Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

fot.Shutterstock

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 września 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 30 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ze świadczonych usług objętych grupowaniem PKWiU 62.02.30.0. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 listopada 2024 r. (wpływ 26 i 29 listopada 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 8 listopada 2022 r. Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm. - dalej: „ustawa o PIT”), a wybrana przez Niego forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej świadczy usługi w branży IT. Wśród czynności, które wykonuje w celu realizacji zawartej umowy, znajdują się m.in.:

·prowadzenie poważnych incydentów związanych z bezpieczeństwem, od wykrycia do zamknięcia, komunikowanie się i współpraca z interesariuszami w zakresie naruszeń danych;

·gromadzenie, analizowanie i utrzymanie danych o nielegalnych działaniach w celu wsparcia działań dochodzeniowych, eliminacji ryzyka i działań łagodzących;

·opracowanie kompleksowych raportów z incydentów i podsumowanie dochodzeń;

·analizowanie wyciągniętych wniosków z zespołem reagowania na incydenty i zaproponowanie ulepszenia procedur środków kontroli bezpieczeństwa;

·opracowanie, dopracowanie i usprawnienie podręcznika reakcji na incydenty;

·upewnienie się, że reakcja na incydenty i wymagania dotyczące nielegalnych działań są wychwytywane i dostarczane przez program bezpieczeństwa;

·wykonywanie testów penetracyjnych (audytów) systemów informatycznych i infrastruktury teleinformatycznej - wydawanie rekomendacji w zakresie powzięcia środków technicznych, w celu zabezpieczenia systemów informatycznych;

·aktywne wspieranie wiedzą oraz pomocą przy rozwiązywaniu problemów świadczonych dla pracowników oraz kontrahentów klienta, implementujących środki bezpieczeństwa, służące zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej;

·przegląd i analiza dokumentów systemów teleinformatycznych pod kątem funkcjonalnym i bezpieczeństwa teleinformatycznego;

·analiza i zgłaszanie incydentów bezpieczeństwa, a także sporządzanie stosownych raportów wraz z rekomendacjami zmian jakie należy wprowadzić, aby uniknąć w przyszłości ponownych incydentów;

·komunikowanie się i współpraca z inżynierami zaangażowanymi w wykryte incydenty bezpieczeństwa;

·gromadzenie i analiza danych wspierających działania dochodzeniowe pozwalające eliminować lub ograniczać ryzyko ataków cybernetycznych;

·tworzenie raportów z propozycjami ulepszenia procedur i środków kontroli bezpieczeństwa;

·weryfikowanie, czy zastosowane środki bezpieczeństwa poprawnie wykrywają ataki cybernetyczne;

·aktywne wspieranie wiedzą w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego oraz testowanego oprogramowania.

Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego wydaną 20 września 2024 r. Nr...., powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 – „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Obecnie jako formę opodatkowania Wnioskodawca wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a osiągnięty przychód chciałby opodatkować 8,5% stawką ryczałtu, poczynając od listopada 2022 r. W tym celu złożył On Naczelnikowi Urzędu Skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że dla celów działalności gospodarczej prowadzi dokumentację podatkową w postaci księgi przychodów i rozchodów (KPiR). Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przedmiotem wniosku są wyłącznie świadczone przez Wnioskodawcę usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0, dotyczące zawartej umowy. Wnioskodawca poniżej zamieszcza szczegółowy opis czynności wykonywanych w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0.

Prowadzenie poważnych incydentów związanych z bezpieczeństwem, od wykrycia do zamknięcia, komunikowanie się i współpraca z interesariuszami w zakresie naruszeń danych. Analiza zdarzeń, współpraca z analitykami bezpieczeństwa, administratorami systemów, efektem jest zabezpieczenie infrastruktury, czynności zależą od rodzaju incydentu, może to być zmiana haseł kont przejętych w trakcie incydentu, usuwanie złośliwych plików i programów, blokada adresów IP, czy indykatorów plików w systemach zabezpieczających infrastrukturę.

