifikujących ich do udziału/ przynależenia do Grupy, Ekspert otrzymuje wynagrodzenie.

Usługi stanowią działalność oznaczoną kodem PKD 74.90.Z tj. „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana” (PKWiU 74.90.19.0). Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy prowadzona przez niego działalność usługowa (Usługi) stanowi działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Ponadto nie stanowi ona działalności wyłączonej z opodatkowania przedmiotowym podatkiem na mocy Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Natomiast uwzględniając okoliczność, że prowadzona przez Wnioskodawcę działalność usługowa oznaczona kodem PKD 74.90.Z tj. „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana” (PKWiU 74.90.19.0) nie została wymieniona w określonych punktach art. 12 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym jako działalność opodatkowana określoną stawką podatku, powinna ona podlegać opodatkowaniu przy zastosowaniu stawki 8,5% przewidzianej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a przedmiotowej ustawy. Żaden z punktów art. 12 ust. 1 ustawy wymieniając stawki i przyporządkowując do nich rodzaj usług nie odnosi się bowiem do usług objętych kodem PKWiU 74.90.19 (czy też działem PKWiU 74).

W niektórych sytuacjach przedmiotowy katalog nie odwołuje się do kodu PKWiU, a wyłącznie do charakteru usług (np. stawką 17% objęte są przychody w zakresie wolnych zawodów bez określenia kodu PKWiU, a stawką 8,5% przychody z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego), niemniej wśród przedmiotowych usług również nie zostały wymienione usługi, których charakter byłby tożsamy z usługami będącymi przedmiotem niniejszego wniosku.

Zatem przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu Usług świadczonych przez Stronę powinien podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Na potwierdzenie stanowiska Wnioskodawcy można przywołać przykładowo poniższe interpretacje indywidualne, w ramach których przyjęto, że działalność oznaczona kodem PKD 74.90.Z tj. „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana” (PKWiU 74.90.19.0) może podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%:

  • z dnia 8 września 2021 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.501.2021.2.MJ;
  • z dnia 16 lutego 2021 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.744.2020.3.JM;
  • z dnia 6 listopada 2020 r., sygn. 0115-KDWT.4011.90.2020.1.MJ;
  • z dnia 20 marca 2020 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.85.2020.1.AP;
  • z dnia 17 listopada 2023 r., sygn. 0112-KDSL1-2.4011.215.2023.3.PS;
  • z dnia 13 czerwca 2024 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.429.2024.1.KD.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej dokonuje sam podatnik. Nie regulują jej przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że jest Pan polskim rezydentem podatkowym. W ramach prowadzonej przez siebie jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi na rzecz organizacji zrzeszającej firmy sektora MŚP (małe i średnie przedsiębiorstwa) (dalej: „Organizacja”). Celem działalności Organizacji jest aktywna współpraca przedsiębiorców między sobą, przekazywanie sobie wzajemnych zleceń, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem.

Świadczy Pan usługi na rzecz Organizacji na podstawie umowy, w ramach której pełni Pan funkcję Eksperta. Eksperci w ramach świadczonych usług pozyskują nowych członków Grup, dążąc do ich rozwoju. Oprócz pozyskania nowych członków Ekspert zobowiązany jest również do utrzymywania relacji z dotychczasowymi członkami Grupy, pozyskiwania opłat za pakiet usług.

Wskazał Pan, że Usługi świadczone przez Eksperta stanowią działalności oznaczoną kodem PKD 74.90.Z tj. „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana” (PKWiU 74.90.19.0).

W roku poprzedzającym rok podatkowy rozpoczęcia działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych osiągnął Pan przychody w wysokości nieprzekraczającej kwoty 2 000 000 euro. W odniesieniu do Pana nie zachodzą negatywne przesłanki opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 8 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W szczególności zarówno w roku rozpoczęcia działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jak i w roku poprzedzającym wskazany rok podatkowy nie wykonywał Pan na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, czynności odpowiadających usługom wchodzącym w zakres działalności opodatkowanej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskane przez Pana z tytułu opisanych usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.19.0 – mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanym grupowaniu.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli:

  • nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu,
  • złożył Pan/złoży Pan w stosownym terminie pisemne oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.

Zatem, Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Końcowo zauważam, że wydając niniejszą interpretację indywidualną zapoznałem się z powołanymi przez Pana interpretacjami indywidualnymi. Podkreślam jednak, że są one wiążące jedynie w sprawach, w których zostały wydane i nie mają wpływu na ocenę stanowiska w Pana sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).