Gromadzenie, analizowanie i utrzymanie danych o nielegalnych działaniach w celu wsparcia działań dochodzeniowych, eliminacji ryzyka i działań łagodzących. Utrzymywanie i analiza telemetru zbieranej przez systemy zabezpieczające infrastrukturę, takich jak Antywirus, EDR, IPS. Analizowanie wskazanych danych umożliwia wczesne wykrycie zagrożenia, które może prowadzić do incydentu cyberbezpieczeństwa. Efektem jest szybsza reakcja na zagrożenie.

Opracowanie kompleksowych raportów z incydentów i podsumowanie dochodzeń. Tworzenie raportów przedstawiających wykonane czynności w trakcie incydentu, metoda wykrycia, oraz jak zabezpieczyć się przez podobnym incydentem w przyszłości. Efektem jest poszerzanie wiedzy o przebytym incydencie wśród wszystkich interesariuszy.

Analizowanie wyciągniętych wniosków z zespołem reagowania na incydenty i zaproponowanie ulepszenia procedur środków kontroli bezpieczeństwa. Analiza incydentu pod kątem użytych technik i procedur przez threat actora, zaproponowanie reguł detekcji i usprawnień w infrastrukturze zabezpieczającej, aby zapobiec podobnym incydentom w przyszłości. Efektem jest zwiększenia bezpieczeństwa infrastruktury.

Opracowanie, dopracowanie i usprawnienie podręcznika reakcji na incydenty. Podręcznik reakcji na incydenty opisuje działania, które podejmują różni interesariusze w trakcie wystąpienia incydentu, przykładowo analitycy bezpieczeństwa. Usprawnienie podręczników umożliwia szybsze i sprawniejsze reagowanie na incydenty. Efektem czego jest zwiększenie bezpieczeństwa i minimalizacja strat w przypadku wystąpienia incydentu.

Upewnienie się, że reakcja na incydenty i wymagania dotyczące nielegalnych działań są wychwytywane i dostarczane przez program bezpieczeństwa. Analiza reguł detekcji poprzez symulacje zdarzeń wykrywanych przez wskazane reguły. Efektem jest zwiększenie bezpieczeństwa infrastruktury.

Wykonywanie testów penetracyjnych (audytów) systemów informatycznych i infrastruktury teleinformatycznej. Symulacja technik i procedur stosowanych przez adwersarzy w celu weryfikacji poprawności działania zabezpieczeń, reguł detekcji, czy reakcji analityków. Efektem jest zabezpieczenie infrastruktury i usprawnienie procesów detekcji podejrzanych działań.

Wydawanie rekomendacji w zakresie powzięcia środków technicznych w celu zabezpieczenia systemów informatycznych. Analiza infrastruktury, weryfikacja ustawień systemów zabezpieczających oraz ich poprawnego działania i rekomendacji ulepszenia w celu zwiększenia bezpieczeństwa infrastruktury.

Aktywne wspieranie wiedzą oraz pomoc przy rozwiązywaniu problemów świadczonych dla pracowników oraz kontrahentów klienta, implementujących środki bezpieczeństwa, służące zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej

Przegląd i analiza dokumentów systemów teleinformatycznych pod kątem funkcjonalnym i bezpieczeństwa teleinformatycznego. Analiza dokumentacji służy weryfikacji poprawnej konfiguracji oraz ewentualnym usprawnieniom lub naprawie działania systemu teleinformatycznego w celu ich zabezpieczenia i zwiększenia odporności infrastruktury.

Analiza i zgłaszanie incydentów bezpieczeństwa, a także sporządzanie stosownych raportów wraz z rekomendacjami zmian jakie należy wprowadzić, aby uniknąć w przyszłości ponownych incydentów.

Komunikowanie się i współpraca z inżynierami zaangażowanymi w wykryte incydenty bezpieczeństwa. Efekt zależy od rodzaju incydentu, może to być wdrożenie usprawnienia, reguły detekcji, utworzony raport z analizy lub weryfikacja aktywności na danej stacji roboczej lub serwerze.

Gromadzenie i analiza danych wspierających działania dochodzeniowe pozwalające eliminować lub ograniczać ryzyko ataków cybernetycznych. Efektem wskazanego działania jest utrzymywanie danych, które umożliwiają analizę zdarzenia i śledzenie ścieżki threat actora, nawet jeżeli zdarzenie miało miejsce dni, tygodnie lub miesiące przed jego wykryciem.

Tworzenie raportów z propozycjami ulepszenia procedur i środków kontroli bezpieczeństwa. Weryfikowanie, czy zastosowane środki bezpieczeństwa poprawnie wykrywają ataki cybernetyczne. Najczęściej polega to na symulacji działań wykrywanych przez środki bezpieczeństwa, lub analiza poprawności konfiguracji oraz poprawnego działania środków na jak największej ilości stacji roboczych i serwerów w infrastrukturze.

Aktywne wspieranie wiedzą w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego oraz testowanego oprogramowania. Udzielanie wsparcia i dzielenie się wiedzą w zakresie systemów wykrywających zagrożenia oraz ich prawidłowego działania. Efektem jest zabezpieczenie infrastruktury.

Usługi sklasyfikowane pod PKWiU 62.02.30.0 nie są usługami projektowania, rozwoju i wdrażania procedur sterowania dostępem do danych i programów pozwalających na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci. Usługi wykonywane przez Wnioskodawcę nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), nie są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychody z działalności, opodatkowanej różnymi stawkami, jeśli taka sytuacja wystąpi.

Pytanie

Czy przychód z działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, opisanej we wniosku, będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a więc w stawce 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie (przedstawione ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Tę formę opodatkowania mogą również stosować osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w przypadku, w którym osiągają one przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 1 ust. 2 ustawy o ryczałcie).

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Z powołanych przepisów wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (określone w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT).

Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że, użyte przez ustawodawcę określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676. z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj.: jeśli podatnik nie uzyskuje przychodów z prowadzenia aptek, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii).

Ponadto, podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

·samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;

·w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;

·samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka,

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto podatnik nie może opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt. W przypadku Wnioskodawcy nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki.

Podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie). Wnioskodawca nie osiągnął przychodów w wysokości wyższej niż 2 000 000 euro w roku poprzedzającym rok podatkowy, od którego zamierza stosować formę zryczałtowanego podatku dochodowego.

W kwestii właściwej stawki podatku należy wspomnieć, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest wyjątkowym podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowanie wielu stawek podatku jednocześnie. Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 15%; 10%; 8,5%/12,5%; 8,5%; 5,5%; 3% oraz 2%. Stosowanie poszczególnych stawek zależy od wykonywanych przez podatnika usług. Dodatkowo Nowy Ład przewiduje pojawienie się stawek 12% oraz 14%. Stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług). Niestety klasyfikacja ze względu na swój ograniczony charakter nie odnosi się wprost do wszystkich usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana we wniosku działalność, powinna zostać sklasyfikowana pod PKWiU 62.02.30.0, tj.: „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca zajmuje się:

·prowadzeniem poważnych incydentów związanych z bezpieczeństwem, od wykrycia do zamknięcia, komunikowaniem się i współpracą z interesariuszami w zakresie naruszeń danych;

·gromadzeniem, analizowaniem i utrzymaniem danych o nielegalnych działaniach w celu wsparcia działań dochodzeniowych, eliminacji ryzyka i działań łagodzących;

·opracowaniem kompleksowych raportów z incydentów i podsumowanie dochodzeń;

·analizowaniem wyciągniętych wniosków z zespołem reagowania na incydenty i zaproponowaniem ulepszenia procedur środków kontroli bezpieczeństwa;

·opracowaniem, dopracowaniem i usprawnieniem podręcznika reakcji na incydenty;

·upewnieniem się, że reakcja na incydenty i wymagania dotyczące nielegalnych działań są wychwytywane i dostarczane przez program bezpieczeństwa;

·wykonywaniem testów penetracyjnych (audytów) systemów informatycznych i infrastruktury teleinformatycznej;

·wydawaniem rekomendacji w zakresie powzięcia środków technicznych, w celu zabezpieczenia systemów informatycznych;

·aktywnym wspieraniem wiedzą oraz pomocą przy rozwiązywaniu problemów świadczonych dla pracowników oraz kontrahentów klienta, implementujących środki bezpieczeństwa, służące zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa infrastruktury teleinformatycznej;

·przeglądem i analizą dokumentów systemów teleinformatycznych pod kątem funkcjonalnym i bezpieczeństwa teleinformatycznego;

·analizą i zgłaszaniem incydentów bezpieczeństwa, a także sporządzaniem stosownych raportów wraz z rekomendacjami zmian jakie należy wprowadzić, aby uniknąć w przyszłości ponownych incydentów;

·komunikowaniem się i współpracą z inżynierami zaangażowanymi w wykryte incydenty bezpieczeństwa;

·gromadzeniem i analizą danych wspierających działania dochodzeniowe pozwalające eliminować lub ograniczać ryzyko ataków cybernetycznych;

·tworzeniem raportów z propozycjami ulepszenia procedur i środków kontroli bezpieczeństwa;

·weryfikowaniem, czy zastosowane środki bezpieczeństwa poprawnie wykrywają ataki cybernetyczne;

·aktywnym wspieraniem wiedzą w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego oraz testowanego oprogramowania.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza również opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego wydana 20 września 2024 r. Nr...

Art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie wprost odnosi się do powołanego symbolu PKWiU. Oznacza to, że w przypadku Wnioskodawcy możliwy jest wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a przedmiotowa działalność powinna zostać zakwalifikowana jako przychody z działalności usługowej.

Przy symbolach PKWiU 62.02 ustawodawca umieścił znak „ex”. Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Z uwagi na fakt, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie mieszczą się w zawężonym grupowaniu, właściwą dla tego zakresu działalności stawką będzie 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 i 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

- działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;

- pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)  wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)  polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)  polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

–    prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylona).

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2020 r. poz. 2296 i 2320 oraz z 2021 r. poz. 1641), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) usług, zauważyć należy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania PKWiU 62.02 opodatkowaniu stawką 12% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Natomiast pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że w ramach działalności gospodarczej świadczy Pan usługi w branży IT. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a wybrana przez Pana forma opodatkowania przychodów z tej działalności to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Prowadzi Pan ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychody z działalności, opodatkowanej różnymi stawkami, jeśli taka sytuacja wystąpi. W ramach realizacji zawartej umowy wykonuje Pan usługi sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny pod PKWiU 62.02.30.0 - „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Szczegółowo opisał Pan również zakres wykonywanych czynności w ramach tego grupowania. Usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 nie są usługami projektowania, rozwoju i wdrażania procedur sterowania dostępem do danych i programów pozwalających na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci. Nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro jak Pan wskazał we wniosku w zakres świadczonych przez Pana usług, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, nie wchodzą usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0) oraz usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), to uzyskiwane z tego rodzaju usług przychody, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, we wskazanych przez Pana latach podatkowych.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe, jeżeli faktycznie nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia innych usług, do których przypisana jest inna stawka ryczałtu (w szczególności usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania) oraz spełnia Pan ustawowe przesłanki do opodatkowania przychodów w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.

Ponadto, należy mieć na uwadze art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z którym:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. (…).

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Reasumując, przychód z opisanej przez Pana we wniosku działalności będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg 8,5% stawki ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, przedstawionego przez Pana i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Zastrzegam również, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionych we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).